Bekijk volle/desktop versie : moslims uit belgie eve melden



Pagina's : [1] 2

22-07-2012, 02:19
salaam ou alaikoum, ik had een vraag betreft fajr gebedstijd, een dag voor de ramadan was dat bij mij nog gewoon rond 03:23 en en in antwerpen en sommige plaatsen is dat nog steeds zo, maar op sommige plekken hebben ze er 02:25 van gemaakt terwijl het nog pikdonker is, heeft iemand een verduidelijking hierover mischien?
want een uur of meer verschil al met nl is een beetje te veel eigenlijk.
wa salaam

22-07-2012, 02:29


Dat klopt!!! Ik keek net ook van x_x fajr bij ons is om 02u31.

Dat kan toch niet. Ik zou niet weten waar die zon hier is aant opgaan..

22-07-2012, 02:48

Citaat door sweetmocrogirl:
Dat klopt!!! Ik keek net ook van x_x fajr bij ons is om 02u31.

Dat kan toch niet. Ik zou niet weten waar die zon hier is aant opgaan..

ik heb net dit stuk gevonden:

Mededeling over de gebedstijden en de vastenkalender
Mededeling over de gebedstijden en de vastenkalender
Op dinsdag 11 Djoemâda I 1433,gelijkgesteld met 3 april 2012

In de naam van Allah de Barmhartige,de Genadevolle.



Voor alle moslims in België werd er een akkoord bereikt over de gebedstijden al-‘Isjâ’ en al-Fadjr voor de periode dat de gegevens voor het vastleggen van deze tijden niet duidelijk zijn, of zelfs afwezig.

Deze periode werd vastgelegd tussen 10 mei en 10 augustus 2012. Na een uitgebreid onderzoek en het vergelijken van de kalenders waarover de moslims in de moskeeën en centra beschikken, werd er een akkoord bereikt over het volgende :


Ten eerste: voor de tijd van “Imsâk” , of het stoppen met eten, en het starten van het vasten, zal men zich baseren op het tijdstip van al-Fadjr,aangegeven in de kalender die uitgegeven wordt door de Academie van Islamitische Jurisprudentie, die een onderdeel is van de Liga van de Islamitische Wereld. Dit in overeenstemming met het besluit van de Liga zelf tijdens de 19de zitting, gehouden in Sjawwâl in het jaar 1428 H/november 2007, en het symposium te Brussel, gehouden in de maand Djoemâdâ I in het jaar 1430 H/mei 2009 in het Islamitisch en Cultureel Centrum van België.
Ten tweede: wat betreft het gebed van al-‘Isjâ; dit kan men op drie verschillende ogenblikken verrichten, zich baserend op het vorige besluit van de academie:

a) Het bidden van al-Maghrib gebed en al-‘Isjâ gebed gezamenlijk op het tijdstip van al-Maghrib. Dit om het gemakkelijker te maken voor de moslims.
b) Het gebed van al-‘Isjâ, vanaf 1u45 minuten na zonsondergang, dit om het gemakkelijker te maken voor de moslims en het vermijden van een benarde situatie, en omdat dit tijdstip het meest evidente is.
c) Het wachten op het aangegeven tijdstip.

Wij roepen alle moslims in België op om zich te houden aan deze tijdstippen, om de eenheid onder moslims te bewaren. .announcement
2378 reads.GebedstijdenBekering tot de islamOpleiding ArabischCentrumbezoekEuropees InstituutVraag & antwoordMosquées de BelgiqueListe des mosquées .
--------------------------------------------------------------------------------

GebedstijdenFajr: 02:38

Sunrise: 05:53

Dhuhr: 13:49

Asr: 18:03

Maghrib: 21:45

Isha: 23:30(20 uren en 59 minuten over)
.
--------------------------------------------------------------------------------
Kalender
<July 2012>.motuwethfrsasu.25 26 27 28 29 30 1

