Bekijk volle/desktop versie : wat vind jij van de euthanasie regeling in Nederland???



Pagina's : [1] 2

09-12-2004, 23:20
Ik vraag me af hoe men hier denkt over de euthanasieregeling in Nederland,

ik heb gezocht naar de regeling, en hem ook gevonden, op: www.minvws.nl

In Nederland verstaan we onder euthanasie: levensbeëindiging door een arts op verzoek van een patiënt. Daaronder valt ook de hulp van de arts bij zelfdoding. Voor patiënten die ondraaglijk en uitzichtloos lijden, is in Nederland de zorg rond het levenseinde zorgvuldig geregeld. Als de patiënt het uitdrukkelijk wenst, kan euthanasie het waardige sluitstuk zijn van een ziekteproces waarin alle mogelijke vormen van (palliatieve) zorg zijn aangewend.

De euthanasiewet, die sinds 1 april 2002 van kracht is, bepaalt dat de arts die euthanasie toepast, niet strafbaar is. Hij moet wel voldoen aan de zorgvuldigheidseisen die in de wet omschreven staan. Ook moet de arts de niet-natuurlijke dood melden bij een regionale toetsingscommissie euthanasie. In het jaar 2002 zijn 1882 gevallen van levensbeëindiging op verzoek of hulp bij zelfdoding gemeld.

Een verzoek om levensbeëinidiging kan zowel mondeling als schriftelijk (euthanasieverklaring). Een arts is hiertoe echter nooit verplicht.

bron: http://www.minvws.nl

persoonlijk vind ik het een goede regeling, in Amerika en in het Vaticaan spreekt men zich er openlijk tegen uit, en er zullen vele anderen zijn die het er ook niet mee eens zijn,

'Het protocol van Groningen', aldus Hugh Hewitt, presentator van een nationale radioshow, 'had bovenaan de agenda van de Wannsee Conferentie kunnen staan.' Op 20 januari 1942 besloot de top van nazi-Duitsland in villa Wannsee in Berlijn tot uitroeiing van de joden.

en wat deze meneer lult is een beledeging van onze regeling, want wij hebben niks tegen de mensen, wij willen terminaal zieke mensen alleen een keuze bieden om hun (miserabele) leven te beëindigen.

misschien moet je het zo zien als gelovige: men heeft het bij religies wel eens over een test of beproeving van jou als persoon: waar kies je voor, gun je iemand een waardig einde, of moet iemand de rest van z'n leven door een hel van pijn gaan, zonder uitzicht op verbetering, wat is dan beter om voor te kiezen???

09-12-2004, 23:41


Ik ben het oneens met dit beleid.

Voor mij zou het pas een ideale situatie zijn als er vrij pillen/drankjes verkijgbaar zijn voor mensen die een eind aan hun leven willen maken, in daarvoor apart opgezette huizen/instellingen.

Dit geldt dus alleen voor mensen die echt zelf in staat zijn dit soort handelingen zelf te verrichten.
Voor mensen die afhankelijk zijn, bijv. door dwarslaesies, is een uitgesproken wens om dood te willen genoeg om hulp te vragen, maar bij het hulp geven moet er door meerdere mensen (drie artsen) naar de situatie gekeken worden. En alleen een arts mag de euthanasie dan uitvoeren.

Bij demente mensen wordt de situatie erg moeilijk. Als die mensen op papier hebben staan dat ze niet verder willen leven als ze echt totaal dement zijn, kan het staken van zinloos medich handelen gepast zijn, of versterven. Nooit mag op hen euthanasie toegepast worden.

Bij foetussen die haast geen levensvatbaarheid hebben,mag wat mij betreft abortus provocatus toegepast worden als de moeder (en evt de vader) dat aangeeft.
Als een baby ter wereld komt die maar een paar dagen te leven heeft is pijn bestrijding het belangrijkst. Als dat de dood ten gevolge heeft, dan zij het zo.
__________________________

09-12-2004, 23:43
Dat moet iedereen voor zichzelf kunnen bepalen, als je gezond bent zoek je een harde trein of een hoog gebouw op en dan doe je het zelf maar als je oud bent dan ben je afhankelijk van anderen. Waarom mag een jongere wel zelfmoord plegen, omdat hij dit kan, en een oudere niet.

09-12-2004, 23:44

Citaat door Tim76:
Ik ben het oneens met dit beleid.

Voor mij zou het pas een ideale situatie zijn als er vrij pillen/drankjes verkijgbaar zijn voor mensen die een eind aan hun leven willen maken, in daarvoor apart opgezette huizen/instellingen.

Dit geldt dus alleen voor mensen die echt zelf in staat zijn dit soort handelingen zelf te verrichten.
Voor mensen die afhankelijk zijn, bijv. door dwarslaesies, is een uitgesproken wens om dood te willen genoeg om hulp te vragen, maar bij het hulp geven moet er door meerdere mensen (drie artsen) naar de situatie gekeken worden. En alleen een arts mag de euthanasie dan uitvoeren.

