Bekijk volle/desktop versie : De gezegende maand en haar wist-je-datjes TOPIC: To do or not to do during Ramadan!?



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9

03-07-2012, 14:12
Assalamu alikum,

Hierbij een topic vol jaarlijks terugkerende Q&A: Wist je dat, om op te zoeken Ramadanweetjes. Om zodoende deze gezegende maand op een goede en profijtvolle wijze te benutten en na te streven zonder onnodige fouten te maken insha Allah. Moge Allah subhanahu watahala het voor een ieder profijtvol laten zijn. Ghair insha Allah li djamih al muslimeen.



Slechte praat tijdens de Ramadan :


Vraag:

Verbreekt ontoelaatbare (haraam) spraak tijdens de dag in de Ramadan het vasten?



Antwoord :

Als we hebben gelezen wat Allah in de Qoraan zegt: O jullie die geloven, het vasten is jullie verplicht, zoals het ook verplicht was voor hen vóór jullie, hopelijk zullen jullie (Allah) vrezen. (Soerah Baqarah : 183) , vinden we dat de wijsheid achter de verplichting van het vasten is het bewaren van angst voor Allah (Taqwa) en Allah aanbidden.

Taqwa is het laten wat haraam is en omvatten wat is bevolen, vermijden waartegen is gewaarschuwd. De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: "Allah heeft het niet nodig dat iemand die zich niet onthoudt van leugenachtige praatjes en het bijbehorende gedrag zicht onthoudt van voedsel en drinken."[1] Hiervan uitgaande is dit een bevestiging (voor degene die vast) om alles wat haraam is te laten van slechte spraak en daden en al dan niet roddelen, liegen, laster of handelen in haraam.

Dus blijf weg van haraam en als een persoon dit doet gedurende de hele maand (Ramadan) dan vindt hij zichzelf het hele jaar op het rechte Pad. Spijtig, echter, vele mensen die vasten maken geen verschil tussen de tijd van vasten en als ze niet aan het vasten zijn. Het is standaard geworden dat ze genieten van haraam spraak, liegen, bedriegen enz.. Ze voelen de vrede en de kalmte van het vasten. Deze handelingen (of slechte spraak etc.) maken het vasten niet ongeldig, maar verminderen de beloning en mogelijk, wijkt de beloning af van de beloning voor de gehele maand Ramadan en Allah's Assistentie wordt gezocht.

Sheikh Mohammed Ibn Saalih al-'Othaymien rahimuhuAllah.

Fataawa Ramadhaan - Volume 2, Page 520, Fatwa No. 485.
Fataawa Sheikh Mohammed Ibn Saalih al-'Othaymien - Volume 1, Pages 501-502.


[1] Sahih Bukharie - Uit Tuinen der Oprechten.[/SIZE]






[SIZE=2]Woorden van Advies voor de maand Ramadaan:

Auteur: Shaych 'Abdoel-‘Aziez Ibn Baaz (rahimuhuAllah):


Vraag: “Wat voor woorden van leiding heeft U voor de Moslim gemeenschap, met de komst van de Ramadaan?”

Antwoord:

“In de naam van Allaah, alle lof is aan Allaah alleen, en moge Allaah gebeden en zegeningen op onze Profeet (salallaahoe `aleihie wasellem) en zijn familie en zijn metgezellen zenden en wie geleid is door zijn leiding. En wat volgt:

Zeer zeker, betreffende de komst van de gezegende maand Ramadaan, adviseer ik mijn Moslim broeders en zuster om vrees voor Allaah, de Almachtige en Majesteitelijke te hebben, en te streven naar goede daden, en oprecht advies te geven en geduldig te zijn met het advies, en elkaar te assisteren in goede daden en vroomheid, en waakzaam te zijn van alle zonden die Allaah verboden heeft, waar iemand dan ook mag zijn, in het speciaal gedurende deze nobele maand, want zeer zeker is het een grootse (kostbare) maand, waarin de beloning voor goede daden wordt vermenigvuldigd.

