Bekijk volle/desktop versie : Even toelichten



25-07-2012, 00:06
Salaam

Ik zit met een situatie die mij eigenlijk verdrietig maakt.
Ik ben een jonge vrouw die toch al verschillende ziektes heeft meegemaakt, meest bizarre ziektes vooral.
Nu de Ramadan begonnen is, heb ik het zwaar te verduren maar hamdoelilah.
Ik ben een zeer slechte eter en bij de iftar kan ik nauwelijks iets binnen krijgen. Nu heb ik de eerste 3 dagen gewoon kunnen vasten zonder enig bijwerking maar ik stond ook niet op bij shor. Want ik kom pas om 01u van moskee en kan gewoon niet wachten tot fajr dus sliep ik gewoon en bad ik Fajr alleen zonder te eten.

Nu heb ik gisteren een enorme "inzinking" meegemaakt. Safe ik kon niet meer op mijn benen staan en mijn hart was gewoon heel hard aan het kloppen. Ik kwam thuis van het werk en ben direct het bed ingekropen. Ik had ook koorts Moehiem gewoon een domper gekregen van mijn lichaam omdat ik gewoon niet goed bezig was. Ik had nooit mogen instemmen om in de ramadan te werken.
Want ik kom gewoon slaap tekort. Wat mij het meeste raakt, is dat ik fysiek het niet meer aankan om naar moskee te gaan.
Ik was van plan om zelf tarawieh thuis te bidden maar ik val zo in slaap.

Mijn moeder zegt ook dat een vrouw om dat tijdstip buiten niet alleen kan zijn, al is het om naar de moskee te gaan.

Zijn er dingen die ik kan doen om mijn lichaam te versterken of andere manieren om evenveel hasanaats te kunnen krijgen?

25-07-2012, 00:08


-minder werken
-WEL voor FADJ opstaan om te eten
-goed slapen (en elk uurtje dat je vrij hebt benutten en jezelf rust geven)
-veel groente en fruit eten met mahgreb


En als je echt ziek bent, en te zwak bent om te vasten dan vast je gewoon niet. Allah shefiek

ps: Het is niet verplicht voor een vrouw om in de moskee te bidden.

25-07-2012, 00:15
Ik ben kerngezond hamdolillah maar moet je zeggen dat ik het deze ramadan wel zwaar heb.. Niet omdat ik honger of dorst heb.. Daar heb ik geen moeite mee.. Maar omdat ik hoofdpijn heb./. misselijk... geen energie... geen geduld.. ben heeeeeeeeel slapjes..
Met fadjr eet ik ook niks.. Ik krijg gewoon niks binnen..

Ik zou echt als ik jou was minder gaan werken... Als je het niet aan kan dan kan je het gewoon niet aan.. Dan moet je dat aan kunnen geven bij de werkgever dat je halve dagen wilt werken... Want zo maak jij je lichaam nog meer kapot...

25-07-2012, 00:15
Mag Allah je het vergemakkelijken en je gezondheid geven.
Zover als ik weet is het niet de bedoeling dat je lichamelijk eraan bezwijkt aan het vasten. En wat verhaalmaakster zegt, het is zelfs beter voor haar om het gebed thuis te houden. Allah o3lam.

25-07-2012, 00:18



Citaat door Someone___:
Salaam

Ik zit met een situatie die mij eigenlijk verdrietig maakt.
Ik ben een jonge vrouw die toch al verschillende ziektes heeft meegemaakt, meest bizarre ziektes vooral.
Nu de Ramadan begonnen is, heb ik het zwaar te verduren maar hamdoelilah.
Ik ben een zeer slechte eter en bij de iftar kan ik nauwelijks iets binnen krijgen. Nu heb ik de eerste 3 dagen gewoon kunnen vasten zonder enig bijwerking maar ik stond ook niet op bij shor. Want ik kom pas om 01u van moskee en kan gewoon niet wachten tot fajr dus sliep ik gewoon en bad ik Fajr alleen zonder te eten.

Nu heb ik gisteren een enorme "inzinking" meegemaakt. Safe ik kon niet meer op mijn benen staan en mijn hart was gewoon heel hard aan het kloppen. Ik kwam thuis van het werk en ben direct het bed ingekropen. Ik had ook koorts Moehiem gewoon een domper gekregen van mijn lichaam omdat ik gewoon niet goed bezig was. Ik had nooit mogen instemmen om in de ramadan te werken.
Want ik kom gewoon slaap tekort. Wat mij het meeste raakt, is dat ik fysiek het niet meer aankan om naar moskee te gaan.
Ik was van plan om zelf tarawieh thuis te bidden maar ik val zo in slaap.

Mijn moeder zegt ook dat een vrouw om dat tijdstip buiten niet alleen kan zijn, al is het om naar de moskee te gaan.

Zijn er dingen die ik kan doen om mijn lichaam te versterken of andere manieren om evenveel hasanaats te kunnen krijgen?
Och schat! Als het niet gaat dan gaat het niet.
Je moet jezelf niet forceren wanneer jij te zwak bent voor het vasten en wat er allemaal bij komt kijken.

Allah wilt het voor ons niet moeilijk maken maar juist makkelijk. Als je ziek bent dan moet je niet je lichaam en je gezondheid belasten terwijl Allah ons ni3ma heeft gegeven om het na te laten wat ongemakken veroorzaakt.

Porbeer alsnog wat te eten. hou het op lichte kleine hapjes en dat gedurende hele dag kleine porties( wanneer je niet vast)

Als je gaat vasten en jij denkt dat je het aan kan zou ik s7our zeker aanraden om te eten zit ook baraka in al is het niet veel wat je binnen kan krijgen hou het desnoods op wat fruit en salade en drink voldoende water warme melk met dadels is ook lekker en krijg je best een verzadigd gevoel van.

Zorg goed voor jezelf.

Wat bidden betreft is het niet verplicht voor de vrouwen om in de moskee te gaan bidden.
Je kan dat thuis doen desnoods zittend/liggen wanneer het echt niet gaat.


Verricht (goede) daden die binnen jouw capaciteit liggen.” (Sahih Bukhari, Tahajjud, hadith 1151. Sahih Muslim, Salat al-Musafirin, hadith 782. Al-Hasan ibn Mas’ud al-Baghawi, Sharh al-Sunnah, vol. 4, pag. 40)

“Deze religie is heel makkelijk en brengt geen moeilijkheid met zich mee.” (Sunan al-Nasa’i, Emaan, hadith 5034, vol. 8. Sahih Bukhari, Emaan. Ahmad ibn Hanbal, Musnad, vol 5, pag. 69)


Moge Allah het voor jou gemakkelijk maken! en jou bijstaan en jou gezondheid versterken. Allahoema amien