Houdaifa
09-07-2012, 21:40
Alle lof behoort toe aan Allaah, Heer der werelden.
Moge de vrede en zegeningen op de Laatste Boodschapper van Allaah zijn, en op al diegene die hem volgen tot de Laatste dag. En wat volgt:
Shaych Ibn Baaz over Sayyid Qutb
SHAYCH ‘ABDUL - ‘AZEEZ IBN BAAZ (rahimahullaah)
Toen er werd gevraagd over de uistpraak van Sayyid Qutb betreffende de uitspraak van Allaah- de Meest Verhevene- Ar-rahmanu ‘alal Arsh istawa, zei Sayyid Qutb in [`ad-Dilaa l4/2328 & 6/3408 – 12de editie, 1406H, Daarul-‘Ilm] “
Wat betref al-istawaa over de Troon, dan kunnen we zeggen: Het is een metafoor voor Zijn meesterschap over zijn creatie.” [‘ad-Dilaah’: 4/2328 & 6/3408 – 12de editie, 1406H, Daarul-‘Ilm]
Dus antwoordde de Shaych: “Dit is een doelloos uitspraak, dat dit Zijn meesterschap betekent. Hij heeft `al-Istiwaa` niet bevestigd, maar dit betekent een ontkenning van `al-Istawaa.` En `al-Istawaa` Wat bekend is en wat betekent Zijn verheffing over de troon. [Wat hij (sayyid Qutb heeft gezegd] is doelloos en laat zien dat hij behoeftig is aan tafseer en dat hij tekort komt wat betreft tafseer.”
Toen vroegen een van de aanwezigen dat sommigen mensen altijd adviseren dat zijn boek gelezen moet worden, dus de Shaych (rahimahullaah) zei: “ Hetgeen wat zij zeggen is een Fout. Nee het is een Fout. Hetgeen wat zij zeggen is Fout. We zullen gauw daar over schrijven betreffende deze uitspraak, als Allaah wil.”
Toen werden er in dezelfde les bepaalde delen van het boek van Sayyid Qutb ` at-Tasweer al-Fannee fil-Qur’aan’ aan de Shaych voorgelezen zoals de uitspraak van sayyid Qutb over Moosa (alleihi Salaam), waarover hij zei: Laten we Moosa nemen als de voorbeeld van een leider van prikkelbare nature, en nadat die prikkelbare impuls weg gaat bereikt hij zijn koelbloedigheid, zoals het geval met een prikkelbaar volk” Daarna zegt hij (sayyid qutb) betreffende de uitspraak van Allaah, de Meest Verhevene, "Fa as-ba-hu fil madinati kha bi fan...". Dit is een beschrijving van een bekende betekenis namelijk: de onrust of vrees van iemand die kwaad bij elke bocht verwacht, en dit zijn de kenmerken van de prikkelbare volkeren.” [‘at-Tasweer al-Fannee fil-Qur’aan’: p.200,201,203. 13de ....]
Dus de Shaikh antwoordde hierop:
“Het spotten met de Profeten is afvalligheid op zichzelf.”
En er werd tegen de Shaikh gezegd dat Shaikh Rabee` al-Madkhalee een weerlegging heeft geschreven over Sayyid Qutb, dus de Shaikh zei:”die weerlegging is goed.
[Tijdens een les van Shaikh ‘Abdul - ‘Azeez ibn Baaz – (rahimahullaah) – in zijn huis in Rayaad: 1413H, ‘Minhaajus-Sunnah bandjes van ar-Rayaad]
Shaikh Abdul-Muhsin al-Abbaad over Sayyid Qutb
SHAIKH ‘ABDUL - MUHSIN IBN HAMAD AL - ‘ABAAD - hafidahullaah - zei:
” Het boek `Dilaalul-Qur`aan` of Fee dilaalil-Qur`aan`van Sayyid Qutb, is een van de moderne tafseers gebaseerd op meningen en niet op de overleveringen, en het is bekend dat de mensen van mening (ra-y) en diegene die spreken vanuit hun meningen, en vanuit hun eigen stijl spreken, daarvan zul je vaak zien dat ze fouten en correcte dingen hebben; zij zullen soms correct zijn en soms fout.
