Bekijk volle/desktop versie : Rupert Murdoch drong aan op invasie Irak



15-06-2012, 23:59
'Murdoch drong aan op invasie Irak'



LONDEN - Mediatycoon Rupert Murdoch heeft de Britse ex-premier Tony Blair herhaaldelijk gewaarschuwd voor de gevolgen van uitstel van de invasie in Irak in 2003, in een poging Groot-Brittannië ertoe te bewegen de oorlog te steunen.

[/FONT][FONT=Arial]Dat schrijft Blairs voormalige spindoctor Alistair Campbell in zijn dagboeken, waarvan delen vrijdag door The Guardian zijn gepubliceerd.[/FONT]
[FONT=Arial]Blair beschouwde Murdochs bemoeienis als onbeholpen, zegt Campbell. Hij en Campbell waren van mening dat Murdoch in opdracht van Washington handelde.[/FONT]
[FONT=Arial]Vorige maand zei Blair tegen de Britse onderzoekscommissie die de perszeden tegen het licht houdt dat hij voorafgaand aan de oorlog driemaal telefonisch met Murdoch had gesproken en hem de Britse handelwijze uit de doeken had gedaan.
[/FONT]
Uitstel
[FONT=Arial]Een week voor de daadwerkelijke invasie waarschuwde Murdoch Blair voor verder uitstel, aldus Campbell.[/FONT]
[FONT=Arial]De toenmalige premier noemde de waarschuwing 'vreemd en niet erg slim'. De mediamagnaat zou Blair de steun van News International - en daarmee de steun van Murdochs kranten - hebben toegezegd als de Britse regering zou besluiten de Amerikanen bij te staan.[/FONT]
[FONT=Arial]In zijn eigen getuigenis voor de onderzoekscommissie in april zei Murdoch dat hij geen enkele Britse leider eisen had gesteld. "Ik heb nooit een premier om iets gevraagd", zei hij.

http://www.nu.nl/media/2836621/murdoch-drong-invasie-irak.html

16-06-2012, 00:01


Rupert..alleen bij t lezen van die naam krijg ik al kramp in m'n lachspieren.

16-06-2012, 00:02

Citaat door Einherjer:
Rupert..alleen bij t lezen van die naam krijg ik al kramp in m'n lachspieren.
Het klinkt ook zo raar op zn Nederlands

16-06-2012, 00:03
westerse terror i rest my case

16-06-2012, 00:05



Citaat door Pomona:
Het klinkt ook zo raar op zn Nederlands
Roepert..damnz..wtf.

16-06-2012, 00:28
Dit "aandringen" was dit doorslaggevend of raadgevend mbt de besluitvorming?