Bekijk volle/desktop versie : Dienstplicht voor alle Israëliërs



Pagina's : [1] 2

09-07-2012, 09:57
In Israël heeft de Likud-partij van premier Netanyahu zich geschaard achter een plan om ultra-orthodoxe joden op te roepen voor militaire dienst. Sinds 1948 zijn zij daarvan vrijgesteld, maar daarop kwam steeds meer kritiek.

In februari bepaalde het Israëlische hooggerechtshof dat zo'n uitzondering ingaat tegen de grondwet. De belangrijkste coalitiepartner van Likud, Kadima, dreigde met een kabinetscrisis als de wet niet zou worden veranderd. Gisteren betoogden duizenden mensen in Tel Aviv voor een wijziging van de "oneerlijke" wet.
Uitzonderingen

Likud heeft nu unaniem ingestemd met een voorstel om de wet te wijzigen. Vanaf volgende maand zou de dienstplicht al voor alle Israëliërs moeten gelden.

Premier Ben-Goerion stemde 64 jaar geleden in met uitzonderingen op de legerdienst voor ultra-orthoxe joden. Toen ging het om een paar honderd mensen, maar de gemeenschap is sindsdien aangegroeid tot ruim 50.000 ultra-orthodoxen.

http://nos.nl/artikel/392936-dienstplicht-voor-alle-israeliers.html

09-07-2012, 10:09


En toen was er nog meer verderf op Aarde.

09-07-2012, 10:16
Dienstplicht is een schending van de universele rechten van de mens vind ik.

09-07-2012, 10:26

Citaat door misterXXX:
Dienstplicht is een schending van de universele rechten van de mens vind ik.
Sowieso... Tenzij je land aangevallen wordt. Dan vind ik wel dat de leiders van je land de mannen moet kunnen verplichten land te verdedigen.

09-07-2012, 10:29


deverdelers, zelfs dan nog niet....

09-07-2012, 11:25

Citaat door misterXXX:
deverdelers, zelfs dan nog niet....
Lafffffaaaaard

09-07-2012, 11:31
Lafaard? ik heb schijt aan een land, ik wil niet dood voor een collectief, ben jij helemaal koekwaus!

09-07-2012, 11:32
En met hoeveel miljard is onze staatsschuld omhoog gegaan omdat wij als gojim hen sponsoren?

09-07-2012, 11:54

Citaat door deVerdeler:
Sowieso... Tenzij je land aangevallen wordt. Dan vind ik wel dat de leiders van je land de mannen moet kunnen verplichten land te verdedigen.


Een persoon die gelooft in zijn land zal die keuze zelf kunnen maken. Dat veel mensen daar niet voor kiezen en dat ze het daarom willen verplichten zegt toch ook genoeg. Ten tijden van een strijd zijn het altijd de onschuldige die worden ingezet, degene die met dat plan komen die zorgen wel dat ze ergens beschermd veilig zijn en maar toekijken hoe hun eigen volk vecht voor een land waarin zij niet de keuzes kunnen maken en dat maar moeten accepteren. Dat is toch niet eerlijk?

09-07-2012, 12:10

Citaat door Preci0us:
Een persoon die gelooft in zijn land zal die keuze zelf kunnen maken. Dat veel mensen daar niet voor kiezen en dat ze het daarom willen verplichten zegt toch ook genoeg. Ten tijden van een strijd zijn het altijd de onschuldige die worden ingezet, degene die met dat plan komen die zorgen wel dat ze ergens beschermd veilig zijn en maar toekijken hoe hun eigen volk vecht voor een land waarin zij niet de keuzes kunnen maken en dat maar moeten accepteren. Dat is toch niet eerlijk?
Niet zo lastig maken.

Jouw land wordt aangevallen. Jij bent niet de agressor, maar het land dat jouw land aanvalt. Dan vind ik dat alle mannen die kunnen vechten, moeten vechten.

09-07-2012, 12:13
Het is mij altijd een doorn in het oog geweest dat ultra orthodoxen een vrijbrief hadden.
Ook qua onderhoud zorgt de Israelische maatschappij voor deze mannen.
Waarom....omdat ze met hun neuzen in de boeken zitten.
Als het puntje bepaaltje komt geven ze niet thuis terwijl er vrouwen in het leger zitten.
Hé kommon orthodoxen...het is er niet meer bij om je landgenoten een oorlog in te sturen en jij/jullie lekker thuis blijven zitten met een uitkering.
Die tijden zijn voorbij.

09-07-2012, 12:18

Citaat door deVerdeler:
Niet zo lastig maken.

Jouw land wordt aangevallen. Jij bent niet de agressor, maar het land dat jouw land aanvalt. Dan vind ik dat alle mannen die kunnen vechten, moeten vechten.


Maar zo eenvoudig steekt het geheel niet elkaar. Een land zal een ander land niet zomaar gaan aanvallen. Daar zorgen de hoge pieten voor tegen de wil van het volk die het maar voor ze mag gaan uitvechten.

09-07-2012, 12:33



Citaat door Preci0us:
Maar zo eenvoudig steekt het geheel niet elkaar. Een land zal een ander land niet zomaar gaan aanvallen. Daar zorgen de hoge pieten voor tegen de wil van het volk die het maar voor ze mag gaan uitvechten.
Klopt, maar feit is gewoon dat op moment een land jouw land binnen komt vallen, dat het land jouw land binnen komt vallen. Je hebt je eigen land te verdedigen.

09-07-2012, 12:34

Citaat door tamar:
Het is mij altijd een doorn in het oog geweest dat ultra orthodoxen een vrijbrief hadden.
Ook qua onderhoud zorgt de Israelische maatschappij voor deze mannen.
Waarom....omdat ze met hun neuzen in de boeken zitten.
Als het puntje bepaaltje komt geven ze niet thuis terwijl er vrouwen in het leger zitten.
Hé kommon orthodoxen...het is er niet meer bij om je landgenoten een oorlog in te sturen en jij/jullie lekker thuis blijven zitten met een uitkering.
Die tijden zijn voorbij.
De krullen laten alles vastlopen. Als ze dienst doen dan maar zonder wapens.

09-07-2012, 12:45

Citaat door deVerdeler:
Klopt, maar feit is gewoon dat op moment een land jouw land binnen komt vallen, dat het land jouw land binnen komt vallen. Je hebt je eigen land te verdedigen.


Voor mij doet het er toe om te weten wat het zover heeft laten komen. Ik ga mijn leven niet opgeven voor een land dat verkeerd bezig is en dat gaan moeten beschermen.

Dat een land een andere land binnenvalt is nooit goed te praten.

Pagina's : [1] 2