--------------------------------------------------------------------------------
Latest mediasPhotosVideoAudiomore..more..
Sermon(ar/fr) 06/07/2012 : Les recommendations prophétiques sur la bonne conduite
Sermon(ar/fr) 22/06/2012 : se rappeller des nombreux bienfaits qu'Allah nous accorde
Sermon(ar/fr) 15/06/2012 : Les bienfaits de l'Islam et rappel des ses grandes caractéristiques
Sermon(ar/fr) 08/06/2012 : Allah est Miséricordieux ...mais aussi dure en châtiment
Sermon(ar/fr) 01/06/2012 : L'importance de l'instruction enseignée dans les premiers verset de la révélations
Sermon(ar/fr) 18/05/2012 : Préparation d'un nouvel horaire de prière d'été
Sermon(ar/fr) 11/05/2012 : qu'est "al Ihsan" ?
Sermon(ar/fr) 04/05/2012 : La vie d'ici bas est une epreuve de la foi
more...
--------------------------------------------------------------------------------

22-07-2012, 11:08

Citaat door oer_inoe:
salaam ou alaikoum, ik had een vraag betreft fajr gebedstijd, een dag voor de ramadan was dat bij mij nog gewoon rond 03:23 en en in antwerpen en sommige plaatsen is dat nog steeds zo, maar op sommige plekken hebben ze er 02:25 van gemaakt terwijl het nog pikdonker is, heeft iemand een verduidelijking hierover mischien?
want een uur of meer verschil al met nl is een beetje te veel eigenlijk.
wa salaam
ik volg de kalender en dan doe ik 1 uur extra bij lfajr. als het om 2.25 is op de kalender dan doe ik daar +1 bij
dus ik houd me gewoon aan de normale tijd. er is geen gegronde reden om lfajr 1 uur te vervroegen, alles word bepaald aan de maanstand en die kan niet opeens 1 uur terug gaan
het rommelt echt bij de Islamitisch en Cultureel Centrum van België.

22-07-2012, 12:25



Citaat door samsonite:
ik volg de kalender en dan doe ik 1 uur extra bij lfajr. als het om 2.25 is op de kalender dan doe ik daar +1 bij
dus ik houd me gewoon aan de normale tijd. er is geen gegronde reden om lfajr 1 uur te vervroegen, alles word bepaald aan de maanstand en die kan niet opeens 1 uur terug gaan
het rommelt echt bij de Islamitisch en Cultureel Centrum van België.

met eten ben ik maar gestopt rond 2.25 maar fajr heb ik rond 3.23 gebeden het zekere voor het onzekere

22-07-2012, 12:32

Citaat door oer_inoe:
met eten ben ik maar gestopt rond 2.25 maar fajr heb ik rond 3.23 gebeden het zekere voor het onzekere
Veel Marokkaanse moskeeen gebruiken, tijdens de ramadan, de Imsaak periode. Deze periode is ongeveer 10 minuten voordat het tijd is voor Fajr. De mensen zijn stellig overtuigd dat ze ook moet stoppen als het Imsaak tijdstip aanbreekt. Dit is niet correct volgens de geleerden.

Er is wat onduidelijkheid mbt Imsak (zo'n 10 minuten voor het Fajr gebed).
Insha Allah zal naar onderstaande vraag&antwoord situatie de nodige
onduidelijkheid weg worden gewerkt.

NOTE: besef dat mensen zich aan bid'a's houden met de intentie dat het goed
is. MAW wil je mensen corrigeren breng het op een rustige manier door b.v.
te vragen: wat is imsak? Is het Soennah? En breng dan voorzichtig de
volgende dalaa'il/bewijzen naar voren. Moge Allah ons wijsheid en geduld
schenken.


Vraag:
Er is in bepaalde landen een tijd van ongeveer 10 minuten voor Fajr. Ze
noemen dit de tijd van Imsaak. Men stopt bij dit tijdstip met eten en
drinken en begint nu al te vasten is dit correct?


Antwoord:
Alle lof aan Allah

Wat ze doen is niet correct.