Fouten (zonden) worden gedurende deze maand vergeven, voor diegene die vasten en vrijwillige gebeden verrichten, met oprecht geloof en hoop om Allaah`s beloning te bereiken.

De Profeet (salallaahoe `aleihie wasellem) heeft gezegd:

“Diegene die gedurende de Ramadaan vast, met oprecht geloof en hopende Allaah`s beloning te bereiken, al zijn voorgaande zonden zullen dan vergeven worden.”

De Profeet (salallaahoe `aleihie wasellem) heeft gezegd:

“Wanneer de maand van Ramadaan begint, zijn de poorten van de Hemel geopend en de poorten van het Hellevuur gesloten en zijn de duivels geketend.”

De Profeet (salallaahoe `aleihie wasellem) heeft gezegd:

“Vasten is een schild of bescherming van het Vuur en van het begaan van zonden. Als een van jullie aan het vasten is, moet hij seksuele gemeenschap met zijn vrouw vermijden en het maken van ruzie, en als iemand wil vechten of ruzie wil maken met hem, moet hij zeggen: “Ik ben aan het vasten.””

De Profeet (salallaahoe `aleihie wasellem) heeft ook gezegd: (op autoriteit van Allaah ):

“Alle daden van de zoon van Adam zijn voor zichzelf, een goede daad is gelijk aan tien maal zijn gelijkwaardigheid, behalve het vasten, want voorwaar het is voor Mij, en ik zal er een beloning voor geven. Hij liet zijn behoeften, zijn eten, zijn drinken voor Mij. Er zijn twee plezierigheden voor de vastende persoon, een op het moment als hij het vasten verbreekt, en de andere op het moment als hij zijn Heer ontmoet. De onplezierige geur die uit de mond van een vastende persoon komt is plezieriger bij Allaah dan de lucht van Musk.”

De Profeet (salallaahoe `aleihie wasellem) was gewend om het goede nieuws voor het aankomen van Ramadaan aan te kondigen aan zijn Metgezellen, hij zei dan tegen hen:

“De maand Ramadaan is naar jullie gekomen. Het is de maand van zegeningen. Gedurende deze maand, zendt Allaah zijn Genade neder, iemands fouten worden vergeven, smeekbeden worden beantwoord en Allaah prijst je aan in aanwezigheid van Zijn Engelen, dus laat Allaah je deugdzaamheid zien. Want voorzeker de ongelukkige individueel is hij die onthouden wordt van Allaah`s Genade.”

De Profeet (salallaahoe `aleihie wasellem) heeft gezegd:

“Diegene die geen kwade taal en handelingen vermijdt, Allaah heeft het niet nodig dat hij zijn eten en drinken laat (bedoelende zijn vasten).”

En zulke overleveringen betreffende de superioriteit van Ramadaan en het streven om goede daden te laten toenemen in deze maand, zijn vele.

Daarvoor, adviseer ik mijn Moslim broeders en zusters om oprecht te zijn gedurende deze dagen en nachten, en te wedijveren in het doen van goede daden. En van onder deze goede daden zijn: Het toenemen van het lezen van de Nobele Qor`aan, met begrip en overpeinzing. En het toenemen in het verheerlijken van Allaah [subhaan-Allaah] (at-Tasbeeh), met begrip en overpeinzing, het prijzen van Allaah [al-Hamdu-Lillaah] (at-Tahmeed), en het verklaren dat niets of niemand het recht heeft om aanbeden te worden behalve Allaah [Laa ilaaha ill-Allaah] (at-Tahleel, en het verklaren van de Grootheid van Allaah [Allaahu Akbar] (at-Takbeer), en het vragen van vergeving aan Allaah [Astaghfi-rullaah] (al-Istighfaar), en Allaah voor het Paradijs vragen, en het vragen van Zijn bescherming tegen het Hellevuur en alle andere goede smeekbeden.

