Bekijk volle/desktop versie : Menstruatie en Zwangerschap tijdens de ramadan



Pagina's : [1] 2

19-07-2012, 14:52

Vraag:
Als een zwangere vrouw last heeft van vaginale bloeding, is haar vasten dan nog steeds geldig?

Antwoord:
Ongeacht de hoeveelheid bloed die naar buiten vloeit, zij dient haar vasten voort te zetten, want dit bloed is geen menstruatiebloed.

Sheich Abd ul-Aziez ibnoe Baaz[/SIZE]

19-07-2012, 14:53


Vraag:
Is het toegestaan voor de vrouw om pillen in te nemen om de menstruatie daarmee tijdens de Ramadan te onderdrukken?

Antwoord:

Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Boodschapper.
Het is toegestaan voor een vrouw om pillen in te nemen om daarmee de menstruatie te onderdrukken, zolang de betrouwbare doktoren en medici hier geen gevaar voor haar gezondheid in zien en dit geen schade toebrengt aan haar baarmoeder. Het is echter beter om dit niet te doen. Allah heeft haar immers toegestaan om te eten tijdens de menstruatie gedurende de maand Ramadan en heeft haar in staat gesteld om de gemiste dagen op een later tijdstip in te halen. Dit zou voor haar dan ook voldoende moeten zijn.

En Allah weet het beter.

Permanente commissie voor het geven van Fataawa, bestaande uit:

Zijne Eminentie sheich Bin Baaz

Zijne Eminentie sheich Abdur Razzaak Afiefi

Zijne Eminentie sheich Abdullah ibnoe Qaoed

Zijne Eminentie sheich Abdullah ibnoe Ghadyaan[/SIZE]

19-07-2012, 14:55
Vraag:
Als een zwangere vrouw of een zoogvrouw een aantal dagen niet vast tijdens de maand Ramadan, wat moet zij dan doen?

Antwoord:

Ongeacht of zij nu heeft gegeten uit angst voor eigen veiligheid of die van haar kind, het enige wat haar staat te doen, is dat zij de gemiste dagen inhaalt.

Permanente commissie voor het geven van Fataawa[/SIZE]

19-07-2012, 14:57
Vraag:

Ik heb gelezen dat een vrouw die zwanger is of borstvoeding geeft, niet hoeft te vasten. Ter compensatie hoeft zij zich slechts te beperken tot het voeden van de armen, zonder haar gemiste dagen in te halen. Zij berusten zich op hetgeen overgeleverd is op gezag van Ibn Omar. Is deze uitspraak correct?

Antwoord:

Sheikh Abd ul-Aziez ibn Baaz heeft hieromtrent gezegd: “Een vrouw die zwanger is of borstvoeding geeft, komt hetzelfde oordeel toe als een zieke. Oftewel, wanneer het vasten te zwaar voor haar is, mag zij eten en wanneer zij daartoe in staat is, dient zij deze in te halen. Dit zoals het geval is bij een zieke persoon. Sommige geleerden zijn van mening dat zij zich slechts hoeft te beperken tot het voeden van een arme voor elke gemiste dag. Dit is echter een zwakke uitspraak en zeker de minst correcte. Zij dienen hun gemiste dagen in te halen, zoals het geval is bij een zieke en een reiziger. Dit conform de Woorden van Allah:

“Maar degene die dan van jullie ziek is, of op reis, dient op andere dagen het vasten in te halen.”
(Soerat al-Baqarah: 184)

(Madjmoe Fatawaa Ibn Baaz, boekdeel 15, blz. 225)

Ook heeft hij gezegd: “De plicht die op een zwangere vrouw of een vrouw die borstvoeding geeft rust, is om de gemiste dagen in te halen. Wat over is geleverd op gezag van Abdoellaah Ibn Omar en Abdoellaah Ibn Abbaas, namelijk dat zij zich slechts hoeven te bepreken tot het voeden van de armen, is de minst correcte uitspraak. Dit omdat hun uitspraak indruist tegen de religieuze bewijzen. Allah, de Verhevene, zegt:

“Maar degene die dan van jullie ziek is, of op reis, dient op andere dagen het vasten in te halen.”
(Soerat al-Baqarah: 184)

Een vrouw die zwanger is of borstvoeding geeft komt hetzelfde oordeel toe als een zieke persoon en niet dat van een bejaarde die niet in staat is om te vasten. Zij dient de gemiste dagen in te halen wanneer zij daartoe in staat is, zelfs wanneer dit op een laat tijdstip gebeurt.