Een persoon die geen begrip heeft en niet gefundeerd is met kennis, dan is het beter voor hem om niet terug te refereren naar deze boeken. Eerder zou hij terug moeten refereren naar de boeken van de nobele geleerden, zoals de Tafseer van Ibn Katheer, de Tafseer van Ibn Jareer en de Tafseer van Shaikh `Abdur-Rahmaan ibn Sa`dee, van de latere geleerden, want dit zijn de uitleggen van de geleerden.
En wat betreft Sayyid Qutb, dan moet er gezegd worden dat hij een van de schrijvers was, bedoelende dat hij schreef in zijn eigen stijl, en zijn eigen woorden, en spreekt met woorden niet gebaseerd op....
Daarvoor, als een persoon leest: Wat die en die zei, wat die en die zei, en `Allaah`s Boodschapper zei... enzovoorts. Bedoelende, diegene die overleveringen verzamelde en waarde gaf aan de overleveringen dan is dit goed. Maar zijn boeken (van sayyid Qutb zijn gebaseerd op intellect en uitspraken volgens mening, daarom zijn er uitspraken van hem die niet correct zijn, en daarom moet iemand zich bezig houden (want het leven is kort en niet lang genoeg om alles te lezen) met hetgeen wat voordeel brengt en wat zeer zeker bruikbaar is, dit zijn de uitspraken van de mensen van kennis...,de mensen van kennis die geleerden zijn en geen schrijvers, schrijvers zijn anders dan geleerden, en een schrijver is anders dan een geleerde. De schrijver is een persoon van de letters, iemand die de capaciteiten heeft om te schrijven en het produceren van literatuur. Dus hij spreekt en produceert woorden, sommigen waarin hij correct is en sommigen waarin hij fout is. Hij kan fouten maken in de woorden en een zin maken die niet goed is, en niet gepast is, dit komt door zijn vloeiende wijze van spreken en het gebruiken van zijn eigen uitdrukkingen. Daarvoor, in de woorden van Sayyid Qutb zijn er dingen die niet tot voordeel voor de mensen kunnen zijn. In de woorden van Sayyid Qutb, in zijn werken betreffende de tafseer en anderen werken daarin zitten woorden en dingen die niet gepast zijn, en niet voordelig zijn voor de moslims om ze uit te drukken en ze op te noemen
En wat betreft de uitspraak dat niemand tauwheed zo goed heeft uitgelegd als Sayyid Qutb dat heeft gedaan, dan is dit helemaal niet correct. Tawheed wordt niet genomen vanuit de uitspraken van Sayyid Qutb maar eerder van de uitspraken en nauwkeurige geleerden zoals al-Bukharee en anderen die kettingen van overleveringen en ahadeeth namen van Allaah`s Boodschapper (sallallaahu `alaihi wasallam), en zij hebben tauwheed duidelijk gemaakt en tawheed uitgelegd en de werkelijkheid van tauwheed duidelijk gemaakt. Wat betreft de geleerden die kennis hebben van Tawheed, dan kunnen we zeggen dat dit niet uit hun eigen samensetelling is, samengesteld in hun eigen stijl en op de manier van literitaire werken, maar eerder baseren zij deze kennis op de uitspraken van Allaah, en de uitspraken van Zijn Boodschapper salawaatullaahi wa salaamuhu wa barakaatuhu ‘alaihi, dit is de realiteit over die geleerden die over tawheed hebben geschreven en zichzelf bezig hebben gehouden met tawheed.
