Bekijk volle/desktop versie : Scheiden/huwelijkse voorwaarden/allimentatie in Marokko & Nederland



25-06-2012, 21:25
Hoi allemaal,

Ik ben in Marokko getrouwd en heb dit huwelijk laten registreren hier in NL. Ik wil nu gaan scheiden. Kan ik de scheiding het beste in Marokko regelen of hier in NL. Als het goed is, is mijn man akkoord met de scheiding en kunnen we in samenspraak gaan scheiden. Weet iemand welke route het makkelijkst (lees: het goedkoopst) is? Ik heb geen zin in gedoe. Ik heb al genoeg ellende meegemaakt met deze man en wil inchaAllah snel hiervan af. Weet iemand ook hoe lang zo'n procedure duurt en kost mocht ik de procedure hier of in Marokko gaan opstarten?

Weet ook iemand hoe het zit mbt allimentatie? We hebben een dochtertje en in principe hoef ik geen allimentatie (hij heeft sowieso nooit financieel/emotioneel gezorgd voor haar), maar ik heb gehoord dat dit nu verplicht is in Marokko en dat ik dit niet eens hoef aan te vragen of klopt hetgeen niet wat ik gehoord heb?

Weet iemand trouwens ook of ik nu in NL ook in gemeenschap van goederen ben getrouwd en hoe zit dit in Marokko? Ben je in Marokko automatisch in gemeenschap van goederen getrouwd? Mijn man bezit een huis in Marokko en ik wil nu een huis in NL gaan kopen, maar wil niet dat hij recht heeft op dit huis, dus vandaar mijn vraag.

Kent iemand ook een goede advocaat in NL of in Marokko?

Hoop dat er iemand is die me kan helpen inchaAllah!

Masalama,

25-06-2012, 21:30


Ik zou geen huis in Nederland kopen, als ik jou was. Rente is Haram en het zal je leven tot een hel maken.

Lees dit AUB : http://www.uwkeuze.net/Artikelen/Verrijk%20uw%20kennis/Het%20consumeren%20van%20ribaa.html

25-06-2012, 21:30
As-Sarkhasiy heeft in al-Mabsoet gezegd: “Allah de Verhevene heeft voor degene die ribaa consumeert vijf soorten bestraffingen genoemd, één ervan is dat men op de Dag der Opstanding als een bezetene op zal staan. Allah de Verhevene heeft gezegd: “Degenen die eten van de ribaa (rente) zullen (op de Dag der Opstanding) niet opstaan behalve als een persoon die opstaat (uit zijn graf) en door shaytaan (satan) geslagen wordt wat leidt tot krankzinnigheid...” [Soerat al-Baqarah (2), aayah 275.] [Of handelend als een persoon bezeten door een demon. (Tefsier Ibn Kethier.)]

De tweede bestraffing is het ontnemen van de zegening, zoals de Verhevene heeft gezegd: “Allah zal de ribaa (rente) vernietigen (door hen de zegeningen ervan te ontnemen)…” [Soerat al-Baqarah (2), aayah 276.] Dit betekent dat het genot en de zegeningen van het geld ontnomen worden, waardoor men er geen tevredenheid van zal krijgen, noch zijn gezinsleden en andere naasten die naar hen zullen komen.

De derde is dat Allah de oorlog heeft verklaard aan degene die rente consumeert, door te zeggen: “...sla dan acht op de oorlog van Allah en Zijn boodschapper...” [Soerat al-Baqarah (2), aayah 279.]

De vierde is ongeloof, zoals de Verhevene heeft gezegd: “…en doe afstand van wat overblijft van ar-ribaa (de rente) indien jullie (werkelijk) gelovigen zijn.” [Soerat al-Baqarah (2), aayah 278.] (D.w.z.: doe na het horen van deze waarschuwing afstand van de ribaa welke de mensen jou nog verschuldigd zijn.)

En Allah heeft na het noemen van rente het volgende gezegd: “…en Allah houdt niet van enige zondige ongelovige.” [Soerat al-Baqarah (2), aayah 276.]

