Bekijk volle/desktop versie : EL MAKTAB ----> Is je ware voorbestemd?[/



24-06-2012, 21:24

EL MAKTAB ----> Is je ware voorbestemd?

[/SIZE]


[SIZE=3]?En voor iedere mens hebben Wij zijn lotsbestemming aan zijn hals vastgemaakt. En Wij voorzien hem op de Dag der Opstanding van een boek opgeslagen aantreft?. (soera al isra ? 17:13)

Vertrouwen
Beste mensen,wij komen vaak bepaalde zaken tegen in onze leven waarin we denken waarom ik ? Waarom gebeurd dit mij en hoezo lukt dit steeds niet en hoezo lukt dat niet.
Is mijn ware voorbestemd etc etc.

Hoeveel exen heb je? Wanneer Allah iemand voor je heeft bepaald dan zul je met die trouwen, dit stond al vastgesteld toen je werd geboren.
Dus als Allah heeft bepaald dat jij met persoon C zou trouwen, dan zul je ook met die trouwen, dan heb je aan persoon A. en persoon B. niets,
en zo gaat dat, wanneer een mens geduld heeft zal hij of zij beloond worden.

Maar onthou
Maar onthou als jezelf niet aan werkt dan dat het langer kan duren, bedoel als ik een vrouw wil, betekent niet dat ik op mijn stoel blijf zitten en dat ze opeens op mijn schoot zit.

Spreekwoord
Als de berg niet naar Mohammed komt dan moet Mohammed naar de berg

Dus wanneer iets maktab is zal het zoiezo plaatsvinden,

Een Cyberimam kreeg deze vraag zie :
AL-ISLAAM.COM

ander voorbeeld:
Een vrouw is onvruchtbaar verklaard, ze kan geen kinderen krijgen, het is maktab, MAAR zij doet een dua en gebed etc. en OPEENS raakt ze subhanallah vruchtbaar (die komt weleens voor) dan is het MAKTAB
dat ze toch kinderen zou krijgen.

Een Dua maken is een gunst vragen aan Allah, als het maktab is zal het inderdaad uitkomen.
Weet dat dit slechts voorbestemd is ( AL QADR ) .
Daarom moet men erop vertrouwen,en Allah weet het Beste!

Allah zegt:?Geen onheil gebeurt op de aarde of in jullie nafs (zelf) maar het is opgeschreven in het Boek van bepalingen, voordat Wij het tot bestaan brengen. Dat is zeker gemakkelijk voor Allah? (Surah 57 : Ayah 22)

Van A naar Z
Jou situatie begint bij punt A en eindigt bij punt Z


A----------------------------------------------------------------------------------Z

Wat er tussen die punten is weet alleen Allah, Hij is de Kenner van het Waarneembare en het Onwaarneembare,dus vertrouw op Hem in elke situatie.
Want jij weet niet wat er zou gebeuren in die tussen stops, mischien werd je wel behoed voor een ramp? Mischien wordt door jou situatie iets anders of iets beters geschonken?

Al Maktab en Al Qadr
Deze twee zaken zijn het zelfde, de voorbeschikking, dit is een punt in de Islam waarin je in MOET geloven.

De mens heeft een vrije wil,hij kan doen wat hij wil,alleen het GOEDE wat de mens treft komt met de Wil van Allah,en het slechte wat de mens treft gebeurd met het Verlof van Allah.

Ali heeft overleverd dat de Profeet Sallalahu 'alaihi wasalam heeft gezegd: ?Er is niemand van jullie waarvoor er geen zetel in het Paradijs of de Hel is toegewezen en voor wie het niet is opgeschreven of hij een ongelukkig of gelukkig persoon zal zijn.?

Een man zei: ?O, boodschapper van Allah, zouden wij dan niet moeten vertrouwen op ons lot (bestemming) en onze daden opgeven?? Daarop zei de boodschapper van Allah (Moge Allah?s vrede en zegeningen met hem zijn): ?Voor wie behoort tot het gezelschap van geluk, zullen goede werken makkelijker gemaakt worden en wie behoort tot het gezelschap van ellende zullen slechte daden makkelijker worden gemaakt?
Vervolgens reciteerde hij: ?Voor hem die geeft (liefdadigheid) en zich houdt aan zijn plicht jegens Allah en Hem vreest en gelooft in de beste beloning van Allah, Wij zullen voor hem het pad van goedheid makkelijk maken, maar hij die een begerige vrek is en denkt dat hij onafhankelijk is, Wij zullen voor hem het pad van slechtheid makkelijk maken.? (Surah 92 : Ayah 5-10) (Overgeleverd door Moeslim)

Vertrouwen dat het goed komt

Weet dat Allah geen enkel ziel boven haar vermogen belast
Dus wanneer jou iets treft zou jij het aan kunnen, al zou het jou 10x achter mekaar treffen, jou ziel kan het aan, Allah heeft dit precies tot het punt berekent dat jij er niet erdoor onder kunt gaan, natuurlijk kun jij er wel kapot van gaan, maar dat gebeurd alleen als jij niet op Allah vertrouwt, wanneer jij er wel op vertrouwt zul je sterker worden.

