Bekijk volle/desktop versie : Ontevredenheid



03-08-2012, 01:08

Citaat:
Mijn tekortkomingen. Streven naar perfectie, maar telkens in dezelfde routine van het leven vallen.
A true story of my life.
Ik ben niet tevreden met mijn leefstijl, mijn gedrag en keuzes die ik maak, niet tevreden over de relatie die ik heb met Allah. Er zijn zoveel dingen die ik wil veranderen, maar willen en doen is a hole of different.
Ik wil het goede doen, ik wil weer in mijn kracht staan, ik wil voor hetgeen gaan waar ik mijn energie en licht uit haal. Ik wil niet aan het einde van de dag in de spiegel kijken en ontevreden zijn met wie ik die dag ben geweest. Ik zit in mijn zwakte. De ramadan heeft mij dat doen laten beseffen. Ik kan geen Arabisch, maar het zijn enkele woorden uit de koran die ik bij tarawih hoor waar mijn hart van gaat kloppen. Ik zal niet in detail van mijn imperfectie treden. Maar het lijkt er op dat mijn perfectionisme mij alleen maar verder van mijn doel houdt dan wat ik zou willen. You can't have the big fish, when i don't know how to handle the little fish.
Ik moet iets meer tevreden zijn met het kleine, van kleine stenen zijn bergen gemaakt. Right? Last but not least. I have to be patiënt.
[Marokko.nl werkt psychologisch voor mij. Bedankt voor het lezen. Now i just have to hold on to this spirit inshaAllah]

03-08-2012, 01:15



Citaat door Sadiq:
Succes.
Bedankt.

03-08-2012, 01:16

Citaat door Zehmat:
Neem kleine stappen. Dan heb je de grootste kans.
I'll try. Just don't know where to start.
Soekran.

03-08-2012, 01:16
Herkenbaar.

03-08-2012, 01:17



Citaat door Hope.:
Herkenbaar.
Just hold my hand. Shall we walk this road together?
Hoe ga jij er mee om?

03-08-2012, 01:20
Krachtig. Soms moet je je energie steken in nuttigere zaken, zoals je geloof ipv iets 'werelds'. En wat je zegt, kleine stapjes dan zal je je doel tastbaarder zijn dan wanneer je te veel tegelijk wilt doen.

03-08-2012, 01:23

Citaat door Woe7wer:
Just hold my hand. Shall we walk this road together?
Hoe ga jij er mee om?
Yes..
Zoals je al aangaf is er een groot verschil tussen doen en willen. Bij iedere dag die weer voorbij gaat denk ik weer vandaag maakte ik weer niet de allerbeste keuzes, heb ik de dag niet nuttig besteed e.d. Dit doe ik dan en dan anders, maar vaak is dit niet het geval. De wil om te veranderen is er, maar daadwerkelijk stappen ondernemen gaat zeer moeizaam.

03-08-2012, 01:30
Lieve zuster, deze lijst heb ik ooit voor mezelf opgesteld en het helpt mij echt als ik een zwak imaan heb. Dan ga ik langs alle punten en dan merk ik meteen waar het aan ligt. Ik hoop dat jij er misschien ook wat aan zult hebben. Ik weet niet zozeer of je een zwak imaan hebt op dit moment maar toch... Ps. Moge Allaah subhanaahu wa ta3alaa het ongemak voor jou weghalen en er gemak voor in de plaats zetten, amien. Heb geduld, en vraag Allaah, Hij is tot alles in staat. Heb Sabr en tawakkul 3ala Allaah!

- Vul je hart met ma7habba en taqwa voor Allaah.

[COLOR="#006400"]- Doe kennis op over je geloof
[/COLOR]
- Blijf standvastig in je gebed

- Ga vaak met goede zusters om, samen elkaar aansporen tot het goede etc meng je onder de goede mensen.
- Zuiver je intentie regelmatig

- Leef voor de Tevredenheid van Allaah, en verwacht geen dankwoord van mensen

- Vergeet en vergeef

- Verberg je goede daden zoals je ook je slechte daden verbergd

- Praat niet over je zondes!