Ook adviseer ik mijn Moslim broeders en zusters om toe te nemen in het geven van liefdadigheid, en om de zwakken en de noodlijdende te troosten en op hun gemak te stellen, en om de zakaat te verspreiden over degene die het verdienen, en om te trachten de mensen uit te nodigen naar het pad van Allaah (Soebhaanahoe wa Ta'aala) en diegene die onbekend zijn met de Islaam te leren, en het gebieden van het goede en het verbieden van het slechte met zachtheid, wijsheid en de beste manieren, en te waarschuwen tegen al het kwade en het oprecht zoeken naar vergeving, volgens Allaah`s uitspraak:

“…en allen van jullie smeken Allaah om jullie allen te vergeven. O gelovigen, zodat jullie succesvol mogen zijn.” (Soerah an-Noer, Vers 31)

En de uitspraak van Allaah:

“Voorwaar diegene die zeggen: Onze Heer is (alleen) Allaah, en daarna Istaqamoe (i.e. standvastig stonden op Islaamitisch Geloof en Monotheïsme door het wegblijven van allerlei zonden en kwade daden die Allaah verboden heeft en door het verrichten van allerlei goede daden die Hij opgedragen heeft) Voor hen zal geen vrees zijn, nog zullen zij rouwen. Zij zullen verblijven in het Paradijs daarin duurzaam blijvend, als beloning voor wat zij deden.” (Soerah al-Ahqaaf, Vers 13-14)

Moge Allaah iedereen succes schenken in hetgeen wat Hem tevreden stelt, en iedereen beschermen tegen de verleidingen die doen dwalen, en tegen alle satanische verlokkingen. Want voorwaar Allaah is vrijgevig en vriendelijk.”


Bron: Fataawa Ramadaan - Volume 1, Pagina 32, Fatwa No.7; Majmoo' Fataawa Samaahatu as-Shaykh 'Abdul-'Azeez Ibn Baaz -Volume 3, Pagina`s 147-148.

03-07-2012, 14:18


Wat is de wijsheid achter de verplichting van het vasten?


Shaych al Imaam Mohammed ibn Saalih al Utayhmeen (rahimuhuAllah):


Wanneer we de Woorden van Allaah, de Allerhoogste, lezen:

“O jullie die geloven! Het vasten is jullie voorgeschreven zoals het was voorgeschreven aan degenen die voor jullie kwamen, opdat jullie Al-Muttaqun zullen zijn.”

Zien we de wijsheid achter de verplichting van het vasten.

Het is Taqwa en het aanbidden van Allaah, de Geprezene, de Allerhoogste. Taqwa betekent het verlaten van verboden daden en (daarnaast) houdt het zonder enige uitzondering in dat men datgene doet wat Allaah ons opdraagt en wegblijven van wat Hij verboden heeft. De Profeet, vrede zij met hem, zei:

“Wie het afleggen van valse getuigenissen, liegen (etc.), en het begaan van zonden niet laat. Allaah zal zijn onthouden van eten en drinken (zijn vasten) niet accepteren.”

Hierop gebasseerd is het een verplichting voor de vastende om datgene te doen wat verplicht is en weg te blijven van datgene wat verboden is, zowel in woorden als in daden. Dus hij zou niet moeten roddelen over de mensen, noch zou hij moeten liegen, nog zou hij roddels onder hen moeten verspreiden, noch zou hij verboden zaken moeten verkopen, en hij zou alle verboden daden moeten vermijden. Als iemand dit doet, gedurende de hele maand, dan zal, gedurende de rest van het jaar, zijn ziel oprecht zijn.

Maar helaas maken vele vastenden geen onderscheid tussen de dagen dat ze vasten en de dagen dat ze niet vasten. Zij gedragen zich op de manier die zij gewoonlijk gewend zijn. Zij laten datgene wat voor hen verplicht is en doen datgene wat verboden is voor hen. En men ziet de plechtigheid van een vastende niet bij hem. En deze daden maken het vasten niet ongeldig, maar het vermindert wel de beloning, en het kan zo zijn dat op de Dag wanneer de daden gewogen worden, de zondes meer zullen wegen dan de beloning van het vasten. En (op die manier) zal hij het nut hiervan verliezen.