Bij demente mensen wordt de situatie erg moeilijk. Als die mensen op papier hebben staan dat ze niet verder willen leven als ze echt totaal dement zijn, kan het staken van zinloos medich handelen gepast zijn, of versterven. Nooit mag op hen euthanasie toegepast worden.

Bij foetussen die haast geen levensvatbaarheid hebben,mag wat mij betreft abortus provocatus toegepast worden als de moeder (en evt de vader) dat aangeeft.
Als een baby ter wereld komt die maar een paar dagen te leven heeft is pijn bestrijding het belangrijkst. Als dat de dood ten gevolge heeft, dan zij het zo.
heb hem gevonden

dit bericht kwam uit de andere topic, maar je had em zelf alweer geplaatst...

09-12-2004, 23:47


maaruh Tim76, wat vind je van het 2e dikgedrukte stukje???

10-12-2004, 01:58
salaam wa aleykoum wr wb,

Beste leden ik heb onlangs een topic op deze rubriek geopend met de naam; betrouwbare hadiets, of duidelijkheid bij problemen. In deze topic probeer onder andere ik zoveel vragen over de islam te beantwoorden. Dit echter alleen met betrouwbare hadiets of teksten uit de Koran. Vaak geef ik een eigen toelichting erbij.Ook vraag ik Broeders en zusters met betrouwbare hadiets en Koran teksten daar te plaatsen, zodat iedereeen met een vraag daar terecht kan. Je kan de topic bekijken door op deze link te klikken (waar ook dit onderwerp uitleg over wordt gegeven) http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=429834 maar je kan het ook gewoon in deze rubriek opzoeken.

asalaam wa aleykoum wr wb

Anouar

10-12-2004, 02:07
het is toch "marokkaanse jongeren en de actualiteiten"?
niet "moslims en de actualiteiten". Of moet ik nu weer wel alle Nederlandse Marokkanen over één kam scheren en ervan uitgaan dat zij allemaal moslim zijn?

10-12-2004, 02:54
De meeste zullen 'zeggen' dat ze moslim zijn, of ze het werkelijk 'zijn' dat is een ander verhaal...

10-12-2004, 03:14
Da's stof voor een andere thread, het ging mij er meer om dat er bij een onderwerp dat niet per definitie aan religie is gebonden (voor veel mensen hier wel, snap ik wel) meteen een post komt waar je kan opzoeken wat je ervan moet vinden volgens de Koran.

10-12-2004, 03:30
Ik denk niet dat je bij het fenomeen zomaar religieuze handboeken erbij kan pakken.

Het feit DAT er euthanasie bestaat, komt doordat wij tegenwoordig in staat zijn het leven eindeloos lang te rekken.

Ook is het een subjectief gegeven: wat is euthanasie precies. Een tijd geleden is mijn oma overleden. Die had zoveel pijn, dat ze volgestopt is met medicijnen. Dat zal vast de dood versneld hebben. Is het dan euthanasie?

Waar ik wel een gloeiende hekel aan heb, is dat zogenaamde 'zelfbeschikkingsrecht'. Alsof de mens een objectief gegeven is. Ik kan op een bepaald moment een papiertje tekenen, terwijl ik er een tijd later weer een ander gevoel bij heb.

Ik, ook als echtgenoot van een arts, heb gemerkt dat sinds de term euthanasie op de markt gekomen is, de discussie een stuk moeilijker is geworden. Euthanasie bestaat natuurlijk al tijden, maar toen noemden we het nog niet zo.

Onder 'euthanasie', woedt een heel andere discussie. namelijk die van het zlefbeschikkingsrecht. Want daar draait het om... Tot een paar jaar geleden werd dat op een liberaal-fundamentalistische wijze opgelost, daarbij niet rekening houdend met de artsen. Wan het is eerder moeilijker geworden dan makkelijker. Want nu komt ook de term 'wilsbekwaam' ook om de hoek kijken. En aangezien dat 9 van de tien mensen niet wilsbekwaam meer zijn wanneer ze dood liggen te gaan, kan men dus geen euthanasie uitvoeren.

10-12-2004, 03:40

Citaat door TheStef:
Dat moet iedereen voor zichzelf kunnen bepalen, als je gezond bent zoek je een harde trein of een hoog gebouw op en dan doe je het zelf maar als je oud bent dan ben je afhankelijk van anderen. Waarom mag een jongere wel zelfmoord plegen, omdat hij dit kan, en een oudere niet.

Ook een jongere mag geen zelfmoord plegen. Zelmoord is officieel bij wet verboden, schijnt.Het feit dat 'de dader' niet opgepakt kan worden, omdat deze meestal dood en en dat er sowieso niet tegen opgetreden wordt, maakt het nog niet legaal.

