Bekijk volle/desktop versie : Ewa?



07-12-2004, 19:03
hey, kan iemand me hier een antwoord op geven..'t is erg belangrijk voor mij..

07-12-2004, 19:08


Salaam,

Ik heb een vraagje, sindskort bid ik. Ik vind het harstikke fijn om te bidden, het geeft me een super gevoel.
Maarrr..Ik zit nog op school, zodra ik s'middags laat thuis kom, wil ik gelijk alle gebeden die ik gemist heb inhalen. Het probleem is dat als ik thuis kom ik helemaal kaPot ben! Ik ben dan echt helemaal uitgeput en dan moet ik nog dhor isha magreb inhalen. Is het mogelijk dat ik eerst ff op adem kom en dan me rustig kan concentreren op het gebed.?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, Inshallah.

07-12-2004, 19:14
he dat heb ik ook maar ja mijn vader zegt hoe eeder je aan begint hoe sneller je er af bent ik zou het gelijk er mee beginnen

07-12-2004, 20:15
Is het mogelijk dat ik eerst ff op adem kom en dan me rustig kan concentreren op het gebed.?

Zuster misschien dat ik onduidelijk was, sorry. Maar de antwoord op deze vraag is zowieso Nee. Je bent al te laat en zo maak je het alleen nog maar bonter.

Alleen ishaa kan je uitstellen tot middernacht, oftewel tot maximaal einde van eerste derde deel van de nacht.

Ina salata kannat 3elal moemiena kitaban mauwkoeta, (vers 103 soerat nisa) de gebeden zijn op vastgestelde tijden.

salaam aleikoum,

07-12-2004, 20:23



Citaat door sjemsh:
Salaam,

Ik heb een vraagje, sindskort bid ik. Ik vind het harstikke fijn om te bidden, het geeft me een super gevoel.
Maarrr..Ik zit nog op school, zodra ik s'middags laat thuis kom, wil ik gelijk alle gebeden die ik gemist heb inhalen. Het probleem is dat als ik thuis kom ik helemaal kaPot ben! Ik ben dan echt helemaal uitgeput en dan moet ik nog dhor isha magreb inhalen. Is het mogelijk dat ik eerst ff op adem kom en dan me rustig kan concentreren op het gebed.?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, Inshallah.
Asalamoe 3alaikom,

dat heb ik ook zuster, maar als ik gelijk bid, dan voel ik stukje beter.

en dan komt weer r3acha dus beter gelijk bidden.

GHIER INSHA-ALLAH

07-12-2004, 21:54

Citaat door faudel88:
Is het mogelijk dat ik eerst ff op adem kom en dan me rustig kan concentreren op het gebed.?

Zuster misschien dat ik onduidelijk was, sorry. Maar de antwoord op deze vraag is zowieso Nee. Je bent al te laat en zo maak je het alleen nog maar bonter.

Alleen ishaa kan je uitstellen tot middernacht, oftewel tot maximaal einde van eerste derde deel van de nacht.

Ina salata kannat 3elal moemiena kitaban mauwkoeta, (vers 103 soerat nisa) de gebeden zijn op vastgestelde tijden.

salaam aleikoum,
plaats je eens ff in, in andere mensen goede broeder. Ze komt kapot van school en moet waarschijnelijk in de winter alle gebeden behalve Ishaa achter elkaar inhalen. Jij zal vast het geluk hebben om op school te bidden als je op school zit of op je werk of ergens anders. Maar anderen niet. niet iedereen heeft dat geluk . Vooral in dit land. Het is makkelijk om overal nee op te zeggen vooral als het de waarheid is,maar meestal moet je ook eens aan die andere denken die in die situatie zitten.

07-12-2004, 22:24
zuster in islam, ik ga geen regels verzinnen of veranderen.

Als jij haar wil adviseren om uit te rusten, dan mag je dat van me.

Maar ik adviseer dat niet en dat is mijn goed recht inshalah. Verder heb ik gezegd, dat ze de volgorde in acht dient te nemen en dat ze ishaa mag uitstellen.

Een advies gegeven over dhor en asr.

Dus aub zeg niet dat ik me niet inplaats in haar? Heb dat naar mijn gevoel wel gedaan.
En indien jij het beter weet, geef haar advies inshalah, ik heb niet zoveel kennis. Inshalah kun jij haar verder helpen en misschien weet jij iets betreffende regelgeving die ik niet ken. djazak allah oe gairan.

salaam aleikoum,

07-12-2004, 22:25
Maar ik kan ej begrijpen hoor, je hebt natuurlijk alleen deze reactie gelezen.