Omdat Allah het heeft toegestaan om de vastende personen te eten en drinken
tot het begin van de dageraad. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

"eet en drink todat je het witte draad van de (licht) dageraad kunt
onderscheiden van het zwarte draad (van de nacht)"

[al-Baqarah 2:187]

al-Bukhaari (1919) en Muslim (1092) hebben verzameld van wat ‘Umar en
‘Aa’ishah (moge Allah tevreden met ze zijn) overleverd hebben dat Bilaal in
de nacht de adhaan omriep De Profeet (SAW) zei: “Eet en drink totdat je Ibn
Umm Maktoom de adhaan omroept, want hij doet te oproep van het gebed/adhaan
pas als de dageraad begint.”

Al-Nawawi (Rahimoe Allah) heeft gezegd:

Hieruit kun je concluderen dat het is toegestaan om te eten, drinken en
geslachtsgemeenschap te hebben totdat de dageraad begint.

Al-Haafiz ibn Hajar heeft in Fath al-Baari (4/199) gezegd:

1 van de laakbare innovaties (bid'a) die tegenwoordig voorkomen is om in de
maand Ramadan een 2e adhaan uit te voeren ongeveer 20 minuten voor Fajr in
Ramadan, en het doven van de lampen ter indicatie dat het haraam is om te
eten en te drinken voor diegene die gaan vasten. Zij die deze toevoeging
hebben geintroduceerd claimen dat ze voorzichting zijn in de manier van
aanbidding.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen is gevraagd over de periode van imsaak, die wordt
gehanteerd, die periode van ongeveer 15 tot 30 minuten voor Fajr. Hij zei:

Dit is het soor bid’ah (toevoeging) wat geen basis heeft in de Soennah.
Sterker nog, het is in strijd met de Soennah en is meer een tegenpool, omdat
Allah in Zijn Heilige Boek zegt (interpretatie van de betekenis):

"eet en drink todat je het witte draad van de (licht) dageraad kunt
onderscheiden van het zwarte draad (van de nacht)"

[al-Baqarah 2:187]

En de Profeet (SAW) zei: “Bilaal doet de adhaan in de nacht, dus eet en
drink todat je de adhaan van Ibn Umm Maktoom hoort, want hij doet de adhaan
pas wanneer de dageraad begint.” Dit imsaak gebeuren wat sommige mensen doen
is een toevoegging aan wat Allah heeft opgelegd en is dus niet waar. Het is
een vorm van extremisme in religie en de Profeet (SAW) zei: “Zei die extreem
zijn, zijn verdoemd, Zei die extreem zijn, zijn verdoemd, Zei die extreem
zijn, zijn verdoemd”

Muslim, 2670

En Allah weet het, het beste

22-07-2012, 17:34
Klopt, bij ons is het ook rond 2u30 wat echt raar is aangezien het inderdaad dan nog pikdonker is, en dan verschilt het soms zelfs in de gemeentes, nog geen 5min verder is het om 3u40 -_-

22-07-2012, 20:33
Dit heeft met de 18/15 graden te maken. Bijv. voor vandaag is Fajr Sadiq (moment om te stoppen met eten) volgens 18 graden 2:29.

Volgens 15 graden is dat 3:32.

Je kunt jouw gebedstijden uitrekenen volgens 18/15 graden op websites via het net.

Dat is dus ruim 1 uur verschil. Alle moslimkalenders van Marokko tot aan Indonesie inclusief Saudie Arabie hebben altijd 18 graden voor fajr aangehouden.

22-07-2012, 20:43
nou dat is echt de reinste onzin wat je verkondigt RaisUp

22-07-2012, 20:56
2 uur, zelfs 3 uur in Nederland: ONMOGELIJK.

Kwart over 4 is het. in sha Allah. Kijk maar naar buiten...

Om 4 uur is het nog DONKER. En het is zelfs niet zo, wanneer je licht aan de horizon ziet, dat het Fajr is! Ik schat vandaag 4.20. In zuid nederland heb je een paar moskees die zich houden aan als het goed is: 4:20.

22-07-2012, 21:18

Citaat door samsonite:
nou dat is echt de reinste onzin wat je verkondigt RaisUp
Waarom? Astronomen zijn het al eeuwenlang er over eens dat Fajr vanaf 18 graden begint. Alle islamitische kalenders zoals die van Umm al-Qurraa, Muslim World League, ISNA zijn het er ook over eens dat Fajr bij 18 graden begint.

