Bekijk volle/desktop versie : hadith



Pagina's : [1] 2

16-01-2003, 22:16
Assalamoe aleikoem broeders en zusters in de islaam Moge Allah genade hebben met jullie allen en jullie het paradijs doen binnentreden inshaAllah.

Ik heb hieronder een aantal raden en adviezen opgesomd die door een groot geleerde (Al-Munadjid) uit de soennah als gezegdes van de profeet(vzmh) zijn geformuleerd.

Ik zou zeggen lees ze, praktiseer ze en geef ze door aan je broeder of zuster in een vorm van een mail of een dagelijks sms’je opdat wij allen als gehoorzame dienaren Allah's zegeningen en genade zullen verdienen.

"Neem de nodige voorzorgsmaatregelen en zet je vertrouwen op Allah."

"Geef aandacht aan Allah en Hij zal jou Zijn aandacht schenken."

"Als je nooit schaamte voelt, doe dan maar wat je wil."

"Zorg dat jouw broodwinning halaal is en je zult van de genen zijn waar Allah de smeekbeden van aanvaardt"

"Vrees Allah (wees Godsvruchtig) waar je ook bent."

"Laat een goede daad je slechte daad opvolgen om het slechte te verwijderen"

"Meng je tussen de mensen die goed gedrag vertonen."

"Blijf weg van verboden dingen en je zult de beste dienaar zijn"

"Wees tevreden met wat Allah jou gegeven heeft en je zult de rijkste mens zijn."

"Gun anderen wat je jezelf gunt."

"Lach niet te veel, opdat veel gelach hartdodend is."


"Slechte daden zijn verveelvoudiging van duisternis op de dag des oordeels"

"Vrees Allah en behandel je kinderen gelijkwaardig."

"Vrees de hel, zelfs met het uitgeven van een halve dadel(voor liefdadigheid) "

"Vrees de smeekbeden van de onderdrukten."

"Hetgeen wat het zwaarst weegt op je weegschaal is goed gedrag."

"Goede overwegingen komen van Allah en haastige spoed van Shaitaan."

"Hoe minder je kapitaal is hoe minder je erover berecht zult worden."

"Word niet snel boos en het paradijs zal tot jou behoren."

"De meest geliefde daad bij Allah is de daad die voortduurt al is het een kleine daad."

"De meest geliefde plaatsen bij Allah zijn de moskeeen."

"De meest gehate plaatsen bij Allah zijn de marktplaatsen."

"Het meest geliefde voedsel bij Allah is het voedsel dat aangeraakt is door vele handen(verdeeld over veel mensen)"

"Het meest geliefde zeggen bij Allah is wanneer iemand zegt: Soebahan Allah wa bi hamdih(Alle glorie en lof aan Allah)"


De meest geliefde van de mensen bij Allah is de meest hulpzame"

"De meest geliefde daad bij Allah is een moslim gelukkig maken."

"Hij die zijn woede kan onderddrukke.n, Allah zal zijn zonden wegschrijven."

"Een slechte houding(gedrag) doet een goede daad bederven netals azijn honing doet bederven."

"Mensen van wie Allah het meest houdt zijn mensen met goed gedrag."

"Wees op je hoede van deze wereld, omdat het zoet en verlijdend is."

"Beheers je tong"

"Trim je baard en laat je baard staan."

"Geef de dingen terug die je toevertrouwd zijn aan degene die ze jou toevertrouwde."

"Verraad degene die jou verraden heeft niet."

"Bid tot Allah en wees verzekerd van Zijn antwoord."

"Vrolijk de mensen op en ontmoedig ze niet."

"Maak dingen makkelijk voor mensen niet moeilijk."

"Eet met je rechter hand en eet van wat voor jou ligt."

"Als Allah jou welvaart geeft laat dan Allah zegeningen op je zichtbaar zijn(merkbaar)."

"Als iemand die voornaam en gezag onder zijn mensen geniet bij jou komt, eer hem dan."

"Als iemand waarvan bekend is dat zijn karakter en religie goed zijn naar je toe komt (om je je dochters hand te vragen), trouw hem (je dochter). "

"Als je geen goed gevoel hebt over een zaak, laat het dan voor wat het is."

"Als je tussen mensen moet oordelen, oordeel dan eerlijk."

"Als je een huis betreedt, groet de mensen dan met salaam."

"Als je aan Allah wordt herinnerd, stop dan met wat je bezig bent(zondigen)."

"Als Allah jou bevoorraadt met iets waar je niet naar uit had gekeken of aan iemand hebt gevraagd, neem het dan aan."

"Als je Allah om iets vraagt, vraag hem dan om Al-Firdaws(het hoogste niveau in paradijs)."

"Als goede daden je behagen en slechte daden je verstoren dan ben je een moe'min(gelovige)."

"Als je het roepen om het gebed hoort, gehoorzaam dan degene die je roept te komen tot Allah."

"Als je het roepen om het gebed hoort, zegt dan hetzelfde na als de moeadhin(gebedsoproeper)"

"Als iemand van jullie boos wordt, laat hem dan zwijgen."

"Als iemand boos wordt en hij zegt 'A'oedhoe Billah (Ik zoek toevlucht bij Allah), dan zal zijn woede weggaan."

"Als iemand 'Ya siedi' (mijn heer) tegen een moenafiq (hypocriet, huichelaar) zegt, dan roept hij Allah's Toorn (woede) over zich."

"Wanneer jij je opmaakt voor het gebed, bid dan alsof het je laatste gebed is."

"Wanneer jij je aankleedt en wanneer je woedoe(rituele wassing) doet, begin dan met rechts."

"Wanneer iemand van jullie zijn broeder tegenkomt, groet hem dan met salaam(vrede)."

"Herinner jezelf aan de dood wanneer je aan het bidden bent."

"Wees genadig met degenen die op aarde zijn zodat Degene die in de hemelen is genadig met je zal zijn."

"Doe afstand van wereldlijke plezier en Allah zal van je houden."

"Laat geen interesse merken op bezittingen van mensen en mensen zullen van je houden."

"Voel je beschaamd en bescheiden tegenover Allah."

Bescherm het hoofd en alles wat erin komt (gedachten en ideeën)."

"Bescherm de maag en alles wat erin komt (hoeveelheid en halal of haram)."

"Zoek hulp in alles wat je doet door voorzichtig en discreet te zijn."

"Iedereen die zegeningen heeft gekregen zal benijd worden."

"De ergste dief tussen de mensen is degene die steelt van zijn gebed door zijn roekoe en soedjoed (knieling en neerwerping)
niet goed uit te voeren."

"Bemiddel tussen mensen (met een goed woordje) en je zult beloond worden."

"De meest dankbare mensen aan Allah zijn degenen die het meest dankbaar zijn aan andere mensen."

"Het slechte dat met schoonheid komt is het gevoel van superioriteit."

"Het slechte dat met gulheid komt is verkwisting."

"Het slechte dat met nobele afkomst komt is hoogmoed."

"Het slechte dat met kennis komt is vergeetachtigheid."

"Geef aan degene die jou heeft ontkent."

"Houd contacten met degene die jou heeft verlaten."

"Vergeef degene die jou onrecht heeft aangedaan."

"Moge Allah genade hebben met degene die iets goeds zei en
daarvoor beloond werd of die zweeg en veilig bleef."

"Drank is de sleutel tot al het kwade."

"Degene die het meest durft Fatwa te geven is degene die de hel het meest verdient."

"Houd van de armen en meng je met ze."

"Het is beter je te vergissen in vergeving dan in afstraffing."

"Oordeel niet tussen mensen als je boos bent."

"Voordat je andermans fouten gaat tellen, tel dan je eigen fouten."

"Als je een zonde begaat, zeg dan Astaghfiroellah (ik vraag Allah om vergeving)."

"Als je gezegend wordt zeg dan, "Alhamdulillah" (Dank zij Allah)."

"Als je getroffen wordt door een ramp zeg dan "Inna Lillahi wa inna Ilayhi radji'oen" (waarlijk wij behoren aan Allah en waarlijk keren wij terug naar Hem)"

"Zoek rizq(provisie, voorziening) door weldadigheid."

"Geef voedsel en anderen en spreek goed."

"Maak smeekbeden wanneer iqaamah(gebedsroep) is gedaan en wanneer het regent."

"De mensen met de langste nekken(teken van trots) op de dag des oordeels zullen de gebedsomroepers zijn."

"Aanbid Allah net of je Hem ziet."

"De meeste hopeloze mensen zijn degenen die geen doe'a (smeekbeden) kunnen maken."

"De meest ellendige mensen zijn degenen die vrekkig zijn met hun salaams (weinig groeten)."

"Betaal de gehuurde werker zijn geld voordat zijn zweet droogt."

"Maak het beste van je leven voor je dood gaat."

"Maak het beste van je gezondheid voor je ziek wordt."