De vijfde is het eeuwige verblijf in het Hellevuur, Allah de Verhevene heeft gezegd: “...En eenieder die de vermaning van zijn Heer ontvangt en (dan) stopt (met het eten van de ribaa), zal niet bestraft worden voor het verleden; zijn zaak is voor Allah (om te oordelen). Maar eenieder die terugkeert (naar de ribaa, nadat de kennis tot hem is gekomen dat het verboden is), zij zijn de metgezellen (bewoners) van an-Naar (het Vuur - de Hel), zij zijn in haar onsterfelijk (zij zullen er voor altijd bestraft worden).” [Soerat al-Baqarah (2), aayah 275.] [Al-Mabsoet 12/109-110.]

Samoerah ibn Djoendoeb heeft verhaald dat de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) heeft gezegd: “Vannacht droomde ik dat twee mannen kwamen en mij meenamen naar het Heilige land vanwaar wij doorgingen totdat we een rivier van bloed bereikten waarin een man stond en op de oevers stond een andere man met stenen in zijn handen. De man in het midden van de rivier probeerde eruit te komen, maar de andere gooide (telkens) een steen in zijn mond en dwong hem om terug te gaan naar zijn oorspronkelijke plek. Telkens wanneer hij eruit probeerde te komen gooide de andere man een steen in zijn mond en dwong hem terug te gaan naar zijn vorige plaats.” Ik vroeg: “Wie is dit?” Mij werd verteld: “De persoon in de rivier was de ribaa-eter.” [Sah'ieh' al-Boekhaarie, h'adieth 3.298.]

‘Abdoellaah ibn Aboe Awfa heeft verhaald: “Een man plaatste enkele goederen op de markt en zweerde valselijk dat hij een bepaald bod voor die goederen had ontvangen, hoewel hij dat bedrag niet geboden heeft gekregen. Toen werd het volgende vers geopenbaard: “Waarlijk, degenen die hun overeenkomst met Allah en hun eden voor een geringe prijs verkochten (d.w.z. een klein, tijdelijk, werelds voordeel verwierven ten koste van hun beloften en eden tegenover Allah), zij zullen geen aandeel hebben in het Hiernamaals (het eeuwige Paradijs), noch spreekt Allah tot hen, noch kijkt Hij naar hen op de Dag der Opstanding, noch zal Hij hen reinigen (van zonden), en voor hen is er een pijnlijke bestraffing (in het Hellevuur).” [Soerat Aal ‘Imraan (3), aayah 77.] ‘Abdoellaah ibn Aboe Awfa voegde er aan toe: “Zo'n persoon die hierboven omschreven is, is een onbetrouwbare ribaa-eter (d.w.z. hij eet van de rente).” [Sah'ieh' al-Boekhaarie, h'adieth 3.841.]

Oorzaken van niet-acceptatie van doe'aa-e (smeekbeden)

Geliefde broeder en zuster, er zijn veel tekstuele bewijzen die rente - met zijn twee soorten - verbieden, zowel in het Boek van Allah als in de Soennah van Zijn boodschapper (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem). Deze bewijzen zijn een duidelijke vermaning voor wie verstand heeft of wie luistert. Ook hebben de geleerden van de oemmah de idjmaa' (overeenstemming) bereikt over het verboden stellen van ribaa. Tevens heeft de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) gewaarschuwd tegen allerlei beproevingen aan het eind van de wereld en dat de religie daarin verwaarloosd zal worden.

Weet, geachte broeder en zuster, dat een zuiver inkomen een voorwaarde is om een doe'aa-e acceptabel te laten zijn. Als datgene wat mensen eten h'araam is en wat zij aan kleding dragen h'araam is en waarin zij rijden h'araam is en waarin zij verblijven h'araam is door datgene wat verdient wordt aan ribaa, hoe verwacht men dan van Allah dat Hij onze smeekbeden aanvaardt of ons inkomen zegent? We vragen Allah om vergeving en wenden ons tot Hem in berouw!

