Citaat door oer_inoe:met eten ben ik maar gestopt rond 2.25 maar fajr heb ik rond 3.23 gebeden het zekere voor het onzekere
Veel Marokkaanse moskeeen gebruiken, tijdens de ramadan, de Imsaak periode. Deze periode is ongeveer 10 minuten voordat het tijd is voor Fajr. De mensen zijn stellig overtuigd dat ze ook moet stoppen als het Imsaak tijdstip aanbreekt. Dit is niet correct volgens de geleerden.
Er is wat onduidelijkheid mbt Imsak (zo'n 10 minuten voor het Fajr gebed).
Insha Allah zal naar onderstaande vraag&antwoord situatie de nodige
onduidelijkheid weg worden gewerkt.
NOTE: besef dat mensen zich aan bid'a's houden met de intentie dat het goed
is. MAW wil je mensen corrigeren breng het op een rustige manier door b.v.
te vragen: wat is imsak? Is het Soennah? En breng dan voorzichtig de
volgende dalaa'il/bewijzen naar voren. Moge Allah ons wijsheid en geduld
schenken.
Vraag:
Er is in bepaalde landen een tijd van ongeveer 10 minuten voor Fajr. Ze
noemen dit de tijd van Imsaak. Men stopt bij dit tijdstip met eten en
drinken en begint nu al te vasten is dit correct?
Antwoord:
Alle lof aan Allah
Wat ze doen is niet correct.
Omdat Allah het heeft toegestaan om de vastende personen te eten en drinken
tot het begin van de dageraad. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):
"eet en drink todat je het witte draad van de (licht) dageraad kunt
onderscheiden van het zwarte draad (van de nacht)"
[al-Baqarah 2:187]
al-Bukhaari (1919) en Muslim (1092) hebben verzameld van wat ‘Umar en
‘Aa’ishah (moge Allah tevreden met ze zijn) overleverd hebben dat Bilaal in
de nacht de adhaan omriep De Profeet (SAW) zei: “Eet en drink totdat je Ibn
Umm Maktoom de adhaan omroept, want hij doet te oproep van het gebed/adhaan
pas als de dageraad begint.”
Al-Nawawi (Rahimoe Allah) heeft gezegd:
Hieruit kun je concluderen dat het is toegestaan om te eten, drinken en
geslachtsgemeenschap te hebben totdat de dageraad begint.
Al-Haafiz ibn Hajar heeft in Fath al-Baari (4/199) gezegd:
1 van de laakbare innovaties (bid'a) die tegenwoordig voorkomen is om in de
maand Ramadan een 2e adhaan uit te voeren ongeveer 20 minuten voor Fajr in
Ramadan, en het doven van de lampen ter indicatie dat het haraam is om te
eten en te drinken voor diegene die gaan vasten. Zij die deze toevoeging
hebben geintroduceerd claimen dat ze voorzichting zijn in de manier van
aanbidding.
Shaykh Ibn ‘Uthaymeen is gevraagd over de periode van imsaak, die wordt
gehanteerd, die periode van ongeveer 15 tot 30 minuten voor Fajr. Hij zei:
Dit is het soor bid’ah (toevoeging) wat geen basis heeft in de Soennah.
Sterker nog, het is in strijd met de Soennah en is meer een tegenpool, omdat
Allah in Zijn Heilige Boek zegt (interpretatie van de betekenis):
"eet en drink todat je het witte draad van de (licht) dageraad kunt
onderscheiden van het zwarte draad (van de nacht)"
[al-Baqarah 2:187]
En de Profeet (SAW) zei: “Bilaal doet de adhaan in de nacht, dus eet en
drink todat je de adhaan van Ibn Umm Maktoom hoort, want hij doet de adhaan
pas wanneer de dageraad begint.” Dit imsaak gebeuren wat sommige mensen doen
is een toevoegging aan wat Allah heeft opgelegd en is dus niet waar. Het is
een vorm van extremisme in religie en de Profeet (SAW) zei: “Zei die extreem
zijn, zijn verdoemd, Zei die extreem zijn, zijn verdoemd, Zei die extreem
zijn, zijn verdoemd”
Muslim, 2670
En Allah weet het, het beste