Bekijk volle/desktop versie : ramadan discussie



20-07-2012, 21:41
er zijn mensen die zeggen 'ik verbreek het vasten liever later dan eerder, dus ik volg de kalender met de latere tijden'. en tijdens de suhoor beginnen ze tien minuten eerder met het vasten om aan de veilige kant te zitten. maar zo werkt de islam niet. dit is niet de bedoeling. de profeet heeft gezegd dat je het vasten zo snel mogelijk moet verbreken, en tijdens suhoor mag je nog eten terwijl de athan bezig is

21-07-2012, 00:56


een oneindige discussie! klopt inderdaad dat sommigen wat later eten, waarschijnlijk volgen ze dan de stelregel dat als je over iets twijfelt je het dan moet laten, als ik twee lumayaat heb en maghreb is op een ervan één of twee minuten later dan de ander, dan zou ik inderdaad gewoon nog even wachten, gewoon voor de zekerheid

21-07-2012, 00:57
Ik eet een paar minuten later. Omdat er talloze verschillende tijden zijn weet ik niet welke ik moet volgen. Beter ietsjes te laat dan te vroeg het vasten verbreken waarbij het ongeldig is.

21-07-2012, 01:04
sommige steden zoals amsterdam rotterdam heel groot zijn kan best dat er tussen oost en west 1 minuut verschil zit terwijl ze wel de zelfde lijst gebruiken

21-07-2012, 13:15



Citaat door mokrie:
Ik eet een paar minuten later. Omdat er talloze verschillende tijden zijn weet ik niet welke ik moet volgen. Beter ietsjes te laat dan te vroeg het vasten verbreken waarbij het ongeldig is.
dat is dus verkeerd

21-07-2012, 16:58
Ik stop met eten op de tijd van Al-Fajr die aangegeven staat op de kalender uit voorzorg. En ik bid Salaat Al-Fajr later dan op de kalender uit voorzorg, dit ook omdat Salaat Al-Fajr anderhalf uur á een uur en een kwartier voor Shuroeq is.

21-07-2012, 18:40
je begint met vasten zodra je het gebed verricht

21-07-2012, 19:57

Citaat door MonkeyD_:
er zijn mensen die zeggen 'ik verbreek het vasten liever later dan eerder, dus ik volg de kalender met de latere tijden'. en tijdens de suhoor beginnen ze tien minuten eerder met het vasten om aan de veilige kant te zitten. maar zo werkt de islam niet. dit is niet de bedoeling. de profeet heeft gezegd dat je het vasten zo snel mogelijk moet verbreken, en tijdens suhoor mag je nog eten terwijl de athan bezig is
hoe ben jij zo zeker dat jouw lijst klopt? je weet niet eens door wie hij is gemaakt? je kijkt niet naar buiten om te controleren? ik weet 100% zeker dat ik jij en wij allemaal niks zouden merken als fajr opeens 5 of 10 minuten later op de tabel stond, wij zouden net zo zeker ervan zijn dat onze lijst goed is.....

21-07-2012, 20:28

Citaat door MonkeyD_:
dat is dus verkeerd
Waarom is dat verkeerd? Beter dan per ongeluk te vroeg eten of te laat vasten in de ochtend.

21-07-2012, 21:23

Citaat door MonkeyD_:
je begint met vasten zodra je het gebed verricht
Vóór de Athaan van Salaat Al-Fajr.

21-07-2012, 22:08

Citaat door 030_Utrecht_030:
hoe ben jij zo zeker dat jouw lijst klopt? je weet niet eens door wie hij is gemaakt? je kijkt niet naar buiten om te controleren? ik weet 100% zeker dat ik jij en wij allemaal niks zouden merken als fajr opeens 5 of 10 minuten later op de tabel stond, wij zouden net zo zeker ervan zijn dat onze lijst goed is.....
mijn hele punt is je ontgaan en ik heb geen zin om het uit te leggen. sorry