Bekijk volle/desktop versie : Verboden en afgeraden namen in de Islam



Pagina's : [1] 2 3

20-07-2012, 21:34
Verboden en Afgeraden namen!


Shaikh Bakr Abu Zaid (Ra7imahu Allaah) heeft een boek geschreven genaamd Tasmiyatul Mawloud -????? ???????-. In dit boek behandeld hij namen die verboden en afkeuringswaardig zijn. Zie hieronder een paar voorbeelden van namen die verboden of akeuringswaardig zijn (in het Nederlands beknopt uitgelegd).





Verboden namen: -??????? ???????? -:

1 Namen die duiden op aanbidding tot anderen dan Allaah.
(AboelNabi - AbdoelShamsh etc etc.)

2 Namen die alleen van Allaah zijn.
(ArRa7maan - ArRa7eem etc etc.)


3 Namen die door kuffaar gebruikt worden (Niet Arabische namen).
(Nancy, Jack, Thomas etc etc.)

4 Namen van afgodsbeelden die aanbeden werden of worden)
(Hoebal - Al-Laat etc etc.)

5 Namen van Turkse, Berberse of Perziche stammen die niet voorkomen in de Arabische taal, maar bijv. wel de oorsprong in de Arabische taal kennen maar zijn aangepast.
(Hikmat - Rifaat etc etc.)


6 Namen die overdrijving zijn in hun betekenis.
(Malik-oel-Amlaak (Koning der koningen), Soeltaan-oes-Salaatien (Sultan der sultans) etc etc.)


7 Namen van Shayateen.
(Khartab - Al-A3waar etc etc.)



Afkeuringswaardige namen - ??????? ???????? -:

1 Namen die een betekenis dragen waar de harten niet van houden, omdat het slaat op zware, slechte of moeilijke zaken. Dit is in tegenstrijd met de richtlijn van de Profeet (salallaahoe 'aleihie wa sellem) om goede namen te geven. Een voorbeeld hiervan is de naam "Ri7aab" (wat oorlog betekent), of "Sihaam" (wat een kamelenziekte is). Ook de naam Nadia valt onder deze categorie, omdat deze naam betekent: ver verwijderd van water.


2 Namen die een betekenis dragen die de lustgevoelens opwekt
(A7laam - 3abier - Fitnah - Noehaad etc etc.)


3 Het vernoemen van je kind naar zondige acteurs of zangers (het gaat hier om de intentie, want die acteur of zanger kan een Islamitische naam dragen).
(Oum Kelthoum - Abdul 7aalim 7afidh)


4 Namen die een betekenis in zich dragen van zondigheid.
(Dhaalim)


5 Faraonische namen.
(Fir3awn - Hamaan -Qaaroen)


6 Namen waarin een ongewenste betekenis zit.


7 Namen van dieren die bekend staan om minderwaardige eigenschappen. Toen de Arabieren deze namen aan hun kinderen gaven, deden ze dit vanwege de goede eigenschappen die ze in deze beesten zagen. Zo zeiden ze bijvoorbeeld dat de ezel geduld en uithoudingsvermogen bezit.
(Kalb - 7imaar etc etc.)


8 Alle namen die als achtervoegsel "Oed-Dien" of "Al-Islaam" hebben, zoals Noeroeddien, Diyaa'-oed-Dien of Sayf-oel-Islaam. Dit omdat deze namen leugen kunnen inhouden door dit toe te schrijven aan de Islaam. Sommige 3ulemaa waren zelfs van mening dat dit soort namen haraam zijn, maar de meerderheid meent dat ze alleen makroeh (afkeurenswaardig) zijn. Sheikh Bakr Aboe Zayd vermeldt hier dat Imaam An-Nawawie er niet van hield wanneer hij bij zijn naam Moehyieddien werd genoemd, net zoals Ibn Taymiyyah er niet van hield bij zijn naam Taqie-oed-Dien genoemd te worden. Dit soort namen kwamen pas in de vierde eeuw na de Hidjrah. [/b]


9 Namen die samengesteld zijn uit twee namen, zoals; Mohammed Ahmed, Mohammed Sa`ied, dus bijvoorbeeld Ahmed is de naam en Mohammed is voor Tabarroek ... etc..


10 Sommige 3ulema beschouwen namen van Engelen als Makrouh. Wanneer zo'n naam echter aan een meisje wordt gegeven is het zonder twijfel haraam, zoals de naam Malak. Dit omdat Allah in de Qoer'aan het gebruik van de moeshrikien veroordeelde toen zij de engelen als vrouwen voorstelden.
(Jibreel - Mika2eel)


11 Sommige 3ulema beschouwen het ook Makrouh om namen van Suwaar van de Qor'aan te gebruiken
(Taa-Haa - Ya-Seen)





Klik op de onderstaande link om dit boekje te downloaden. Scroll naar beneden en klik op de titel van het boek: -????? ???????- . Voor meerdere boeken en artikels van de Shaikh (Ra7imahu Allaah) kun je terrecht bij dezelfde link.

http://www.saaid.net/Warathah/bkar/index.htm

20-07-2012, 21:36


Er staat ook ahlam tussen (a7laam), er zijn veel marokkaanse die zo heten.

20-07-2012, 21:37
Punt 3. Niet-arabische namen zijn dus al bij voorbaat al VERBODEN? =.= Hoezo kunnen alleen Arabische namen islamitisch zijn Want alles wat Arabisch is, is synoniem aan islam?

20-07-2012, 21:37
Ik ken iemand die amazigh heet, dat is dus haram?

20-07-2012, 21:46


Dus de naam, Badreddine is haraam?

20-07-2012, 22:24
volgens mij kunnen jullie niet lezen. Eerst nog een keer lezen, voordat je 1000 x haram noemt en gekke smileys gaat doen, dit is shaykh bakr abu zaid eh sukkels niet jullie vader of zo

20-07-2012, 22:34
Upp, heb het al is eerder gehoord van iemand.

20-07-2012, 22:47
Dit had ik ook ergens gelezen..

27-07-2012, 02:23
geloof er geensnars van

27-07-2012, 02:27
ehm.. vreemd

27-07-2012, 02:28

Citaat door Sweetlove.:
Er staat ook ahlam tussen (a7laam), er zijn veel marokkaanse die zo heten.
Ja, wow. Wist ik niet.

27-07-2012, 02:38
Waarom worden ze dan wel geaccepteerd?

27-07-2012, 07:50


Ik kan het niet openen. Ligt dat aan mijn laptop?

Trouwens dit bevalt me niet: 'Sommige ulama'
Je kunt beter bronnen geven die saheeh zijn of helemaal niets. Hoe kan men iets geloven?

01-08-2012, 23:55

Citaat door Monsieur100:
volgens mij kunnen jullie niet lezen. Eerst nog een keer lezen, voordat je 1000 x haram noemt en gekke smileys gaat doen, dit is shaykh bakr abu zaid eh sukkels niet jullie vader of zo
+1

02-08-2012, 00:02
Mijn broer heet Nourredin, mijn nichtje heet siham. Ik wist dit dus echt niet.

Pagina's : [1] 2 3