Bekijk volle/desktop versie : Gezond de ramadan in!



Pagina's : [1] 2

05-08-2012, 01:55

Salaam wa a3alaykom dames en eventueel heren,

Zoals jullie weten is ramadan al een tijdje begonnen en hebben we elke avond rond 9 á 10 uur mogen smullen van de heerlijke maar o zo vettige hapjes. En daarna is het altijd nog lekker ploffen op de bank met een zak chips of overheerlijke aarbei ijs.

Niet goed! Daarom ben ik van plan om vanaf nu een gezonde maaltijd te maken tijdens so7or en iftar. Fruit, groente, wit vlees/wis, water. Géén pasta, brood, deegwaren, frisdranken, ijs en andere zoetigheden.

Wie van jullie mee willen doen laat het me weten. Ik zal motiverende plaatjes en teksten plaatsen. En we zullen elkaar helpen met het verzinnen van overheerlijke maar gezonde maaltijden.

We can do this!

Moge Allaah ons zegenen met een goed leven en een gezond levenstijl. Moge Allaah onze ramadan accepteren en de beloning vermenigvuldigen.

Gezonde maaltijden/tussendoors:
# 1.
# 2.

Bewegingen:
# 1.
# 2.

Weetjes:
# 1.
# 2.

Before and after pictures:
# 1.

Motiverende teksen:
# 1.


05-08-2012, 01:58


Ramadan is juist DE maand waarin het moeilijk lukt gezond te eten. Eigenlijk horen sl die hapjes er simpelweg gewoon bij. Dus geniet , maar met mate

05-08-2012, 01:59
Ik heb tot nu toen eigelijk geen hapjes gemaakt. Gewoon hrira, een warm maaltijd en salade.

05-08-2012, 02:00
Gezonde tussendoors:












05-08-2012, 02:07







05-08-2012, 02:11
Dat gaat te ver voor mij. en dan nog calorieën bereken terwijl je de hele dag al niks binnen heb gekregen geef mij maar de dagelijks hoeveelheid calorieen dat is ongeveer 2000 per dag

Ik ben overigens wel met je eens dat het wat gezonder kan.

05-08-2012, 02:12











05-08-2012, 02:14

Citaat door Nadorlady010:
Dat gaat te ver voor mij. en dan nog calorieën bereken terwijl je de hele dag al niks binnen heb gekregen geef mij maar de dagelijks hoeveelheid calorieen dat is ongeveer 2000 per dag

Ik ben overigens wel met je eens dat het wat gezonder kan.
Meesten plaatjes zijn meer gebaseerd over het dagelijks leven. Ik merk ook bij mezelf dat ik veel te vettig eet. En dat is niet goed, zeker niet omdat je maag heel de dag al stil staat. Valt dan te zwaar. Als je in plaats van vettige hapjes neemt en het vervangt in een gezonde, lichte maaltijd is dat veel beter.

05-08-2012, 02:17

Citaat door LaCusine:
Meesten plaatjes zijn meer gebaseerd over het dagelijks leven. Ik merk ook bij mezelf dat ik veel te vettig eet. En dat is niet goed, zeker niet omdat je maag heel de dag al stil staat. Valt dan te zwaar. Als je in plaats van vettige hapjes neemt en het vervangt in een gezonde, lichte maaltijd is dat veel beter.
Mij maakt het voorlopig niet uit. Na de ramadan ga ik weer sporten inshaAllah ik blijf natuurlijk wel dooreten maar dan kan ik er ook beter op letten(beetje dan)

Nu heb ik er beetje lak aan.

05-08-2012, 02:19

Citaat:
Gezond eten en afvallen

Bewust zijn van wat je moet eten, je voeding en hoeveel energie je opneemt is erg belangrijk. Je lichaam heeft energie nodig voor de stofwisseling. Om het simpel te houden neem je meer energie op dan je nodigt hebt wordt dat opgeslagen in het lichaam als vet en zul je zwaarder worden. Neem je minder energie op dan je lichaam nodig heeft zul je afvallen, want dan zal het lichaam opgeslagen energie (vet) gaan gebruiken voor de stofwisseling. De energie die je lichaam nodig heeft wordt gehaald uit je voeding en eten en dan vooral gezond eten.

