Bekijk volle/desktop versie : Vasten jullie wel?? Maar waarom eigenlijk??



03-08-2012, 19:42
Meester: "Karim, vast jij ook vandaag?"
Karim: "Ja, meester. Ik mocht dit jaar ook mee doen met de Ramadan van mijn ouders"
Meester: "Maar waarom vasten jullie moslims eigenlijk?"
Karim: "Uhm..."
Ondertussen wordt er in de klas geroepen:
"om te voelen wat de arme mensen ook voelen", "omdat het gezond is", "om af te vallen", "om te leren dankbaar te zijn voor het eten en drinken dat Allah ons heeft gegeven" ...... enz.


Een bekend voorbeeld. Veel mensen en zo ook hun kinderen weten niet wat het echte doel is van het vasten. Als je naar school gaat doe je dat met een doel, ga je naar de winkel doe je dat met een doel, werk je dan doe je dat met een doel. Alles heeft een doel. Op het moment dat men iets doet en het doel waarvoor hij dat doet niet bereikt is het alsof datgene wat hij daarvoor heeft gedaan voor niks is geweest. Het gaat immers om het doel. Zo ook het vasten. Wij vasten nu. We eten en drinken de hele dag niks en proberen weg te blijven van datgene dat Allah ons verboden heeft. DIt vasten is ons verplicht gesteld met een bepaald doel. En wij dienen in ons vasten en in deze maand dit doel te bereiken. Daarom is het noodzakelijk om dit doel te kennen en hiernaar te streven. Het vasten kent één doel dat omschreven staat in de koran:

O, gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven, zoals het degenen die vóór u waren was voorgeschreven, opdat gij godvrezend zult zijn. (Baqarah 183)

In het arabisch wordt het doel omschreven in één woord: 'Taqwa'. Het doel is om taqwa te verkrijgen. vaak wordt dit vertaald met zelfbeheersing, maar buiten zelfbeheersing betekent het ook, waakzaamheid tegenover het kwaad, vrees voor Allah , vroomheid, zorgvuldigheid bij het betrachten van plichten, volharding en voorzichtigheid. De meest volledige betekenis van het woord “Taqwâ” wordt tot uitdrukking gebracht in de Qor’aan:

“Het is geen vroomheid (taqwa) dat jullie je gezichten naar het Oosten en het Westen wenden, maar vroom is wie gelooft in Allah en het Hiernamaals en de Engelen en de Schriften en de Profeten en die het bezit dat hij liefheeft weggeeft aan de verwanten en de wezen en de behoeftigen en de reiziger (zonder proviand) en de bedelaars en (het gebruikt) voor het vrijkopen van slaven, en die de Shalât onderhoudt, de zakât geeft. En die trouw zijn aan hun belofte wanneer zij een belofte hebben gedaan en de geduldigen in tegenspoed, in rampspoed en in oorlogstijd. Zij zijn degenen die Moettaqôen zijn en zij zijn het die godvrezend zijn.” (Soerah Al-Baqarah 2 aya 177)

Vasten als een vorm van aanbidding moet ons deze “Taqwâ” leren. Want terwijl andere vormen van aanbidding of gebeden ons in een bepaalde geestelijke toestand brengen in de periode dat onze ziel samen is met Allah , trachten we met vasten deze toestand de hele dag, zelfs de hele maand (Ramadân) in stand te houden. Zo wordt men in staat gesteld om gedragsgewijs die positie te bereiken waarin men met de woorden van de Qor’aan kan zeggen:
“Mijn gebed en mijn offer, mijn leven en mijn dood zijn werkelijk allemaal voor Allah, de Heer der Werelden.”

Het staat vast dat allerlei vormen van onthouding van voedsel of drank uit gezondheidsoverwegingen vaak zeer aanbevelenswaardig zijn. Als er echter alléén met dat doel gevast wordt, valt het onder de categorie waarover de Profeet Mohammed heeft gezegd;
“Er is een groot aantal vastenden voor wie honger en dorst het enige resultaat van hun vasten is.”


