Bekijk volle/desktop versie : Marokkaanse vrouwenorganisatie tegen hoofddoek voor jonge meisjes



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26

02-07-2012, 08:09
Campaign against veiling young girls launched in Morocco

Sunday, 01 July 2012

A Moroccan rights organization launched an awareness campaign against the veiling of young girls, describing it as a major form of child abuse.

Under the slogan “So that girls won’t live in eternal darkness,” the Center for Woman’s Equality launched a campaign that aims to counter the phenomenon of forcing girls between the ages of three and 10 to wear the headscarf.

In its statement obtained by Al Arabiya, the center called upon all human rights organizations as well as legislative bodies to join this campaign against what they termed “a flagrant violation of innocence and childhood.”

“Girls at this age know nothing about religion and what is prohibited and what is not,” said the statement.

The statement added that making girls wear the veil at a very young age threatens their psychological stability and therefore ruins the coming generations and an entire society.

In addition to the role that needs to be played by the government and rights organizations, the statement stressed the important of religious bodies.
“Islamic bodies need to interfere to make things clear and tell people that forcing young girls to wear the veil is not part of Islam.”

Mariam, a 10-year-old girl, said her father, an imam at a mosque forced her to wear the headscarf.

“He said that it will protect me from harassment,” she told Al Arabiya.
Asmaa, also 10, said her mother, a teacher at an Islamic school, forced her to wear the veil because it is a religious obligation.

“She said I have to get used to it while I am still young, otherwise I would go to hell,” she told Al Arabiya.

For sociologist Karima Wadghiri, forcing girls to wear the veil does not only violate children’s rights and kill their innocence, but also nourishes in them a wrong perception of their bodies.

“They will start associating their bodies to shame which has to be hidden and this view contradicts the true essence of Islam,” she said.

Wadghiri added that when they grow up these girls will confuse conservatism with fanaticism and liberalism with immorality.

“Their inability to distinguish between those concepts will put them in a constant state of confusion and eventually drive them to isolate themselves from the outside world.”

The girls’ conflict will be taken from the personal to the public level and will have a negative effect on the entire society, she said.

“Society will later be divided not on class or financial status as is usually the case, but on religious and ideological basis.”

The Center for Woman’s Equality is known for its initiatives aimed at empowering women and achieving gender equality as well as countering all forms of discrimination and violence against women.

(Translated from Arabic by Sonia Farid)
http://english.alarabiya.net/articles/2012/07/01/223803.html

02-07-2012, 08:46


Wie financiert hun?

02-07-2012, 09:08
De jonge meiden tussen de drie en tien jaar beseffen niet waarom ze een hoofddoek omdoen en doen het omdat het van hun ouders moet. Zo dien je het geloof niet mee te geven. Een meid dient zelf te kiezen wanneer ze er klaar voor is en als jij als moeder daar een goed voorbeeld voor bent geweest zal ze hem wel opdoen. Dat ze zo jonge verplicht een hoofddoek moeten dragen zal er juist voor zorgen dat ze er niet voor de 100% achter zullen staan omdat het een keuze is geweest van de ouders. Zo zijn er genoeg meiden die het op latere leeftijd weigeren op te doen die weten dat het ze niet opgedwongen kan worden.

02-07-2012, 09:18

Citaat:
For sociologist Karima Wadghiri, forcing girls to wear the veil does not only violate children’s rights and kill their innocence, but also nourishes in them a wrong perception of their bodies.
[video=youtube;WeGBFgNxewc]http://www.youtube.com/watch?v=WeGBFgNxewc[/video]

02-07-2012, 09:20



Citaat door Furyan:
[video=youtube;WeGBFgNxewc]http://www.youtube.com/watch?v=WeGBFgNxewc[/video]


Het kan leuk zijn als een kind eens meedoet aan zo'n wedstrijd. Maar niet wat zulke ouders doen. Dat is gewoon mishandeling. Het gaat puur om het belang van de ouder.

02-07-2012, 09:24

Citaat door Preci0us:
Het kan leuk zijn als een kind eens meedoet aan zo'n wedstrijd. Maar niet wat zulke ouders doen. Dat is gewoon mishandeling. Het gaat puur om het belang van de ouder.
Dat soort beauty pageants vind ik ook walgelijk, is niet anders dan jonge meisjes verplichten een hoofddoek te dragen.
Mijn achterbuurmeisje draagt al meer dan een jaar een hoofddoek en ze gaat nog naar de lagere school, dus het gebeurt ook in NL.

02-07-2012, 09:32

Citaat door hork:
Dat soort beauty pageants vind ik ook walgelijk, is niet anders dan jonge meisjes verplichten een hoofddoek te dragen.
Mijn achterbuurmeisje draagt al meer dan een jaar een hoofddoek en ze gaat nog naar de lagere school, dus het gebeurt ook in NL.


Dat klopt, ik zie het zelfs ook.