De geleerden van al-Ladjnat ud-Daa’imah (de permanente commissie voor het geven van Fataawaa) hebben hieromtrent gezegd: “Wanneer een zwangere vrouw voor haar gezondheid of die van haar kind vreest, dient zij gedurende de Ramadan te eten. Op haar rust slechts de plicht om deze dagen in te halen. Haar komt hetzelfde oordeel toe als een zieke persoon die niet in staat is om te vasten of voor zijn gezondheid vreest. Allah zegt:

“Maar degene die dan van jullie ziek is, of op reis, dient op andere dagen het vasten in te halen.”
(Soerat al-Baqarah: 184)

Ditzelfde geldt precies voor een vrouw die borstvoeding geeft. Als zij voor zichzelf vreest wanneer zij haar kind de borst geeft, of juist voor de gezondheid van haar kind vreest als zij vast, dan kan zij eten. Op haar rust slechts de plicht om deze dagen in te halen.
(Fataawaa al-Ladjnat ud-Daa’imah, boekdeel 10, blz. 220)

Ook hebben zij gezegd: “Een zwangere vrouw dient gedurende de ramadan te vasten behalve wanneer zij voor de gezondheid van zichzelf of het kind vreest. In dat geval heeft zij een vrijbrief en dient zij haar vasten in te halen wanneer zij bevallen is en haar kraamperiode voorbij is. Het slechts voeden van een arme als compensatie is niet voldoende. Zij dient haar vasten in te halen en hoeft verder geen armen te voeden.”
(Fataawaa al-Ladjnat ud-Daa’imah, boekdeel 10, blz. 226)

Sheikh Mohammed ibnoe Saalih al-Oethaymien heeft na het aankaarten van het meningsverschil tussen de geleerden inzake deze kwestie het volgende gezegd: “Hetgeen waar ik voor kies is dat zij zich slechts hoeft te beperken tot het inhalen van de gemiste dagen. Dit is mijns inziens de meest correcte uitspraak, omdat zij gelijk zijn aan de zieke en reizende. Zij dienen dus slechts de gemiste dagen in te halen.”

Islamqa.com[/SIZE]

19-07-2012, 15:38


Vraag:

Voor zonsondergang voelde ik mijn ongesteldheid opkomen, maar werd pas na zonsondergang echt ongesteld, is mijn vasten van die dag geldig?

Antwoord:

Als de vrouw tijdens het vasten haar menstruatie voelt aankomen of last krijgt van menstruatiepijn, maar pas na zonsondergang echt ongesteld wordt, dan is haar vasten correct.

Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-Oethaymien[/SIZE]

19-07-2012, 21:29
De Profeet (sws) heeft gezegd:

Van drie personen zullen hun smeekbeden niet geweigerd worden:
een vastende tot hij zijn vasten verbreekt,
een rechtvaardige leider en degene die onrecht aangedaan wordt.


(Overgeleverd door Abu Huraira, in Tirmidhi)[/SIZE]

20-07-2012, 15:26
Vraag:

Wat kan een menstruerende vrouw doen tijdens Laylat-ul Qadr? Kan zij meer beloningen verkrijgen als zij zich bezig houdt met aanbidding? Zo ja, welke zaken zijn dan toegestaan voor haar om te doen tijdens deze nacht?

Antwoord:
Alle lof zij Allah.
Een menstruerende vrouw mag alle daden van aanbidding verrichten behalve het gebed, vasten, rondgaan om de Kaba en Itikaaf [1] verrichten in de moskee.

Er is overgeleverd dat de Profeet ‘s nachts opbleef (voor aanbidding) gedurende de laatste tien nachten van Ramadan. Aa’ieshah (moge Allah tevreden Zijn met haar) overlevert: “Wanneer de laatste tien nachten (van Ramadan) aanbraken, spande de Profeet (vrede zij met hem) zijn lendendoek aan (i.e. hij onthield zich van de huwelijksbanden), bleef op voor aanbidding gedurende de nacht en maakte zijn gezin wakker (om daden van aanbidding te verrichten).” (al-Boechari en Moslim)

Tijdens het opblijven in de nacht hoeft men niet slechts het gebed te verrichten. Het is ook toegestaan om allerlei andere vormen van aanbiddingen te verrichten. Zo hebben de geleerden dit geïnterpreteerd:

Al-Haafidh zei: “(Opblijven in de nacht) betekent opblijven om allerlei daden van aanbidding te verrichten.”