Fatawa arkaanul islaam, vraag 392 pagina 451.[/SIZE]










[SIZE=2]
De leeftijd waarop het vasten verplicht wordt :


Vraag:

Wanneer wordt het verplicht voor een kind om te vasten en welke leeftijd is de limiet?



Antwoord:

Een kind wordt opgedragen te bidden als hij zeven is en sla hen om te bidden als ze tien zijn en het is verplicht voor hem als hij de puberteit bereikt. En de puberteit wordt vastgesteld door:


1) Uitscheiding van sperma vanwege (sexuele) opwinding

2) Het verschijnen van schaamhaar bij het geslachtsdeel

3) Natte dromen, als er sperma bij vrijkomt

4) Het bereiken van de leeftijd van vijftien jaar

Dit is bij de vrouw het geval als ze haar 1e menstruatie krijgt.

De bron van bovenstaande is wat Imaam Ahmad en Abu Dawoed hebben overgeleverd van de Profeet (vrede zij met hem):

'Beveel jullie kinderen om te bidden als ze zeven zijn en sla ze als tien zijn en scheidt hun bedden van elkaar.


Ook heeft 'Aicha (Radi 'allahoe 'anhaa) overgeleverd van de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd:

'De pen (van verplichting) is opgeheven voor drie (personen): de slaper totdat hij ontwaakt, het jonge kind tot hij de puberteit bereikt en de geestelijk zieke totdat hij begrijpt.'



En bij Allaah ligt al het succes, en moge Allaah gebeden en begroetingen sturen over onze Profeet Mohammed (vrede zij met hem) en zijn familie en zijn metgezellen.

Het Permanente Commitee voor Islamitische Onderzoek en Fataawa, bestaande uit:
Hoofd: Shaykh 'Abdul 'Azeez ibn Abdullaah ibn Baaz;
Vice Hoofd: Shaykh 'Abdur-Razzaaq 'Afeefee;
Lid: Shaykh 'Abdullaah Ibn Ghudayyaan;
Lid: Shaykh 'Abdullaah Ibn Qu'ood

Fataawa Ramadhaan - Volume 1, Pagina 233, Fataawa No.177;
Fataawa al-Lajnah ad-Daa.imah lil-Buhooth al-'Ilmiyyah wal-Iftaa. - Fatwa No.1787.

03-07-2012, 14:20

Een 15 jarige die te moe is om te vasten tijdens de Ramadan :


Vraag:

Wat is de regelgeving betreffende een 15-jarige die niet vast tijdens de Ramadan, met als excuus dat hij extreem moe is en hij en dat hij niet het vermogen heeft om zijn vasten te volbrengen op een bepaalde dag. En als de dagen (die hij niet heeft gevast) in haalt is het dan toegestaan voor hem om dit na de volgende Ramadan te doen?


Antwoord

Het is haraam voor een verantwoordelijke moslim die zich bewust is van zijn kunnen, de puberteit heeft bereikt, een bewoner (dus geen reiziger) is en gezond is om niet te vasten tijdens de Ramadan. En als het vasten te moeilijk word en hij is gedwongen om zijn vasten te verbreken, net zoals een persoon zich gedwongen voelt om van een kadaver te eten (als hij honger heeft en er is geen ander voedsel beschikbaar alsof hij in de woestijn is, etc.) dan is het toegestaan voor hem om een geringe hoeveelheid te eten om zijn honger te stillen. Daarna moet hij de rest van de dag zich onthouden van alles wat het vasten verbreekt, daarna deze dag inhalen nadat de Ramadan is afgelopen. Als hij het in halen uitstelt totdat de volgende Ramadan is geweest, dan wordt van hem vereist dat hij zijn vasten inhaalt (wat hij gemist heeft) en als aanvulling een arm en behoeftig persoon te voeden voor elke dag die hij heeft gemist.

(Opmerking,) wie ook 15 jaar oud is, heeft de puberteit bereikt; en ook (is het geval), als hij sperma afscheidt door middel van verlangen of een natte droom te hebben gehad of door iets anders dan dit, of als hij schaamhaar krijgt bij zijn geslachtsdeel; als toevoeging als een meisje ongesteld begint te worden.