Ik kan de ouders begrijpen dat ze denken dat de meiden hierdoor de hoofddoek blijven dragen, maar als je het niet omdoet om de juiste reden kan je 'm net zo goed niet op hebben. Je ouders moet niet de reden zijn om de hoofddoek te dragen. Dan geef je het geloof niet goed mee. Dit is hoe ik er tegenaan kijk.

02-07-2012, 09:39

Citaat door hork:
Dat soort beauty pageants vind ik ook walgelijk, is niet anders dan jonge meisjes verplichten een hoofddoek te dragen.Mijn achterbuurmeisje draagt al meer dan een jaar een hoofddoek en ze gaat nog naar de lagere school, dus het gebeurt ook in NL.
Daar ben ik het niet mee eens, een hoofddoek is net wat anders dan een string en een bh. Een hoofddoek is er ter bescherming van de vrouw en hier zien we hoe kinderen worden geseksualiseerd. Ik heb liever dat mijn dochter op jonge leeftijd een hoofddoek draagt dan dat ik haar rond laat paraderen in een onderbroek.

02-07-2012, 09:44

Citaat door Furyan:
Daar ben ik het niet mee eens, een hoofddoek is net wat anders dan een string en een bh. Een hoofddoek is er ter bescherming van de vrouw en hier zien we hoe kinderen worden geseksualiseerd. Ik heb liever dat mijn dochter op jonge leefijd een hoofddoek draagt dan dat ik haar rond laat paraderen in een onderbroek.


Laat een meid dan ook die keuze maken als ze een jonge dame is.

02-07-2012, 09:48

Citaat door Furyan:
Daar ben ik het niet mee eens, een hoofddoek is net wat anders dan een string en een bh. Een hoofddoek is er ter bescherming van de vrouw en hier zien we hoe kinderen worden geseksualiseerd. Ik heb liever dat mijn dochter op jonge leeftijd een hoofddoek draagt dan dat ik haar rond laat paraderen in een onderbroek.
Een hoofddoek bij een kind is netzogoed seksualisering, omdat het impliceert dat je haar hiermee beschermt tegen blikken van mannen, alsof elke man een pedo is, hoe walgelijk.

02-07-2012, 09:48

Citaat door Preci0us:
Laat een meid dan ook die keuze maken als ze een jonge dame is.
Een kind is niet in staat om weloverwogen keuzes te maken, het is daarom ook de taak van de ouders om de kinderen hierin te leiden. Om ervoor te zorgen dat de kinderen in de toekomst de juiste keuzes maken beginnen we dus al vroeg, het is maar 1 deel van een hele brede islamitische opvoeding.

02-07-2012, 09:49

Citaat door Furyan:
Een kind is niet in staat om weloverwogen keuzes te maken, het is daarom ook de taak van de ouders om de kinderen hierin te leiden. Om ervoor te zorgen dat de kinderen in de toekomst de juiste keuzes maken beginnen we dus al vroeg, het is maar 1 deel van een hele brede islamitische opvoeding.
Matig uw toon zou ik zeggen.

02-07-2012, 09:50



Citaat door hork:
Een hoofddoek bij een kind is netzogoed seksualisering, omdat het impliceert dat je haar hiermee beschermt tegen blikken van mannen, alsof elke man een pedo is, hoe walgelijk.
Bescherming tegen mannen impliceert geen seksualisering maar slechts bescherming tegen een vorm van uitbuiting, je kind op laten doffen en stoppen in een string werkt juist prikkelend voor die pedo's waar jij het over hebt.

02-07-2012, 09:53

Citaat door Furyan:
Bescherming tegen mannen impliceert geen seksualisering maar slechts bescherming tegen een vorm van uitbuiting, je kind op laten doffen en stoppen in een string werkt juist prikkelend voor die pedo's waar jij het over hebt.
Het hele idee dat een hoofddoek zou beschermen tegen aanranding en verkrachting vind ik belachelijk.
In Egypte is aanranding een ware plaag en driekwart van de vrouwen die dat meemaakt is gesluierd, dus het helpt niet.
Je draait de verantwoordelijkheid om: de mannen moeten zich leren gedragen, niet de vrouwen moeten zich beschermen.

02-07-2012, 09:54

Citaat door Furyan:
Een kind is niet in staat om weloverwogen keuzes te maken, het is daarom ook de taak van de ouders om de kinderen hierin te leiden. Om ervoor te zorgen dat de kinderen in de toekomst de juiste keuzes maken beginnen we dus al vroeg, het is maar 1 deel van een hele brede islamitische opvoeding.


Ik ben blij dat mijn ouders mij zelf die ruimte hebben gegeven om die keuze te maken. Ik heb de hoofddoek als kleine meid niet gedragen. Maar ik heb wel meegekregen waarvoor je de hoofddoek dient te dragen. Toen ik die keuze heb gemaakt hebben mijn ouders mij erop gewezen of ik wel weet waar ik aan begin. Zo kan het ook. Je moet als ouder vertrouwen hebben in je kind.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26