Bekijk volle/desktop versie : Liberale Islam



22-06-2012, 14:58
Bestaat dat? Of is het een noodzaak in een Westerse maatschappij, waar je niet álle regels van de Islam kunt opvolgen?

Hoe denken jullie hierover? Ik hoor het steeds vaker en weet eigenlijk niet wat je ervan moet vinden.

22-06-2012, 16:12



Citaat:
Het liberalisme heeft als uitgangspunt zo veel mogelijk vrijheid van het individu zolang hij de vrijheid van anderen niet beperkt. Liberalen streven naar een samenleving waarin burgers grote vrijheden genieten, zoals de burgerrechten die het individu beschermen en de macht van de staat en de kerk beperken. Ook streeft het liberalisme naar een vrije markt waarin de overheid zich terughoudend opstelt. Ander speerpunt van het liberalisme is de scheiding van kerk en staat (onder andere als voorwaarde voor godsdienstige tolerantie). Ook willen liberalen dat de staatsinrichting wordt vastgelegd in een grondwet waarin ook de grondrechten van de burger staan. Van de overheid werd slechts verlangd dat ze alleen die bestuursdomeinen voor haar rekening zou nemen, die onmogelijk door het individu behartigd konden worden, zoals openbare functies, openbare werken en landsverdediging.
Het Islamitische geloof staat hier recht tegenover.

22-06-2012, 16:24
De islam staat ten alle tijden vast, Allah heeft niet voor niks ons de profeet Mohammed(vzmh) gestuurd, en door middel van de Quran ons geloof geperfectioneerd voor ons. Dat de mens zwak is en hierdoor zijn eigen fouten goedpraat onder het mom van tijd en liberalisme, is een tweede. De islam verander nooit. Ik vind dat als je zwak bent en je kan niet aan alle voorwaarden van de islam voldoen, maar je probeert het wel en vraagt veel vergiffenis en je probeert je zwakte te overkomen in een constante strijd je hele lang lang..een nobel streven!..Maar de mensen die vanwege hun eigen gebreke de islam veranderen en hiervoor nog excuses zoeken en andere meetrekken, hierin ik zou niet graag in de schoenen van deze mensen willen staan op de dag des oordeel, want dit zijn namelijk vernieuwers(mensen die dingen aan de islam toevoegen die niet door Allah zijn opgeven). En dit zijn dus afvalligen en de straf is afschuwelijk vandaar.

22-06-2012, 16:26
Overigens begrijp ik jou stelling niet, je zegt namelijk noodzaak en je kan niet alle voorschriften naleven. Ik kan wel met je meegaan als je zegt, dat je sterk moet staan in je geloof en het een grote uitdaging is om in dit land alle regels van de islam te volgen. Dat het onmogelijk is klopt niet, want er zijn genoeg mensen die het tegendeel bewijzen natuurlijk.

22-06-2012, 16:27



Citaat door gewooniemand:
Al-Salam 'alaykum,
[video=youtube;vsW5IZ3hYzI]http://www.youtube.com/watch?v=vsW5IZ3hYzI[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=vsW5IZ3hYzI

22-06-2012, 16:33
Het geloof staat vast. Het zijn de keuzes die mensen maken. Het is niet altijd even gemakkelijk in deze westerse samenleving en dat zorgt voor wat botsingen.