An-Nawawi zei: “Het doorbrengen van de nacht met het verrichten van het gebed en dergelijke.” In zijn boek ‘Awn el-Maboed’ zij hij: “Met andere woorden; het verrichten van het gebed, het gedenken van Allah en het reciteren van de Koran.”

Het verrichten van het nachtgebed (Qiyaam-ul Layl) is de beste aanbidding die een dienaar in Laylatoe-el-Qadr kan verrichten, daarom zei de Profeet (vrede zij met hem): “Wie de Laylat-ul Qadr in gebed doorbrengt, uit geloof (in Allah) en rekenende (op Zijn beloning), (al) zijn voorgaande zonden zullen hem vergeven worden.”

(al-Boechari en Moeslim)

Aangezien een menstruerende vrouw het gebed niet mag verrichten, kan zij de nacht doorbrengen met het verrichten van andere daden van aanbidding dan het verrichten van het gebed, zoals:

1 Het reciteren van de Koran

2 Het gedenken van Allah

Door bijvoorbeeld het zeggen van:

‘SoebhaanAllah, La ilaaha illal-lah, al-Hamdoellilah, Allahoe Akbar’
(Verheven zij Allah, er is geen god dan Allah, geprezen zij Allah, Allah is de Grootste)

Zij kan de volgende smeekbeden ook vaak herhalen:

‘SoebhaanAllah wal Hamdoellilah wa laa ilaaha illAllah wa Allahoe Akbar.’
(Verheven zij Allah en Geprezen zij Allah en er is geen god dan Allah en Allah is de Grootste)

‘Soebhaan Allah wa bi Hamdihi, Soebhaan Allah-il Adhiem.’
(Verheven en geprezen zij Allah, Verheven zij Allah, de Almachtige)

3 Allah om vergevenis vragen

Herhaal vaak de volgende smeekbede:

‘Astaghfiroellah’
(Ik vraag Allah om vergevenis)

4 Smeekbeden doen

Zij kan Allah aanroepen en vragen om al het goede in deze wereld en in het Hiernamaals. Want de Doeaa’ (smeekbede) is één van de beste aanbiddingen. De Profeet (vrede zij met hem) zei hierover: “De Doeaa’ (smeekbede) is de aanbidding.” (at-Tirmidhi)

Een menstruerende vrouw kan de bovengenoemde aanbiddingen en dergelijke gewoon verrichten gedurdende Laylat-ul Qadr.

Wij vragen Allah ons te helpen datgene te doen waar Hij van houdt en wat Hem tevreden stelt en moge Allah onze goede daden van ons accepteren.

Sheich Mohammed Salih al-Munajjid

[1] Het verblijven in de moskee om allerlei daden van aanbidding te verrichten, zoals het gebed, het reciteren van de Koran,enz.[/SIZE]

27-07-2012, 20:46
Zuster, weet je misschien iets over het vloeien van vruchtwater? Mag je dan gewoon bidden en vasten of wordt dit als ontein beschouwt?
Een wat met het bloed voorafgaand een bevalling, er zijn vrouwen waarvan de bevalling zich aandient met een bloeding, hoort dit al tot de kraambloeding of dit de vrouw zich gewoon te reinigen en verder te bidden/vasten.

Jazaaki Allahoe gayran

27-07-2012, 23:29

Citaat door Mimietjeuh:
Zuster, weet je misschien iets over het vloeien van vruchtwater? Mag je dan gewoon bidden en vasten of wordt dit als ontein beschouwt?
Een wat met het bloed voorafgaand een bevalling, er zijn vrouwen waarvan de bevalling zich aandient met een bloeding, hoort dit al tot de kraambloeding of dit de vrouw zich gewoon te reinigen en verder te bidden/vasten.

Jazaaki Allahoe gayran



salaam wa3alaikoem watahmato allah

vruchtwater dan ben je verplicht om te vasten dat is geen menstruatie

en dan bloed voorgaande voor een bevalling telt wel als kraambloed dus mag je niet bidden en vasten

wa3alaikoem asalaam warahmato allah

28-07-2012, 00:27
Wa 3alaykoem asalaam wa rahmatoellah,

jazzaki Allahoe gayran voor je reactie!

