Bekijk volle/desktop versie : Wanneer je geen schaamte kent, doe dan maar wat je wilt



06-06-2012, 22:26


Dit is niet omdat hij een keus heeft om te doen wat hij maar wilt, echter is het een dreigement.

Schaamte is dus een geweldig karaktereigenschap welk een persoon weerhoudt van elk ondeugd en het behoedt hem tegen al hetgeen wat afkeurenswaardig is. Echter wanneer schaamte ontbreekt dan is dit een grote catastrofe. Een persoon die zich niet schaamt zal zich niet schromen om leugens, slechte zaken, kletspraatjes en ondeugd. Zo ook zal hij zich niet weerhouden om alcohol te drinken, ontucht te plegen, te stelen, etc.

Hierin (i.e. in deze overlevering) is dus een aansporing om goede manieren en schaamte te vertonen. Het is ook een bewijs om aan te tonen wat de gunst van schaamte is en dat schaamte alleen maar met het goede komt.

Degene die zich niet schaamt wordt onthouden van deze geweldige karaktereigenschap waardoor hij niets om datgene geeft wat hem schaadt. Het zorgt er ook voor dat men slecht spreekt over zijn religie en mannelijkheid.

Daarnaast is hier nog een andere mogelijkheid qua betekenis (van deze overlevering), namelijk dat wanneer een persoon zich niet schaamt om zijn daad, verricht het dan als je wilt. En dit is vanuit het oogpunt van een toestemming en niet vanuit het oogpunt van een dreigement.

door Shaych Saalih al-Fawzaan

Bron: uit het boek met als titel “almanha al-rabaaniyyah fie sharh alarba`ien an-nawawiyya”, blz. 181-182, uitgeverij: dar al-`Aasimah
Vertaling: Youssef aboe Safiyyah
bron:http://ahloelhadieth.com/index.php/en/

07-06-2012, 20:31


Ik keek laatst nog eens naar erRissalah en het viel me op hoe bedekt de danseressen en ongelovige vrouwen waren.

Ik dacht, als die naar nu gebombardeerd worden, ze weten niet wat ze zien.

07-06-2012, 20:35

Citaat door Sharpy:
Ik keek laatst nog eens naar erRissalah en het viel me op hoe bedekt de danseressen en ongelovige vrouwen waren.

Ik dacht, als die naar nu gebombardeerd worden, ze weten niet wat ze zien.
ja erg he subhana allah.