Bekijk volle/desktop versie : Het begraven van moslims in een kist



10-06-2012, 21:01
Vraag:

Een Algerijnse gemeenschap in Frankrijk heeft toenadering gezocht bij een Frans stadsdeelkantoor. Zij hebben een aanvraag ingediend voor een stuk grond dat zij kunnen gebruiken als begraafplaats. Deze aanvraag werd goedgekeurd, maar onder de voorwaarde dat deze begraafplaats gebouwd zou worden met beton. En dit voor zowel de bodem als de vier zijvlakken. De overledene wordt in een kist geplaatst waarna deze wordt gesloten met beton tot aan de bodem van de grond, zonder dat er aarde bovenop wordt gegooid. Zij gebruiken als beweegreden dat de grond waar de begraafplaats zich op zal bevinden onderworpen zal worden aan verplaatsing en erosie. Wat is het oordeel over het bouwen van zulke begraafplaatsen?

Moge Allah jullie rijkelijk belonen.

Antwoord:

Alle lof zij Allah de Heer der werelden. Vrede en zegeningen zij met degene die door Allah is gestuurd als Barmhartigheid voor de werelden. En vrede zij met zijn familie, zijn metgezellen en zijn broeders en zusters tot aan de Dag des Oordeels. Voorts:

Als er een stuk grond wordt gegeven in een niet-islamitisch land om gestorven moslims in te begraven zonder dat er anderen (behalve moslims) in worden begraven, dan is het toegestaan om hen hierin te begraven. Het is namelijk algemeen bekend dat het niet toegestaan is om een ongelovige te begraven in een begraafplaats van moslims. Ook is het niet toegestaan om een moslim te begraven in een begraafplaats van ongelovigen.

Wat betreft het begraven van een overledene in een houten of betonnen kist die tussen de overledene en de grond zit; dit is afgeraden en hier is overeenstemming over. Imam an-Nawawi zei: “Dit is ons standpunt en de leer van alle geleerden. En ik ben van mening dat het een consensus is.” Deze manier van begraven kent namelijk geen grondslag in onze Wetgeving. De metgezellen hebben dit niet gedaan met de Profeet (vrede zij met hem) noch met andere moslims.

Ibnoe Qoedaamah zei in al-Moeghnie: “Het is niet aanbevelingswaardig om te begraven in een kist, aangezien dit niet is gedaan door de Profeet (vrede zij met hem) en ook niet door zijn metgezellen. Dit is tevens een imitatie van de rest van de wereldbevolking. Bovendien is aarde droger voor de restanten van het lijk.”

De geleerden hebben wel een uitzondering hierop gemaakt (d.w.z. het begraven in een kist) wanneer de grond zacht en niet samenhangend is door overvloed aan water, modder of klei.

Imam an-Nawawi verhaalt van ash-Shiraazie en andere metgezellen: “Het is afgeraden om een overledene te begraven in een kist, tenzij het (de grond) zacht en vochtig is.” Zij zeiden: “En de dode wordt niet op deze wijze (in een kist) begraven, behalve wanneer hier sprake van is.”

Dit allemaal geldt als de lichamen van de overleden moslims niet worden vernederd in een niet-islamitisch land door bijvoorbeeld vernietiging, verbranding of iets dergelijks. Als men een bepaald bedrag niet heeft betaald aan het openbare bestuur in een niet-islamitisch land, dan bestaat de mogelijkheid dat er een voorwaarde zal worden opgesteld die de moslims zal vernederen en schofferen. Het is dan niet toegestaan om de overledene te begraven in deze landen. Zelfs als het een islamitische begraafplaats betreft. Dit om te voorkomen dat moslims zullen worden beledigd en geschoffeerd.

De Profeet (vrede zij met hem) zei: “Het breken van een bot van een gelovige overledene is gelijk aan het breken (van een bot) van een levende.”

(Aboe Daawoed, Ibnoe Maadjah en Ahmed)

En de kennis is bij Allah, de Verhevene. En het einde van onze oproep zal zijn: Alle lof komt Allah toe, de Heer der Werelden. Vrede en zegeningen zij met onze Profeet Mohammed, diens familie, metgezellen en broeders en zusters tot aan de Dag des Oordeels.

Sheikh Mohammed cAli Ferkous
[/SIZE]

10-06-2012, 21:11


subhana allah

10-06-2012, 21:24
SubhanAllaah het idee dat je met beton omringt zult worden spreekt nog het minste van al aan :s daar zou ik niet in willen eindigen

10-06-2012, 21:49
Vraag:

Wat moet ik doen als ik het graf van mijn vader wil bezoeken? Wat zijn de manieren van het bezoeken van graven en zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden?

Antwoord:

Alle Lof zij Allah.

