Bekijk volle/desktop versie : Bekeerd op de eerste dag van Ramadan



28-07-2012, 23:28
Hoi dames,

Een tijdje geleden heb ik een forum geopend, omdat ik wilde bekeren tot de islam en daar vragen over had. Ik heb veel goede en prettige reacties gehad. Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt en bij het eerste gebed van de Ramadan ben ik bekeerd tot de islam. Wat een fijn gevoel. Natuurlijk begon ik ook vol goede moed aan de Ramadan en hoopte deze te volbrengen. De eerste 5dagen gingen erg goed. Het lastige is dat ik in de zorg werk met mensen met een ernstige handicap en hen ook eten moet geven. Ondanks alles ging het goed. Toen woensdag het warme weer begon, ben ik bijna flauwgevallen en ik moest nog werken tot 22.,30uur. Ik heb besloten de warme dagen over te slaan. Dit omdat het mijn eerste keer is en ik het niet volhield op mijn werk met de warmte en de zwaarte van de zorg die ik met alle liefde lever aan mijn clienten. Ik wilde vandaag (zaterdag) weer beginnen, maar ik werd wakker met allemaal ontstekingen in mijn lichaam. Ik weet (omdat ik verpleegkundige ben) dat je veel moet drinken bij het hebben van ontstekingen. Hierdoor kan ik nog even niet verder met de Ramadan en dit voelt erg vervelend. Ik ga deze dagen zowiezo na de Ramadan inhalen en zodra ik mij beter voel, ga ik weer verder. Ik zie op internet staan dat je "vrijstelling" hebt voor Ramadan als je ziek bent, maar kan ik dit verstaan onder ziek zijn. Ik hoop dat iemand het vervelende gevoel weg kan halen door antwoord te geven op mijn vraag. Ik hoop Inshallah dat ik snel weer verder kan met de Ramadan. Voor jullie allemaal succes en volhouden!
Groetjes

29-07-2012, 00:30


Salam oleikom.
Alhamdoelilah dat jij voor se Islam hebt gekozen.
Betreft je vraag. Ik raad ik je sterk aan om dit bij een imam neer te leggen.

29-07-2012, 09:46
Salaam lieve zuster,

hamdoellilah en mashallah dat je voor de islam hebt gekozen. Soms zit ik ook met vragen en dan bel ik de imam van de moskee op. Ik krijg altijd antwoorden op mijn vragen en ook nog met onderbouwing. Ik wilde een keer bijv weten of ik als alleenstaande moeder met jonge kinderen wel een schaap moest kopen met offerfeest. Heb van vrienden en familie verschillende antwoorden gehad maar toen ik met de imam belde vroeg hij eerst naar de situatie en toen gaf hij antwoord op mijn vraag ipv zomaar ja of nee te gaan roepen.

Beterschap nog!

29-07-2012, 16:20
Elhemdoullilah voor jouw keuze. Moge Allaah jou rijkelijk belonen.

Als jij ziek wordt of kan worden of je lichaam loopt schade op door het vasten dan kan je daar vrijstelling voor krijgen en zijn er andere manieren om het of in te halen of als je helemaal nie kan vasten dan betaal je een fiedya aan een arme. Je vertelt zelf "en zodra ik mij beter voel, ga ik weer verder." Ik denk dat je daarmee al antwoord hebt gegeven op jouw vervelende gevoel.

29-07-2012, 19:37


Salaam, Alvast proficiat met je bekering! Moge Allaah je alle moed en kracht geven en je de weg naar het Paradijs vergemakkelijken!


heb het volgende op internet gevonden:



Vraag:
Iemand heeft een preker tijdens de tweede vrijdag van de gezegende maand ramadan horen zeggen dat het voor een arbeider toegestaan is om te eten wanneer hij door het werk uitgeput is geraakt en geen andere inkomstenbron heeft. Hij diende dan wel één arme persoon te voeden voor één dag die hij niet gevast heeft of hem vijftien dirhams geven. Dit is de aanleiding waarom ik u deze brief heb verstuurd. Berust deze uitspraak op een correcte bewijs uit het Boek en de Sunnah?


Antwoord:
Het is voor een toerekeningsvatbare persoon niet toegestaan om tijdens de ramadan te eten enkel omdat hij een arbeider is. Maar wanneer hij door zware uitputting wordt getroffen die hem dwingt om overdag te eten, dan kan hij eten om weer op krachten te komen. Vervolgens moet hij stoppen met eten of drinken tot zonsondergang en dan mag hij weer eten zoals alle moslims. De dag waarin hij gegeten heeft, dient hij in te halen. De fatwa die jij genoemd hebt, is niet correct.

En het succes komt van Allah. Moge Allahs salaat en salaam zijn met onze profeet Mohammed, zijn familie en metgezellen.

Permanente Commissie voor Wetenschappelijk Onderzoek en Oordelen:
Voorzitter - Sheikh Abdulaziez Ibn Abdellaah Ibn Baaz
Vicevoorzitter – Sheikh Abdulrazzaq Afiefi
Lid - Sheikh Abdullah Ibn Ghudayyan
Lid - Sheikh Abdullah Ibn Qa’ud

Bron: alifta.com. Fatwa’s Permanente Commissie, eerste collectie, volume 10, pagina: 233.

© Dawah-TV



En Allaah weet het beste!

29-07-2012, 22:38
Selaam o3laykom

MashaAllah Elhemdoulilah heb je voor de islam gekozen. Moge Allah subhan wa ta3la tevreden met je zijn. Zoals bovengoemd is het verstandig om een geleerde in te schakelen. Ik heb zelf beperkingen. En van de Imam hebben wij te horen gekregen dat je vrijstelling krijgt als jij je lichaam schade toebrengt zodra je gaat vasten. Dus stel je eet en drinkt een hele dag niet en door je ziekte val je flauw of wordt je heel ziek dan mag je stoppen want je brengt je lichaam schade toe. En Allah subhan wa ta3la wil ons niet laten lijden. Je zegt zelf dat zodra je beter bent je het in wilt halen. doe dit het beste gelijk na de ramadan. Mocht je het echt niet in kunnen halen dan dien je over elke dag dat je niet hebt gevast 5 euro te betalen. Maar met enkel ontstekingen lijkt mij dat, dat niet hoeft en dat je gewoon kunt vasten. Maar Allah o3lam.

Wat betreft je werk werkelijk ik heb geen idee! Maar zoals bovengenoemde mensen ook al zeiden voor elke situatie gelden er andere regels en bij twijfel beter niet doen. Maar bel een imaam op van de moskee in de plaats waar je woont en vraag om zijn advies.

Ik heb je enkel mijn persoonlijke situatie vertelt en uitgelegd wat er in mijn geval is gebeurd. Mocht je nog vragen hebben je kunt mij ten allen tijden een prive bericht sturen en ik zal je helpen waar ik kan InschaAllah

Moge Allah subhan wa ta3la ons vergeven als we iets verkeerds gezegd hebben en ons belonen voor onze daden. Moge hij onze vasten accepteren inschaAllah

wassalaam