Bekijk volle/desktop versie : Doelen voor de Ramadan stellen



Pagina's : [1] 2

09-07-2012, 12:58
Salaam oe allaikoem,


Ik lees voornamelijk dingen over voedsel op dit onderdeel van het forum als het over de Ramadan gaat.

Wat ik mij afvraag is of er ook mensen zijn die doelen hebben gesteld voor de komende Ramadan die niet met voedsel te maken hebben..

Zijn er mensen die bijv:
- Tarawee7 gaan bidden
- De koran uit willen lezen
- extra ibaada willen verrichten
- meer (islamitische boeken) willen lezen
- lezingen willen volgen
- die aan hun karakter willen werken
- die in iedere geval niet met een chagrijnige kop rond willen lopen
- vastende mensen gaan voeden
- etc.


Vorige Ramadan is niet helemaal gegaan zoals ik wilde. Een aantal dingen zijn goed gegaan, maar veel ook niet. Ik wil daarom een plan gaan opstellen dit jaar. Ik heb wel een schema gekregen van iemand om de koran in die maand uit te lezen, maar deze moet ik nog testen op haalbaarheid.

Wie heeft goede ideetjes????

09-07-2012, 13:10


salamoualikom zuster heb je voor mij dat schema om de koran uit te lezen?

09-07-2012, 13:18
salaam zuster, Ik heb dit jaar ook bepaalde doelen voor de ramadan. i.p.v alleen met het eten bezig zijn. ik wil me veel meer verdiepen in de islam zoals veel boeken lezen, mensen helpen die het minderhebben, veel koran luisteren, meer surats leren, tbarkeallah de koran uit lezen kon ik dat maar ik kan geen woord arabisch. ik wil graag me imam versterken( heeft u paar tips hoe ik dat kan doen, want mijn imam is echt zwak. ik hoop ook dat er meer topics komen over de islam dat we kennis op kunnen op te doen i.p.v scheld en probleem topics en dat we er actief mee bezig zullen zijn. moge allah mijn imam, geloof versterken amien.

09-07-2012, 13:20
weet je dat ik ook vaak van nederlanders hoor jullie doen de hele dag vasten, maar wat er in de avond allemaal in gaat waar zijn de armen dan gebleven.. de ramandan betekent niet allleen niet eten maar er zit zoveel meer achter en je kan zoveel goed maken bij allah.

09-07-2012, 13:25


Sowiezo Taraweeh bidden, proberen om elke dag te gaan bidden in de moskee en verder me meer verdiepen in het geloof inshaAllaah..

09-07-2012, 13:37
Elk jaar weer hetzelfde...genoeg mensen met doelen, alleen worden ze nooit behaald. En altijd met ramadan... jaar in, jaar uit

doe niet meer aan die doelen stellen

09-07-2012, 13:41
ja gezonder ontvasten, meer lezen, meer praktiseren, kennis opdoen, imaan versterken en bewust zijn van het hele vasten maand.

09-07-2012, 14:38
Salam alaikom allemaal,

De doelen hebben als doel om o.a. dichter tot Allah te komen en zo
je hart te vullen met taqwa.
Als moslims horen wij elke dag ons tijd goed in te delen,
want je weet niet hoe lang je nog te gaan hebt.

Met het opstellen van je doelen ga je een contract aan met Allah.
Probeer doelen te formuleren die je voor altijd inshallah zal volhouden.

Vergeet niet dat de doelen meetbaar en haalbaar moeten zijn.

“De meest geliefde daad bij Allah is de aanhoudende daad,
zelfs al is het maar weinig.”
[Muslim]


Voorbeelden van doelen die je kunt opstellen:

De 5 dagelijkse gebeden op tijd bidden

§ “De eerste van zijn daden waar de mens op de Dag der Opstanding verantwoording over moet afleggen, is zijn gebed. Wanneer die helemaal in orde is, slaagt hij en heeft hij succes; wanneer die niet in orde is, heeft hij gefaald en verloren.” [ Muslim].