25-06-2012, 21:31
De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) heeft rente tot de zeven zware vernietigende zonden laten behoren en zei: “Nader de zeven vernietigende zonden niet! Er werd gezegd: “En wat zijn (deze zonden), O boodschapper van Allah?” Hij zei: “Deelgenoten toekennen aan Allah (d.w.z. shirk), het bedrijven van magie (sihr), het doden van de ziel (mens) die Allah verboden heeft verklaard, behalve wat rechtvaardig is (m.a.w. behalve als er een straf op rust die via de rechter of de autoriteiten uitgesproken zal worden), het consumeren van ribaa (rente), het consumeren van het geld van een wees, het wegvluchten op de dag van de strijd en het beschuldigen van de kuise gelovige reine vrouwen (van ontucht).” [Overgeleverd door al-Boekhaarie (2083).]

Al-Imaam Moeslim heeft in zijn authentieke verzameling van Djaabir (moge Allah tevreden zijn met hem) het volgende vermeld: “De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) heeft degene vervloekt die rente (ribaa) consumeert en het anderen laat consumeren, hij die het noteert en er getuige van is.” En hij zei: “Ze zijn allen gelijk.” [Sah'ieh' Moeslim nr. 4093.]

Er is door Ash'aab as-Soenan een overlevering overgeleverd die ook door Ibn Khoezaymah authentiek is geclassificeerd via ‘Abdoer-Rah'maan ibn ‘Abdoellaah ibn Mas'oed van zijn vader dat hij zei: “De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) heeft degene die ribaa consumeert, het anderen laat consumeren en degene die er getuige van is en degene die het notuleert, vervloekt.”

En in een overlevering van at-Tirmidzie: “…en de twee getuigen die daarop getuigen.” En in een overlevering van an-Nasaa-ie in een andere versie heeft Ibn Mas'oed gezegd: “Het consumeren van ribaa en anderen het laten consumeren en degene die daarvan getuige is en degene die het notuleert, zijn allen vervloekt door de boodschapper Moh'ammed (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem).”

25-06-2012, 21:32


Soekran voor je info!

25-06-2012, 21:56
Ik las dit stuk onder en ben ontzettend geschrokken! In Nederland is het haast onmogelijk om een x bedrag aan een instantie terug te betalen, denk aan studieschuld etc. Ik heb destijds mijn lening ook afbetaald in delen, en daar heb ik ook rente over moeten betalen!!! En heb ook de mogelijkheid om negatief te staan bij de bank, waar dus ook een x bedrag per kwartaal betaaldd moet worden. Weet iemand of dit dan wel toegestaan is, want volgens de tekst hieronder is t absoluut verboden.. Wat zeggen de andere geleerden hierover??? HELLUP


De werkelijkheid van leningen die bij banken afgesloten worden

Een samenvattende uitspraak over ribaa is: “Alle leningen die afgesloten worden en waarbij als voorwaarde gesteld wordt dat het geleende bedrag vermeerderd teruggegeven moet worden, ongeacht of de meerwaarde bepaald of niet bepaald is, zal als ribaa benoemd worden.”

Dit duidt aan dat leningen die mensen met banken afsluiten of met andere instanties, niets anders zijn dan verboden transacties. Dit geldt zowel voor het gespaarde geld dat men bij banken spaart om een percentage rente te krijgen, alsook voor geld dat geleend wordt en waarbij men een percentage geldwaarde teruggeeft naast het geleende bedrag.

Elke moslim dient volledig afstand te nemen van deze lening en spaarprojecten, om zichzelf tegen de bestraffing te beschermen en zijn religie te behouden.

Allah de Verhevene heeft gezegd: “O degenen die geloven (in de eenheid van Allah – het islamitische monotheïsme)! Vrees Allah (want Hij ziet jullie te allen tijde) en doe afstand van wat overblijft van ar-ribaa (de rente) indien jullie (werkelijk) gelovigen zijn. Als jullie dat dan niet doen, sla dan acht op de oorlog van Allah en Zijn boodschapper. En als jullie berouw tonen, dan is er voor jullie jullie hoofdsom (oorspronkelijke kapitaal, zonder rente). Handel niet onrechtvaardig (door meer te vragen dan jullie hoofdsom) en jullie zullen niet onrechtvaardig behandeld worden (door minder te ontvangen dan jullie hoofdsom). En als hij (de schuldenaar) een moeilijkheid heeft (het financieel moeilijk heeft), (schenk hem) dan uitstel tot (de tijd van) gemak. En als jullie liefdadigheid geven (door de schuld kwijt te schelden) is dat beter voor jullie, als jullie maar wisten. # En vrees de Dag waarop jullie tot Allah zullen terugkeren. Vervolgens zal iedere ziel (persoon) (volledig) ontvangen wat hij verworven heeft (overeenkomstig zijn/haar daden), en zij zullen niet onrechtvaardig behandeld worden.” [Soerat al-Baqarah (2), aayah 278 – 281.]

