Bekijk volle/desktop versie : Onderzoek naar FC Chabab uit West wegens hasjhandel hoofdsponsor



16-07-2012, 14:03
Onderzoek naar FC Chabab uit West wegens hasjhandel hoofdsponsor


Het naar de topklasse van het amateurvoetbal gepromoveerde FC Chabab uit Amsterdam-West is onderwerp van onderzoek nu een belangrijke sponsor is veroordeeld vanwege grootschalige hasjhandel. De gewezen shirtsponsor, Mohamed el Y. (51), kreeg onlangs een celstraf van drie jaar voor het aansturen van hasjhandel. Zo zou hij tweemaal ruim 1700 kilo hasj hebben ingevoerd.

In april 2011 had de Nationale Recherche een transport van 1772 kilo hasj onderschept in de Transvaalbuurt; twee maanden later vond de politie 245 kilo hasj in een bestelbusje, die volgens justitie ook weer behoorde tot een partij van ongeveer 1700 kilo.

El Y. en zijn verwanten baatten twee coffeeshops uit in de binnenstad - Route 66 in de Warmoesstraat en Route 99 in de Haringpakkerssteeg - die in de visie van justitie (ook) waren gebruikt om drugswinsten wit te wassen. Justitie heeft aangekondigd El Y. zijn misdaadvermogen te willen afpakken.

Behalve zijn coffeeshops had de familie El Y. ook Walima Catering, dat onder meer Marokkaanse bruiloften van een feestmaal voorzag. Dat bedrijf was lang de (shirt)sponsor van Chabab en stond tot enkele weken geleden nog als een belangrijke sponsor op de website van de voetbalclub.

De gemeente en stadsdeel Nieuw-West zijn - in samenwerking met de recherche - een onderzoek begonnen naar de banden tussen El Y. en de voetbalclub. Die kunnen een belemmering zijn bij de zoektocht van Chabab naar de nieuwe, modernere accommodatie die het spelen in de topklasse vereist. De gemeente wil immers geen faciliteiten ter beschikking stellen aan clubs die banden hebben met criminelen.


http://www.parool.nl/parool/nl/11/SPORT/article/detail/3287259/2012/07/16/Onderzoek-naar-FC-Chabab-uit-West-wegens-hasjhandel-hoofdsponsor.dhtml?utm_source=dailynewsletter&utm_ medium=email&utm_campaign=20120716

16-07-2012, 14:19


Mijn ooms hebben daar allemaal gespeeld vroegah.

Ik was blij te horen dat ze gepromoveerd waren dus ik hoop dat ze een oplossing vinden en de gemeente is gewoon hypocriet bezig.

16-07-2012, 14:23
Volgens mij is Walima al jaren sponsor, nu ze gepromoveerd zijn moeten ze nodig een onderzoek plegen.

16-07-2012, 14:31

Citaat door Tangerino:
Volgens mij is Walima al jaren sponsor, nu ze gepromoveerd zijn moeten ze nodig een onderzoek plegen.
Precies, en dat niet alleen, ze kunnen ze tenminste de kans geven om een andere sponsor te werven in plaats van bij voorbaat al de deuren dicht te slaan.