§ “De eigenaar van dit huis (en hij wees naar het huis van Abdullah) heeft gezegd: “Ik vroeg de Profeet (vzmh): “Welke daad is het meest geliefd bij Allah?” Hij antwoordde:“Het gebed op de vastgestelde tijdstippen verrichten.”Abdullah vroeg, “Wat daarna?” De Profeet zei:“Gehoorzaamheid aan de ouders.”Abdullah vroeg, “Wat daarna?” De Profeet zei:“Deelnemen aan de Jihad voor de zaak van Allah.”Abdullah voegde toe: “De Profeet vertelde me deze zaak en als ik meer had gevraagd, dan had hij me meer verteld.” [Bukhari]

Allah gedenken

Door bijvoorbeeld te zeggen: SubhanAllah, Alhamdulilah, Laa Ilaaha IllAllah, Allahu Akbar, etc.
(Zie boekje ‘Citadel van de Moslim&rsquo
§ "Gedenkt Mij daarom, dan zal Ik jullie gedenken.'' (2:152)

§ "En noem (de Namen van) jouw Heer in jezelf met nederigheid en vrees en zonder luidruchtigheid van woorden , in de ochtend en in de avond en behoor niet tot de achtelozen.'' (7:205)

§ "En de mannen die Allah veelvuldig gedenken en de vrouwen die gedenken: Allah heeft voor hen vergeving bereid en een geweldige beloning.'' (33:35)

§ "O jullie die geloven, gedenkt Allah veelvuldig! En prijst Zijn glorie in de ochtend en in de avond.‘’(33:41,42)

100x La ilaha illallahu, wahdahu la sharika lahu, lahul-mulku wa lahul-hamdu, wa Huwa `ala kulli sha'in Qadir

§ Wie het ‘s ochtends honderdmaal opzegt, daarvoor zal Allah voor hem/haar honderd beloningen (hasanaat) opschrijven, hem/haar honderd slechte daden vergeven, hem/haar de beloning van het bevrijden van tien slaven geven en hem/haar gedurende de dag tegen de duivel beschermen. Op de Dag des Opstanding zal niemand in staat zijn iets beters voor te leggen , behalve iemand die meer heeft opgezegd.” [Al-Bukhari & Muslim].

100x subhanAllahi wabihamdi


§ Ieder die het ‘s ochtend en ’s avonds honderdmaal opzegt, zal op de Dag der Opstanding niet voorbij gegaan worden, behalve door iemand die meer heeft opgezegd [Bukhari]
§ Een ieder zal zijn zonden vergeven zien – al waren ze als het schuim van de zee – wie subhanAllahi wabihamdi honderdmaal dagelijks opzegt [Bukhari, Muslim]

Sura el-Ikhlaas 10x reciteren

§ “Wie sura al ikhlaas tien keer reciteert, Allah zal voor hem een huis in het Paradijs bouwen.”

§ “Het reciteren van surah al-Ikhlaas staat gelijk (in beloning) aan (het reciteren van) één derde (deel) van de Koran.” [Muslim]
3x Subhan-Allahi wa bihamdihi, `adada galqihi, wa rida nafsihi, wa zinatah `arshihi, wa midada kalimatihi
§ Juwairiya heeft overgeleverd dat de Profeet (vzmh) bij haar naar buiten ging (vanuit haar huis), nadat hij het gebed van de dageraad verricht had, terwijl zij zich nog in haar gebedsplaats bevond. Toen hij in de loop van de ochtend terugkwam, zat ze daar nog steeds. Hij vroeg haar: “Ben je nog bezig met wat je deed toen ik wegging?” Ze antwoordde: “Ja” en de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zei:
“Ik heb na jou drie keer vier zinnen uitgesproken die zwaarder zouden zijn, mochten ze gewogen worden naast de woorden die jij vandaag hebt uitgesproken. Deze woorden zijn: “Geprezen is Allah en alle lofprijzingen komen hem toe, evenveel als het aantal van Zijn Schepselen, als de mate van Zijn Tevredenheid, als het gewicht van Zijn Troon en als het aantal van Zijn Woorden.” [Muslim]
Van fajr tot shoeroeq wakker blijven & Allah gedenken

