Bekijk volle/desktop versie : Van Marwijk geloofde niet meer in groei Oranje



18-06-2012, 11:33
Bondscoach Bert van Marwijk wist al langer dat de rek er bij het Nederlands elftal uit was. "Als je kijkt naar de gemiddelde leeftijd en samenstelling van de groep wist ik wel dat we niet veel beter zouden worden.





Ik had er nog wel vertrouwen in dat we het kunstje nog een keer konden flikken", verwees de keuzeheer naar de finaleplaats op het WK 2010. Nederland verloor al zijn groepswedstrijden op het EK. Van Marwijk bestreed dat er geen cohesie binnen het Nederlands elftal was. "Deze groep was homogeen genoeg om een goede prestatie te leveren. Er zijn geen gekke dingen gebeurd. Natuurlijk was er wel onvrede bij bepaalde spelers, die bijvoorbeeld niet speelden, maar daar kan ik niets mee."

Volgens Van Marwijk hebben knullige fouten Nederland opgebroken. "We moeten de schuld bij onszelf zoeken. We hebben zulke knullige fouten gemaakt. Als je kijkt naar de 1-1 van Ronaldo. Vanaf de kant zag ik al lang gebeuren dat hij naar binnen dribbelde om vervolgens een steekpass te geven."

Van Marwijk is ook kritisch op zichzelf. "Ik heb zeker gefaald, niet alleen de spelers. We hebben drie keer verloren en ik ben eindverantwoordelijk." Over zijn eigen toekomst liet Van Marwijk, die nog een contract voor vier jaar heeft, zich niet uit. "Ik ben overal mee bezig, maar nog niet met mijn toekomst."