# Tijdens de Djaahiliyyah (de periode van onwetendheid vóór de Islaam) was het de gewoonte dat als de termijn van een lening voorbij was, dat de schuldeiser tegen de schuldenaar zei: “Of je betaalt nu of rente wordt aan de schuld toegevoegd.” Allah de Verhevene moedigt schuldeisers aan om schuldenaren respijt te geven betreffende hun schulden en Hij beloofde een grote beloning van Hem voor deze rechtschapen daad. Allah de Verhevene moedigt in dit vers de schuldeiser zelfs aan om de schuld helemaal kwijt te schelden. Overgeleverd door Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden zijn met hem): “Allah's boodschapper (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) heeft gezegd: ‘Een man gaf leningen aan de mensen en zei tegen zijn dienaar: ‘Als de schuldenaar arm is, vergeef hem, zodat Allah ons zal vergeven.' Toen hij dan Allah ontmoette (na zijn dood), vergaf Allah hem (zijn zonden).'” [Sah'ieh' al-Boekhaarie, 4/3480 (O.P.687).]

Ibn ‘Abbaas (moge Allah tevreden zijn met hem) heeft gezegd: “Deze ayaat behoren tot het laatste wat van de Qor-aan geopenbaard is en zij zijn niet door andere ayaat afgeschaft.”

Zoals Allah de Verhevene hiervoor heeft gezegd: “Degenen die eten van de ribaa (rente) zullen (op de Dag der Opstanding) niet opstaan behalve als een persoon die opstaat (uit zijn graf) en door shaytaan (satan) geslagen wordt wat leidt tot krankzinnigheid. Dat is omdat zij zeggen: “De handel is vergelijkbaar met de ribaa,” hoewel Allah de handel toegestaan heeft en de ribaa verboden. En eenieder die de vermaning van zijn Heer ontvangt en (dan) stopt (met het eten van de ribaa), zal niet bestraft worden voor het verleden; zijn zaak is voor Allah (om te oordelen). Maar eenieder die terugkeert (naar de ribaa, nadat de kennis tot hem is gekomen dat het verboden is), zij zijn de metgezellen (bewoners) van an-Naar (het Vuur - de Hel), zij zijn in haar onsterfelijk (zij zullen er voor altijd bestraft worden).” [Soerat al-Baqarah (2), aayah 275.]

Dit zal de vergelding zijn van degenen die van mening zijn dat rente gelijk is aan handel; zij zullen op de Dag des Oordeels als bezeten door de shaytaan opstaan en uiteindelijk zal het Hellevuur een eeuwige verblijfplaats voor hen zijn. Weet ook, beste broeder en zuster, dat uit de voorgaande ah'aadieth blijkt dat eenieder die een bepaalde vorm van hulp heeft geboden om deze verboden transacties uit te voeren, vervloekt is door de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem). Dit geldt zowel voor degene die rente ontvangt, alsook voor degenen die het uitgeven, degenen die er getuige van zijn… etc. Dit betekent dus ook dat het werken bij instellingen die gebaseerd zijn op rente, zoals banken, niet toegestaan is, ook al is het als portier.
Moge Allah de Verhevene ons reine toegestane gunsten schenken en onze inkomens zegenen en dat Hij een grote afstand tussen ons en datgene wat h'araam is laat zijn en ons verrijkt met Zijn toegestane gunsten. Hij is de Edele Vrijgevende en Hij is in staat om dat te doen. En alle vredesgroeten en prijzingen zij met onze profeet Moh'ammed (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem).

27-06-2012, 20:47
Is er niemand die me kan helpen of een soortgelijke ervaring heeft gehad?