§ ‘’Wie het fajr gebed gezamenlijk bidt en daarna tot zonsopgang Allah gedenkt, daarna 2 rakaat bidt, krijgt een volledige beloning van Hajj en Umrah. De profeet (vzmh) herhaalde ‘volledig’ drie keer om het te benadrukken.[at-Tirmidhi, classed as Saheeh by al-Albani]

Minimaal 15 min. uit de Quran lezen

§ "Wie een letter leest van het Boek van Allah, die zal een beloning krijgen. En deze beloning zal vermenigvuldigd worden door tien. Ik zeg niet dat "Alif, Laam, Miem" één letter is, integendeel, ik zeg dat "Alif" één letter is, en "Laam" één letter, en "Miem" één letter." [At Tirmidhi]

§ “Lees de Koran, want deze zal op de Dag des Oordeels als een voorspraak verschijnen en voor degenen die zijn (van de Koran) metgezellen waren.” [Muslim]

Één sura of 2 aya per week leren (hangt af van je tijd en de grootte van de sura)

§ “Degene die de Koran reciteert en het uit zijn hoofd leert, zal met de nobele rechtschapen schrijvers (de engelen) zijn en degene die zichzelf inspant om de Koran uit zijn hoofd te leren en het met grote moeite reciteert, zal dubbel beloond worden.” [Bukhari & Muslim]

§ “De Koran zal op de Dag des Opstanding komen en (de Koran) zal zeggen: “O Heer, versier hem.” Er zal aan hem een kroon van eer gegeven worden om te dragen. Daarna zal het (de Koran) zeggen: “O Heer, geef hem meer.” Dan zal hem een kledingstuk van eer gegeven worden. Hierop zal het (de Koran) zeggen: “O Heer, wees tevreden met hem.” Allah zal tevreden met hem zijn. En dan zal er tegen hem gezegd worden: “Reciteer en ga vooruit in status en voor iedere ayah zal je een hasanat meer krijgen.” [Abu Dawud & At-Tirmidhi]

§ "Wie een letter leest van het Boek van Allah, die zal een beloning krijgen. En deze beloning zal vermenigvuldigd worden door tien. Ik zeg niet dat "Alif, Laam, Miem" één letter is, integendeel, ik zeg dat "Alif" één letter is, en "Laam" één letter, en "Miem" één letter." [At Tirmidhi]

§ “Lees de Koran, want deze zal op de Dag des Oordeels als een voorspraak verschijnen en voor degenen die zijn (van de Koran) metgezellen waren.” [Muslim]

Na wudu 2 rakaat bidden

§ "Oh Bilal, vertel mij over de meest hoopvolle daad die u gedaan heeft vanaf de dag dat je de Islam hebt omarmt, want ik hoorde het geluid van de stappen van uw schoenen voor me in Jannah.''
Bilal zei: "wanneer ik de wudu verricht (of een bad neem) in een uur van de dag of nacht, ik onmiddellijk het gebed bidt voor zo lang het voor mij voorbestemd was.'' [Bukhari & Muslim]

Duha gebed bidden

§ "Er zijn 360 gewrichten in een mens en men moet voor elk een liefdadigheid verrichten."
De mensen zeiden: "Hoe kunnen we dat doen, O boodschapper van Allah?"
Hij antwoordde: "Men kan het slijm (of viezigheid) dat men vindt in de moskee bedekken of iets schadelijks van de straat verwijderen. Als men dit niet kan doen, kan hij twee rak'aat van duha bidden en dat zal voldoende voor hem zijn." [Ahmad & Abu Dawud]
(De tijd voor de duha begint wanneer de zon los is van de horizon [ongeveer 15 minuten na shuruq en duurt totdat de zon zijn hoogtepunt heeft bereikt (ongeveer 20 min. voor het dohr gebed)