"Maak het beste van je vrije tijd voor je het druk kijgt."

"Maak het beste van je welvaart voor je arm wordt."

"Maak het beste van je jeugd voor je oud wordt."

"Het best van Dhikr (gedenken van Allah) is La Illah Illa Allah."

"Het beste van de sadaqah(weldadigheid) is wat geven is door iemand die weinig heeft."

"De hogere hand (de ene die geeft) is beter dan de lagere hand(de ene die neemt)."

"De beste van de moehadjirien (verlaters) is degene die alles verlaat wat Allah verboden heeft."

"De beste Jihaad is de Jihaad van iemand tegen zichzelf(ego) omwille van Allah."

"Lees de koran gedurende de hele maand."

"Lees de koran omdat de koran op de dag des oordeels zal bemiddelen voor zijn lezers."

"Bid voor Allah om jou veilig en gezond te houden."

"De meeste zonden begaan door de zonen van Adam zijn de zonden van de tong."

"Herhaal vaak 'Laa Hawla wa la qoewwata illa billah( er bestaat geen kracht of macht buiten die van Allah), omdat het tot de schatten van het paradijs behoort."

"Denk altijd aan de vernietiger van vreugde(fysieke vreugde): de dood."

"Sla je ogen neer en bewaar je kuisheid."

"Er is niets goed aan iemand die niet vriendelijk is of sympathiek."

"Verlaat je moeder niet, opdat het paradijs onder haar voeten ligt."

"De islam schrijft alle zondes voorheen weg."

"Elke innovatie is een afdwaling en elke afdwaling behoort tot de Hel."

"Voed de armen en veeg over het hoofd van een weeskind(laat medeleven zien)."

"Degene die de weg wijst naar een goede daad is net als degene die de goede daad doet."

wa salaam ou alaikoem
_________________

16-01-2003, 22:17


Abdoellah Ibn 'Abbas verhaalt dat de Boodschapper van Allah (vzmh) de verklaring van zijn Gezegende en Verhevene Heer aanhaalde:
Voorwaar, Allah heeft het goede en het kwade beschreven en hun gradatie uiteengezet: 'Hij die zich voorneemt een goede daad te verrichten en deze nog niet uitgevoerd heeft, wordt voor de volle maat daarvan beloond, en indien hij dan deze daad uitvoert, beloont Allah hem tien tot zevenhonderdvoudig of zelfs nog vele malen meer.
Als hij naar een slechte daad neigt, maar deze niet uitvoert, wordt hij door Allah voor de volle maat van een goede daad beloond. Als hij naar een slechte daad neigt,en deze uitvoert, wordt hem door Allah alleen maar een slechte daad aangerekend.'
(Boekharie en Moeslim)

16-01-2003, 22:18
Hadith over Kennis & Gedachtenis van Allah (Soebhane wa Ta'ele)



Aboe Hoerairaah verhaalt dat de Boodschapper van Allah zei:



"Voorwaar, Allah heeft engelen die op straat rondlopen, opzoek naar mensen die zich bezighouden met dzikr (de gedachtenis van Allah), en wanneer zij mensen vinden die Allah de Eervolle en Glorieuze, gedenken roepen zij tot elkaar:

"Laten wij onze plicht tegenover hen vervullen!"

Zij bedekken hen dan met hun vleugels tot de hemel van de aarde. Hun Heer vraagt hen dan (en Hij weet het beste):

"Wat zeggen Mijn dienaren?" Zij zeggen: "Zij verheerlijken U en zij getuigen van Uw Grootsheid en zij prijzen U en zij vereren U"

Hij vraagt dan:

"Hebben zij Mij gezien?" Zij zeggen: "Nee, bij Allah, zij hebben U niet gezien?"

Hij vraagt dan: "En als zij Mij zouden zien?" Zij zeggen: "Als zij U zouden zien, zouden zij hun aanbidding voor U vermeerderen, zij zouden U meer verheerlijken en meer van Uw Heiligheid getuigen"

Hij vraagt dan: "En wat vragen zij aan Mij?" Zij zeggen: "Zij vragen van U het paradijs"

Hij vraagt: "Hebben zij het gezien?" Zij zeggen: "Nee, bij Allah, O heer, zij hebben het niet gezien. Hij vraagt: "En als zij het zouden zien? Zij zeggen: "Als zij het zouden zien, zou hun verlangen er naar toenemen, hun zoeken ernaar toenemen, en hun zucht ernaar vergroot worden."

Hij vraagt: "En waarvoor zoeken zij bescherming?" Zij antwoorden: "Zij zoeken bescherming tegen de hel."

Hij vraagt: "Hebben zij het gezien?" Zij zeggen: "Nee, bij Allah zij hebben het niet gezien."

Hij vraagt: "En als zij het zouden zien?" zij zeggen: "Als zij het zouden zien, zouden zij er harder van weglopen en hun angst ervoor toenemen."

Hij zegt: "Ik heb jullie opgeroepen te getuigen, dat Ik hen vergeving schenk.

Één van de engelen zegt: "Bij hen is die-en-die, hij behoort niet tot hen, hij is met zijn eigen doel tot hen gekomen."

Hij zegt: "Zij zijn een gezelschap waarvan niet één van de leden zwaar gevallen zal worden."

Overgeleverd door Boekhaarie & Moeslim

16-01-2003, 22:20
Op gezag van Aboe Hoerairah, die gezegd heeft dat de Profeet (saw) zei:
"De eerste daad waarvoor de dienaar van Allah op de dag der Opstanding verantwoording moet afleggen is het gebed. Als dat goed is, dan zal hij opbloeien en geslaagd zijn; en als dat gebrekkig is; zal hij gefaald en verloren hebben. Als er iets aan de verplichte gebeden ontbreekt, dan zegt de Heer : "Kijk of Mijn dienaar nog vrijwillige gebeden heeft gedaan, die het ontbrekende in zijn verplichte gebeden kunnen aanvullen. Daarna wordt de rest van zijn daden op dezelfde manier beoordeeld".



--------------------------------------------------------------------------------



'Oemar ibn Khattaab verhaalt dat de Profeet (saw) zei:

''Een ieder van jullie die zijn Woedoe zorgvuldig doet, en daarna zegt: 'ik getuig dat er geen god is dan Allah, de Ene, zonder deelgenoten, en ik getuig dat Mohammed Zijn Dienaar en Boodschapper is', zal alle acht poorten van het paradijs voor hem geopend vinden en hij kan binnentreden door welke hij belieft.''



--------------------------------------------------------------------------------


'Abdoellah ibn 'Amr al-'Aas verhaalt dat hij de Boodschapper van Allah hoorde zeggen:

''Waneer jullie de moe'edhin de adhaan horen roepen, herhaal dan wat hij zegt, voeg dan Allah's zegeningen (salawaat) voor mij er aan toe, want degene die bij Allah om genade voor mij vraagt krijg deze tienvoudig terug; smeek dan Allah om de wasielah voor mij, dat is een hoog niveau in het Paradijs dat slecht aan een van de dienaren onder de dienaren van Allah gegeven wordt en ik hoop dat ik diegene ben.
Wie de wasielah voor mij vraagt krijgt hij zeker voorspraak.''



--------------------------------------------------------------------------------



Aboe Hoerairah verhaalt dat hij de Boodschapper van Allah hoorde zeggen:

''Vertel mij, als er bij een van jullie een rivier voor zijn deur zou lopen en hij zou er vijf maal per dag een bad in nemen, zou er dan nog enig vuil op hem overblijven? ''Zij zeiden:''Er zou geen vuil om hem blijven.'' Hij zei:''Dit is een vergelijking met de vijf gebeden, Allah vergeeft onze zonden vanwegen hen.''



--------------------------------------------------------------------------------



Aboe Moesa verhaalt dat de Boodschapper van Allah Zei:

''Wie de gebeden van de twee koelten bidt gaat naar het paradijs.''
(koelten: de 2 gebeden in de ochtend het Fadjar en Ashar gebed)



--------------------------------------------------------------------------------



Ibn 'Oemar verhaalt dat de Boodschapper van Allah zei:

''het gebed dat gezamelijk verricht wordt, heeft zevenentwintig meer verdienste dan het gebed dat alleen verricht wordt.''



--------------------------------------------------------------------------------



Aboe Hoerairah verhaalt dat de Profeet (saw) zei:


''Er is geen groep mensen die in een van de huizen van Allah bijelkaar komt om het boek van Allah te lezen en elkaar te onderwijzen, of zal er over hen innerlijke rust nederdalen en genade zal hen omvatten en engelen zullen jun vleugels over hen uispreiden en Allah zal hen onder Zijn engelen gedenken.''