En bij Allaah ligt al het succes, en moge Allaah gebeden en begroetingen sturen over onze Profeet Mohammed (vrede zij met hem) en zijn familie en zijn metgezellen.

Het Permanente Commitee voor Islamitische Onderzoek en Fataawa, bestaande uit:

Hoofd: Shaykh 'Abdul 'Azeez ibn Abdullaah ibn Baaz;
Vice Hoofd: Shaykh 'Abdur-Razzaaq 'Afeefee;
Lid: Shaykh 'Abdullaah Ibn Ghudayyaan;
Lid: Shaykh 'Abdullaah Ibn Qu'ood

Fataawa Ramadhaan - Volume 1, Page 378, Fatwa No.337.
Fataawa al-Lajnah ad-Daa.imah lil-Buhooth al-'Ilmiyyah wal-Iftaa. - Fatwa No.6355.

03-07-2012, 14:21

Vasten tijdens ziekte :


Vraag:


Ik ben vrouw en ik ben ziek en ik heb sommige dagen van de Ramadan niet gevast. Ik ben niet in staat om deze dagen in te halen vanwege mijn ziekte. Dus, wat is de compensatie voor dat? Ik zal dit jaar ook niet in staat zijn om de Ramadan te vasten, dus wat is de compensatie hiervoor? Moge Allah u belonen met het goede.


Antwoord:


Het is toegestaan voor een ziek persoon voor wie het vasten te moeilijk is om zijn vasten te breken en wanneer Allah hem geneest, haalt hij de dagen in die hij nog tegoed heeft van het vasten. Dit is vanwege de woorden van Allah: ...Maar degenen die dan van jullie ziek is, of op reis, dan een aantal andere dagen. (Soerah Al Baqarah:184)


O vragensteller, er zit geen zonde in als je je vasten verbreekt tijdens deze maand (Ramadan) zolang je ziek bent. Dit is omdat het verbreken van het vasten een concessie van Allah voor de zieke en de reiziger en Allah houd ervan als zijn concessies gebruikt worden en Hij haat ongehoorzaamheid aan Hem. Er is geen compensatie voor jou, maar als Allah jou geneest, moet je de dagen inhalen. Moge Allah je genezen van elk kwaad en jouw zondes en de onze vergeven.


Shaykh 'Abdul 'Azeez ibn Abdullaah ibn Baaz rahimuhuAllah.

Uit: "Richtlijnen & Fatawa omtrent Ziekte & Medische Zaken door: Ibn Taymiyyah, Ibn Al-Qayyim, Sheikh Bin Baaz, Sheikh Othaymien & het Permanente Commitee.

03-07-2012, 14:22



De regelgeving betreffende het hebben van sexuele gemeenschap overdag tijdens de Ramadan:


Vraag:


Wat is de regelgeving betreffende het hebben van sexuele gemeenschap met zijn echtgenote overdag in de Ramadan?


Antwoord:


Als ze niet vallen onder degene die verplicht zijn om te vasten, bijvoorbeeld, ze zijn aan het reizen, dan zit er geen kwaad in ook al zijn ze allebei aan het vasten. Echter, als ze (allebei) vielen onder degene die verplicht zijn om te vasten dan is het haraam voor hen en moeten ze deze dag inhalen. Als toevoeging, moeten ze ook een slaaf vrijlaten en als ze niet in staat zijn om dit te doen, dan moeten ze twee onderbroken maanden vasten en als ze dit niet kunnen dan moeten ze zestig arme en behoeftige mensen voeden. (Let op) hetzelfde geld zowel voor de echtgenote als voor de echtgenoot, als zij spontaan accoord ging (met de sexuele gemeenschap). Echter, als ze werd gedwongen dan is het niet verplicht voor haar.

Shaykh Muhammed Ibn Saalih al-'Uthaymeen rahimuhuAllah.

Fataawa Ramadhaan - Volume 2, Page 606, Fatwa No.597.
Fataawa Shaykh Ibn 'Uthaymeen - Volume 1, Paginas 541-542.