Extra gebeden verrichten

§ ‘’Het eerste waarvoor de dienaar op de Dag des Opstanding ter verantwoording geroepen zal worden, zijn zijn gebeden. En Allah zal tegen Zijn Engelen zeggen, terwijl Hij het beter weet dan zij:
'Kijk naar de gebeden van Mijn dienaar en kijk of deze volledig zijn, of dat er gebeden ontbreken.' Indien deze gebeden volledig zijn, zullen zij als volledig opgeschreven worden. Indien er gebeden ontbreken, zal Hij zeggen:
'Kijk of Mijn dienaar extra gebeden heeft verricht' En wanneer blijkt dat hij extra gebeden verricht heeft, zal Hij zeggen: 'Vul de tekortkomingen in zijn verplichte gebeden aan met zijn bijkomende gebeden.' Daarna zullen al zijn daden op deze manier afgehandeld worden.’’
[Abu Dawud]

§ “Er is geen moslimdienaar die iedere dag twaalf (vrijwillige) rakat omwille van Allah bidt, of Allah zal een huis voor hem bouwen in het Paradijs (of: er wordt een huis voor hem in het Paradijs gebouwd).” [Muslim]

09-07-2012, 14:39
Dua verrichten; mezelf,ouders en de muslim gemeenschap

§ "En wanneer Mijn dienaren jou (O Muhammad (vzmh)) vragen stellen over Mij: voorwaar, Ik ben nabij, Ik verhoor de smeekbede van de smekende wanneer hij tot Mij smeekt. Laten zij aan Mij gehoor geven en in Mij geloven. Hopelijk zullen zij de juist Leiding volgen.'' [2:186]

Vergeving vragen

§ “Allah de Almachtige zegt: “O Zoon van Adam, zo lang je Mij aanroept en Mij vraagt, zal Ik je vergeven voor wat je gedaan hebt, en Ik zal er geen bezwaar tegen hebben. O zoon van Adam, al reiken je zonden tot de wolken in de lucht, als je Mij om vergeving vraagt, zal Ik je vergeven. O zoon van Adam, als je tot Mij komt met zonden bijna zo groot als de aarde en je komt tot Mij zonder deelgenoten aan Mij toe te schrijven, dan zou Ik je vergeving schenken bijna zo groot als dat (de aarde).” [At-Tirmidhi].

§ (Zij zijn) degenen die zeggen: ‘’ Onze Heer, voorwaar wij geloofden, vergeef ons onze zonden en bescherm ons tegen de bestraffing van de Hel. (Zij zijn) de geduldigen, de waarachtigen en de gehoorzamen en degenen die (voor Allah) uitgeven en degenen die (Allah) om vergeving vragen op het laatst van de nacht. [3:16-17]

Sadaqa geven – minimaal 1,- per dag

§ "Jullie zullen de vroomheid niet bereiken totdat jullie van wat jullie liefhebben bijdragen geven. En wat jullie ook van iets bijdragen, voorwaar, Allah weet daarvan.'' [3:92]

§ " O jullie die geloven: geeft van de goede dingen die jullie verworven hebben en (van wat) Wij voor jullie uit aarde hebben voortgebracht en kiest niet van het slechte ervan om te geven, waarvan jullie slechts met gesloten ogen nemen. En weet dat Allah Behoefteloos, Prijzenswaardig is .'' [2:267]

Kennis opdoen --> voorbeeld: …… blz. van ……boek gelezen
Voorbeeld:
- de levensloop van de profeet Muhammad (vzmh), (wees eerlijk, wat weet je eigenlijk over hem?
- Seerah van de metgezellen
- Het gebed – wat zijn eigenlijk de verplichte en sunnah onderdelen? Hoe kan ik mijn gebed perfectioneren?
- Per dag een lezing beluisteren.
- En nog veeeeeel meer!