--------------------------------------------------------------------------------

16-01-2003, 22:21


De bestraffing in het graf

Door Ali is overgeleverd dat de Heilig Profeet (vzmh) een droom had gehad, die hij na het fadjrgebed vertelde: "Twee engelen kwamen naar mij toe en hielden mij bij mijn schouders vast en namen mij zo mee naar de hel. Hier was een engel met een grote steen in zijn hand. Hij sloeg een man zo hard dat zijn hersenen en zijn kaak uit elkaar vielen. Toen de engel de steen weer ophief waren de hersenen en den kaak weer hersteld. Weer sloeg hij met de steen en het had hetzelfde resultaat. Ik vroeg de engelen die bij mij waren: "Wie is deze man?" Zij zeiden: "Laten wij verder gaan." Ik ging verder en zag een engel met een ijzeren staaf met een gebogen uiteinde. Voor hem stond een man. Hij stak de staaf aan de rechterkant in zijn mond en scheurde die tot het oor uit. Toen ging hij naar de linkerkant en scheurde die tot het oor uit. Ondertussen was de rechterkant van de mond genezen. Ik vroeg de engelen: "Wie is deze man?" Zij zeiden mij verder te gaan. Ik ging verder. Ik zag een snelstromend kanaal met bloed waarin mensen waren, naakt en aan de oevers van het kanaal waren engelen met stenen. Als zij naar de kant zwommen, sloegen zij hen hard en zo kwamen zij weer diep in het kanaal terecht, verder van de kant af. Ik vroeg wie dit waren. Zij zeiden: "Laten wij verder gaan." Ik liep door en zag een huis ruim aan de onderkant en smal aan de bovenkant, gevuld met vuur en een groep mannen, naakt, schreeuwend en stinkend. Ik vroeg: "Wie zijn dit?" Zij zeiden: "Later wij verder gaan" en zag een zwarte rots met daarbovenop mensen. Van beneden kwam een vuur dat helemaal oplaaide tot hun mond, neus, oren en ogen. Ik vroeg: "Wie zijn dit?" Zij zeiden: "Laten wij verder gaan." Ik liep door en ik zag van een grote afstand een groot vuur branden. Er was daar een angstaanjagende engel die alle vlammen verzamelde die naar buiten kwamen. Ik vroeg: "Wie is dit?"Zij zeiden: "Laten wij verder gaan." Ik ging verder en zag een heel groene tuin, daarin zat een uitzonderlijk mooie man met veel kinderen om hem heen. Er was een boom met bladeren als olifantsoren. Ik ging vaar boven zover als Allah wilde. Daar zag ik een prachtig huis, gemaakt van parels, goudsteen en robijn. Ik vroeg: "Wat is dit voor een huis?" Zij zeiden: "Laten wij verder gaan." Toen ik doorliep kwam ik bij een kanaal met twee bruggen van goud en zilver, met aan beide oevers paleizen, prachtig gemaakt van parels, groene chrysoliet en robijn, met kopjes en vaten op de oevers daarvan. Ik vroeg: "Wat is dit?" Zij zeiden: "Proef het maar." Ik ging naar de oever en nam een kop water uit het kanaal en dronk het op. Het was zoeter dan honing, witter dan melk en zachter dan boter en het was zuiver. Nu vroeg ik de engelen de vreemde zaken die ik vandaag had gezien voor mij te beschrijven. Zij antwoordden: "Degenen wiens hersenen en kaken kapot vielen, baden het ishagebed niet en de rest van de gebeden op vreemde tijden. Dit zal hun straf zijn tot de Dag des Oordeels. Degenen wiens mond met een ijzeren staaf doorstoken werden, waren mensen die roddelden en leugens en ruzie onder de moslims verspreidden. Dit zal hun straf zijn tot de Dag des Oordeels. Degenen die in het kanaal vol bloed zwommen en die stenen in hun gezicht kregen gegooid, aten woeker op. De straf duurt tot de Dag des Oordeels. De blote vrouwen in het vuur waren overspeligen en deze straf duurt tot de Dag des Oordeels. De mensen op de zwarte rots met vuur uit hun mond, neus, oren en ogen zijn de homoseksuelen die zich als de mensen van Lot gedroegen. Deze straf duurt tot de Dag des Oordeels. Het vuur dat hoog uit de verte brandt is de hel. De hele groene tuin is Djannate ul-Aden. De oude heer is Ibrahim, de vriend van Allah en de kinderen om hem heen, zijn de kinderen die jong overleden zijn. De boom is de Sidratoel-Moenthaa. De paleizen aan de oevers van het kanaal behoren toe aan de profeten en de goede gelovigen. En dat kanaal is Kauthar, dat Allah jou gegeven heeft. Het paleis behoort jou en je familie toe. De geleerden hebben met deze hadith het bewijs laten zien dat de bestraffing in het graf klopt. Iedere ziel zal afhankelijk zijn van zijn proeve van daden. De droom van een Profeet is een openbaring en is waar. Hij heeft gezegd dat deze bestraffing duurt tot de Dag des Oordeels.


[ aicha1982 | 15/1/2003 ]

16-01-2003, 22:22
Zondigen ....
Hadith:

Aboe Ayyoeb Khaalid ibn Zaid verhaalt dat de Boodschapper van Allah hoorde zeggen:
“Indien jullie niet gezondigd zouden hadden, had Allah mensen geschapen die gezondigd zouden hebben en dan om vergeving gevraagd zouden hebben, opdat Hij hen zou vergeven.
(Moeslim)



Het is verplicht berouw te voelen voor iedere zonde. In het geval de zonde slechts tegenover Allah is, zonder dat er iemand anders bij betrokken is, zijn er drie voorwaarden waaraan voldaan moet worden om het berouw aanvaardbaar te laten zijn:
1) De dienaar behoort op te houden met zondigen;
2) Hij behoort berouw te hebben over hetgeen hij gedaan heeft]
3) Hij behoort zich voor te nemen nooit meer in herhaling te vallen

Het berouw van de om vergeving vragende persoon blijft onvolmaakt indien niet aan alledrie voorwaarden wordt voldaan.
In het geval er nog een andere persoon betrokken is bij het begaan van de zonde, hebben theologen nog een vierde, aanvullende voorwaarde geformuleerd: degene die om berouw vraagt, moet hieraan uitdrukking geven door bv. Het eigendom aan de eigenaar terug te geven. In het geval dat hij iemand vals beschuldigde of een dergelijke zaak, moet hij om vergiffenis vragen. Indien hij lasterde behoort hij om vergeving van de betrokken persoon proberen te krijgen.
Berouw is verplicht voor alle zonden. Dit volgt uit de verzen van de Qur’aan, de overleveringen van de Profeet en de consensus van schriftgeleerden.



Anas verhaalt dat de Boodschapper van Allah zei:
“Drie (zaken) vergezellen een dood lichaam: de leden van zijn familie, zijn bezittingen en zijn daden. Twee van hen gaan weg en één blijft achter. De leden van zijn familie en zijn bezittingen gaan weg, zijn daden blijven achter.”
(Boekhaarie)

16-01-2003, 22:23
Sura al Homaza ...
Soera al-Homaza
In de Naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle


1. Wee over ieder lasteraar, smader!
2. Die rijkdom vergaart en deze telt
3. Denkende dat zijn rijkdom hem voor eeuwig zal behouden
4. Neen! hij zal zeker in het verterende vuur worden geworpen
5. En wat weet u er van wat het verterende vuur zal is?
6. Het is het vuur dat Allah heeft aangewakkerd
7. Dat boven de harten zal uitstijgen
8. Waarlijk, het zal hen omsluiten
9. In uitgestrekte zuilen

Toelichting:
Deze soera veroordeelt het verspreiden van lasterpraatjes, roddelen en het zelfzuchtig vergaren van rijkdom, die de mens blind kan maken voor de waarheid. Al deze dingen vernietigen het hart van de mens en maken hem gevoelloos voor anderen.

In de nacht van de hemelvaart zag de Profeet (VZMH) een groep mannen en vrouwen die aan hun borst hingen. Op zijn vraag wie deze personen waren, antwoordde de engel Djiebraiel dat ze diegene voorstellen die roddelen en lasteren.

