Bekijk volle/desktop versie : Tegenwoordig meer door de bliksem getroffenen.....?



Pagina's : [1] 2 3

06-07-2012, 22:27
How come?


Citaat:


Het is overleverd van Aboe Sa'id al-Khoedri dat de Profeet gezegd heeft:


"De donderbuien zullen als het Uur nadert zo toenemen dat wanneer iemand naar een groepje mensen toekomt, zal hij vragen: "Wie is er vanochtend door de bliksem getroffen? "Zij zullen antwoorden: "Die en die en die en die zijn door de bliksem getroffen!" (Ahmed, Musnad, 3/64, 65)



Het is van Aboe Hoerairah overgeleverd, dat de Profeet gezegd heeft:

"Het Uur zal niet aanbreken voor er een regen komt die alle onderkomens behalve tenten zal vernietigen!"

(Ahmed. 2/262)


Er is door Aboe Hoerairah overgeleverd dat de Profeet zei:

"Het Uur zal niet plaatsvinden voordat de volgende gebeurtenissen geweest zullen zijn:

de mensen zullen met elkaar wedijveren in het bouwen van hoge gebouwen; twee grote groepen zullen met elkaar vechten en er zullen veel gewonden zijn - beiden zullen dezelfde religieuze leringen volgen; aardbevingen zullen toenemen; de tijd zal snel voorbijgaan; het elkaar kwaad doen en het doden zal toenemen; bijna dertig dajjals zullen verschijnen, elk van hen beweert dat hij een boodschapper van Allah is; een man zal een graf voorbijlopen en zeggen: "Ik wou dat ik op jouw plaats was;" de zon zal uit het Westen opkomen en wanneer zij opkomt zullen mensen het zien; zij zullen allen geloven, maar het zal de tijd zijn dat het geloven geen ziel baat die voorheen niet geloofde noch iets goeds door haar geloof verdiende (Al-An'am 6:158), en een rijke man zal zich zorgen maken want niemand accepteert zijn Zakaat." (Al-Boechari, Muslim)


Bron; het boek De Tekenen voor de Dag des Oordeels, van Ibn Kathir, Hoofdstuk 27.




Fatwas of Ibn Baz>Volume 13>Completion of the Book on Salah>Salat-ul-Istisqa’>What a Muslim should say at the time of rainfall and thunder:

What a Muslim should say at the time of rainfall and thunder:

Question: What should a Muslim say at the time of rainfall, thunder, or lightning?

Answer:

When a Muslim hears thunder, they should say "Subhana man sabbaha al-ra`du bi-hamdihi wal-mala'ikatu min khifatihi (Glory be to Him, Whom the thunder glorifies and praises, and so do the angels because of His Awe)". This was reported from Al-Zubayr and some of the Salaf (righteous predecessors). If a believer says that, it is good.

As for rainfall, a Muslim should say "Allahumma sayban nafi`an. Mutirna bi-fadl-illah warahmatih (O Allah, let it be beneficial rain. Thanks to Allah's Grace and Mercy, we have it rained)". This was reported from the Messenger of Allah (peace be upon him).



Dua bij regen:

O Allah, laat de regen nuttig voor ons zijn. "اللّهُمَّ صَيِّـباً نافِـعاً."

"Allaahoemma sayyieban naafie'an." Al-Boekhaarie, Fath' Al-Baarie 2/518.





Dua bij onweer:

Glorieus is Degene, voor Wie de bliksem de glorie roept voor Zijn lofprijzing en de Engelen Zijn glorie roepen uit vrees voor Hem. 1.

"سُبْحَانَ الَّذِي يُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَ الْمَلاَئِكَةُ مِنْ خِيفَتِه."


"Soebh'aana alladhie yoesabbieh'oe arra'doe bieh'amdiehie walmalaa-iekatoe mien khieefatieh."


[1] Toen Abdoellah Ibn Az-zoebayr (moge Allah tevreden met hem zijn) de bliksem hoorde sprak hij niet meer…(en noemde de smeekbede). Al-Moewatta-e 2/992, Al-Albaani heeft de keten van overleveraars als authentiek gekwalificeerd.



Dua bij onweer:

Wanneer de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) de donder van het onweer hoorde of wanneer hij de bliksem zag, was hij gewend om een smeekbede tot Allah te richten waarin hij (vrede en zegeningen zij met hem) Allah prees. Wanneer Amir ibn Abdoellah ibn Az-Zoebayr (moge Allah tevreden met hem zijn) het onweer hoorde, stopte hij met praten en sprak de smeekbede in navolging van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) uit.

Smeekbede in het Arabisch:

سُبْحَانَ الَّذِي يُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَ الْمَلاَئِكَةُ مِنْ خِيفَتِه

Betekenis van de smeekbede:

Geprezen is Degene voor Wie de bliksem de glorie roept voor Zijn lofprijzing en ook de Engelen roepen Zijn glorie roepen uit vrees voor Hem.