?En het kan zijn dat jullie iets haten terwijl het goed is voor jullie. En het kan zijn dat jullie iets van houden, terwijl het slecht is voor jullie?. (soera al baqarah ? 2:216)

Allah haalt niks bij iemand weg zonder iets beters voor terug te geven
Soms denkje waarom gebeurd dit,ik ben dit kwijt,of dit mislukt,weet dat Allah dit bewust heeft gedaan om je iets BETERS voor terug te geven,als voorbeeld neem ik een vrouw die gaat scheiden,wanneer ze niet snapt waarom het over is zal ze gek worden,maar wat als ze nog een jaar bij hem verbleef en hij deed haar iets ergs aan,is het niet Allah die haar heeft gered?Wat als zij over 2jr een betere man tegen komt,is het niet Allah die dit aan haar gaf? Dus vertrouw op Allah!

50.000 jr voor de mens geschapen werd, is het lot bepaald
Abdullah ibn Amr ibn al-Aas heeft overgeleverd: Ik hoorde Allah?s boodschapper Sallalahu 'alaihi wasalam zeggen: ?Allah bepaalde de bestemming van de schepping 50.000 jaar voordat Hij de hemelen en de aarde schiep? (Overgeleverd door Moeslim)

Tawakkoel Allah
Beste mensen,tawakkoel Allah,twakkoel al qadr.Dat wil zeggen vertrouw op Allah en vertrouw de voorbeschikking.Zo wordt je :
xSterker
xHeb je meer zelfvertrouwen
xKrijg je hasnaats voor
xBen je tevreden

Zelfvertrouwen
Allah zegt ons in de koran dat we niet naar andere moeten kijken die het beter dan ons hebben,elke ziel heeft een test gekregen,de een heeft bijv. veel geld,de ander is arm,etc.
Vertrouw en wees tevreden,bijv. vind jij jezelf lelijk? Dat is al slecht,want het is Allah die jou heeft geschapen,elke mens is mooi,wees tevreden,kijk niet naar andere,kijk naar jezelf.
Tevredenheid begint met het accepteren wat Allah je gaf.Elke mens krijgt beproevingen.Wanneer je in Allah gelooft en in jezelf zal jou pad makkelijker worden,wanneer je onzeker bent en niet vertrouwt dat Allah dit zo heeft bepaald zul je het moeilijker krijgen. Daarom is zelfvertrouwen een eigenschap dat Allah ons gaf om ons sterker te maken.

Tenslotte
Tenslotte beste mensen,
Alleen Allah kent de Waarneembare en de Onwaarneembare,alles gebeurd met Zijn verlof,dus accepteert het en richt je tot Hem.
De boeken zijn klaar,de pennen opgedroogt,we danken en vertrouwen alleen Allah,moge Allah ons genade schenken en ons het beste geven.




Dit heb ik niet zelf geschreven,

24-06-2012, 22:45


nuttige topic... ik vind het nog steeds een wat lastigere onderwerp voorbeschikking of mektab.. soms denk ik dat ik het snap en dan ontdek ik weer wat anders haha gair insha allah

25-06-2012, 09:26
accepteer gewoon zoals dingene gaan en als je iets ziet waar je beter van weg kunt blijven, dan dien je dat te doen. we zijn verantwoordelijk voor ons zelf.

25-06-2012, 10:40

Citaat door Andaluci-Tanger:
Dus eigenlijk bedoeldt ze ik heb exen gehad en elmektab is mijn excuus en daar wil ze vele in meenemen

EL MEKTAB bestaat zeker maar je maakt nog altijd je eigen keuzes!
Als ik morgen besluit om mijn buurman van de trap naar beneden te gooien is het ook elmektab toch??


hierin maken vele mensen een enorme fout. Als jij morgen 150 km per uur gaat rijden in een dronken toestand op een smalle weg,
dan neem jij die risisco en is dat jou verantwoordelijk.

Almaktab kan niemand helemaal snappen en er zijn meerdere dingen over geschreven. Het is het allerbeste het te accepteren en je gezonde verstand te blijven gebruiken bij het maken van keuzes. Helemaal duidelijk zal het nooit worden tenzij allah het wil en je die inzicht bezit.

verder is almaktab ook individueel verbonden en ligt het ook aan de doel die Allah met jou heeft bijv. En zo kunnen er dingen op jou weg komen die er invloed op hebben. Een andere aspect is dat allah het allemaal al weet en dus al vaststaat. En Allah weet het allerbest

26-06-2012, 10:19



Citaat door Andaluci-Tanger:
Prachtig verwoord broeder ik dacht dat ik de enige was die zo dacht
Ik ga jou groen geven!

26-06-2012, 13:44
sabaab ---> maktaab

27-06-2012, 20:12
Barakkalahu feek, erg mooi beschreven!!