Citaat:
Informatie over gezond afslanken

Voordeel van gezond afslanken is dat je geen jojo-effect hebt en het levensstijl is. Belangrijk bij gezond afslanken is dat je weet wat je eet en weet wat je beweegt. Het bewust zijn van je eetpatroon en beweegpatroon moet een levenswijze worden bij gezond afslanken. Je moet een balans vinden tussen je energie verbruik en energie opname . Het is dus belangrijk dat je ongeveer weet wat je caloriebehoefte is en dat je weet hoeveel calorieën er in je voeding zit als gezond wilt afslanken.

Citaat:
Gezond afslanken en caloriebehoefte

Een vrouw heeft ongeveer een caloriebehoefte van 2000 calorieën en een man heeft ongeveer een caloriebehoefte van 2500 calorieën om op gewicht te blijven.
Caloriebehoefte bij afslanken:
- Mannen tussen 2000-2500 calorieën per dag
- Vrouwen tussen 1500-2000 calorieën per dag

Bij gezond afslanken is het advies om niet meer dan 500 calorieën per dag minder op te nemen in vergelijking tot je dagelijkse caloriebehoefte.

Citaat:
Wat moet je eten bij gezond afslanken

Bij gezond afslanken gaat niet alleen om minder eten, je moet ook anders gaan eten. Het spelen met de verschillende energiewaarden van voedingsmiddelen en daarbij het kiezen van de juiste voedingsproducten is erg belangrijk bij het gezond afslanken. Bijvoorbeeld:
Eet volkoren producten. Volkoren producten zijn goed voor de spijsvertering. Ze zorgen voor een langer verzadigt gevoel en bevatten relatief minder calorieën dan andere graanproducten zoals witbrood en “witte” macaroni. Neem 20+, 30 + kaas of smeerkaas-light in plaats van 48+ kaas. Dit waren enkele voorbeelden maar zo zijn er nog veel meer die handig zijn bij het gezond afslanken. Doordat je de product keuze aanpast neem je minder energie op met dezelfde hoeveelheid eten.

Citaat:
Belangrijke tips bij de keuze van je voedingsmiddelen voor gezond afslanken:

Meervoudige koolhydraten die vezelrijk en zetmeelrijk zijn zoals volkoren producten, spinazie, broccoli, bonen enzovoort.

Natuurlijke enkelvoudige koolhydraten zoals bananen, druiven, peren enzovoort. Dus kies voor fruit, bessen en vruchten.

Onverzadigde vetten zoals olijf olie, vetten van vis en noten
.
Magere eiwitten zoals vis, magere kalkoen- of kipfilet, mager rood vlees, magere zuivelproducten, eieren enzovoort.

Citaat:
Bewegen en gezond afslanken

Algemene regel voor een gezonde en actieve lifestyle is dat je dagelijks minimaal een half uur per dag moet bewegen. Dit kan 30 minuten achter elkaar zijn maar ook bijvoorbeeld 2 keer 15 minuten. Maar het advies is meer en extra bewegen voor beter resultaat.
Gezond afslanken gaat effectiever door te kiezen voor activiteiten die voor vetverbranding zorgen ook wel cardiotraining genoemd. Voorbeelden hiervan zijn hardlopen, fietsen, zwemmen enzovoort. Je moet minimaal 3 keer in de week 30 tot 45 minuten aan cardiotraining doen om gewicht te verliezen en gezond af te slanken. Wil je op gewicht blijven is 2 keer per week 20 tot 30 minuten cardiotraining al voldoende.
-