Uitspraak van de smeekbede:

Soebh’aana alladhie yoesabbih’oe ar-ra3doe bih’amdihi wa l-malaaikatoe min giefatieh.

De overlevering en de smeekbede staan vermeld in Malik Moewwata.




06-07-2012, 22:28


Soerah Ar-Ra'ad (De Donder):


12. ''Hij is Degene die de bliksem aan jullie laat zien, om vrees en hoop (regen) te veroorzaken, en Hij doet zware wolken ontstaan.''


هُوَ الَّذِي يُرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَيُنْشِىءُ السَّحَابَ الثِّقَالَ


13. ''En de donder roemt Hem met Zijn lofprijzing en (ook) de Engelen, uit vrees voor Hem en Hij stuurt de bliksemschichten en treft ermee wie Hij wil. En zij redetwisten over Allah, en Hij is hard in het grijpen/straffen.''



وَيُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَالْمَلاَئِكَةُ مِنْ خِيفَتِهِ وَيُرْسِلُ الصَّوَاعِقَ فَيُصِيبُ بِهَا مَن يَشَاءُ وَهُمْ يُجَادِلُونَ فِي اللّهِ وَهُوَ شَدِيدُ الْمِحَالِ



[video=youtube;xQzev1B61zQ]http://www.youtube.com/watch?v=xQzev1B61zQ[/video]



Aboe Dhar zei:''De Profeet vroeg mij:''Weet jij waar de zon heen gaat als zij ondergaat?'' Ik zei: ''Ik weet het niet.'' Hij zei:'' Zij reist tot zij beneden de troon neerknielt en toestemming vraagt om opnieuw op te komen. Maar er zal een tijd komen dat haar vertelt wordt:'' Ga terug naar waar je vandaan kwam.'' Dat is de tijd dat het geloven geen ziel zal baten die voorheen niet geloofde noch iets goeds door haar geloof verdiende.''(Gelijkluidende hadith in Al-Boechari, Kitab bid' al-Khalq, 4/131)


Aboe Hoerairah zei:''De Profeet zei:''Haast je om het goede te doen voordat zes dingen gebeuren:

''Het opkomen van de zon uit het westen, de rook, de Dajjal, het beest, de (dood) van een van jullie, of een alomvattende rampspoed.'' (Muslim, Kitab al-Fitan,/207. Ahmad, Moesnad, 2/337,372)


Hoedaifah ibn 'Oebayd zei:''De Profeet kwam naar ons toe toen wij aan het discussieëren waren. Hij vroeg ons:

''Waar spreken jullie over? ''Wij zeiden: ''Wij spreken over het Uur.'' Hij zei: ''Het zal niet aanbreken tot je tien Tekenen ziet:

''De rook, de Dajjal, het beest, de opkomst van de zon uit het westen, de afdeling van Jezus/Isa, de zoon van Maryam, Gog en Magog, drie aardverschuivingen (een in het oosten, een in het westen en een in Arabi&euml, aan het einde daarvan zal een vuur uitbarsten vanuit de richting van Aden (Jemen) dat de mensen naar de laatste verzamelplaats zal drijven.''

(Ahmad, Muslim Kitab al-Fitan, /179)


Oem Salamah , de vrouw van de Profeet zei: ''Op een nacht stond de Profeet op en zei:

''Soebhan Allah! Hoeveel rampspoeden zijn er vannacht naar beneden gekomen en hoeveel schatten zijn er afgesloten! Ga en maak de andere bewoners van deze huizen (d.w.z. zijn vrouwen) wakker voor het gebed. Een goed geklede ziel in deze wereld kan wel naakt in het hiernamaals zijn!''(Al-Boechari, Kitab al-Ilm)


Oesamah ibn Zayd zei: ''Eens hield de Profeet toezicht op een van de kantelen van Medina en vroeg de mensen:

''Zien jullie wat ik zie?''Zij zeiden:''Nee'' Hij zei: ''Ik zie dat er kwellingen op jullie huizen vallen zoals regendruppels vallen!''