§ "Zijn degenen die kennis hebben gelijk aan degenen die geen kennis hebben?'' [39:9]

§ "Voorwaar, het zijn slechts de bezitters van kennis onder Zijn dienaren die Allah vrezen.'' [35:28]


Minimaal 4 rakaat taraweeh bidden

§ “Degene die het nachtgebed (tijdens de maand Ramadan) verricht met oprechtheid en hopende op een beloning van Allah, al zijn voorgaande zonden zullen vergeven worden.” [bukhari & Muslim]

Voor slapen gaan sura el-Mulk lezen

§ ’’Er is een surah in de Koran met 30 verzen, welke voorspraak heeft gedaan voor zijn recitator tot dat hij vergeven was’’. [At-Tirmidhi & Abu Dawud]

§ ’’Surah Al-Mulk is een bescherming tegen de bestraffing van het graf’’[Hakim,Nasai zie ook Sahihul Jami’e]

Minimaal 2 Rakah Tahajjud bidden

§ "Onze Heer, de Gezegende, de Superieure, komt elke nacht naar ons beneden naar dichtstbijzijnde Hemel wanneer het laatste derde deel van de nacht overblijft, en zegt: "Is daar iemand die Mij aanroept, zodat Ik kan de aanroeping kan beantwoorden? Is daar iemand die Mij wat vraagt, zodat Ik zijn verzoek kan inwilligen? Is daar iemand die op zoek is naar Mijn vergeving, zodat Ik hem kan vergeven?" [Bukhari]

§ “Degene die het nachtgebed (tijdens de maand Ramadan) verricht met oprechtheid en hopende op een beloning van Allah, al zijn voorgaande zonden zullen vergeven worden.” [Bukhari]

Iemand te eten geven om zijn vasten te verbreken

§ “Degene die een vastende voedt met hetgeen waarmee hij zelf zijn vasten verbreekt, krijgt een beloning die gelijk is aan hem (degene van wie hij het vasten verbreekt), zonder dat de beloning van de vastende persoon enigszins verminderd wordt.” [at-Tirmidhi & Ibn Majah]

Op vrijdag sura al-Kahf reciteren

§ “Degene die Surat Al Kahf op vrijdag reciteert, zal een licht hebben, wat hem verlicht van deze vrijdag tot de volgende (vrijdag).”
[Al-Hakim, Bayhaqi en is sahih verklaard door Sheikh Al-Albaanie]

Vragen van Allah Zijn zegeningen voor de Profeet vzmh

§ "Eenieder die (éénmaal) Allahs zegeningen over mij uitroept , zal op zijn beurt tienmaal gezegend worden door Allah.'' [Muslim].

Bezoeken van de zieken (voorbeeld bezoeken van een ziekenhuis)

§ ‘’Zodra iemand bij zijn zieke medemoslim op bezoek gaat, loopt hij over een pad van het aradijs totdat hij gaat zitten. Zodra hij gaat zitten, wordt hij bedekt met genade. Komt hij in de ochtend dan zullen 70.000 engelen voor hem bidden tot de avond, komt hij in de avond dan zullen 70.000 engelen voor hem bidden tot de ochtend.’’
[At-Tirmidhi, Ibn Maadjah, Ahmad]

Overige:
1. Werken aan/ trainen van:
ü Het hebben van een zuivere intentie.
(alle daden omwille van Allah en niet om gezien of geprezen te worden door anderen)
ü Het trainen van khushoo in het gebed.
ü Aan een karaktereigenschap werken die je graag wilt verbeteren of eigen wilt maken.
(geduld, in bedwang houden van je tong, etc.)
§ “Met zijn goede gedrag kan een gelovige het niveau bereiken van iemand die bidt gedurende de nacht en vast gedurende de dag.” [ Abu Dawud]
§ “Elke keer dat de zoon van Adam ‘s morgens opstaat, waarschuwen al zijn organen zijn tong op een strenge wijze en zeggen tegen hem: “Vrees Allah voor ons, want wij zijn afhankelijk van jou: als jij op de weg van rechtschapenheid blijft, zullen wij hetzelfde doen en als jij afwijkt, zullen wij samen met jou afwijken.” [Tirmidhi]
2. Het memoriseren van de namen van Allah in woord en betekenis.
3. Wekelijks een dua leren. (zie ‘citadel van de moslim en anderen)
(tip: schrijf de dua die je wilt leren op en lees hem dagelijks zodat je deze snel kan memoriseren)
4. Het witr gebed bidden
5. Gaan slapen in staat van wudu
6. Tafsier van een sura gelezen
Leerzame sites:
§ Hadithboek - Riyad us Saliheen (Engels)
http://www.sunnahfollowers.net/Riyad%20us%20Saliheen/www.adly.net/hadith/riyad/default.htm