De zuster heeft twee topics over dezelfde onderwerp.

Als je dat leest weet je de context, en zie je dat ik niet streng ben.

07-12-2004, 22:27
zuster elizar:

Dit had ik geschreven op dezelfde vraag bij de zuster haar andere topic,

aleikoum salaam,

De reden die jij noemt is des te meer reden om het op tijd te bidden zuster? Ofniet.

Aangezien je sinds kort bid, maschallah wil ik de juiste toon gebruiken. Immers als ik begin met dat uitstellen van gebeden een hele grote zonde is dan zou je kunnen denken ,waarom nog bidden?

Kijk alhamdoulilah dat je bid, is tevens het verschil tussen ons en koefar. En bidden valt onder de eerste pilaar namelijk shahada.

Maar het niet bidden op tijd is niet goed zuster en dit is nog vriendelijk uitgedrukt. En jouw reden is een extra argument om op tijd te bidden. Dus doe alles wat in je mogelijkheid zit om op school te bidden, er is vast wel een lokaal open in de pauze.

Anders vraag je aan concierge kan je even open voor me doen. Dan doet die het vast, duurt immers maar 5 minuten. En indien je niet elke begintijd van gebed kan gaan, dan pak je het anders aan.

Bijvoorbeeld dhor is 12.30 en asr om 14.30, dan bid je tien minuten voor asr dhor en als je klaar bent is het bijna asr, en dan heb je ze inshalah allebei op tijd gebeden. Alhoewel ik moet zeggen, maar dat weet jij ook, dat bidden zo vroeg mogelijk het best is bij dhor.

Ishaa daarentegen mag je uitstellen tot middernacht, is zelfs beter inshalah. Maghreb dien je weer zo vroeg mogelijk te bidden etc.

Inhalen is qadaa' in de islamitische terminologie, voor als je de regeling betreffende deze wilt opzoeken op internet. Indien je inhaalt zonder reden pleeg je al zonde en door het nog meer uitstellen van die gebeden, mag dat?

Zuster daar weet jij antwoord beter op dan ik toch, zeg eens eerlijk.

Daarentegen eddien yousra, ishaa kan je wel uitstellen totdat je uitgerust en wel bent, en je kriijgt er ook nog eens extra hasanaat voor inshalah.

En nogmaals maschallah dat je bidt, je mag trots op jezelf zijn. Je komt de belangrijkste pilaar van islam na.

07-12-2004, 22:28
In de islam heb je geen regelgeving dat zegt bidt even niet. Zelfs zieken moeten bidden op de een of andere manier waarvan met ogen de makkelijkste is.

Dus je zal hoe dan ook in die tijd op school moeten bidden, en de makkelijkste manier is dat je de twee gebeden bidt met korte tijd ertussen. Dus dhor in zijn laatst mogelijke tijd en asr in zijn vroegst mogelijke tijd. Dat is de enigste legale optie.

Indien je niet bid, is het zonder twijfel zondigen. En zal je ze moeten inhalen namelijk qadaa'. Dit doe je zo snel mogelijk immers je bent al te laat. Behalve ishaa zie boven.

En het inhalen doe je door de volgorde in besef te houden. Dus dhor asr maghreb, en niet eerst maghreb dan asr en dan dhor.

Dit is het enigste wat ik weet, ik kan wel meer vertellen maar dan loop ik onzin uit te kramen en dingen te zeggen waar ik geen verstand van heb.

salaam aleikoum,

p.s.: Christenen bidden ook, en elke christelijke school heeft een zogenaamde stilteruimte, je kan hier als laatste optie ook in bidden inshalah. oe Allahoe a3lam

Moge allah me vergeven bij eventuele fouten, of als ik niet de juiste woorden bij jou heb uitgekozen

07-12-2004, 22:28
klopt, sorry ik heb alleen deze topic gelezen en jou reactie.

07-12-2004, 22:29
Dus elizaar heb ik me in haar verplaatst? nu je dit leest?

Ik ben geen kwaaie heus, ben een hele lieve aardige jongen die best kan meedenken in mensen hun situaties.

07-12-2004, 22:31


maakt niet uit zuster, eigenlijk bewonder ik je commentaar wel.

Vele mensen maken tegenwoordig de fout, strenge bewoordingen te kiezen en geen ragma te tonen in hun belering. En zo bereik je geen mensen.

Je dient het altijd te doen met gevoel voor de medemens.


salaam aleikoum,