(Al-Boechari, Kitab al-Fitan 9/60; Muslim Bab Nuzil al-Fitan ka- Mawaqi al-Qatar /168)


Aboe Hoerairah zei: ''De Profeet (vzmh) zei: ''De tijd zal snel voorbij gaan, kennis zal afnemen, ellende zal de overhand nemen in de harten van de mensen, kwellingen zullen verschijnen en er zal veel Hajr zijn.''De mensen vroegen: "O Boodschapper van Allah, wat is Hajr?'' Hij zei: ''Doden, doden!' '(Al-Boechari)

Al-Zoebayr ibn 'Adi overleverde: ''Wij gingen naar Anas ibn Malik om te klagen over het onrecht van al-Hajjaj waaronder wij leden. Anas ibn Malik zei:''Wees geduldig, want er zal geen tijd komen, zonder dat die gevolgd wordt door een tijd die slechter is, tot jullie jullie Heer ontmoeten. ''Ik hoorde de Profeet (vzmh) dat zeggen.''(Al-Boechari)


Aboe Hoerairah zei: ''De Profeet (vzmh) zei: ''Er zal een tijd van kwellingen komen, waarin een ieder die zit beter zal zijn dan een ieder die staat; en een ieder die staat zal beter zijn dan een ieder die loopt; en een ieder die loopt zal beter zijn dan een ieder die rent. Wie zichzelf bloot stelt aan deze kwellingen zal erdoor vernietigd worden. Dus iedereen die een schuilplaats of een toevluchtsoord kan vinden, moet daar beschutting zoeken!''

(Al-Boechari, idem, 9/64, Muslim bab Nazul al Fitn ka Mawaqi al-Qatar)


Anas ibn Malik zei:''Ik zal jullie een hadith vertellen die ik van de Boodschapper van Allah (vzmh) heb gehoord, en die niemand jullie na mij kan vertellen. Ik hoorde hem zeggen:''Onder de tekenen van het Uur zal het verdwijnen van de kennis zijn en de opkomst van de onwetendheid. Overspel zal gangbaar zijn en het drinken van wijn zal gewoon zijn. Het aantal mannen zal afnemen en het aantal vrouwen zal toenemen in zo'n mate dat een man voor vijftig vrouwen moet zorgen.''

Deze hadith is overgeleverd in de twee Sahihs van de hadiths van Abd'Rabbihi. (Een gelijkleidende hadith is door Al-Boechari in Kirab al-'Ilm overleverd, 1/30-31; en bij Muslim)


'Abd Allah zei: ''De Profeet (vzmh) zei:''Even voordat het Uur aanbreekt, zullen er dagen zijn waarin de kennis verdwijnt en de onwetendheid opkomt; en er zal veel gemoord worden!''

(Ibn Majah; ook overleverd door al-Boechari en Muslim, uit de hadith van al-A'mash) (Al-Boechari, Kitab al-Fitan 9/61; Muslim, Kitab al-'Ilm,8/58)


Hoedhayfah ibn al-Yaman zei: ''De Profeet (vzmh) zei:

''De Islam zal versleten raken zoals kleren versleten raken; tot niemand meer weet wat vasten, salat, liefdadigheid en rituelen zijn. Op een nacht zal de Qor'aan verdwijnen en geen enkele Ayat zal er op de aarde achterblijven. Een paar groepen oude mensen zullen overblijven die zeggen: ''Wij hoorden onze vaders: La ilaha illa Allah zeggen en dat hebben wij zodoende herhaald.''Silah vroeg Hoedhayfah: ''Wat zal het zeggen van la ilaha illa Allah voor hen doen als zij niet weten wat bidden, vasten, rituelen en liefdadigheid zijn?'' Hoedhayfah negeerde hem; toen herhaalde Silah zijn vraag drie maal en iedere keer negeerde Hoedhayfah hem. Tenslotte antwoordde hij: ''O Silah het zal hen van de Hel redden!'', en hij zei dat drie maal. (Ibn Majah)


De Profeet (vzmh) zei:

''Het Uur zal niet over iemand komen die ''Allah, Allah'' zegt, het komt slechts over de slechtste der mensen!''

(Het eerste gedeelte is overgeleverd door Muslim in Kitab al-Iman, 1/91 en het tweede deel in Kitab al-Fitan wa Ashrat al Sa'ah, /208)



En wanneer Mijn dienaren jou (O Moehammad) vragen stellen over Mij:

"Voorwaar, Ik ben nabij, Ik verhoor de smeekbede van de smekende wanneer hij tot Mij smeekt. Laten zij aan Mij gehoor geven en in Mij geloven.Hopelijk zullen zij de juiste Leiding volgen." [2:186]



Smeekbede na de laatste tasahud en voor het beeindigen van het gebed:

O Allah, ik zoek mijn toevlucht bij U tegen de bestraffing van het graf, en tegen de bestraffing van het Hellevuur, tegen de beproevingen van leven en dood, en tegen de slechtheid van de beproeving van de anti-Christ/Dajjal.

(Al-Boekhaari 2/102 en Moeslim 1/412, de tekst is van Moeslim)


''Allahoemma iennie a'oedzoe bieka mien 'adzaabi lqabr, wa mien 'adzaabie djahannam, wa mien fietnatie lmah'ya wa lmamaat, wa mien sharrie fietnatie lmasieh'ie ddadjjaal.''