- Wees niet materalistisch

- Heb duidelijke doelen voor ogen, orden je leven

- Wees goed voor de mensen want wie goed doet goed ontmoet

- Wees eerlijk, liegen maakt je kapot van binnen

- Heb bewondering voor de profeet sal allaahou alayhi wa salaam en niet voor mensen. Neem hem als voorbeeld.

- Wees dankbaar, kijk naar mensen die het slechter hebben en niet naar mensen die het beter hebben

- Hou je regelmatig bezig met goede daden. Ookal doe je niets haraam doe ook niet 'niks' (zaken die mubaah zijn)

- Neem tijd voor jezelf

- Ga van het goede uit en niet van het slechte

- Lees regelmatig quran, dat is een hartverzachter

- Zit niet te vaak achter pc (niet goed voor je)

- Streef naar het goede

- Accepteer het lot, want het is nu eenmaal zo. Of je nu hoog of laaag springt er zal niks veranderen, de pennen zijn opgeheven en de bladeren zijn opgedroogd.

- Maak af en toe een wandeling en maak je hoofd koel

- Waak over je kuisheid waar je ook bent, weet dat Allaah jou ziet

- Wanhoop niet aan de Genade van Allaah

- Weet dat overal wijsheid achter zit

- Blijf bezig in je leven

- Zorg ervoor dat je jezelf niet isoleert of dat je eenzaam wordt

- Sta niet stil bij mensen uit je verleden er is een reden dat ze de toekomst niet hebben gehaald met jou

- Laat het verleden voor wat het is en streef naar de toekomst

- Gun je zuster wat je jezelf gunt (dit is heel belangrijk en maakt je gelukkiger geloof me)

- Wees oprecht in hetgeen je doet,doe het alleen voor Allaah

- Leef alsof het je laatste dag is, niemand heeft je een morgen beloofd (dus niet genieten zoals kuffar zullen zeggen maar je tijd goed benutten en goede daden verrichten zodat je geen spijt zal hebben)

- Heb besef van de tijd (lees sura al 3asr dan snap je wat ik bedoel)

- Alle deuren naar al haraam sluiten

- Zeg nooit van te voren 'dat kan ik toch niet'

-Denk achteraf nooit 'als ik dit of dat had gedaan dan was,er misschien dit ofdat gebeurd'. Safe wat gebeurd is is gebeurd.

- Wees niet laks, maar ook niet te extreem (of teveel willen gelijk), maar kies middenweg.

- Wees zelfverzekerd, luister niet al te veel naar mensen (die hebben altijd kritiek)

- Glimlach (je worder gelukkiger van echt)

- Streef niet naar de tevredenheid van mensen, mensen zijn toch nooit tevreden. Als de een tevreden is is de ander niet tevreden en andersom.

- Ga trouwen als je kan (dat vult ook een bepaalde leegte)

- VRAAG ALLEEN ALLAH INDIEN JE IETS WIL. En wanneer je Hem vraagt vraag Hem dan om hetgeen te doen wat goed voor je is en wees geduldig. Hij weet namelijk, en wij weten niet.

03-08-2012, 01:30

Citaat door PaRaSoNiCa:
Krachtig. Soms moet je je energie steken in nuttigere zaken, zoals je geloof ipv iets 'werelds'. En wat je zegt, kleine stapjes dan zal je je doel tastbaarder zijn dan wanneer je te veel tegelijk wilt doen.

En die hele stap, om ergens energie in te steken lijkt soms al een stap te groot. En nu ik dit typ, vind ik het gewoon sneu en triest dat ik tot zo'n diep dal ben gezonken. Maar inshaAllah kom ik er.
Bedankt voor je bemoedigende woorden.

Citaat door Zehmat:
Begin desnoods aan het eind of in het midden. Ieder begin is meegenomen.

InshaAllah. Dank je wel Zehmat.