Daarom besluit de Qor’aan de ayât (verzen) over de Ramadân in Soerah Al-Baqarah met nog eens een overschrijving van de doelstelling:
“Zo maakt Allah Zijn tekenen duidelijk voor de mensen, hopelijk zullen zij (Allah) vrezen.”

Dus zorg ervoor dat je door het vasten godvrezend zal worden, en hou deze Taqwa de rest van het jaar vast. Dan pas heb je je doel behaald deze maand. Daarnaast zul je dan InschaaAllah tot de Moetaqqoen, de Godvrezenden behoren aan wie het Paradijs is beloofd waarover Allah zegt:

"Het beeld van de Hemel die de godvrezenden is beloofd is dat er stromen in vloeien en dat zijn fruit en schaduw eeuwigdurend zijn. Dit is het loon van de rechtvaardigen maar het loon van de ongelovigen is het Vuur." (A-Rad 35)

"Het leven dezer wereld is voor de ongelovigen schoonschijnend gemaakt en zij bespotten de gelovigen. Maar de godvrezenden zullen boven hen verheven zijn op de dag der opstanding. Allah schenkt Zijn gaven overvloedig aan wie Hij wil" (Baqarah 212)

"Nee, maar wie zijn belofte vervult en vreest - voorwaar Allah heeft de godvrezenden lief." (Aly Imraan 76)

SubhanAllah, wil jij niet tot degenen behoren waarover Allah het in deze verzen (die slechts een kleine selectie zijn) heeft? Tot degenen die Allah lief heeft? Vreest Allah dan, ken en behaal je doel deze maand.

03-08-2012, 19:46


inderdaad helaas weten de meeste moslims niet en komen ze met die andere argumenten (waar ze vandaan halen geen idee). Heb me daar ook altijd aan geirriteerd.

03-08-2012, 19:47
Bedankt voor t delen zusterje
Maar islam hoekje is verderop.
of bedoel je sportief vasten.

03-08-2012, 19:51

Citaat door Scarface:
Bedankt voor t delen zusterje
Maar islam hoekje is verderop.
of bedoel je sportief vasten.
Het zou voor moslims niet moeten uitmaken of ze sporters zijn (of geïnteresseerd zijn in sport) of wat dan ook, wat het meest telt is dat ze moslim zijn, dat is hun identiteit. Ik plaats het overal zodat er ik meer mensen mee kan bereiken. En ja, inderdaad; is vasten geen lichamelijke inspanning dan? Weliswaar is dat niet het doel van het vasten, maar het feit dat het ook nog eens gezond is, is wel een voordeel dat we mee hebben.

03-08-2012, 20:00



Citaat door Bundy:
inderdaad helaas weten de meeste moslims niet en komen ze met die andere argumenten (waar ze vandaan halen geen idee). Heb me daar ook altijd aan geirriteerd.
Dus dat, irriteer me daar ook aan..

03-08-2012, 20:03
ja is goed meid.
Je komt overal
verspreid islam
je bent immers een halal Butterfy en komt her en der.
Soecses.

04-08-2012, 00:45

Citaat door Scarface:
ja is goed meid.
Je komt overal
verspreid islam
je bent immers een halal Butterfy en komt her en der.
Soecses.
Zal ik doen InschaaAllah.. En jij? Wat ga jij voor goeds doen?

04-08-2012, 13:07

Citaat door -Butterflyyy_:
Zal ik doen InschaaAllah.. En jij? Wat ga jij voor goeds doen?
Onrecht bestrijden

04-08-2012, 16:23
up. Barakalah fik voor het plaatsen.

04-08-2012, 16:40
Djazakillah, up voor jou!

05-08-2012, 13:43

Citaat door lievemeisje25:
up. Barakalah fik voor het plaatsen.
Wa feeki

05-08-2012, 13:44

Citaat door Nidaa:
Djazakillah, up voor jou!
Wa iyaaki,