10-12-2004, 07:06

Citaat door arabchrstn:
Ik denk niet dat je bij het fenomeen zomaar religieuze handboeken erbij kan pakken.

Het feit DAT er euthanasie bestaat, komt doordat wij tegenwoordig in staat zijn het leven eindeloos lang te rekken.

Ook is het een subjectief gegeven: wat is euthanasie precies. Een tijd geleden is mijn oma overleden. Die had zoveel pijn, dat ze volgestopt is met medicijnen. Dat zal vast de dood versneld hebben. Is het dan euthanasie?

Waar ik wel een gloeiende hekel aan heb, is dat zogenaamde 'zelfbeschikkingsrecht'. Alsof de mens een objectief gegeven is. Ik kan op een bepaald moment een papiertje tekenen, terwijl ik er een tijd later weer een ander gevoel bij heb.

Ik, ook als echtgenoot van een arts, heb gemerkt dat sinds de term euthanasie op de markt gekomen is, de discussie een stuk moeilijker is geworden. Euthanasie bestaat natuurlijk al tijden, maar toen noemden we het nog niet zo.

Onder 'euthanasie', woedt een heel andere discussie. namelijk die van het zlefbeschikkingsrecht. Want daar draait het om... Tot een paar jaar geleden werd dat op een liberaal-fundamentalistische wijze opgelost, daarbij niet rekening houdend met de artsen. Wan het is eerder moeilijker geworden dan makkelijker. Want nu komt ook de term 'wilsbekwaam' ook om de hoek kijken. En aangezien dat 9 van de tien mensen niet wilsbekwaam meer zijn wanneer ze dood liggen te gaan, kan men dus geen euthanasie uitvoeren.
onbewust wel... mijn oma is jaren geleden gestorven aan een hersenbloeding, maar die heeft een week lang aan een behoorlijk dikke spuit morfine gelegen, omdat er geen redden aan meer was, en is dus ook zonder pijn heengegaan, eigenlijk ook euthanasie, het was wel in overleg met de familie

ennuh, hoe noemde men het toen dan

11-12-2004, 11:15


Ik ben van mening dat wij in Nederland een goede en goed gecontroleerde euthanasieregeling met voldoende ingebouwde veiligheden hebben.

Op het moment dat iemand uitzichtloos licht te lijden en in helse pijnen de dood ligt af te wachten is het niets minder dan humaan om een dergelijke persoon OP EIGEN VERZOEK uit zijn lijden te verlossen.

Dat een stel relifundamentalisten als de Paus en die mijnheer Hewitt dat beschouwen als Nazi praktijken moeten zij weten. Hun probleem, hoewel ik het wel schandalige aantijgingen vind. Maar ja, schijt aan die relifundies.
Je moet eens aan de paus vragen hoeveel protestanten er in de geschiedenis ge-euthanaseerd zijn door de katholieke inquisitie.

11-12-2004, 11:21

Citaat door DutchBart:
maaruh Tim76, wat vind je van het 2e dikgedrukte stukje???
Eerste stukje wel goed,

tweede wanstaltig.

11-12-2004, 14:08

Citaat door arabchrstn:
Ook een jongere mag geen zelfmoord plegen. Zelmoord is officieel bij wet verboden, schijnt.Het feit dat 'de dader' niet opgepakt kan worden, omdat deze meestal dood en en dat er sowieso niet tegen opgetreden wordt, maakt het nog niet legaal.
Legaal niet legaal, jongeren hebben de keuze waar ouderen die niet hebben, en zoals je zelf al stelt de dader is toch niet op te pakken. Uiteindelijk bepaald iedereen zelf of hij door wil leven of niet.

Het is toch zot dat een ander mag bepalen of jij leeft of sterft, en mag het niet van je geloof dan is het iets tussen jou en je God. Ook daar heeft een ander geen reet mee te maken. Het probleem ontstaat pas wanneer er hulp moet worden verleend bij de keuze die je hebt gemaakt.

Een verbod werk niet als deze niet gehandhaafd wordt of kan worden, zo kan je ook geen file's verbieden ze zijn er gewoon. Een verbod op zelfdoding heeft een zelfde effect.

Als je toch iets wilt doen tegen zelfdoding zorg dan voor een goede achterban en zorg, en voor ouderen goede palliatieve zorg. De grootste oorzaak voor Euthanasie is de angst voor een pijnlijke dood, als je die angst weg neemt is euthanasie ook minder noodzakelijk. In duitsland zijn ze erg ver met dergelijke zaken.

Maar mensen moeten de vrijheid hebben om zelf te kunnen beslissen over hun eigen leven of sterven, daar heeft niemand anders iets mee te maken.

Pagina's : [1] 2