Bekijk volle/desktop versie : Ramadan 2012



30-07-2012, 03:14
Salaam allemaal,

we zijn allen weer gezegend om de maand Ramadan van 2012 mee te maken.
Ik heb deze topic geopend om hier alles te posten wat met deze bijzondere maand te maken heeft. Denk hierbij aan youtubefilmpjes betreffend hadith, Quraanverzen, Anasheed, voor de dames en uiteraard ook heren die van koken houden; receptjes voor Iftar..kortom alles!

Morgen zal ik insha'Allah beginnen met posten, maar nu eerst eten en bidden uiteraard.

Voor de nachtmensen onder ons, post alvast van alles!

As-salaam

30-07-2012, 03:48


30 Hadith for Ramadan
[video=youtube;bfpmYALD8ts]http://www.youtube.com/watch?v=bfpmYALD8ts&list=UUbzahK-vWdJjiIU6sE1HsIA&index=8&feature=plcp[/video]

[video=youtube;6cETshmDxNw]http://www.youtube.com/watch?v=6cETshmDxNw&feature=BFa&list=UUbzahK-vWdJjiIU6sE1HsIA[/video]

[video=youtube;LnOfc-tU7Ts]http://www.youtube.com/watch?v=LnOfc-tU7Ts&feature=relmfu[/video]

30-07-2012, 09:08
[video=youtube;SLLlSDpdPdE&autoplay=1]http://www.youtube.com/watch?v=SLLlSDpdPdE&autoplay=1[/video]

31-07-2012, 02:57
Heel grappig interruption

31-07-2012, 03:18


In het Edele Boek van Allah swt staan duidelijke verzen die het vasten aanmoedigen als een manier om de nabijheid van Allah swt de Almachtige en Majestueuze te zoeken en zetten de verdiensten uiteen zoals Allah swt de Allerhoogste , zegt:

Waarlijk, de mannelijke en vrouwelijke moslims, de gelovige mannene en vrouwen, de mannen en vrouwen die gehoorzaam zijn, de mannen en vrouwen die geduldig zijn, de mannen en vrouwen die nederig zijn, de mannen en vrouwen die liefdadigheid geven, de mannen en vrouwen die vasten, de mannen en vrouwen die hun kuisheid behouden en de mannen en vrouwen die Allah veelvuldig gedenken met harten en hun tongen, Allah heeft voor hen de vergiffenis voorbereid en een grote beloning..(Qs Al Ahzaab 33:35)

Allah swt zegt ook:

..en dat jullie vasten is beter voor jullie, dat jullie dat maar mogen weten. ( QS Al Baqarah 2:184)

De profeet vzmh, zette middels de Soennah uiteen dat het vasten een bescherming is tegen begeertes en als een schild is tegen het Vuur en dat Allah 1 van de poorten van het Paradijs speciaal voor de vastenden heeft gereserveerd.

Hij houdt de ziel weg van zijn begeertes en voorkomt dat het dingen aantrekkelijk gaat vinden zodat het kalm wordt. Deze grootse beloning en enorme zegening wordt prachtig en volledig in betrouwbare ahadith uiteengezet.

De boodschapper van Allah swt beval degee die sterke begeertes heeft en behoefte heeft om te trouwen maar hiertoe niet in staat is om te vasten. Hij vzmh verklaarde dat het een manier is om begeertes te verminderen aangezien het de kracht van de ledematen van het lichaam vermindert, deze kalmeert en beteugelt. Het is bewezen dat het grote invloed heeft op het behouden van de ledenmaten en de organen, daarom zien we dat hij vzmh zei:

'' Oh jongeren, wie van jullie in staat is om te trouwen laat hem dit dan ook doen, aangezien het de ogen in bedwang houdt en de schaamdelen beschermt, en degene die daartoe niet in staat is, laat hij dan vasten omdat het een schild voor hem is'' (overgeleverd door Al-Boechari en Moeslim via Ibn Mas'oed)

Hij zei ook:

'' Er is geen dienaar die voor Allah vast of Allah verwijdert hiervoor zijn gezicht van het Vuur voor een afstand van 70 jaren.'' (Al Boechari 6/35 en Moeslim nr. 1153)

Hij vzmh zei:
'' Vasten is een schild waarmee een dienaar zich zelf tegen het Vuur beschermt.''

Hij vzmh zei:
'' Al wie een dag voor Allah vast, Allah zal een sloot tussen hem en het Vuur plaatsen zoals die tussen de hemelen en de aarde'' (At-Tirmidzi nr. 1624)

Uit deze ahadith kunnen we concluderen dat het vasten ook als schild dient tegen het Vuur, moge Allah swt ons daarvan behoeden

02-08-2012, 02:41
Aboe Oemaamah zei:
'' Ik zei: Oh Boodschapper van Allah vertel mij over een daad waardoor ik het Paradijs mag binnengaan.' Hij zei: 'Praktiseer het vasten, er is niets zoals dat.' ''

Een vastende persoon ondergaat 2 vreugde: één keer in deze wereld en één keer in het hiernamaals. Met deze ahadith wordt uitgelegd welke dit zijn:

Aboe Hoerayrah heeft gezegd:
'' De boodschapper van Allah swt heeft gezegd: 'Allah swt heeft gezegd dat alle daden van de zoon van Adam voor hem zijn behalve het vasten, want dit is voor Mij en Ik zal dit belonen. Vasten is als een schild en als iemand van jullie een dag vast, laat hij dan niet onfatsoenlijk praten, of ruzie maken en als iemand hem beledigt of met hem wil vechten laat hem dan zeggen: 'Ik vast'. Bij Hem in wiens Hand de ziel van Mohammed is, de geur die uit de mond van een vastende persoon komst is beter bij Allah swt dan de geur van muskus. Voor de vastende persoon zijn er twee momenten van vreugde; wanneer hij zijn vasten verbreekt, is hij blij en wanneer hij zijn Heer ontmoet is hij blij vanwege het vasten' ''.

In een relaas overgeleverd door Al-Boechari staat:
'' Hij laat zijn eten en drinken en verlangens wegens Mij staan, vasten is voor Mij en Ik zal het belonen, en een goede daad wordt vertienvoudigd veloond ''.

In een overlevering van Moeslim staat:
'' Iedere daad van de zoon van Adam wordt veelvuldig beloond, iedere goede daad wordt beloond van tien tot zevenhonderd keer. Allah de Allerhoogste heeft gezegd: ' Behalve vasten want dit is voor Mij en Ik zal dit belonen, hij geeft zijn verlangens en zijn eten voor Mij op. 'Voor de vastende persoon zijn er twee momenten van vreugde: een moment van vreugde wanneer hij zijn vasten verbreekt en een moment van vreugde wanneer hij zijn Heer ontmoet en de geur die uit de mond van de vasten persoon komt, is beter bij Allah dan de geur van Muskus.''