05-08-2012, 02:20
Deze ga ik volgen

05-08-2012, 02:20

Citaat:
Informatie over afvallen en hardlopen

Hardlopen de ideale manier om vet te verbranden!
Voor afvallen is erg belangrijk om aan hardlopen te gaan doen, omdat hardlopen een aërobe inspanning is om vet te verbranden. Dat komt omdat je bij hardlopen zuurstof nodig hebt voor de verbranding van energie. De energie die je lichaam verbrandt is lichaamsvet en om lichaamsvet te verbranden is zuurstof nodig. Duurtraining wordt ook wel cardiotraining genoemd en er wordt dan op hartslag getraind. Als je traint op een hoge hartslag ben je conditietraining aan het doen. Train je op een wat lagere hartslag, zodat je de activiteit wat langer vol kan houden train je voor gewichtsverlies en vetverbranding. Duurtrainingt stimuleert de stofwisseling en zorgt dus voor een hogere calorie en energie verbruik.

Afvallen en hardlopen

Als je wilt afvallen moet je ongeveer 30 tot 45 minuten aan hardlopen doen. Wil je op gewicht blijven is 20 tot 30 minuten hardlopen al voldoende. Als je wilt afvallen moet je minimaal 3 keer per week hardlopen gaan doen, maar hoe meer je aan hardlopen doet hoe beter het is en hoe meer je gaat afvallen. Als je op gewicht wilt blijven is 2 keer duurtraining per week voldoende.

Hardlopen, gezondheid en afvallen

Ga bij hardlopen nooit zomaar beginnen met trainen doe altijd een goede warming-up en train aan de hand van een trainingsschema of de ervaring die je hebt. Laat je ook medisch keuren als je gaat beginnen met sporten en duurtraining om geen gezondheidsproblemen te krijgen.

Motivatie
Hardlopen wordt door veel mensen als erg saai bestempeld. De stap om duurtraining als bijvoorbeeld hardlopen te gaan doen is voor veel mensen erg groot. Maar als je er voor zorgt dat je een doel hebt om naar te trainen kan je het jezelf een stuk leuker maken. Ook is het zo dat als je eenmaal begonnen bent met hardlopen, je in een soort ritme komt dat het allemaal een stuk makkelijker gaat en dat je er daardoor meer plezier in krijgt.

Tip: Ga met een of meerdere personen samen hardlopen. Dat is een stuk gezelliger en op moelijke momenten zoals motivatie problemen, help je elkaar er door heen.

Voor iedereen die graag wil afvallen en op gewicht wil blijven geldt, dat je zult moeten gaan bewegen anders lukt het niet!
-

05-08-2012, 02:21



Citaat door Nadorlady010:
Mij maakt het voorlopig niet uit. Na de ramadan ga ik weer sporten inshaAllah ik blijf natuurlijk wel dooreten maar dan kan ik er ook beter op letten(beetje dan)

Nu heb ik er beetje lak aan.
Bsa7a, geniet ervan! Het is ook moeilijk hoor, om al die heerlijke hapjes te laten staan. Maar geniet met mate. Is niet alleen gezond maar ook beter voor je gezondheid! Ramadan Moubarak!

05-08-2012, 02:26

Citaat door LaCusine:
Bsa7a, geniet ervan! Het is ook moeilijk hoor, om al die heerlijke hapjes te laten staan. Maar geniet met mate. Is niet alleen gezond maar ook beter voor je gezondheid! Ramadan Moubarak!
Allahie barakfiek. Alhoewel we binnenkort mekaar mabrouk el3ied zullen wensen inshaAllah.

Ik eet eerlijk gezegd wat de pot schaft. Is het vettig good, is het wat gezond prima.

Na me vakantie ga ik lekker sporten, dan voel ik me al wat beter in me vel en ben ik ook eerder geneigd om gezonder te eten of althans wat meer vettige hapjes te laten staan. Niet altijd soms na sporten heb ik juist zin in iets vettigs

05-08-2012, 02:28









Pagina's : [1] 2