03-07-2012, 14:22

De regelgeving betreffende niet vasten vanwege luiheid :


Vraag:


Is een persoon die niet vast vanwege luiheid en slordigheid net als degene die het gebed laat een ongelovige (kaafir) geworden?



Antwoord:


Degene die het het vasten laat vanwege slordigheid en luiheid is niet een ongelovige. Dat is omdat de basisregel is dat een persoon binnen de Islaam blijft totdat er voldoende bewijs is dat hij buiten de Islaam is getreden. Er is geen bewijs dat de persoon die niet vast wegens luiheid en slordigheid buiten de Islaam valt. Dit is niet hetzelfde als het gebed, omdat de teksten van het Boek van Allah en de Soennah van Zijn Boodschapper (vrede zij met hem) en de woorden van de Metgezellen bewijzen allemaal dat de persoon die het gebed verlaat vanwege slordigheid en luiheid een ongelovige (kaafir) is. 'Abdullah ibn Shaqeeq heeft gezegd:


'...de metgezellen van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) beschoewde het verlaten van een daad als ongeloof (kufr) behalve het verlaten van het gebed.'


Het is verplicht om deze persoon die het vasten laat vanwege luiheid en slordigheid op te roepen om te vasten. Als hij weigert moet hij worden verbannen totdat hij vast.

Shaykh Muhammed Ibn Saalih al-'Uthaymeen rahimuhuAllah.

Fataawa Ramadhaan - Volume 1, Pagina 51, Fatawa No.18.

03-07-2012, 14:27

Ze heeft geen gemiste dagen van de Ramadan ingehaald gedurende haar menstruele jaren :


Vraag:

Een oude dame van zestig jaar oud was onwetend over de regels betreffende de menstruatie gedurende vele jaren. Gedurende haar menstruatie jaren, haalde ze de gemiste dagen van de Ramadan niet in, omdat ze dacht dat ze ze niet hoefde in te halen. Dit was overeenkomstig aan wat ze in het algemeen van mensen hoorde.



Antwoord:

Ze moet berouw tonen aan Allah (Soebhana Wa Ta'la) voor dat (wat is geweest), omdat ze het niet heeft gevraagd aan de mensen van kennis. Tevens, moet ze de dagen in halen die ze heeft gemist en ze moet compensatie maken voor elke dag die ze heeft gemist door een arm persoon te voeden met een half gewicht gerst, dadels, rijst of iets dat hieraan gelijk is qua voedsel. Dit moet ze doen als ze hiertoe in staat is. Als ze niet instaat is om een arme te voeden, dan is dit (niet langer) vereist en dan zal het genoeg zijn dat ze de gemiste dagen inhaalt.

En bij Allaah ligt al het succes, en moge Allaah gebeden en begroetingen sturen over onze Profeet Mohammed (vrede zij met hem) en zijn familie en zijn metgezellen.

Het Permanente Commitee voor Islamitische Onderzoek en Fataawa, bestaande uit:

Hoofd: Shaykh 'Abdul 'Azeez ibn Abdullaah ibn Baaz;
Vice Hoofd: Shaykh 'Abdur-Razzaaq 'Afeefee;
Lid: Shaykh 'Abdullaah Ibn Ghudayyaan;
Lid: Shaykh 'Abdullaah Ibn Qu'ood

Fataawa Ramadhaan - Volume 2, Pagina 583, Fataawa No.567;
Fataawa al-Lajnah ad-Daa.imah lil-Buhooth al-'Ilmiyyah wal-Iftaa. - Fatwa No.1790.

03-07-2012, 14:28










[SIZE=2ex" -->Fatwas of the Permanent Committee>Group 2>Volume 9: Sawm>Sawm>Among the issues of Imsak and Iftar>Meaning of Imsak:

The first question of Fatwa no. 14351:

Question 1:

I would like Your Eminence to clarify the meaning of Imsak. Is it only a commendable act, or are all Muslims required to abide by it? Is it true that the Messenger of Allah (peace be upon him) specified the time of Imsak as being equal to the recitation of fifty Ayahs (Qur'anic verses) before Fajr (Dawn) Prayer? Scholars estimated it to be half an hour. What is the ruling on whoever eats or drinks while the Adhan (call to Prayer) for Fajr is being announced? Does Sawm (Fast) start upon hearing the Adhan for Fajr Prayer, or half an hour before Adhan, or after the Adhan is announced?