Citaat door Hope.:
Yes..
Zoals je al aangaf is er een groot verschil tussen doen en willen. Bij iedere dag die weer voorbij gaat denk ik weer vandaag maakte ik weer niet de allerbeste keuzes, heb ik de dag niet nuttig besteed e.d. Dit doe ik dan en dan anders, maar vaak is dit niet het geval. De wil om te veranderen is er, maar daadwerkelijk stappen ondernemen gaat zeer moeizaam.
Precies. Vaak is de intentie er wel. Maar de eerst volgende keer ben je zo in de ban van je 'routine' dat je er weer in vervalt.
Ik betrap me er telkens op. En elke keer word ik alleen maar meer en meer ongelukkiger en depressiever van mezelf, omdat ik mezelf niet kan trainen/beheersen om het anders te doen.

03-08-2012, 01:40

Citaat door Xxme:
Lieve zuster, deze lijst heb ik ooit voor mezelf opgesteld en het helpt mij echt als ik een zwak imaan heb. Dan ga ik langs alle punten en dan merk ik meteen waar het aan ligt. Ik hoop dat jij er misschien ook wat aan zult hebben. Ik weet niet zozeer of je een zwak imaan hebt op dit moment maar toch... Ps. Moge Allaah subhanaahu wa ta3alaa het ongemak voor jou weghalen en er gemak voor in de plaats zetten, amien. Heb geduld, en vraag Allaah, Hij is tot alles in staat. Heb Sabr en tawakkul 3ala Allaah!

- Vul je hart met ma7habba en taqwa voor Allaah.
- Doe kennis op over je geloof
- Blijf standvastig in je gebed
- Ga vaak met goede zusters om, samen elkaar aansporen tot het goede etc meng je onder de goede mensen.
- Zuiver je intentie regelmatig
- Leef voor de Tevredenheid van Allaah, en verwacht geen dankwoord van mensen
- Vergeet en vergeef
- Verberg je goede daden zoals je ook je slechte daden verbergd
- Praat niet over je zondes!
- Wees niet materalistisch
- Heb duidelijke doelen voor ogen, orden je leven
- Wees goed voor de mensen want wie goed doet goed ontmoet
- Wees eerlijk, liegen maakt je kapot van binnen
- Heb bewondering voor de profeet sal allaahou alayhi wa salaam en niet voor mensen. Neem hem als voorbeeld.
- Wees dankbaar, kijk naar mensen die het slechter hebben en niet naar mensen die het beter hebben
- Hou je regelmatig bezig met goede daden. Ookal doe je niets haraam doe ook niet 'niks' (zaken die mubaah zijn)
- Neem tijd voor jezelf
- Ga van het goede uit en niet van het slechte
- Lees regelmatig quran, dat is een hartverzachter
- Zit niet te vaak achter pc (niet goed voor je)
- Streef naar het goede
- Accepteer het lot, want het is nu eenmaal zo. Of je nu hoog of laaag springt er zal niks veranderen, de pennen zijn opgeheven en de bladeren zijn opgedroogd.
- Maak af en toe een wandeling en maak je hoofd koel
- Waak over je kuisheid waar je ook bent, weet dat Allaah jou ziet
- Wanhoop niet aan de Genade van Allaah
- Weet dat overal wijsheid achter zit
- Blijf bezig in je leven
- Zorg ervoor dat je jezelf niet isoleert of dat je eenzaam wordt
- Sta niet stil bij mensen uit je verleden er is een reden dat ze de toekomst niet hebben gehaald met jou
- Laat het verleden voor wat het is en streef naar de toekomst
- Gun je broeder wat je jezelf gunt (dit is heel belangrijk en maakt je gelukkiger geloof me)
- Wees oprecht in hetgeen je doet,doe het alleen voor Allaah
- Leef alsof het je laatste dag is, niemand heeft je een morgen beloofd (dus niet genieten zoals kuffar zullen zeggen maar je tijd goed benutten en goede daden verrichten zodat je geen spijt zal hebben)
- Heb besef van de tijd (lees sura al 3asr dan snap je wat ik bedoel)
- Alle deuren naar al haraam sluiten
- Zeg nooit van te voren 'dat kan ik toch niet'
-Denk achteraf nooit 'als ik dit of dat had gedaan dan was,er misschien dit ofdat gebeurd'. Safe wat gebeurd is is gebeurd.
- Wees niet laks, maar ook niet te extreem (of teveel willen gelijk), maar kies middenweg.
- Wees zelfverzekerd, luister niet al te veel naar mensen (die hebben altijd kritiek)
- Glimlach (je worder gelukkiger van echt)
- Streef niet naar de tevredenheid van mensen, mensen zijn toch nooit tevreden. Als de een tevreden is is de ander niet tevreden en andersom.
- Ga trouwen als je kan (dat vult ook een bepaalde leegte)
- VRAAG ALLEEN ALLAH INDIEN JE IETS WIL. En wanneer je Hem vraagt vraag Hem dan om hetgeen te doen
wat goed voor je is rn wees geduldig. Hij weet namelijk, en wij weten niet.

