Bekijk volle/desktop versie : Juwelier uit Leiden zet beelden overval op website



02-07-2012, 19:39




Rob van Gerner uit Leiden verwacht niet dat de politie de overvallers van zijn juwelierszaak te pakken krijgt. De juwelier publiceert daarom zelf foto's van de daders. 'Hierbij wat snapshots. Elke tip is bruikbaar', schrijft Van Gerner op zijn website.

'Gesprekken met de dienstdoende agenten stemden mij niet gerust. Ik heb het vermoeden dat dit een nieuw soort 'ramptoerisme' uit Oost-Europa is. Zal me benieuwen', aldus de juwelier over de overval.

Afgelopen vrijdag dwongen twee blanke mannen 'met een wel heel groot pistool' de medewerkers om op de grond te gaan liggen. In vier minuten tijd verdween de hele etalage in een sporttas. Niemand raakte gewond, maar het personeel kreeg wel geestelijk een enorme dreun. De beveiligingscamera's van de juwelier maakte scherpe beelden van de overvallers.

Na de overval sprong de juwelier in een wanhoopspoging op zijn fiets om de daders niet te laten ontsnappen. Tijdens de achtervolging probeerde hij vier keer tevergeefs 112 te bellen. 'Overigens bleek later dat ik achter een undercover auto van de politie zelf aanzat,' aldus Rob van Gerner.

De daders bleken niet op de vlucht met een auto, maar op de fiets. Een van de overvallers had aan zijn stuur de sporttas gehangen, hierdoor kwam hij in de Breestraat ten val. De politie zoekt nog naar getuigen.