Answer:

Imsak means abstention from food and drink and all that invalidates Sawm from the beginning of the appointed time of Sawm. Allah (Glorified and Exalted be He) clarifies in the Glorious Qur'an the starting time of Sawm, which is the break of dawn, saying: ...and eat and drink until the white thread (light) of dawn appears to you distinct from the black thread (darkness of night), then complete your Saum (fast) till the nightfall. The Adhan for Fajr Prayer is a proclamation of the break of dawn. Therefore, you have to stop eating and drinking when you hear it.

May Allah grant us success. May peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, his family, and Companions.

Permanent Committee for Scholarly Research and Ifta':

Member Deputy Chairman Chairman
`Abdullah ibn Ghudayyan `Abdul-Razzaq `Afify `Abdul-`Aziz ibn `Abdullah ibn Baz

03-07-2012, 14:29

Vasten zonder de intentie te maken voor het begin van het vasten :


Vraag:

Soms vast ik zonder de intentie te maken als het vasten begint. Dus is het maken van de intentie elke dag een conditie voor het vasten of is het voldoende om een intentie te maken aan het begin van de maand Ramadan?


Antwoord:

Vasten en andere daden van aanbidding zijn daden die moeten worden begonnen met intentie. De Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: "De daden worden op grond van de intenties beoordeeld en iedereen wordt beloond naar zijn intenties.


En in een andere overlevering:

"Er zijn geen daden behalve met intentie."


Dus om te vasten in Ramadan, is het verplicht om de intentie tijdens de nacht soms voor Fadjr te maken om die dag te vasten. Het opstaan van de moslim in het laatste deel van de nacht en het eten van de Sahoor is een indicatie voor de aanwezigheid van de intentie. Het is niet nodig dat een persoon de intentie moet uitspreeken door te zeggen: "Mijn intentie is om te vasten." Dit is een innovatie (bid'ah) en het is niet toegestaan. De intentie in Ramadan moet elke dag gebeuren (voor de volgende dag vasten), omdat elke dag een aparte daad van aanbidding is en elk een intentie vereist.

Sheikh Saalih’ Ibn Fawzaan Al-Fawzaan:

Fataawa Ramadhaan - Volume 1, Pagina 162, Fataawa No.95;
al-Muntaqaa min Fataawa Shaykh Saalih Ibn Fawzaan - Volume 1, pagina 33.

03-07-2012, 14:29

De goede en na te streven daden (specifiek) voor Ramadan:

Vraag:

Wat zijn de goede en na te streven daden (specifiek) voor de gezegende maand Ramadan?


Antwoord:

De goede en na te streven daden (specifiek) voor Ramadan zijn vele, onder deze vallen:

Datgene onderhouden wat Allah verplicht heeft gemaakt in de Ramadan en de andere (maanden) van de salaat (gebed) en het vasten. Daarna, het vergroten van de gevraagde acties van:


- de Qoraan lezen

- (het verrichten van) het taraweeh gebed

- (het verrichten van) de tahajjud (nacht) gebed

- weldadigheid geven

- i'tikaaf (verblijven in de moskee om Allah te aanbidden)

- vermeerderen in het gedenken van Allah

- Soebhan Allah, Laa Illaha Illa Llah, Allahu Akbar reciteren

- in de moskee zitten met als doel aanbidding

- het vasten beschermen tegen alles wat het ongeldig maakt

- zicht onthouden van niet-toegestane en verafschuwde spraak en daden



Sheikh Saalih’ Ibn Fawzaan Al-Fawzaan hafidahuAllah:

Fataawa Ramadhaan - Volume 2, Pagina 741, Fataawa No.751;
al-Muntaqaa min Fataawa Shaykh Saalih Ibn Fawzaan - Volume 3, Fatwa No. 156.