waua maa sha Allah, hele mooie adviezen.
Vooral die van: ga van het goede uit.
Weet je dat ik alle mensen analyseer en dat ik achter al hun woorden en gedrag een interpretatie koppel? Het is energie slopend, en ik begrijp niet waarom ik het doe. Ik heb een jaar lang onderzoeken gedaan naar kinderen/jeugdigen, waarin ik ben getraind om gedrag te kaderen, te interpreteren en er een navolgbare conclusie aan te binden. En dat eist nu zijn tol. Ik ga zelden nog van het goede uit (omdat het meestal probleem gezinnen waren en de focus lag op de bedreigingen), en dat frustreert mij. Want ik kijk altijd naar wat beter kan, in plaats van wat er eigenlijk al goed gaat. En dat was voorheen nooit zo. Ik moet mijn mindsettings weer resetten ofzo. Moet een omgeving hebben die zelf positief is ingesteld .Ik ben heel vatbaar voor omgevingen, ergens waar negativiteit hangt, wordt ik ook negatief van. het slurpt mijn energie op. En ik wil daar resistent tegen worden. Ik wil dicht bij mezelf staan, zonder me over te geven aan externe factoren.
Maar ja, hamdoelilah.
Ik wil heel veel, nu moet ik het nog doen.

03-08-2012, 01:40

Citaat door Woe7wer:
En die hele stap, om ergens energie in te steken lijkt soms al een stap te groot. En nu ik dit typ, vind ik het gewoon sneu en triest dat ik tot zo'n diep dal ben gezonken. Maar inshaAllah kom ik er.
Bedankt voor je bemoedigende woorden.

InshaAllah. Dank je wel Zehmat.

Precies. Vaak is de intentie er wel. Maar de eerst volgende keer ben je zo in de ban van je 'routine' dat je er weer in vervalt.
Ik betrap me er telkens op. En elke keer word ik alleen maar meer en meer ongelukkiger en depressiever van mezelf, omdat ik mezelf niet kan trainen/beheersen om het anders te doen.
Juist en die routine is slopend. Zo moeilijk te doorbreken.
I feel you. Ghair in shaa'Allaah.

03-08-2012, 01:42

Citaat door Hope.:
Juist en die routine is slopend. Zo moeilijk te doorbreken.
I feel you. Ghair in shaa'Allaah.
InshaAllah.
Moge Allah azza wa djal ons tekortkomingen van ons wegnemen en hiervoor kracht in de plaats geven.
Moge Allah ta3alah ons tevreden laten zijn met ons zelf en het voor ons vergemakkelijken om ons het gedrag te hebben van degene naar wie wij verlangen om te zijn.
Moge Hij subhanahoe wa ta3alah ons dankbaarheid schenken en sbar en doorzettingsvermogen.
Amien.

13-08-2012, 23:42


Noblewoman, reageer eens even.
Amien op je du3aa. djazakAllah