Bekijk volle/desktop versie : Ramadan komt eraan. Kan iemand me hierin adviseren?



Pagina's : [1] 2

25-06-2012, 16:22
Hallo dames,

Ik vind de ramadan al jaren ongelofelijk zwaar. Door het hele jaar leef ik namelijk van tussendoortjes en kleine hapjes. Ik ben van mezelf dun en door regelmatig te eten wil ik op gewicht blijven of aankomen.

Nu is het zo dat ik na Fadjr meestal nog 2 uurtjes ga slapen, maar als ik al wakker word, heb ik al een hongergevoel en dat hongergevoel wordt rond een uur of twaalf heel erg. Ik houd dit meestal een week vol, maar na een week ben ik suf, kom ik ijzer te kort en heb ik het gevoel alsof ik omval. Daarnaast val ik kilo's af en dat wil ik niet (ben vorig jaar ongeveer 5 kilo afgevallen en heb toen nog de schade beperkt, omdat ik mezelf dwong om 's avonds veel te eten, ook al was ik misselijk).

Weet iemand van welk voedsel je vol raakt (zodat ik niet na een paar uur al het gevoel heb dat ik uitsterf van de honger). Wat eten jullie zoal in de ochtend en in de avond?

Heeft iemand verder nog tips?

25-06-2012, 16:43


eten en drinken waar je lang volzadigd van zit is;

havermout zeker weten
joghurt/kwark
bruin brood
karnemelk
kaas
in ieder geval niets zoets want dat zijn snelle suikers en dat neemt tijdelijk je trek weg maar daarna heb je dwars zo veel honger

25-06-2012, 16:54
Brood, aardappelen, rijst, pasta

25-06-2012, 16:55
oh en ik weet dat ik jaren terug, toen ik nog kon vasten, in de ochtend ''pannenkoeken'' had gegeten.

Na 3 pannenkoeken dacht ik dat ik wel aardig vol zat, maar oh...wat had ik een honger overdag
Dus geen niets eten die je maar voor eventjes vol laten zitten.

25-06-2012, 16:58


Uiteindelijk raak je gewend aan dat hongergevoel

25-06-2012, 17:01

Citaat door Berberse1987:
Ik doe dat ook. De ramadan is om die reden ook best zwaar voor mij in de zomer periode, want ik kan niet in 1x eten en val net als jou echt kilo's af tot 50 kilo weeg ik dan soms. Je zou met Fadjr pap kunnen eten (als je het lust haha) of warm eten (hier hou ik zelf niet van maar werkt wel). Wat ik vooral neem is Floradix (vloeibare ijzer) en pillen. Ik zal nooit dik worden maar onder de 55 ziet er niet uit bij mij dus ijs enzo eet ik in de nacht haha.

Succes en goed eten deze maand.
Oeiii rond de 50 is wel erg mager, hoe lang ben je? Ik kom juist aan in de ramadan, zou wel af willen vallen. Tips

25-06-2012, 17:10

Citaat door babygirlinlove:
Oeiii rond de 50 is wel erg mager, hoe lang ben je? Ik kom juist aan in de ramadan, zou wel af willen vallen. Tips
Niet teveel calorierijke food eten misschien en zeker niet in een keer
Harira en stokbrood met kruidenboter zijn

25-06-2012, 17:13
Wat bij mij helpt zij dadels. Zodra ik veel dadels eet, heb ik helemaal geen honger. Alleen dorst

25-06-2012, 17:16
[QUOTE=Thebutterfly;107591081]eten en drinken waar je lang volzadigd van zit is;

havermout zeker weten
joghurt/kwark
bruin brood
karnemelk
kaas
in ieder geval niets zoets want dat zijn snelle suikers en dat neemt tijdelijk je trek weg maar daarna heb je dwars zo veel honger[/QUOTE]

juist!

goede gezonde voeding is het belangrijkste, ik vind het raar dat je blijft eten tot dat je misselijk bent en dan ga je nog door. De Ramadan is een beproeving en eerlijk gezegd voor niemand makkelijk vooral nu in de zomer. Doe dua bij Allah om het je te vergemakkelijken.

25-06-2012, 17:23
sodejuu, ik kom altijd bij in de ramadan

25-06-2012, 19:06
ik val altijd af in de ramadan

25-06-2012, 19:13
Ik begrijp nog steeds niet hoe mensen kunnen aankomen in de ramadan

25-06-2012, 19:20


Ik weet niet hoe lang je bent maar als er echt sprake is van ondergewicht en door het vasten krijg je medische klachten, dan zou je kunnen navragen of het in jouw geval nog verplicht is om te vasten. Ik ga er even van uit dat het wel te doen is voor je met de juiste voeding. Wat eet je nu dan meestal in de Ramadan? Vaak eten mensen te zoet, te vet, en teveel hetzelfde.

Wanneer je in de nacht opstaat zijn dadels heel belangrijk en daarnaast volkoren producten. Deze geven lang energie.
Bijvoorbeeld volkoren brood met daarop beleg zoals kaas, la vache qui rit, honing, worst of bijv honing of appelstroop (ijzer!) als je toch iets zoets wilt. Drink daarbij volle melk of drinkyoghurt of jus d; orange of andere pure vruchtensap. Een gekookt eitje is ook heel goed (als je dat op kan op dat tijdstip) Voor degenen die echt moeilijk kunnen eten, probeer pap of drinkontbijt (drinkt snel weg en je krijgt toch wat melk en vezels binnen)

Zorg in de avond voor afwisseling en voldoende groente en fruit. Probeer een maaltijd te eten ipv kleine hapjes.
Als je merkt dat de soep te zwaar valt en dat je daardoor niets meer kan eten dan kan je dit beter weglaten of beperken tot 1 a 2 x per week.

Verde zijn er bij de apotheel speciale shakes en pakjes voeding te koop die helpen aan te komen of op gewicht te blijven. Ik zou hier eens naar informeren als ik jou was.

25-06-2012, 19:22
Probeer teveel zout in de voedsel te vermijden, want dan krijg je naast je honger ook nog eens erg dorst.

25-06-2012, 19:24
probeer smorgens een bananenshake en dadels.
en twee sneetjes brood met beleg.

Gisteren had ik ook gevast wow was echt zwaar ik viel bekan om van de honger.
Kben ook iemand die om de twee uur iets eten en heel veel water drink.

Pagina's : [1] 2