03-07-2012, 14:30

Vasten zonder sahoor (ontbijt) :


Vraag:

Een persoon ging slapen voor de sahoor (ontbijt) in de Ramadan terwijl hij de intentie had om met de sahoor te eten. Maar hij sliep door tot de ochtend. Is zijn vasten geldig?


Antwoord

Zijn vasten is geldig, want de sahoor is niet een voorwaarde voor de juistheid van het vasten. Echter, het is aangeraden omdat de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd: "Ontbijt (sahoor, voor een dag vasten), want er zijn zegeningen in het ontbijt."
(Sahih Boekhaarie & Moeslim).

Shaykh 'Abdul 'Azeez ibn Abdullaah ibn Baaz rahimuhuAllah.

Fataawa Ramadhaan - Volume 1, Page 185, Fatwa No.124;
al-Fataawa li Ibn Baaz - Kitaab ad-Da'wah, Volume 2, Page 161.

03-07-2012, 14:31

Overgeven tijdens de Ramadan :


Vraag:

Wat is de wetgeving betreffende een persoon die overgeeft tijdens het vasten, moet hij z'n vasten inhalen of niet?


Antwoord

De wetgeving is dat hij het niet hoeft in te halen. Wat betreft degene die opzettelijk overgeeft, die moet dan wel ze vasten inhalen, zoals de Profeet (vrede zij met hem) heeft gezegd:

"Degene die overgeeft, hoeft het niet in te halen en degene die opzettelijk overgeeft die moet het inhalen." Overgeleverd door Imaam Ahmed en de vier imams van de Soennah (Aboe Dawood, At-Trimidhee, an-Nasaa'ee en ibn Maajah) met een saheeh ketting van overlevering op gezag van Aboe Hurayrah.

Shaykh 'Abdul 'Azeez ibn Abdullaah ibn Baaz rahimuhuAllah.

Fataawa Ramadaan - Volume 2, Pagina 481, Fatawa No. 424.

03-07-2012, 14:32



De betekenis van i'tikaaf en z'n regelgeving:


Vraag:


Wij willen graag weten wat i'tikaaf is en z'n regelgeving?


Antwoord

I'tikaaf houdt in dat een persoon zich terugtrekt in de moskee om zich te onderwerpen aan Allah, dus om zich af te scheiden van mensen en zichzelf te bevrijden (van het dagelijkse leven) om zichzelf in te spannen in de aanbidding van Allah. Dit kan in elke moskee, of het nou een moskee is waar mensen samenkomen voor het Jumu'a gebed of niet. Echter, is het beter (om i'tikaaf te verrichten) in een moskee waar mensen samenkomen voor het Jumu'a gebed zodat de persoon die i'tikaaf doet niet de moskee hoeft te verlaten (waar hij i'tikaaf doet) om naar een andere te gaan voor het Jumu'a gebed.

Sheikh Mohammed Ibn Saalih al-'Uthaymien rahimuhuAllah.

Fataawa Ramadhaan - Volume 2, Page 861, Fatwa No.846.
Fiqh al-'Ibaadaat - Page 208.

03-07-2012, 14:33
Ik lees en plaats inshAllah mee!!
BarrakAllahw fieki sis, leuke en profijtvolle topic!

03-07-2012, 14:40

Bloed prikken tijdens de Ramadan :


Vraag:


Wat is de wetgeving betreffende een persoon die bloed laat prikken tijdens het vasten van de maand Ramadan, voor testen, uit zijn rechterhand en de hoeveelheid is een kleine naald?



Antwoord

Zulke testen verbreken het vasten niet, ze worden vergeven want ze zijn noodzakelijk en ze vallen niet onder bekende categorie van zaken die het vasten verbreken volgens de shari'a.

Shaykh 'Abdul 'Azeez ibn Abdullaah ibn Baaz rahimuhumAllah.

Uit: "Richtlijnen & Fatawa omtrent Ziekte & Medische Zaken door: Ibn Taymiyyah, Ibn Al-Qayyim, Sheikh Bin Baaz, Sheikh Othaymien & het Permanente Commitee.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9