Bekijk volle/desktop versie : harissa poeder??



Pagina's : [1] 2

31-07-2012, 17:29
Assalaamoe 3alaikoem dames,

wat is harissa poeder? en is het pittig of mild? ik kom het vaak tegen bij recepten weet alleen niet wat het is.

31-07-2012, 17:38


Salam,


Omschrijving:

Harissa is afkomstig uit Tunesi en Marokko. Het wordt vooral in de Noord-Afrikaanse landen gebruikt. Harissa is een kruidenmengeling van onder meer pepers, tomaten, komijn, koriander en knoflook. Deze mengeling wordt vooral gebruikt voor rode sauzen die wat wegheeft van sambal en chilisaus.

Eigenschappen:

De scherpte van de specerij stimuleert de vorming van speeksel en daardoor de spijsvertering.

- harissa heeft een algemene opwekkende werking
- bevordert de weerstand bij een beginnende verkoudheid
- zweetdrijvend
- krampwerend
- spijsverteringbevorderend
- bij lage zuurgraad van de maag
- indigestie met winderigheid en opgeblazenheid
- als gorgeldrank bij keelpijn en stemproblemen

Gebruik:

Harissa wordt gebruikt bij de bereiding van soepen, couscous, deegwaren, rijstgerechten,merguez en tagine. Het kan ook op allerlei groenten of op het vlees.
eigen bereiding harissa:

8 grote gedroogde rode pepers
3 knoflook teentjes
1 theelepel zeezout
125 ml goede olijfolie
1 of 2 lelepeltjes komijnzaadjes
1 of 2 lepeltjes koreander

Haal de bovenkant van de pepers af en snijd ze in de lengte doormidden. Verwijder de zaadjes en snij de pepers in stukjes. Week een halfuur in warm water.
Laat de pepers even uitlekken en doe ze met de knoflook, het zout, de olie en de kruiden in een keukenmachine of pureer alles met een staafmixer tot een dikke saus.

Tip:
Harissa is lang houdbaar als je het in een gesteriliseerde pot bewaart met een laagje olie erbovenop.


Bron: http://www.olijfje.eu/Webshop.asp?product=653208

31-07-2012, 17:42
Nog nooit van gehoord.. waar is het mee te vergelijken qua smaak?

31-07-2012, 17:44
bedankt voor alle info maar kn ik het gwn halen in de winkel?

31-07-2012, 17:49



Citaat door Al-haq:
bedankt voor alle info maar kn ik het gwn halen in de winkel?
Je kan harissa poeder kopen bij de toko en supermarkten. Vrijwel overal te koop tegenwoordig.

31-07-2012, 17:52
Wa ´alaykumus-salaam,

Poeder? Ik denk dat ze gewoon Cayennepeper bedoelen of misschien die pittige paprikapoeder die je in Marokko en Tunesie kunt kopen?

Harrisa is gewoon de Arabische versie van sambal. Dat kun je als pasta of puree kopen bij Marokkaanse winkeltjes. Ik zou die van Cap Bon uit Tunesie aanraden. Die is echt het best!


Citaat door Al-haq:
Assalaamoe 3alaikoem dames,

wat is harissa poeder? en is het pittig of mild? ik kom het vaak tegen bij recepten weet alleen niet wat het is.

31-07-2012, 17:57
oke bedanks lady's waar kan ik deze halen: Cap Bon uit Tunesie ? bij de marokaan of iets?

31-07-2012, 17:58

Citaat door Sabrun_Jameel:
Wa ´alaykumus-salaam,

Poeder? Ik denk dat ze gewoon Cayennepeper bedoelen of misschien die pittige paprikapoeder die je in Marokko en Tunesie kunt kopen?

Harrisa is gewoon de Arabische versie van sambal. Dat kun je als pasta of puree kopen bij Marokkaanse winkeltjes. Ik zou die van Cap Bon uit Tunesie aanraden. Die is echt het best!
Aleikom salam,

Bij ik denk, ga je gissen en dat is niet handig bij een recept als je wat wilt maken. Als er harissa staat, dan lijkt het me logisch dat er geen sambal of cayennepeper wordt bedoeld.

Harissa is een kruidenmengeling van onder meer pepers, tomaten, komijn, koriander en knoflook. Deze mengeling wordt vooral gebruikt voor rode sauzen die wat wegheeft van sambal en chilisaus.

Het is dus een mengeling, heeft wat weg van sambal, maar bevat meer ingredienten.

31-07-2012, 18:00

Citaat door Al-haq:
oke bedanks lady's waar kan ik deze halen: Cap Bon uit Tunesie ? bij de marokaan of iets?
Bij bijv de plaatselijke Marokkaan waar ze marokkaanse producten verkopen, successs

31-07-2012, 18:00
gewoon sambal joh.

31-07-2012, 18:12


Ze gaat niet dood als ze cayennepeper gebruikt in plaats van Hrissapoeder hoor.

En ik zei al dat ze beter die pasta kon gebruiken.


Citaat door mintaked_:
Aleikom salam,

Bij ik denk, ga je gissen en dat is niet handig bij een recept als je wat wilt maken. Als er harissa staat, dan lijkt het me logisch dat er geen sambal of cayennepeper wordt bedoeld.

Harissa is een kruidenmengeling van onder meer pepers, tomaten, komijn, koriander en knoflook. Deze mengeling wordt vooral gebruikt voor rode sauzen die wat wegheeft van sambal en chilisaus.

Het is dus een mengeling, heeft wat weg van sambal, maar bevat meer ingredienten.

31-07-2012, 18:13
Er staat trouwens geen Harissa maar HarissaPOEDER.


Citaat door mintaked_:
Aleikom salam,

Bij ik denk, ga je gissen en dat is niet handig bij een recept als je wat wilt maken. Als er harissa staat, dan lijkt het me logisch dat er geen sambal of cayennepeper wordt bedoeld.

Harissa is een kruidenmengeling van onder meer pepers, tomaten, komijn, koriander en knoflook. Deze mengeling wordt vooral gebruikt voor rode sauzen die wat wegheeft van sambal en chilisaus.

Het is dus een mengeling, heeft wat weg van sambal, maar bevat meer ingredienten.

14-11-2012, 07:06


Harissa is een Tunesische pasta of poeder, kan je bij alle Turkse of Marokkaanse slagerijen halen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Harissa

14-11-2012, 08:47

14-11-2012, 08:48

Pagina's : [1] 2