Kijk als je dit soort dingen leest over de dien, de sanctionering van je daden, dan wordt denk ik de hamlah van shaitaan op je hart verminderd en wordt de Weg naar Allah voor je makkelijker gemaakt, doordat je taqwa (=godsvrees) ontwikkelt. Deze taqwa reguleert het kwaad der influistering van de sluipende. Dus je hart luistert niet naar het kwaad>>> maar het hart vreest.

wa salamu 3alla man ittaba3a lhoeda

16-01-2003, 22:24
Weet dat er geen godheid is dan Allah en vraag om vergeving voor jouw zonden en voor (de zonden van) de gelovige mannen en de gelovige vrouwen. En Allah kent jullie bezigheden (op aarde) en jullie verblijfplaats (in het Hiernamaals)." (Qur'aan 47:19)

"Vreest de Dag, waarop geen ziel een andere ziel ergens mee kan bijstaan, waarop geen voorspraak wordt aangenomen, geen losgeld aanvaard en zij niet geholpen zullen worden." (Qur'aan 2:48)

"Op die Dag staan de Geest (Djibriel) en de engelen in rijen opgesteld. Zij spreken niet, behalve aan wie de Barmhartige toestemming verleent en die zegt wat juist is." (Qur'aan 78:38)

"Op die Dag zal voorspraak niet van nut zijn behalve van hem aan wie de Barmhartige verlof geeft en wiens woord Hem welgevallig is." (Qur'aan 20:109)

"En degenen die zij naast Allah aanroepen bezitten geen macht tot bemiddeling, behalve hij, die de Waarheid getuigt; en dat weten zij." (Qur'aan 43:86)

"Zij zullen geen voorspraak hebben behalve degenen die van de Weldadige een belofte hebben ontvangen." (Qur'aan 19:87)


Van Aboe Sa'ied al-Choedri (radie Allahu anhoe): In de tijd van Rasoel'lullah (sallAllahu aleihi wasalaam) waren er mensen die vroegen:

"O, Rasoel'lullah (sallAllahu aleihi wasalaam), zullen wij onze Rabb (Rabb) zien op de dag der opstanding (yawm al qiyaamah)?"

"Ja", zei Rasoel'lullah (sallAllahu aleihi wasalaam), "en hebben jullie enig twijfel om 's middags bij helder weer de zon te zien, zonder dat er een wolk voor zit, of bij helder weer de volle maan te zien, zonder dat er een wolk voor zit?"

"Nee, Rasoel'lullah (sallAllahu aleihi wasalaam)," zeiden ze.

"Net zo min bij het zien van één van hen, zal het jullie een probleem opleveren Allahi Tabaraka wa Ta`ala te zien op de dag der opstanding. Op die dag zal een oproeper afkondigen: "Laat ieder gemeenschap volgen wat zij (op aarde) altijd gediend heeft!" Dan zullen allen die afgoden en beelden naast Allah Subhaanahoe gediend hebben één voor één in de hel vallen, tot alleen nog goede en slechte (muslims) en het overschot van de mensen van het Boek (de joden en de christenen) over zijn die Allah gediend hebben."


Van Aboe Hurayrah (radie Allahu anhoe): Op een dag werd Rasoel'lullah (salAllahu aleihi wa salaam) een stuk vlees gebracht; de voorpoot werd hem aangeboden, die hij lekker vond. Hij trok er met zijn tanden een stuk uit en zei:

"Ik ben de heer der mensen op de Dag der Opstanding , weten jullie waarom? Op de Dag der Opstanding zal Allah de eersten en de laatsten bijeenbrengen op een vlakte, zodat de heraut voor allen hoorbaar zal zijn en zij allen te overzien zijn. Dan zal de zon dichterbij komen, en zoveel smart en leed zal de mensen geworden dat zij het niet uithouden en verdragen. Zij zullen tegen elkaar zeggen: "Zien jullie niet hoe wij eraan toe zijn en wat ons is overkomen? Kunnen jullie niet iemand zoeken die voor jullie voorspraak doet bij jullie Rabb (Rabb)?" En sommigen zullen zeggen: "Ga naar Adam!" Ze komen bij Adam en zeggen: 'O, Adam, u bent de vader der mensheid. Allaah heeft u eigenhandig geschapen en iets van Zijn geest in u geblazen en Hij heeft de engelen bevolen zich voor u ter aarde te werpen . Doe voor ons voorspraak bij uw Rabb. Ziet u niet hoe wij eraan toe zijn en wat ons is overkomen?' Dan zegt Adam (aleihi wa salaam): "Mijn Rabb is vandaag zo boos als Hij vroeger nooit geweest is en later nooit meer zijn zal. Hij heeft mij verboden van de boom (in het paradijs) te eten en ik ben ongehoorzaam geweest. Mijn ziel!. Mijn ziel!. Ga naar een ander, ga naar Noeh".

Ze komen bij Noeh (aleihi wasalaam) en zeggen: "O, Noeh, u bent de eerste der gezanten naar de aarde gestuurd en Allah heeft u een dankbare dienaar genoemd. Doe voor ons voorspraak bij uw Rabb. Ziet u niet hoe wij eraan toe zijn en wat ons is overkomen?" Dan zegt hij: "Mijn Rabb is vandaag zo boos als Hij vroeger nooit geweest is en later nooit meer zijn zal. Ik had een gebed dat ik gebruikt heb tegen mijn eigen volk. Mijn ziel! Mijn ziel! Ga naar Ibrahiem (aleihi wasalaam)!"

Ze komen bij Ibrahiem (aleihi wasalaam) en zeggen: "U bent Allahs Profeet en beminde vriend onder de aardbewoners. Doe voor ons voorspraak bij uw Rabb. Ziet u niet hoe wij eraan toe zijn en wat ons is overkomen?" Dan zegt Ibrahiem (aleihi wasalaam) tegen hen: "Mijn Rabb is vandaag zo boos als Hij vroeger nooit geweest is en later nooit meer zijn zal," en dan noemt hij zijn leugens op. Ibrahiem (aleihi wasalaam) zei: "Mijn ziel! Mijn ziel! Ga naar een ander, ga naar Moesa!"

Ze komen bij Moesa (aleihi wasalaam) en zeggen: "O, Moesa, u bent de gezant van Allah, Allaah heeft u boven de andere mensen verkoren door u te zenden en met u te spreken. Doe voor ons voorspraak bij uw Rabb. Ziet u niet hoe wij eraan toe zijn en wat ons is overkomen?" Dan zegt Moesa (aleihi wasalaam) tegen hen: "Mijn Rabb is vandaag zo boos als Hij vroeger nooit geweest is en later nooit meer zijn zal. Ik heb een mens gedood zonder dat mij dat bevolen was. Mijn ziel! Mijn ziel! Ga naar Iesa (aleihi wasalaam)!"

Ze komen bij Iesa (aleihi wasalaam) en zeggen: "O, `Iesa, u bent de gezant van Allah en u hebt met de mensen gesproken in de wieg , en u bent een woord van Hem dat Hij op Marjam heeft geworpen, en een geest van . Doe voor ons voorspraak bij uw Rabb. Ziet u niet hoe wij eraan toe zijn en wat ons is overkomen?" Dan zal `Iesa (aleihi wasalaam) tegen hen zeggen: "Mijn Rabb is vandaag zo boos als Hij vroeger nooit geweest is en later nooit meer zijn zal." Een zonde van zichzelf noemt hij niet, maar hij zegt toch: "Mijn ziel! Mijn ziel! Ga naar een ander, ga naar Mohammed!"

Ze komen bij mij en zeggen: "Mohammed, u bent de gezant van Allah en het zegel der profeten. Allah heeft u uw eerdere en latere zonden vergeven. Doe voor ons voorspraak bij uw Rabb. Ziet u niet hoe wij eraan toe zijn en wat ons is overkomen?"

Dan ga ik heen en kom uit op een plek onder de Troon; daar val ik ter aarde voor mijn Rabb. Dan onderwijst Allah mij en geeft mij manieren in om Hem te loven en te prijzen die Hij niemand eerder heeft onderwezen.

En er zal een stem klinken: "O, Mohammed, hef je hoofd op! Vraag en jou zal gegeven worden; doe voorspraak en jouw voorspraak zal aangenomen worden."

Dan hef ik mijn hoofd op en zeg: "O, Mijn Rabb: mijn gemeenschap (`ummah), mijn gemeenschap!"

En dan wordt er gezegd: "Mohammed, leid door de meest rechtse poort diegenen uit je gemeente het paradijs binnen met wie niet meer afgerekend hoeft te worden; de andere poorten delen zij met de andere mensen."


SUBHANALLAH!!!

16-01-2003, 22:25
Aqidah
Tawheed




In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle

Door: Dr. Abu Ameenah Bilal Philips

Tawheed betekent letterlijk iets één maken of iets één noemen. In het Nederlands wordt het één maken van iets, eenheid genoemd. Echter in de Islam betekent Tawheed:- Het geloven in Allah als de Ene en Enige God bij alles dat we doen om Hem te behagen. Bijvoorbeeld het gebed behoort alleen tot Allah gericht te worden, de aalmoezen (sadaqah en zakaat) behoren alleen voor Allah´s welbehagen gegeven te worden, en Jihad behoort alleen omwille van Allah´s religie gevochten te worden.

De onderdelen van Tawheed

Het onderwerp van Tawheed kent 3 gedeelten namelijk:

1) Tawheed Ar-Roeboebieyyah (Eenheid van heerschappij).
2) Tawheed Al-Asma-e was-Sifaat ( Eenheid van Allah´s namen en eigenschappen).
3) Tawheed Al-Ibadah ( Eenheid van Aanbidding).