De astronomen vandaag de dag zeggen ook het zelfde, en dit blijkt ook door onderzoeken die zij hebben uitgevoerd om Fajr waar te nemen. De astronoom Odeh heeft in zijn boek over de problemen omtrent Fajr en Isha alles haarfijn uitgelegd: http://www.icoproject.org/pdf/Salat_Problems_2010.pdf

Op pagina 23 noemt hij al die astronomen en tijdsberekenaars op uit het verleden die met een bepaald aantal graden zijn gekomen. Opvallend is dat niemand in het rijtje voor Fajr lager valt dan 18 graden:. Astronomen zoals Al-Biruni (440 h.) al-Battaani (317 h.), Nasir ad-Din at-Tusi (672 h.) al-Aslami (693 h.) kwamen voor Fajr tijdstip uit op 18 graden. Niemand kwam met de conclusie van 15 graden.

Dus de meerderheid van de Ummah is het erover eens dat Fajr Saadiq valt bij 18 graden. Dat is de werkelijkheid.

Dat mag jij onzin vinden maar dan noem je de meerderheid van de Ummah onzin.

22-07-2012, 21:23

Citaat door MUAWlYA:
2 uur, zelfs 3 uur in Nederland: ONMOGELIJK.

Kwart over 4 is het. in sha Allah. Kijk maar naar buiten...
Kijk maar naar buiten? Is dat hoe je Fajr waarneemt? Dat doe je allereerst in een gebied waarbij er geen sprake is van vervuiling door de stadslichten en 50 km uit de stad te rijden waar het helemaal donker is, en de sterren goed te zien zijn.

22-07-2012, 23:00



Citaat door RaiseUp:
Waarom? Astronomen zijn het al eeuwenlang er over eens dat Fajr vanaf 18 graden begint. Alle islamitische kalenders zoals die van Umm al-Qurraa, Muslim World League, ISNA zijn het er ook over eens dat Fajr bij 18 graden begint.

De astronomen vandaag de dag zeggen ook het zelfde, en dit blijkt ook door onderzoeken die zij hebben uitgevoerd om Fajr waar te nemen. De astronoom Odeh heeft in zijn boek over de problemen omtrent Fajr en Isha alles haarfijn uitgelegd: http://www.icoproject.org/pdf/Salat_Problems_2010.pdf

Op pagina 23 noemt hij al die astronomen en tijdsberekenaars op uit het verleden die met een bepaald aantal graden zijn gekomen. Opvallend is dat niemand in het rijtje voor Fajr lager valt dan 18 graden:. Astronomen zoals Al-Biruni (440 h.) al-Battaani (317 h.), Nasir ad-Din at-Tusi (672 h.) al-Aslami (693 h.) kwamen voor Fajr tijdstip uit op 18 graden. Niemand kwam met de conclusie van 15 graden.

Dus de meerderheid van de Ummah is het erover eens dat Fajr Saadiq valt bij 18 graden. Dat is de werkelijkheid.

Dat mag jij onzin vinden maar dan noem je de meerderheid van de Ummah onzin.
ik heb het over de uren die je benoemde.
tussen 15 en 18 graden is er geen uur verschil

23-07-2012, 01:24

Citaat door samsonite:
ik heb het over de uren die je benoemde.
tussen 15 en 18 graden is er geen uur verschil
Vandaag in Antwerpen wel. Check het maar na. In de winter is het een ander geval. Dan is het verschil hooguit 20 min.

23-07-2012, 01:32
Dit kan echt niet. Men moet ook eigen verstand gebruiken en logisch denken en niet zomaar volgen. Pak de basis erbij, de Quran, en je hebt je antwoord. In de Koran (Surah 2 : Ayah 188) staat:

"... en eet en drinkt, totdat bij de dageraad de witte draad zich onderscheidt van de zwarte draad".

Hierop vroeg Adi ibn Hatim : 'O boodschapper van Allah wat is de betekenis van de witte draad die zich onderscheid van de zwarte draad? Hij antwoordde:' Je bent niet intelligent als je kijkt naar twee draden. Nee, het is de duisternis van de nacht, en de witheid van de dag'. (Buchari)

Pagina's : [1] 2