Bekijk volle/desktop versie : Help!!!



24-07-2012, 10:11
Mijn man vindt mijn soep een beetje hollandse tint hebben. Toen hij dat zei moest ik echt bijna huilen (stomme hormonen ook), daarna zei hij direct, maar alles wat je tot nu maakt is echt verukkelijk. Maar ik heb er echt hele nacht aan moeten denken.

EN NU WIL GWN HET BESTE RECEPT. Ik ga ze allemaal proberen totdat het lukt, want bent ontzettend boos. I know dramaqueen nummer 1

Liefs en help me.

24-07-2012, 10:28


Welke soep? Harira bedoel je?

24-07-2012, 10:28
wat heb je erin gedaan ? Waarom smaakt je soep naar hollandse soep? wees wat duidelijker zodat we je kunnen helpen..............

24-07-2012, 11:02
Ik maak mijn soep zo:

1 ui
ma3noes
2 tomaten
kikkererwten en linzen
pakje tomatensoep
groentesoep
kruiden
vermicellies
olijfolie

IK doe de tomaat , ui, ma3noes met een beetje water in een blender dan krijg ik zo een papje. Olie in pan vlees bakken en kruiden erbij gooien papje erbij gooien. 2 glazen water erbij gooien en laten koken. als het aan het koken is. doe ik tomaten zakje erbij en 20 min later groenten soep en vermicellies linzen en kikkererw. dan op laag vuurtje pruttelen 40 min samen met papje meel. Dit is toch gwn goed?

24-07-2012, 11:03


Ohja en 3 takjes bleekselderlij in de blender.

24-07-2012, 11:04
Ja, harrira. Hoe maken jullie hem?

24-07-2012, 11:38
Ik denk dat het komt door de pakjes die je gebruit van tomatensoep en groentensoep. Waardoor het een hollandse smaak krijgt, probeer dit keer verse tomaten te gebruiken of tomaten uit blik(gepelde).

Ik gebruik zelf geen groentensoep erin.

Iedere streek in marokko maakt zijn of haar harira anders. Ik ben zelf tot nu toe geen harira tegen gekomen hoe wij 'm maken.

24-07-2012, 12:53
Zo vind ik het het lekkerst, hoewel het niet geheel volgens onze streek is ik hou van redelijk gevuld en niet te waterig/ flauw

Ingredienten:
-250 gr vleesstukjes (zonder vel/pezen/vet e.d.) in kleine blokjes gesneden
-kikkererwten (uit blik)= homous
-linzen = le3des
-1 grote tomaat of 2/3 kleintjes
-1 grote ui of paar kleintjes
- kosbar
-kruiden (safraan of kurkuma/paprikapoeder/zout/peper/komijn)
-1 groentebouillonblokje
-evt 2 el tomatenpuree of gezeefde tomaten(die kartonnen pakjes)
-meel/waterpapje

Week een avond te voren of minimaal paar uurtjes tevoren de linzen in water.
Waterkoker 1 ltr aanzetten.
Maal de kosbar, tomaat en ui met de hakmolen, nagenoeg fijn klein beetje stukjes erin laten.
Bak in de pan eerst het vlees rul in wat olie.
Voeg dan de kosbar/tomaat/uimengsel even meebakken.
Doe nu de kruiden erin naar smaak en voeg de linzen toe, kort meebakken.
Voeg dan ongeveer 1 liter water, het bouillonblokje en evt 2 el tomatenpuree toe. Goed roeren en alles op een laag vuurtje laten pruttelen voor ongeveer 1,5 a 2 uur. Tussendoor af en toe roeren en controleren of er nog genoeg vocht in zit.

Na die tijd kijken of de linzen en het vlees zachtgaar zijn. Zoja, voeg de kikkererwten toe en nog wat kokend water ongeveer 2 ltr. Maak een papje van meel en koud water, hoeveelheid ongeveer 1 soepkom (moet niet waterig maar ook niet te papperig zijn, anders gaat de harira klonteren!). Voeg het papje toe en direct heel goed 2 min blijven roeren zodat het niet klontert! Controleer of smaak goed is, anders nog een beetje zout/peper/komijn toevoegen.

Als je dat gedaan hebt, laat je het nog eens een half uurtje doorpruttelen op een heel laag vuurtje. Als laatste voeg je wat vermicelli toe, als deze gaar zijn, vuur uit en de harira beetje laten rusten.

Eet smakelijk!

24-07-2012, 13:25
dame, ik stel je wel gerust, heb in het begin heel vaak blunders gehad, een keer zuur, een keer te rood en noem maar op, maar heb nu 1 recept en die blijf ik vanaf nu gebruiken! maar hou er wel rekening mee dat bijna elk gezin een anders soort soep heeft

1 middelmatige en 1 kleine ui
stukjes vlees/kip
4 takjes peterselie en 4 takjes koriander
2 kleine takjes selder
4 kleine en dunne worteltjes (of 2 dikke en grote wortels)
2 grote (halfrijpe)tomaten
een halve koffielepel geconcentreerde tomaat (vind je in de aldi denk ik, gebruik ik enkel voor de kleur)

kruiden: (van elk ongeveer een koffielepel)
paprikapoeder
zwarte peper
zout (naar voorkeur, liever te weinig dan teveel!)
1,5 bouillonbokjes van groenten
gember
saffraan


Snijd het vlees in blokjes en laat het wat bakken in olijolie in de pan (doe het deksel erop)
mix intussen de worteltjes, ajuin apart. Mix eveneens de tomaten samen met de koriander, peterselie en selder (heb ze graag een beetje fijn).

Als je vlees een beetje gebakken is voeg er al de gemixte groentjes erbij en even mengen. Laat de mengsel ongeveer een 20min koken met deksel erop, maar niet te hoog vuur!

nadien voeg je al de kruiden toe, mengen en terug laten sudderen voor 15 min.

voeg daarna ongeveer 4 liter kokend water aan je mengel en even mengen. Laat het daarna ongeveer 2 uur op het zachtste vuurtje koken. af en toe mengen.

daarna neem je ongeveer 90 gram bloem en meng je eerst met ongeveer 4a5 theeglazen water totdat het geen klontjes meer heeft.
voeg beetje bij beetje in de soep terwij je ROERT!!!! De dikte van je soep bepaal je zelf. Als je vindt dat je soep te dik is, voeg water doe. Vind je ze te dun, voeg dan nog wat bloem gemengd met water toe. Goed blijven roeren zodat er op de boden niets blijft plakken.

nadien ongeveer een 20min a halfuur laten pruttelen, maar niet vergeten af en toe te roeren!
Tot slot voeg je vermicelli en kikkererwten (uit blik of pot) toe en doe je het vuur uit. Roer een beeje zodat ze niet blijven plakken op de bodem. De vermicelli zal wel dikker worden met dat hete soep, ook al is het vuur uit.


Succes en smakelijk! als je nog vragen hebt vraag maar, hopelijk heb je er wat aan!

24-07-2012, 21:31
kruiden als kebaba, kerwia en helba kan je ook gebruiken , maar ik zie dat je zwanger bent kan je die beter niet gebruiken.
Bouillonblokjes van knorr of ideal zijn ook goed maar moeten wel halal zijn, geven een vleesachtige smaak aan de harira , gebruik rund of kip .sommige doen beetje smen en nana is munt , fijngemalen munt heel klein beetje .In oujda doen ze dat .
Inchallah zal je harira smaken.