1. Eenheid van heerschappij.

Tawheed ar-Roeboebieyyah betekent dat we accepteren dat Allah (Geprezen en Verheven is Hij) de Enige, Echte Kracht/Macht is in het Universum. Hij (Geprezen en Verheven is Hij) heeft alles tot leven gebracht toen er niets was. Daarom is Hij Al-Khaliq (de Schepper). Hij (Geprezen en Verheven is Hij) is degene die alles de kracht geeft om te groeien, te bewegen en te veranderen. Daarom is Hij al-Rabb. Alleen dat gebeurt wat Hij (Geprezen en Verheven is Hij) toelaat ( te gebeuren) daarom is Hij Al-Malik (de Heerser van het universum)

Als iemand een zonde begaat, erkennen we dat Allah (Geprezen en Verheven is Hij) degene is die hem het verstand gaf waarmee hij het slechte kon bedenken, een lichaam om het kwade mee uit te voeren en dat met Allah´s toestemming zijn slechte ideeën ( in de praktijk) uitgevoerd worden. We behoren niet te zeggen dat Allah (Geprezen en Verheven is Hij) hem ertoe zette om een zonde te begaan want de mens maakt zelf de keuze om een slechte daad te begaan. In plaats daarvan behoren we te zeggen dat Allah (Geprezen en Verheven is Hij) hem de mogelijkheid gaf om het slechte te denken en uit te voeren. (Dat de mens de mogelijkheden heeft gekregen om het goede of het slechte te doen. Dit wordt vrijheid van keuze genoemd) De mens kan het slechte niet doen zonder dat Allah (Geprezen en Verheven is Hij) het toelaat, en hij het slechte niet kon denken zonder dat Allah (Geprezen en Verheven is Hij) hem de mogelijkheid daartoe gaf. Hij begaat echter zelf het slechte en Allah (Geprezen en Verheven is Hij) laat dit toe.
Allah (Geprezen en Verheven is Hij) leidt hetgeen dat gebeurt of dat nu goed of slecht is. Als we het kwaad willen vermijden of het goede willen uitvoeren dan dienen we tot Allah (Geprezen en Verheven is Hij) te keren en vragen voor zijn hulp. (Als ons iets goeds overkomt kan niemand ons dat afnemen, alleen dat wat Allah (Geprezen en Verheven is Hij) voor ons bestemd heeft en als ons iets slechts overkomt kan niemand dat van ons afkeren alleen dat wat Allah (Geprezen en Verheven is Hij) bestemd heeft)

Als we vertrouwen op dingen die zelf zijn geschapen zoals amuletten (konijnenpoot en hoefijzers) die zogenaamd geluk brengen, dan hebben we dit onderdeel van Tawheed volledig vernietigd voor ons zelf. We hebben dan de grootste zonde begaan namelijk Shirk. Daarnaast als men geschapen zaken vreest, denkend dat ze ongeluk zullen brengen (zoals het morsen van zout, een zwarte kat, gebroken spiegels etc.), heeft men ook Shirk begaan en heeft men dit onderdeel van Tawheed tenietgedaan.


2.Eenheid van Allah´s namen en attributen (eigenschappen).

Tawheed Al-Asma-e was-Sifaat betekent het omschrijven van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) met de namen en eigenschappen waarmee Hij (Geprezen en Verheven is Hij) zichzelf omschrijft in de Koran en die de Profeet (Allahs vrede en zegen zij met hem) noemde om Allah (Geprezen en Verheven is Hij) te omschrijven. Omdat Allah de Almachtige is worden Zijn naam Al-Asma Al-Husna ( De Meest Prachtige Namen) genoemd. Allah(Geprezen en Verheven is Hij) zegt in de Koran (20:8): - Allah, er is geen god dan Hij, de Schone Namen (Asmaoelhoesna) behoren Hem toe.

Al hetgeen dat bestaat heeft bepaalde eigenschappen of kwaliteiten waarom het bekend staat. We leren in de wetenschap dat dieren anders zijn dan planten vanwege bepaalde eigenschappen die beiden bezitten. Dieren kunnen zich voortbewegen en merendeels van hen zorgen voor hun jongen terwijl planten deze eigenschappen niet bezitten.

Insgelijks, iedere naam van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) omschrijft een bepaalde eigenschap die alleen Hem toebehoort. Bij voorbeeld Allah (Geprezen en Verheven is Hij) noemt zichzelf Al-Awwal (de Eerste) dat betekent dat Allah (Geprezen en Verheven is Hij) voor alles aanwezig was (en altijd zal zijn). Niets bestond vóór Allah (Geprezen en Verheven is Hij) omdat Allah (Geprezen en Verheven is Hij) alles heeft geschapen. (Dit is iets dat we met ons menselijk verstand niet kunnen omvatten omdat het groter is dan ons en ons inbeeldingvermogen.) Bij ons, in dit leven, is er altijd een begin en komt aan alles een eind. Een student kan de beste of eerste zijn van een klas of de eerste in een wedstrijd maar hij kan niet de eerste zijn voor alles.

De namen van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) noch zijn attributen zijn gelijk aan die van Zijn schepping. We behoren niet de attributen van Allah (Geprezen en Verheven is Hij) toe te schrijven aan Zijn schepping en vice versa (dus niet de eigenschappen van Zijn schepping aan Hem toeschrijven). Allah (Geprezen en Verheven is Hij) zegt in de Koran (42:11):-De schepper van de hemelen en de aarde. Hij heeft voor jullie van julliezelf en van de dieren paren geschapen. Hij vermenigvuldigt jullie, niets is aan Hem gelijk. En Hij is de Alhorende, de Alziende.

In de Bijbel van de Christenen en in de Torah van de Joden wordt geschreven (met hun hand) dat Allah het Universum in 6 dagen heeft geschapen en op de 7de dag uitrustte (sliep). Dus nemen ze zaterdag of zondag als hun rustdag waarop werken verboden is en als een zonde wordt beschouwd. Door het toekennen van menselijke eigenschappen aan Allah, die rust nodig hebben na het werk, hebben ze een grote zonde begaan namelijk Shirk.

In de Koran zegt Allah (2:255): -Allah, er is geen god dan Hij, de Levende, de Zelfstandige, sluimer noch slaap kan Hem treffen, aan Hem behoort toe wat er in de hemelen en wat er op de aarde is. Wie is degene die voorspraak doet bij Hem zonder Zijn verlof? Hij kent wat er voor hen is en wat er achter hen is. En zij kunnen niets van Zijn kennis omvatten, behalve wat Hij wil. En Zijn Zetel strekt zich uit over de Hemelen en de Aarde en het waken over beide vermoeit Hem niet. En Hij is de Verhevene, de Almachtige.




3.Eenheid van aanbidding.

Tawheed Al-Ibadah betekent dat we al onze gebeden tot Hem (Geprezen en Verheven is Hij) richten omdat Hij (Geprezen en Verheven is Hij) de Enige is die onze gebeden kan beantwoorden. Sommige mensen zeggen:- Als je een klacht hebt als student kun je niet direct naar de rector. Je behoort eerst te spreken met je leraar en deze zal het aan de rector voorleggen. Op deze wijze is het ook beter om iemand te vragen die dicht bij Allah (Geprezen en Verheven is Hij) is zoals profeten en heiligen om je gebeden uit te voeren. Dit soorten praktijken doen lijken dat Allah (Geprezen en Verheven is Hij), net als de mens, tussen personen nodig heeft. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) is echter in ieder opzicht anders, Hij (Geprezen en Verheven is Hij) hoort en ziet alles, dus we hebben geen persoon nodig die onze gebeden aan Allah voordraagt. Allah (Geprezen en Verheven is Hij) zegt in de Koran (40:60): - En uw Rabb zegt: "Aanbidt Mij; Ik zal uw gebed verhoren. Maar zij die te hoogmoedig zijn om Mij te aanbidden, zullen veracht de hel binnengaan."

Daarom is het richten van onze gebeden tot de Profeet (Allahs vrede en zegen zij met hem)of andere rechtgeleide personen die sommige mensen Heiligen noemen in de hoop dat hun gebeden Allah (Geprezen en Verheven is Hij) zullen bereiken en via hun beantwoord zullen worden, een grote zonde namelijk Shirk. We moeten er wel bij vermelden dat aanbidding in Islam niet alleen de gebeden inhoudt. Als we een persoon volgen die datgene Halal (toegestaan) maakt wat Allah (Geprezen en Verheven is Hij) Haram heeft gemaakt of vice versa dan zijn we ook betrokken in aanbidding tot hen. Het bewijs hiervoor is de hadith overgeleverd door Adee ibn Hatim dat hij de Profeet (Allahs vrede en zegen zij met hem) de volgende vers hoorde reciteren (9:31) Zij hebben naast Allah hun geleerde mannen en hun monniken tot Heren genomen. En ook de Messias, de zoon van Maria, hoewel hun was bevolen slechts de ene God te aanbidden. Er is geen God naast Hem. Hij is verheven boven hetgeen zij met Hem vereenzelvigen.

