Bekijk volle/desktop versie : RAMADAN 2012 in marokko



13-06-2012, 21:53
kan niet wachten!! Insha Allah.

Deel hier je ervaringen, over hoe het is om te vasten in marokko.

13-06-2012, 22:02


Voor mij is het de eerste keer dat ik ga vasten in Marokko dus ben benieuwd wat de ervaringen zijn van anderen.... Gaire Insha allah !

13-06-2012, 22:14
salaam wa3alaikoem warahmato allah

ik heb ook 5 jaar geleden ook in Marokko gevast ik was daar 5 weken met men man
ik vond het heerlijk subhana allah
overdag bezig bent je mooie deen nergens zag je buiten mensen eten
s,avond met je familie eten
daarna naar de moskee en dan samen met men man wandelen in het heerlijk weer langs het strand
of elders

wa3alaikoem asalaam


13-06-2012, 22:59
Vorig jaar was de eerste keer dat ik gevast heb in Marokko. Mensen zeggen altijd dat het daar moeilijk is, maar vond het wel meevallen.. Het was super gezellig met familieleden etc. Je moet sowieso niet bij het dohr gebed naar buiten, dan staat de zon op zijn hoogste stand.. Had het een keer gedaan en daarna nooit meer! Had zo'n dorst die dag!
Eerlijk gezegd denk ik dat mensen die daar wonen het moeilijker hebben dan wij die naar daar toe gaan.. familieleden die zeggen van waarom doe je je hoofddoek niet naar achteren het is zo warm zometeen krijg je nog dorst staghfiroLlaah al3adhiem..
In Nederland hebben we sowieso wat langere dagen dan in marokko hebben.. Het maghreb gebed is daar wat eerder dan hier, als ik me niet vergis..

Mohiem, het was echt leuk, iedereen om je heen vast mee, de natuur om je heen, 's avonds met zn allen naarbuiten.. Ik hou daar wel van

En ook ik kan niet wachten op de gezegende maand Ramadaan! Moge Allaah het ons nog vele malen laten meemaken! Aamien!

13-06-2012, 23:39


Salamo alykom,

Ik vind het vasten in Marghreb deels wel goed en deels niet goed voor je dien. Het goede ervan is inderdaad dat iedereen meedoet, je voelt dat iedereen gelijkwaardig is aan elkaar, hoe je met fadjr de mensen van klein en groot op straat ziet lopen naar de masjid, hoe je arme mensen hard te werk ziet gaan om hun brood te verdienen al is het door een fles frisdrank, hoe dat de Koran in bijna elke winkel en straat te horen is, het extra respect aan elkaar tonen.. Kortom het saamhorigheidsgevoel en het beseffen hoe mooi de Islam als Godsdienst is.

Het slechte ervan vind ik (misschien afhankelijk van waar je woont) dat men daar op vakantie gaat en dus ook echt van de vakantie wil genieten. Na het Isa gebed gaat iedereen op pad naar buiten, naar de cornich of waar dan ook om zich te vermaken en dit gaat zo door tot 1u. in de nacht (zelfs vrouwen) of bij de (jonge) mannen zelfs totdat het weer bijna fadjr is.. en de vrouwen blijven ook vaak tot de fadjr op om met familie te kletsen op de stah en gezelligheid opzoeken..

Overdag blijft men weer lekker lang uitslapen en de vrouwen zijn dan weer bezig met het koken en Arabische/Turkse series te kijken, en als het kan tussendoor ook nog op familiebezoek, naar de winkels enz.. De mannen is ook uitslapen , boodschappen doen, naar het strand en veel genieten van de vakantie. Er blijft maar weinig tijd over om Allah te aanbidden.

Dit is tenminste wat ik in mijn omgeving heb kunnen zien.

Daarom vind ik voor degenen die echt van plan zijn om vakantie te vieren in Marghreb, dat beter voor of na de Ramadan kunnen doen. Zodat zij de maand Ramadan in aanbidding van Allah kunnen doorbrengen.

Verder opmerkelijk; in geen enkele andere maand dan de Ramadhaan, wordt er zoveel geld uit besteed dan aan het eten…Zowel door de inwoners van Marghreb als degenen die daar naar toe op vakantie gaan en eigelnlijk bij alle andere moslims. Het was toch de bedoeling om te vasten of niet?
Helaas weten vele moslims niet meer wat het echte vasten inhoudt.

Moge Allah ons allen leiden.

Wa salamo alykom.

14-06-2012, 09:43
@sabieja

Gelijk heb je..
Je kan bepaalde dingen toch niet doen die je gewend was te doen.. Minder naar buiten omdat het toch warm buiten is, bang dat je dorst gaat krijgen etc..

Wel een leuke ervaring rijker..

Amieen yaa Rabb! (op de gemaakte doe3a)

14-06-2012, 23:34

Citaat door Miss-Miriam:
@sabieja

Gelijk heb je..
Je kan bepaalde dingen toch niet doen die je gewend was te doen.. Minder naar buiten omdat het toch warm buiten is, bang dat je dorst gaat krijgen etc..

Wel een leuke ervaring rijker..

Amieen yaa Rabb! (op de gemaakte doe3a)
Baraka Allaho fiekie oeghti.