§ Hadithboek – Fiqh Us-Sunnah (Engels)
http://sunnahfollowers.net/fiqh-us-sunnah/www.adly.net/dept/MSA/law/fiqhussunnah/index.html

§ Hadithboek – Bukhari (Engels)
http://sunnahfollowers.net/Sahih-Bukhari/www.adly.net/deed/hadith/bukhari/

§ Verschillende e-Books (Engels)
http://sunnahfollowers.net/library/books.php

§ Lezingen, e-Books, video’s (Engels)
http://kalamullah.com/

§ Quran vertaling en tafsir ( Nederlands, Engels en Arabisch)
http://www.altafsir.com

09-07-2012, 14:42
mag ik ook die indeling voor het uitlezen van de Quran aub?

09-07-2012, 16:21

Citaat door Saffiyah:
Salam alaikom allemaal,

De doelen hebben als doel om o.a. dichter tot Allah te komen en zo
je hart te vullen met taqwa.
Als moslims horen wij elke dag ons tijd goed in te delen,
want je weet niet hoe lang je nog te gaan hebt.

Met het opstellen van je doelen ga je een contract aan met Allah.
Probeer doelen te formuleren die je voor altijd inshallah zal volhouden.

Vergeet niet dat de doelen meetbaar en haalbaar moeten zijn.

“De meest geliefde daad bij Allah is de aanhoudende daad,
zelfs al is het maar weinig.”
[Muslim]


Voorbeelden van doelen die je kunt opstellen:

De 5 dagelijkse gebeden op tijd bidden

§ “De eerste van zijn daden waar de mens op de Dag der Opstanding verantwoording over moet afleggen, is zijn gebed. Wanneer die helemaal in orde is, slaagt hij en heeft hij succes; wanneer die niet in orde is, heeft hij gefaald en verloren.” [ Muslim].

§ “De eigenaar van dit huis (en hij wees naar het huis van Abdullah) heeft gezegd: “Ik vroeg de Profeet (vzmh): “Welke daad is het meest geliefd bij Allah?” Hij antwoordde:“Het gebed op de vastgestelde tijdstippen verrichten.”Abdullah vroeg, “Wat daarna?” De Profeet zei:“Gehoorzaamheid aan de ouders.”Abdullah vroeg, “Wat daarna?” De Profeet zei:“Deelnemen aan de Jihad voor de zaak van Allah.”Abdullah voegde toe: “De Profeet vertelde me deze zaak en als ik meer had gevraagd, dan had hij me meer verteld.” [Bukhari]

Allah gedenken

Door bijvoorbeeld te zeggen: SubhanAllah, Alhamdulilah, Laa Ilaaha IllAllah, Allahu Akbar, etc.
(Zie boekje ‘Citadel van de Moslim&rsquo
§ "Gedenkt Mij daarom, dan zal Ik jullie gedenken.'' (2:152)

§ "En noem (de Namen van) jouw Heer in jezelf met nederigheid en vrees en zonder luidruchtigheid van woorden , in de ochtend en in de avond en behoor niet tot de achtelozen.'' (7:205)

§ "En de mannen die Allah veelvuldig gedenken en de vrouwen die gedenken: Allah heeft voor hen vergeving bereid en een geweldige beloning.'' (33:35)

§ "O jullie die geloven, gedenkt Allah veelvuldig! En prijst Zijn glorie in de ochtend en in de avond.‘’(33:41,42)