Adee ibn Hatim zei: - We waren niet gewoon hen te aan bidden. De Profeet (Allahs vrede en zegen zij met hem) zei:-Maakten zij niet Haram wat Allah Halal had gemaakt en jullie maakten het allemaal Haram. En maakten zij niet Halal wat Allah Haram had gemaakt en jullie maken het Halal? Hij antwoordde:- Zeker De Profeet (Allahs vrede en zegen zij met hem) zei toen:-Dat was jullie aanbidding tot hen. (Tirmidhi)

16-01-2003, 22:27
In de naam van Allah, de Genadige, de Barmhartige
Parels der wijsheid
De Profeet Mobammed, sallal-Laabu alaihi wa sallam, beeft gezegd:
"Er is niets beter dan twee dingen: geloven in Allah en nuttig zijn voor de moslims; en er is niets erger dan twee dingen: Shirk (deelgenoten toekennen aan Allah {swt}) en schade toebrengen in welk vorm dan ook aan (de) moslims. "

De Profeet Mohammed { saws } beeft gezegd:
"Kleine zonden worden grote zonden wanneer men het vaak herhaalt, en de grote zonde verdwijnt al naar gelang men berouw toont (tawba)."

Abu Bakr As-Siddieq (Radya Allahu ´anh) beeft gezegd:
"Degene die in zijn graf stapt zonder enige voorbereiding is net als iemand die een zee wil oversteken zonder boot."

Omar ibn AI-Khattaab (Radya Allahu ´anh ) beeft gezegd:
"Er bestaan vier zeeën:
(1.) Lust is de zee voor de zonde,
(2.) nafs is de zee van verlangen,
(3.) de dood is de zee van bet leven
(4.) en bet graf is de zee van berouw ."

Uthmaan ibn Affaan (Radya Allahu ´anh) beeft gezegd:
"De zorg voor deze Dunyaa (wereld) is de duisternis in ons hart, en de zorg voor het Hiernamaals is het licht in ons hart."

Ali ibn Abi Talib (Radya Allahu ´anh ) heeft gezegd:
"Degene die op zoek is naar kennis, is het Paradijs wat hij zal vinden, en degene die op zoek is naar de zonden, is de Hel wat hij zal vinden."


Ibrahiem An-Nahay, heeft gezegd:
"Vroegere volkeren zijn voor niets anders vernietigd dan vanwege het onnodige gepraat, overdadig eten en te veel slapen."

Een wijze heeft gezegd:
"Wie lachend een zonde begaat zal de Hel huilend binnen gaan. Wie Allah {swt} huilend tevreden stelt zal het Paradijs lachend binnen gaan. "

Een andere wijze heeft ooit gezegd:
"Wie denkt een betere vriend dan Allah {swt} te hebben, kent zijn Schepper niet goed. Wie denkt een grotere vijand te hebben dan zichzelf, kent zichzelf niet goed."

16-01-2003, 22:29
Ibn Mas'oed zei:

"Ik bezocht de Profeet en hij had koorts.
Terwijl ik hem met mijn hand aanraakte zei ik: "Boodschapper van Allah, je hebt heel hoge koorts."
De Profeet van Allah antwoordde: "Inderdaad, mijn koorts is zo hoog als die van twee van jullie."
Ik zei: "Is dat omdat jij een dubbele beloning ontvangt?"
Hij zei: "Dat is zo. Geen moslim lijdt aan iets, de prik van een doorn of erger, of Allah wist iets van zijn zonden daardoor uit. En zijn zonden vallen van hem weg zoals de bladeren van een boom."

(Boekhaarie en Moeslim)

Waarom laat Allah toe dat kinderen lijden?

Uit: Islam Q&A (http://www.islam-qa.com)
Door: Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid
Vertaald door: Team Moslima
Moslima.nl © 2002 alle rechten voorbehouden

Allah zij geprezen

Geprezen zij Allah, Hij wordt geprezen in alle talen, aanbeden in alle tijden.
Hij, Wiens kennis alle plaatsen omvat, Wiens aandacht nooit van iets afdwaalt. Verheerlijkt is Hij, verheven boven het hebben van enige gelijke of rivaal en verheven is Hij boven het hebben van een vrouw of kind. Zijn heerschappij heeft betrekking op al Zijn dienaren.

“………. Er is niets aan Hem gelijk en Hij is de Alhorende, de Alziende” 42:11

En zegeningen en vrede met degene die gezonden is als een genade voor de werelden en als bewijs voor de gehele mensheid. Hij verspreidde de boodschap en vervulde het vertrouwen, en streed voor Allah’s doel in de ware zin, totdat hij ons achterliet met een duidelijk pad, waar de nacht zo duidelijk is als de dag en waarvan niemand afdwaalt, behalve om verdoemd te zijn.
Iemand die gelooft in het bestaan van Allah en dat Hij de Heer is en de Schepper (zelfs wanneer deze gelovige geen moslim is), weet dat Zijn creatie in alle aspecten ongelijk is aan deze Heer. Men kan in geen opzicht Zijn schepping met Hem vergelijken.
Vandaar dat Allah zegt:

“………. Er is niets aan Hem gelijk en Hij is de Alhorende, de Alziende” 42:11
“….. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk." 112:4

Wanneer iemand een voorwerp bezit en hierover kan beschikken zoals hij dat zelf wenst, zonder dat iemand hem hiervoor ter verantwoording kan roepen, dan kan Allah de Schepper (niets is in enig opzicht Zijn gelijke), zeker beschikken over Zijn “Eigendom” zoals Hij dat wenst.

Wij moslims geloven zeer zeker dat onze Heer (Hij die ons schiep), de ultieme wijsheid bezit, welke niet de kleinste tekortkoming toelaat.
Eerder nog, iedereen die gelooft in het bestaan van de Heer en die Hem als zijn Heer accepteert moet dit wel geloven, anders zou hij geloven in een onvolmaakte Heer. En hij die ook maar een beetje verstand en geloof bezit, weet dat er slechts een Heer kan zijn die perfect is en die ver verwijderd is van welke onvolkomenheid dan ook. Anders zou Hij geen Heer zijn in de werkelijke betekenis van het woord.

Wij echter (omdat wij een deel zijn van de schepping van Allah), kunnen niets van Zijn wijsheid begrijpen, behalve wanneer Hij het ons verteld heeft.
De redenen achter Zijn handelingen die Hij ons heeft uitgelegd, begrijpen en accepteren wij, maar wat Hij voor ons heeft verborgen en waarvan Hij de kennis voor zichzelf heeft gehouden, daarin geloven wij.
Wij weten dat Hij niets doet tenzij er grote wijsheid achter zit, omdat Hij de Wijze en de Alwetende is.
Het zou nooit, onder geen enkele omstandigheid, in onze gedachten moeten komen om te denken dat we Hem ooit ter verantwoording kunnen roepen voor wat Hij doet in Zijn Rijk en met zijn Schepping, anders zondigen we tegenover wat is voorbehouden aan de Heerser.
Wij overschrijden de grens wanneer we beweren dat we kunnen weten wat Hij weet.
Niemand kan zulke woorden uitten behalve een ongelovige die van het begin af aan al niet gelooft in het bestaan van een Heer. Wij zoeken hiertegen bescherming bij Allah.

Wij twijfelen niet aan de woorden van menselijke specialisten (zoals doktoren en ingenieurs). We gaan niet met hen in discussie, omdat ons opleidingsniveau ons niet in staat stelt om alles te begrijpen wat zij weten.
Is het dan niet des te meer gepast, dat we aannemen dat de wijze waarop de Alwetende (voor Wie niets verborgen is) omgaat met de zaken van Zijn schepping, ongetwijfeld correct en wijs is.
Wij mensen denken soms dat het wijs is om dingen te doen die wij niet leuk vinden, of die ons tegenstaan omdat we er uiteindelijk beter van worden.
Wanneer we deze dingen niet zouden doen, zouden we beschuldigd worden van domheid en onverantwoordelijk gedrag.
Bijvoorbeeld, iemand is ernstig ziek en er bestaat de vrees dat hij zal sterven. Er is echter bekend dat hij kan genezen (wanneer Allah dat wil), wanneer hij een bepaalde medicijn zou innemen. Dan zou de beste beslissing voor hem zijn om dat medicijn in te nemen, zelfs wanneer het bitter smaakt. Wanneer hij het niet inneemt, wordt hij beschouwd als onverstandig en dom.

Er zijn meerdere dingen in ons leven die we doen terwijl we ze niet prettig vinden, alleen omdat we weten dat het uiteindelijk goed voor ons is.
“… Gods kenmerken zijn de beste….” (16:60), en op geen enkele manier kan Hij worden vergeleken tot Zijn schepping. Hij laat het toe dat er dingen gebeuren in Zijn rijk, die Hij haat, omdat ze een grotere wijsheid dienen die wij, of in ieder geval de meeste van ons, niet kunnen begrijpen.