Wassalaam.

06-07-2012, 22:36
Moge Allaahje belonen

06-07-2012, 22:37
soebhunallah



ik heb het gevoel (laatste tijd) dat de einde nadert

06-07-2012, 22:41


Allah ou akbar

06-07-2012, 22:55

Citaat door moslimaatjuh09:
Moge Allaahje belonen
Allahuma ameen op je dua lieverd! BarakAllahu feeki!

06-07-2012, 22:59

Citaat door Dunya1990:
soebhunallah



ik heb het gevoel (laatste tijd) dat de einde nadert
Na3am sis. Er zijn al heel wat Tekenen van het Uur die al volbracht zijn in de loop der tijd, waaronder heel wat Kleine Tekenen. Echter voor wat betreft het Uur zelf:


Wanneer zal het Uur plaatsvinden?:

"Zij vragen jou (O Muhammed) over het Uur. Wanneer zal het plaatsvinden? Zeg: "Voorwaar, de kennis daarover is slechts bij mijn Heer , niemand kan over de tijd ervan duidelijkheid geven dan Hij. Zwaar (is deze kwestie) in de Hemelen en op de aarde. Het zal slechts plotseling tot jullie komen. Zij vragen jou alsof jij daarvan op de hoogte bent. Zeg: "Voorwaar, de kennis daarover is slechts bij Allah, maar de meeste mensen weten het niet." Q. 7:187

06-07-2012, 23:00

Citaat door N_NadOria:
Allah ou akbar
Allahuma barik! Ghair insha Allah sis!

06-07-2012, 23:17
Shokraan voor het plaatsen.. Afgelopen nacht dacht ik effe dat het de einde van de wereld zou zijn. Die bliksem was echt niet normaal zeg...

06-07-2012, 23:25

Citaat door Normaal_:
Shokraan voor het plaatsen.. Afgelopen nacht dacht ik effe dat het de einde van de wereld zou zijn. Die bliksem was echt niet normaal zeg...
Afwan sis! Was het zo heftig meis? Geen blikseminslag gehad bij jullie in de buurt hoop ik?! Ghair insha Allah!

07-07-2012, 01:54
Tekenen van het Uur:[/SIZE]

[SIZE=2]Overgeleverd van Abu Hurayra dat hij heeft gezegd dat de Profeet heeft gezegd:

"Het Uur zal pas aanbreken nadat de kennis wordt weggenomen, aardbevingen zullen toenemen, de tijd (periodes) dicht bij elkaar zullen liggen, beproevingen zullen verschijnen en moorden zullen toenemen. Onder jullie zal ook rijkdom toenemen, totdat het overvloedig zal stromen." Door Al-Bukhari [1036]

07-07-2012, 04:32

Citaat door N_NadOria:
Upp
BarakAllahu feeki lieverd! Ghair insha Allah!

09-07-2012, 23:23


Ibn 'Abbaas verhaalt:

"Ik bevond mij op een dag achter de Profeet (saw), toen hij zei:
'Jongen, ik wil je een aantal zaken leren:

Denk altijd aan Allah , Hij houdt jou altijd in de gaten. Houd je aan Zijn geboden; Hij zal altijd bij jou zijn. Wanneer je wat te vragen hebt, vraag dat dan aan Allah alleen; en wanneer je hulp zoekt, zoek die dan bij Allah alleen. Denk eraan dat als alle mensen zouden samenkomen om jou een of andere gunst te betonen, zij niet in staat zouden zijn jou iets anders te betonen dan dat wat Allah voor jou vastgesteld heeft. En dat indien zij allemaal zouden samenspannen om jou schade toe te brengen; zij niet in staat zouden zijn om jou iets ergers toe te brengen dan dat wat Allah voor jou vastgesteld heeft. De pennen zijn opgeheven en de boeken zijn opgedroogd."
(Tirmidi).

09-07-2012, 23:26
Ik ga die du3as opslaan. Ik liep pas geleden buiten tijdens onweer, ik ben nooit bang geweest maar toen wel. Zo erg dat ik een paniekaanval kreeg.

09-07-2012, 23:34

Citaat door M_t_S:
Ik ga die du3as opslaan. Ik liep pas geleden buiten tijdens onweer, ik ben nooit bang geweest maar toen wel. Zo erg dat ik een paniekaanval kreeg.
Goed zo! Dan heb je ze altijd bij de hand when needed meis. Dan zal het er waarschijnlijk flink aan toe zijn gegaan met harde knallen e.d. Naar dat je dit dan juist buiten overkomt sis! Dat is echt niet fijn! Hopelijk was je weer gauw gekalmeerd en snel thuis, droog op de bank met een geurig bakkie troost om bij te komen! Ghair insha Allah!

Pagina's : [1] 2 3