100x La ilaha illallahu, wahdahu la sharika lahu, lahul-mulku wa lahul-hamdu, wa Huwa `ala kulli sha'in Qadir

§ Wie het ‘s ochtends honderdmaal opzegt, daarvoor zal Allah voor hem/haar honderd beloningen (hasanaat) opschrijven, hem/haar honderd slechte daden vergeven, hem/haar de beloning van het bevrijden van tien slaven geven en hem/haar gedurende de dag tegen de duivel beschermen. Op de Dag des Opstanding zal niemand in staat zijn iets beters voor te leggen , behalve iemand die meer heeft opgezegd.” [Al-Bukhari & Muslim].

100x subhanAllahi wabihamdi


§ Ieder die het ‘s ochtend en ’s avonds honderdmaal opzegt, zal op de Dag der Opstanding niet voorbij gegaan worden, behalve door iemand die meer heeft opgezegd [Bukhari]
§ Een ieder zal zijn zonden vergeven zien – al waren ze als het schuim van de zee – wie subhanAllahi wabihamdi honderdmaal dagelijks opzegt [Bukhari, Muslim]

Sura el-Ikhlaas 10x reciteren

§ “Wie sura al ikhlaas tien keer reciteert, Allah zal voor hem een huis in het Paradijs bouwen.”

§ “Het reciteren van surah al-Ikhlaas staat gelijk (in beloning) aan (het reciteren van) één derde (deel) van de Koran.” [Muslim]
3x Subhan-Allahi wa bihamdihi, `adada galqihi, wa rida nafsihi, wa zinatah `arshihi, wa midada kalimatihi
§ Juwairiya heeft overgeleverd dat de Profeet (vzmh) bij haar naar buiten ging (vanuit haar huis), nadat hij het gebed van de dageraad verricht had, terwijl zij zich nog in haar gebedsplaats bevond. Toen hij in de loop van de ochtend terugkwam, zat ze daar nog steeds. Hij vroeg haar: “Ben je nog bezig met wat je deed toen ik wegging?” Ze antwoordde: “Ja” en de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) zei:
“Ik heb na jou drie keer vier zinnen uitgesproken die zwaarder zouden zijn, mochten ze gewogen worden naast de woorden die jij vandaag hebt uitgesproken. Deze woorden zijn: “Geprezen is Allah en alle lofprijzingen komen hem toe, evenveel als het aantal van Zijn Schepselen, als de mate van Zijn Tevredenheid, als het gewicht van Zijn Troon en als het aantal van Zijn Woorden.” [Muslim]
Van fajr tot shoeroeq wakker blijven & Allah gedenken

§ ‘’Wie het fajr gebed gezamenlijk bidt en daarna tot zonsopgang Allah gedenkt, daarna 2 rakaat bidt, krijgt een volledige beloning van Hajj en Umrah. De profeet (vzmh) herhaalde ‘volledig’ drie keer om het te benadrukken.[at-Tirmidhi, classed as Saheeh by al-Albani]

Minimaal 15 min. uit de Quran lezen

§ "Wie een letter leest van het Boek van Allah, die zal een beloning krijgen. En deze beloning zal vermenigvuldigd worden door tien. Ik zeg niet dat "Alif, Laam, Miem" één letter is, integendeel, ik zeg dat "Alif" één letter is, en "Laam" één letter, en "Miem" één letter." [At Tirmidhi]

§ “Lees de Koran, want deze zal op de Dag des Oordeels als een voorspraak verschijnen en voor degenen die zijn (van de Koran) metgezellen waren.” [Muslim]

Één sura of 2 aya per week leren (hangt af van je tijd en de grootte van de sura)

§ “Degene die de Koran reciteert en het uit zijn hoofd leert, zal met de nobele rechtschapen schrijvers (de engelen) zijn en degene die zichzelf inspant om de Koran uit zijn hoofd te leren en het met grote moeite reciteert, zal dubbel beloond worden.” [Bukhari & Muslim]