Het is voorgeschreven om de graven te bezoeken, zodat men lering hieruit trekt en ook het Hiernamaals gedenkt. Wel geldt als voorwaarde hiervoor dat men niets doet of zegt dat leidt tot de Woede van zijn Heer, zoals het aanroepen van de overledene of het vragen om zijn hulp in plaats van Allah. Ook het overvloedig prijzen van de overledene en met zekerheid stellen dat hij zich in het Paradijs bevindt, vallen hieronder.

Het doel van het bezoeken van de graven is tweeledig:

Enerzijds profiteert degene die het graf bezoekt hiervan door de dood en de overledene te gedenken en de eindbestemming, het Paradijs of het Hellevuur, te overpeinzen. Dit is het primaire doel van dit bezoek.
Anderzijds heeft de overledene hier ook profijt van, doordat hij vriendelijk wordt behandeld door zijn bezoeker. Deze bezoeker zal hem groeten met de Salaam, smeekbedes voor hem verrichten en Allah vragen om hem te vergeven. Dit is alleen toepasbaar op de moslims. Eén van de smeekbedes die verricht kunnen worden, is de volgende:
“As-Salaamoe calaykoem Ahl ud-Diyaar min al-Moe’miniena wal-Moeslimien. Wa innaa inshaa’Allaahoe bikoem laahiqoen. Nas’aloellaaha lanaa wa lakoem ul-cAafiyah.” 1

Het is toegestaan om de handen op te heffen wanneer men deze smeekbede verricht, dit vanwege de overlevering van cAa’ishah waarin zij zegt: “De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) ging op een nacht weg en ik stuurde Barierah om hem te volgen en te kijken waar hij naartoe ging. Zij zei: “Hij ging richting de begraafplaats van Medina (Baqiec ul-Gharqad) en hij stond aan de voet van de begraafplaats. Hij hief zijn handen op en ging vervolgens weg.” Barierah kwam terug en vertelde me wat zij had gezien. Toen het ochtend werd, vroeg ik aan de Profeet (vrede zij met hem) wat hij had gedaan. Ik zei: “O Boodschapper van Allah, waar ging je heen gisternacht? Hij zei: “Ik was naar de bewoners van de begraafplaats (al-Baqiec)gestuurd om voor hen te bidden.”

Men dient hierbij zijn gezicht niet richting het graf te wenden, maar richting de Kacbah. Dit vanwege het feit dat de Profeet (vrede zei met hem) ons verboden heeft om richting de begraafplaatsen te bidden. En zoals men weet is het verrichten van een smeekbede het hart en de ziel van het gebed. Het verbod is hier dus ook van toepassing. De Profeet zei: “De smeekbede is de aanbidding” waarna hij het volgende vers reciteerde (interpretatie van de betekenis):

“En jullie Heer zei: “Roep Mij aan, Ik zal jullie verhoren. Voorwaar, degenen die te hoogmoedig zijn om Mij te dienen, zullen de Hel binnengaan als vernederden.”

(Soerat Ghaafir: 60)

Ook mag je niet lopen tussen de graven van de moslims met je schoenen aan. Er is overgeleverd dat cOeqbah Ibn cAamir zei: “De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “Als ik op hete kolen zou moeten lopen of op een zwaard, of dat ik mijn schoenen zou repareren met behulp van mijn voeten, dan zou dat beter voor mij zijn dan het lopen op het graf van een moslim. En het maakt voor mij niet uit of ik mijn behoeftes zou doen te midden van de graven of te midden van de marktplaats (m.a.w. beiden zijn even slecht).”

(Ibnoe Maadjah)

We vragen Allah, de Verhevene, de Almachtige, om Genade te hebben met onze overleden moslims.

Sheikh Naasir ud-Dien al-Albaanie
(Moekhtasar Ahkaam ul-Djanaa’iz)



1. “Vrede zij met jullie, bewoners van deze verblijfplaats, vanonder de gelovigen en de moslims. Met Allahs Wil zullen wij met jullie herenigd worden. Wij vragen Allah om ons en jullie veiligheid te schenken.”

[/SIZE]

18-07-2012, 19:53


Wat als je bekeerd bent en je moet hier worden begraven? die vraag blijft me bezig houden er zijn zoveel.bekeerde broeders en zusters alhamdulilah maar wat gebeurd er met hun?

18-07-2012, 19:58

Citaat door YS_MIN:
Wat als je bekeerd bent en je moet hier worden begraven? die vraag blijft me bezig houden er zijn zoveel.bekeerde broeders en zusters alhamdulilah maar wat gebeurd er met hun?




15-09-2012, 22:06
Subhan allah..!

26-09-2012, 20:59
Allah zegt:

O, kon je het waarnemen, wanneer de onrechtvaardigen in doodsstrijd zijn en de engelen hun handen uitstrekken, (zeggende): "Geeft uw zielen op. (Koran 6:93)

24-12-2012, 20:30

Citaat door mama30:
Allah zegt:

O, kon je het waarnemen, wanneer de onrechtvaardigen in doodsstrijd zijn en de engelen hun handen uitstrekken, (zeggende): "Geeft uw zielen op. (Koran 6:93)
.