[Hij zei dit na zijn les van ‘Sunan an-Nasaa-ee in al-Masjid an-Nabawee op 7/11/1414H]
Moge de vrede en zegeningen op de Laatste Boodschapper van Allaah zijn, en op al diegene die hem volgen tot de Laatste dag. En wat volgt:
Shaych Ibn Baaz over Sayyid Qutb
SHAYCH ‘ABDUL - ‘AZEEZ IBN BAAZ (rahimahullaah)
Toen er werd gevraagd over de uistpraak van Sayyid Qutb betreffende de uitspraak van Allaah- de Meest Verhevene- Ar-rahmanu ‘alal Arsh istawa, zei Sayyid Qutb in [`ad-Dilaa l4/2328 & 6/3408 – 12de editie, 1406H, Daarul-‘Ilm] “
Wat betref al-istawaa over de Troon, dan kunnen we zeggen: Het is een metafoor voor Zijn meesterschap over zijn creatie.” [‘ad-Dilaah’: 4/2328 & 6/3408 – 12de editie, 1406H, Daarul-‘Ilm]
Dus antwoordde de Shaych: “Dit is een doelloos uitspraak, dat dit Zijn meesterschap betekent. Hij heeft `al-Istiwaa` niet bevestigd, maar dit betekent een ontkenning van `al-Istawaa.` En `al-Istawaa` Wat bekend is en wat betekent Zijn verheffing over de troon. [Wat hij (sayyid Qutb heeft gezegd] is doelloos en laat zien dat hij behoeftig is aan tafseer en dat hij tekort komt wat betreft tafseer.”
Toen vroegen een van de aanwezigen dat sommigen mensen altijd adviseren dat zijn boek gelezen moet worden, dus de Shaych (rahimahullaah) zei: “ Hetgeen wat zij zeggen is een Fout. Nee het is een Fout. Hetgeen wat zij zeggen is Fout. We zullen gauw daar over schrijven betreffende deze uitspraak, als Allaah wil.”
Toen werden er in dezelfde les bepaalde delen van het boek van Sayyid Qutb ` at-Tasweer al-Fannee fil-Qur’aan’ aan de Shaych voorgelezen zoals de uitspraak van sayyid Qutb over Moosa (alleihi Salaam), waarover hij zei: Laten we Moosa nemen als de voorbeeld van een leider van prikkelbare nature, en nadat die prikkelbare impuls weg gaat bereikt hij zijn koelbloedigheid, zoals het geval met een prikkelbaar volk” Daarna zegt hij (sayyid qutb) betreffende de uitspraak van Allaah, de Meest Verhevene, "Fa as-ba-hu fil madinati kha bi fan...". Dit is een beschrijving van een bekende betekenis namelijk: de onrust of vrees van iemand die kwaad bij elke bocht verwacht, en dit zijn de kenmerken van de prikkelbare volkeren.” [‘at-Tasweer al-Fannee fil-Qur’aan’: p.200,201,203. 13de ....]
Dus de Shaikh antwoordde hierop:
“Het spotten met de Profeten is afvalligheid op zichzelf.”
En er werd tegen de Shaikh gezegd dat Shaikh Rabee` al-Madkhalee een weerlegging heeft geschreven over Sayyid Qutb, dus de Shaikh zei:”die weerlegging is goed.
[Tijdens een les van Shaikh ‘Abdul - ‘Azeez ibn Baaz – (rahimahullaah) – in zijn huis in Rayaad: 1413H, ‘Minhaajus-Sunnah bandjes van ar-Rayaad]
Shaikh Abdul-Muhsin al-Abbaad over Sayyid Qutb
SHAIKH ‘ABDUL - MUHSIN IBN HAMAD AL - ‘ABAAD - hafidahullaah - zei:
” Het boek `Dilaalul-Qur`aan` of Fee dilaalil-Qur`aan`van Sayyid Qutb, is een van de moderne tafseers gebaseerd op meningen en niet op de overleveringen, en het is bekend dat de mensen van mening (ra-y) en diegene die spreken vanuit hun meningen, en vanuit hun eigen stijl spreken, daarvan zul je vaak zien dat ze fouten en correcte dingen hebben; zij zullen soms correct zijn en soms fout.