§ “De Koran zal op de Dag des Opstanding komen en (de Koran) zal zeggen: “O Heer, versier hem.” Er zal aan hem een kroon van eer gegeven worden om te dragen. Daarna zal het (de Koran) zeggen: “O Heer, geef hem meer.” Dan zal hem een kledingstuk van eer gegeven worden. Hierop zal het (de Koran) zeggen: “O Heer, wees tevreden met hem.” Allah zal tevreden met hem zijn. En dan zal er tegen hem gezegd worden: “Reciteer en ga vooruit in status en voor iedere ayah zal je een hasanat meer krijgen.” [Abu Dawud & At-Tirmidhi]

§ "Wie een letter leest van het Boek van Allah, die zal een beloning krijgen. En deze beloning zal vermenigvuldigd worden door tien. Ik zeg niet dat "Alif, Laam, Miem" één letter is, integendeel, ik zeg dat "Alif" één letter is, en "Laam" één letter, en "Miem" één letter." [At Tirmidhi]

§ “Lees de Koran, want deze zal op de Dag des Oordeels als een voorspraak verschijnen en voor degenen die zijn (van de Koran) metgezellen waren.” [Muslim]

Na wudu 2 rakaat bidden

§ "Oh Bilal, vertel mij over de meest hoopvolle daad die u gedaan heeft vanaf de dag dat je de Islam hebt omarmt, want ik hoorde het geluid van de stappen van uw schoenen voor me in Jannah.''
Bilal zei: "wanneer ik de wudu verricht (of een bad neem) in een uur van de dag of nacht, ik onmiddellijk het gebed bidt voor zo lang het voor mij voorbestemd was.'' [Bukhari & Muslim]

Duha gebed bidden

§ "Er zijn 360 gewrichten in een mens en men moet voor elk een liefdadigheid verrichten."
De mensen zeiden: "Hoe kunnen we dat doen, O boodschapper van Allah?"
Hij antwoordde: "Men kan het slijm (of viezigheid) dat men vindt in de moskee bedekken of iets schadelijks van de straat verwijderen. Als men dit niet kan doen, kan hij twee rak'aat van duha bidden en dat zal voldoende voor hem zijn." [Ahmad & Abu Dawud]
(De tijd voor de duha begint wanneer de zon los is van de horizon [ongeveer 15 minuten na shuruq en duurt totdat de zon zijn hoogtepunt heeft bereikt (ongeveer 20 min. voor het dohr gebed)

Extra gebeden verrichten

§ ‘’Het eerste waarvoor de dienaar op de Dag des Opstanding ter verantwoording geroepen zal worden, zijn zijn gebeden. En Allah zal tegen Zijn Engelen zeggen, terwijl Hij het beter weet dan zij:
'Kijk naar de gebeden van Mijn dienaar en kijk of deze volledig zijn, of dat er gebeden ontbreken.' Indien deze gebeden volledig zijn, zullen zij als volledig opgeschreven worden. Indien er gebeden ontbreken, zal Hij zeggen:
'Kijk of Mijn dienaar extra gebeden heeft verricht' En wanneer blijkt dat hij extra gebeden verricht heeft, zal Hij zeggen: 'Vul de tekortkomingen in zijn verplichte gebeden aan met zijn bijkomende gebeden.' Daarna zullen al zijn daden op deze manier afgehandeld worden.’’
[Abu Dawud]

§ “Er is geen moslimdienaar die iedere dag twaalf (vrijwillige) rakat omwille van Allah bidt, of Allah zal een huis voor hem bouwen in het Paradijs (of: er wordt een huis voor hem in het Paradijs gebouwd).” [Muslim]

09-07-2012, 16:38
Daar denk ik dus ook steeds aan.

09-07-2012, 16:41


goede topic notification

09-07-2012, 16:47
Wa Aleykoem Salaam wa Rahmatoellaah.

Mooie topic, ik lees graag mee.

Baraka Allaahoe Feekoem

09-07-2012, 19:29
Assalawma 3alaikoum

Goede topic
Veel tips gekregen sukran.

Pagina's : [1] 2