28-07-2012, 13:54

Citaat door Mimietjeuh:
Wa 3alaykoem asalaam wa rahmatoellah,

jazzaki Allahoe gayran voor je reactie!



wa ilaikie algair lieve zuster in de islam

wa3alaikoem asalaam

06-08-2012, 00:43
ik heb miskraam gehad.. 26juni en 2de dag van ramadan zat ik meer dan 10 dagen te vloeien bloed volgens mij was het ongesteldheid..normaal was ik 6de dag altijd klaar.. maar deze week 2x na ziekenhuis gegaan vaginale echo gehad en bloedgeprikt(dan telt toch vasten niet mee) maar bij mij blijkt dat ik miskraam waarschijnlijk weer heb gehad en ik heb nog miskraam stukjes in mijn buik die nog moet worden verschoond. maar dat kan pas over 3 weken want mijn bloed is veelste laag heb bloedarmoede moet eigenlijk 3x per dag ijzertabletten in nemen en goed eten zodat ik over 3 weken curretage ga doen..+heb vochtblaasjes in mijn buik.. had 26juni curretage gehad van 30min liep uit naar 2uur en heb anderhalve liter bloed verloren vandaar dat ik bloedarmoede heb..mijn vraag is moet ik nu wel of niet mee doen.. ik voel me elke dag zo slap dat het lijkt of ik zo neerval.. en soms wil ik alleen slapen.. heb geen energie meer.. wat vindt u wat ik moet doen..

06-08-2012, 23:14



Citaat door Aliyahbedankjes:
ik heb miskraam gehad.. 26juni en 2de dag van ramadan zat ik meer dan 10 dagen te vloeien bloed volgens mij was het ongesteldheid..normaal was ik 6de dag altijd klaar.. maar deze week 2x na ziekenhuis gegaan vaginale echo gehad en bloedgeprikt(dan telt toch vasten niet mee) maar bij mij blijkt dat ik miskraam waarschijnlijk weer heb gehad en ik heb nog miskraam stukjes in mijn buik die nog moet worden verschoond. maar dat kan pas over 3 weken want mijn bloed is veelste laag heb bloedarmoede moet eigenlijk 3x per dag ijzertabletten in nemen en goed eten zodat ik over 3 weken curretage ga doen..+heb vochtblaasjes in mijn buik.. had 26juni curretage gehad van 30min liep uit naar 2uur en heb anderhalve liter bloed verloren vandaar dat ik bloedarmoede heb..mijn vraag is moet ik nu wel of niet mee doen.. ik voel me elke dag zo slap dat het lijkt of ik zo neerval.. en soms wil ik alleen slapen.. heb geen energie meer.. wat vindt u wat ik moet doen..



salaam wa3alaikoem warahmato allah

moge Allah jou sabr geven in deze tijd allahoema amien

moge Allah u wensen doen vervullen allahoema amien

ik heb u verhaal gelezen zuster en ik ken er opmaken dat u zich ziek voelt
moslims die zich ziek voelen en niet kunnen vasten hoeven ook niet te vasten

zelf heb ik ook 3 dagen gegeten tijdens deze ramadan omdat ik mij ook niet goed voelde en ziek was

moge allah u genezen allahoema amien

wa3alaikoem asalaam warahmato allah

07-08-2012, 00:16
ik wou het voor zekerheid, maar dank je wel mama30 voor je antwoord.. ik heb vandaag mee gevast maar ik was gwn zo slap+had paar uur gewerkt ik kwam thuis zo moe ik viel zomaar in slaap mij man maakte me wakker als ik wakker werd stond ik op viel ik gelijk neer mijn energie was gwn op maar ik wou dat allah trots op me was en had mij vasten gewoon afgemaakt normaal zou ik ijzertablet moeten in nemen..maar ik wou t niet gwn door gaan..maar shokran bezef voor t beantwoorden. moge allah al jou beden verhoord hebben amien insha'allah

07-08-2012, 00:22

Citaat door Aliyahbedankjes:
ik wou het voor zekerheid, maar dank je wel mama30 voor je antwoord.. ik heb vandaag mee gevast maar ik was gwn zo slap+had paar uur gewerkt ik kwam thuis zo moe ik viel zomaar in slaap mij man maakte me wakker als ik wakker werd stond ik op viel ik gelijk neer mijn energie was gwn op maar ik wou dat allah trots op me was en had mij vasten gewoon afgemaakt normaal zou ik ijzertablet moeten in nemen..maar ik wou t niet gwn door gaan..maar shokran bezef voor t beantwoorden. moge allah al jou beden verhoord hebben amien insha'allah


amien lieve zuster


< Allah heeft het gemakkelijke met jullie voor, en Hij wil voor jullie de dingen (absoluut) niet bemoeilijken. > Q. 2:185


wa3alaikoem asalaam

Pagina's : [1] 2