Soms wordt er iets van Zijn wijsheid aan ons duidelijk gemaakt. Het is slechts door de genade van Allah voor Zijn gelovige dienaren, wanneer Hij hen iets van Zijn wijsheid in deze wereld laat zien, zodat zij gemoedsrust zullen vinden.
Bijvoorbeeld, waarom Allah een kind schept en hem vervolgens laat sterven.
De achterliggende reden kan zijn dat, wanneer dit kind zou zijn blijven leven, het zoveel moeilijkheden in zijn leven tegen zou zijn gekomen, dat zijn dood een genade van Allah is.
Bovendien, wanneer Allah hem gehandicapt zou maken, zou deze handicap hem kunnen beschermen voor het plegen van zonden.
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn, dat hij anderen, zoals zijn ouders zou hebben afgeleid van het pad van Allah, zoals vermeld in het verhaal van de jongen die gedood werd door Al-Khidr, in het verhaal van Al-Khidr en Moses in Soerat al Kahf. 18:80 en 81

80. "En wat de jongeling betreft, zijn ouders waren gelovigen en wij vreesden dat hij schande over hen zou brengen door zijn opstandigheid en ongeloof."
81. "Derhalve wensten wij dat hun Heer hun in zijn plaats een ander kind zou schenken dat reiner en zachtmoediger zou zijn (dan hij)."

Niet iedere ziekte of handicap is noodzakelijkerwijze een straf: in veel gevallen is het een test voor de ouders van het kind, waardoor Allah hen (indien zij deze test met geduld dragen) boete laat doen voor hun slechte daden, of hun status in het Paradijs laat stijgen.
Want Allah heeft voor de geduldigen een beloning bereid die niet kan worden overtroffen. Allah zegt (interpretatie van de betekenis:

“……Voorwaar, aan de standvastigen zal hun beloning zonder berekening worden uitbetaald”. 39:10

Voor ons moslims, eindigt het leven niet wanneer we sterven, wij geloven dat voorbij de dood er een paradijs en een hel is, welke het werkelijke leven vertegenwoordigt. Diegenen die goed deden in deze wereld, zullen daarvoor een beloning vinden bij Allah. Diegenen die slecht deden zullen daarvoor straf ontvangen. Goed en slecht kan niet gelijk aan elkaar zijn.
Het geduld van degene die getest werd en de wijze waarop hij deze test doorstond, zal bij Allah niet onopgemerkt blijven.
Werkelijk, degenen die niet getest zijn in deze wereld zullen wensen dat hen gelijkwaardige rampspoed was overkomen, wanneer zij de hoge status zien welke is toebedeeld aan hen die de ongelukken met geduld droegen. Er is veel bewijs voor deze beweringen in de Koran en de Soennah te vinden, bijvoorbeeld:
Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

“En Wij zullen u een weinig beproeven door vrees, honger, verlies van bezittingen, levens en vruchten; maar verkondig blijde tijdingen aan de geduldigen, 2:155

De boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah met hem) zei:
”Hoe mooi zijn de zaken van de gelovige, voor hem is alles goed, en dat geldt slechts voor de gelovige. Wanneer hem iets goeds overkomt, dankt hij God, en dat is goed voor hem, wanneer hem iets slechts overkomt, draagt hij het met geduld, en dat is goed voor hem”.

De Boodschapper van Allah (vrede en zegeningen van Allah met hem) heeft gezegd:
”De eersten die naar het Paradijs geroepen zullen worden, zijn zij die Allah de Verhevene, de Majestueuze, lofprijzen in voorspoed en in tegenspoed". (Thabrani)

De profeet (vrede en zegeningen van Allah met hem) heeft gezegd: "Geen moslim lijdt aan iets, een prik van een doorn of erger, of God wist daardoor zonden van hem uit, en zijn zonden vallen van hem af zoals de bladeren van de bomen vallen". (Al-Bukhari en Moeslim)

Hieruit maken we op, dat het duidelijk zou moeten zijn dat de rampspoed die diegenen overkomt, (die in onze ogen onschuldig zijn), die werkelijk iedereen kan overkomen, niet noodzakelijkerwijs een straf is. Zij kan een genade van Allah zijn, maar onze gedachten en ons verstand zijn onvolkomen en we zijn vaak niet in staat in deze gevallen de wijsheid van Allah te begrijpen.
Of, we geloven dat Allah meer rechtvaardig, wijzer en meer genadig is ten opzichte van Zijn schepping, dus onderwerpen wij ons aan Hem en accepteren (Zijn wil). Terwijl we gelijktijdig onze onkunde erkennen om de ware aard van onszelf te begrijpen.
Of, we pochen over onze onvolkomen ratio en zijn trots op onze zwakke ego’s en volharden in het ter verantwoording roepen van Allah en maken bezwaar tegen Zijn wil.
Dit laatste kan nooit in iemands hoofd komen die gelooft in het bestaan van een wijze Heer, Schepper en Heerser, Die in alle gevallen perfect is.
Wanneer we dat wel doen, stellen wij ons zelf bloot aan de boosheid en wraak van Allah, maar niets kan Allah ooit raken.
Allah richtte hierop de aandacht toen Hij zei (interpretatie van de betekenis):

16-01-2003, 22:30
Een teken van de mens zijn zwakheid en zijn korte termijn zicht is, dat hij zich slechts richt op de rampspoed zonder aandacht te besteden aan de voordelen die het kan brengen. Niet te kijken naar andere zegeningen die hij geniet en om hem heen ziet.
Want Allah heeft de mensheid met vele goede dingen gezegend, die in geen vergelijk staan tot de ellende die hem overkomt.
Wanneer iemand veel goede dingen doet en af en toe niet, dan zou het vergeten van de goede dingen beschouwd kunnen worden als ondankbaarheid en ontkenning.
Dus, in welk licht stelt dat onze houding tegenover Allah, aan Wie de hoogste lofprijzingen toekomt en Die in al Zijn handelingen betreffende Zijn schepping goed is en op geen enkele manier slecht kan zijn.
Bovendien, de profeten en de boodschappers waren de meest geliefde schepselen van Allah maar ondanks dat, zijn zij het meest zwaar getest van alle mensen en leden zij de meeste rampspoed. Waarom? Het was geen straf voor hen en het is niet omdat ze onbetekenend zijn voor hun Heer.
Echter het is, omdat Allah van hen houdt en voor hen een perfecte beloning achter de hand houdt die ze zullen genieten in het Paradijs. Hij heeft verordend dat deze rampen hen zullen overkomen, zodat Hij ze kan verheffen in status.
Hij doet wat Hij wil, hoe Hij wil en wanneer Hij wil. Niemand kan Zijn rechtspraak terug draaien, niemand kan Zijn bevel afslaan en Hij is de meest Verstandige, de Alwetende.

Allah is de Verhevene, de meest Wel ingelichte en de meest Wijze.

16-01-2003, 22:31


IN NAAM VAN ALLAH, DE MEEST BARMHARTIGE, DE MEEST GENADEVOLLE








ODE AAN MOEDER




Moeder, wat een waardevol schepsel is ze toch! Waarom voel ik mij licht van binnen als ik dit woord zeg: "Moeder...Moeder..."


Op dit moment weet ik niet precies hoe ik dit prachtige schepsel moet omschrijven. Er kan nooit genoeg worden verteld over haar. Ik ben nu nog niet getrouwd, maar ik realiseer mij heel erg goed hoe belangrijk het zal zijn om een goede moeder te zijn voor mijn kinderen.

Wie kan de leegte van een moeder vullen, als zij er niet meer voor je is? Het verlangen naar een moeder brandt in mij! Waar is de moeder door wiens afwezigheid zoveel harten breken?? Waar is zij? Wie is zij? Hoe zou ze zijn?

Het antwoord op deze vragen ligt in de Islaam, in de Heilige Qor'aan, in de handelingen en woorden van de profeet (vzmh). Zei hij niet: "Het paradijs ligt aan haar voeten." Aan de voeten van dit schepsel. De moeder is de eerste leerschool van het kind.

Gouden draden weven

Waar is de moeder die in de harten van haar kinderen de Islaam weeft zoals gouden draden geweven worden? Waar is de bewuste moeder die haar geloof goed kent en verantwoordelijkheidsgevoel tegenover haar Schepper en kinderen heeft? De moeder die aan haar kinderen denkt, vanaf het moment dat ze hen in haar buik draagt. Waar is die bewuste moeder die beseft dat ze haar kinderen goed moet opvoeden naar de Wil en Wetten van Allah en ook aan hun gezondheid en toekomst denkt? De moeder die met de Islam haar kinderen blij maakt, al deze wensen vervult en altijd voor haar kinderen klaar staat.