Een persoon die geen begrip heeft en niet gefundeerd is met kennis, dan is het beter voor hem om niet terug te refereren naar deze boeken. Eerder zou hij terug moeten refereren naar de boeken van de nobele geleerden, zoals de Tafseer van Ibn Katheer, de Tafseer van Ibn Jareer en de Tafseer van Shaikh `Abdur-Rahmaan ibn Sa`dee, van de latere geleerden, want dit zijn de uitleggen van de geleerden.
En wat betreft Sayyid Qutb, dan moet er gezegd worden dat hij een van de schrijvers was, bedoelende dat hij schreef in zijn eigen stijl, en zijn eigen woorden, en spreekt met woorden niet gebaseerd op....
Daarvoor, als een persoon leest: Wat die en die zei, wat die en die zei, en `Allaah`s Boodschapper zei... enzovoorts. Bedoelende, diegene die overleveringen verzamelde en waarde gaf aan de overleveringen dan is dit goed. Maar zijn boeken (van sayyid Qutb zijn gebaseerd op intellect en uitspraken volgens mening, daarom zijn er uitspraken van hem die niet correct zijn, en daarom moet iemand zich bezig houden (want het leven is kort en niet lang genoeg om alles te lezen) met hetgeen wat voordeel brengt en wat zeer zeker bruikbaar is, dit zijn de uitspraken van de mensen van kennis...,de mensen van kennis die geleerden zijn en geen schrijvers, schrijvers zijn anders dan geleerden, en een schrijver is anders dan een geleerde. De schrijver is een persoon van de letters, iemand die de capaciteiten heeft om te schrijven en het produceren van literatuur. Dus hij spreekt en produceert woorden, sommigen waarin hij correct is en sommigen waarin hij fout is. Hij kan fouten maken in de woorden en een zin maken die niet goed is, en niet gepast is, dit komt door zijn vloeiende wijze van spreken en het gebruiken van zijn eigen uitdrukkingen. Daarvoor, in de woorden van Sayyid Qutb zijn er dingen die niet tot voordeel voor de mensen kunnen zijn. In de woorden van Sayyid Qutb, in zijn werken betreffende de tafseer en anderen werken daarin zitten woorden en dingen die niet gepast zijn, en niet voordelig zijn voor de moslims om ze uit te drukken en ze op te noemen
En wat betreft de uitspraak dat niemand tauwheed zo goed heeft uitgelegd als Sayyid Qutb dat heeft gedaan, dan is dit helemaal niet correct. Tawheed wordt niet genomen vanuit de uitspraken van Sayyid Qutb maar eerder van de uitspraken en nauwkeurige geleerden zoals al-Bukharee en anderen die kettingen van overleveringen en ahadeeth namen van Allaah`s Boodschapper (sallallaahu `alaihi wasallam), en zij hebben tauwheed duidelijk gemaakt en tawheed uitgelegd en de werkelijkheid van tauwheed duidelijk gemaakt. Wat betreft de geleerden die kennis hebben van Tawheed, dan kunnen we zeggen dat dit niet uit hun eigen samensetelling is, samengesteld in hun eigen stijl en op de manier van literitaire werken, maar eerder baseren zij deze kennis op de uitspraken van Allaah, en de uitspraken van Zijn Boodschapper salawaatullaahi wa salaamuhu wa barakaatuhu ‘alaihi, dit is de realiteit over die geleerden die over tawheed hebben geschreven en zichzelf bezig hebben gehouden met tawheed.
[Hij zei dit na zijn les van ‘Sunan an-Nasaa-ee in al-Masjid an-Nabawee op 7/11/1414H]