Waar is de begripvolle moeder als haar dochter met problemen haar nodig heeft? Waar is de moeder die de problemen van haar dochter merkt wanneer ze in moeilijkheden zit? De moeder die haar innerlijke ziet zoals een mens door een helder glas ziet en haar te hulp schiet.

Geen pijnlijke woorden gebruiken

Haar over de wereldse en religieuze zaken adviseert. Als zij per ongeluk iets kapot maakt, zij haar hart niet breekt door pijnlijke woorden te gebruiken. Haar dochter niet voor schut zet bij haar onbehendigheden en haar behoedt voor gevoelens van minderwaardigheid. (Verkeerde zij ooit niet in dezelfde situatie maar dan niet als moeder maar als dochter?)

Waar is ze wanneer ik haar nodig heb en al mijn verdriet vergeet als ik in haar ogen kijk? Waar is ze wanneer ik in haar tedere armen wil kruipen, in tranen kan uitbarsten en met brandend verlangen antwoorden kan krijgen? Antwoorden uit haar liefde en haar hart. Waar is zij als moeder en lerares voor mij, als remedie tegen mijn lichaamelijke en geestelijke pijnen? Waar is zij om mij over Haraam (Het Verbodene) te onderwijzen en mij voor zonden kan behoeden?

Harten branden voor hun liefde

Ik weet zeker dat ik niet de enige ben wiens hart voor de liefde van deze moeders brandt. Deze maatschappij wacht vol verlangen op zulke moeders. Maar wat is de situatie waar de moeders van nu in verkeren?

Dit is een verdrietige zaak, omdat zij vaak niet eens moeder wil worden. Zij ziet haar kind als een last, een blok aan haar been. Zij heeft geen tijd voor haar, omdat zij een carriere tegemoet wil gaan. Haar energie is op, ze is moe van alles. Zij heeft zichzelf van religie verlost om anderen een plezier te doen. Ze zit in een identiteitscrisis, weet niet meer wie ze is, een moeder, een vrouw, iemands vrouw, werkster, maitresse,...De werkelijkheid is...dat haar leven vol is met leugens.

Moeders... Als ze de Islam ontdekken, dan kunnen wij hen ook weer terugvinden als onze moeders... Als we deze moeders niet hebben, laten we dan de moeder worden die we zo missen!



vertaald en ingezonden door: Oemmoe Sayfoellah.


--------------------------------------------------------------------------------

Bron: artikel "Moeder" uit het maandblad "Al-Qalam" (De pen)/sept. 1995
--------------------------------------------------------------------------------


JE MOEDER, JE MOEDER, JE MOEDER

Een man vroeg de profeet (vzmh):
"Wie moet ik het beste behandelen?"
De profeet (vzmh) antwoordde hem: "Je moeder."
"En vervolgens?", vroeg de man.
"Je moeder", zei de profeet (vzmh);
"En daarna?" , vroeg de man.
"Je moeder", zei de profeet (vzmh).
De man vroeg voor de vierde keer:
"Wie is de volgende?"
. "Je vader", zo zei de boodschapper van Allah tenslotte.
(Verzameld door Boechari en Muslim)

De profeet (vzmh) zei:
"Geen kind kan voor zijn ouders hetzelfde terugdoen behalve wanneer hij ze in slavernij aantreft en ze terugkoopt om ze te bevrijden."
(Verzameld door Boechari en Muslim)

SPREEK HEN VRIENDELIJK TOE


"Uw Heer heeft bevolen slechts Hem te aanbidden en goed te zijn voor uw ouders.
Wanneer een van hen of beiden bij u een hoge leeftijd bereikt, zeg dan geen "pff" tegen hen
en wijs hen niet af, maar spreek hen vriendelijk toe.
Toon u nederig jegens hen als blijk van uw toewijding en zeg: Mijn Heer! Wees hen genadig zoals zij zijn geweest voor mij, toen ik nog klein was"
(Heilige Qoran 17:23; El Isra)

16-01-2003, 22:33
JE MOEDER, JE MOEDER, JE MOEDER

Een man vroeg de profeet (vzmh):
"Wie moet ik het beste behandelen?"
De profeet (vzmh) antwoordde hem: "Je moeder."
"En vervolgens?", vroeg de man.
"Je moeder", zei de profeet (vzmh);
"En daarna?" , vroeg de man.
"Je moeder", zei de profeet (vzmh).
De man vroeg voor de vierde keer:
"Wie is de volgende?"
. "Je vader", zo zei de boodschapper van Allah tenslotte.
(Verzameld door Boechari en Muslim)

De profeet (vzmh) zei:
"Geen kind kan voor zijn ouders hetzelfde terugdoen behalve wanneer hij ze in slavernij aantreft en ze terugkoopt om ze te bevrijden."
(Verzameld door Boechari en Muslim)


[ aicha1982 | 7/1/2003 ]

16-01-2003, 22:34
O' mens, die streeft naar beroemdheid, fortuin en opwinding, vergeet niet dat je straks alleen en eenzaam zal zijn in de duisternis van het graf.

O' mens, die graag in een glanzende auto wil rijden, vergeet niet dat jij op een dag horizontaal als passagier vervoerd zal worden.

O' mens, die gek is op dure en mooie kleding, vergeet niet dat je uiteindelijk niet meer dan een wit doodskleed zal dragen.

O' mens, die alles opoffert om in grote dure huizen te wonen, vergeet niet dat het graf straks je huis wordt.

O' mens, die gulzige hapjes en lekkernijen verslindt, vergeet niet dat je op een dag een maaltijd zult zijn voor mieren en maaien.





DE DOOD EN ERNA (deel 1)

Waarom dan, wanneer de ziel van (de stervende) zijn keel bereikt. En gij ziet toe - op dat ogenblik. Zijn Wij dichter bij hem dan gij, maar gij ziet dit niet. Waarom dan, als gij niet onderdanig zijt, Breng gij haar niet terug indien gij waarachtig zijt?
(Qor'aan 56:83-87)



En de bezwijming des doods komt waarlijk, dit is hetgeen gij wilde ontvluchten.
(Qor'aan 50:19)

De dood is erg pijnlijk, het is zelfs het hoogtepunt van pijn dat uiteindelijk de dood veroorzaakt. Ieder mens is wel eens zo ziek geweest dat hij gedeeltelijk zijn levenskracht verliest en zich heel zwak voelt. Je voelt op zo'n moment dat je geen fut meer hebt om op te staan, bij iedere poging begint het hoofd te draaien en het wordt steeds moeilijker om kracht op te brengen om op je benen te staan. Men begint te zweten en wil het liefst in bed gaan liggen. Dit zijn momenten waarin de mens weinig energie heeft en het ook als zodanig voelt. In verhouding met doodgaan is dit nog maar een beginfase. Hoe meer levenskracht wordt ontnomen hoe erger de pijn wordt. Het wordt zo erg dat men de grens van duizeligheid overschrijdt en overgeleverd is aan pijn en scheiding van levenskracht die lanzamerhand uit het lichaam wordt getrokken. Het wordt eerst uit de voeten genomen gevolgd door de scheenbeen en dan de dijen, daarna is de borst aan de beurt.

Op dit moment gaat de spraak verloren. Wanneer de ziel uitendelijk vanuit de keel wordt genomen, gaat ook het gehoor en het gezichtvermogen verloren.

Uit de volgende overlevering blijkt dat de ziel niet meteen ergens anders naar toe wordt gebracht:
Aboe said Al Hudri zei, ik hoorde de boodschapper van Allah zeggen: De overledene weet wie hem wast, naar het graf draagt en in het graf legt. (Djamie'oes Sagier)

Aboe Said al Hudri vertelde, de boodschapper van Allah zei:

De begravene hoort de voetstappen van degene die zijn graf verlaten. (Djamie'oes Sagier)



Wanneer de mens begraven is komen twee engelen die de mens ondervragen:
Aboe hoeraira vertelde dat de boodschapper van Allah zei:
Wanneer een overledene begraven is, komen twee engelen die een zwarte gezicht hebben en ogen als (de kleur van) de hemel, genaamd Moenkar en Nakir. Zij vragen (aan de overledene): "Wat kan je zeggen over die persoon (profeet Mohammed)?" Als de (overledene) persoon een moslim is, zal hij zeggen:" Hij is een schepsel en een gezant van Allah. Ik getuig dat er geen God is behalve Allah en ik getuig dat Mohammed Zijn gezant is". De engelen zullen zeggen:" Wij wisten dat je dit ook (tijdens je leven) in de wereld zei". Hierna zullen zij zijn graf 70 arsjin (0,68m) in de lengte en in de breedte verruimen en zijn graf zal verlicht worden. Hierna zal tegen hem gezegd worden "slaap". Hij zal zeggen: "Ik wil naar m'n familie terugkeren en hen hierover inlichten". De engelen zullen zeggen: "Slaap als een bruid of bruidegom die alleen gewekt wordt door de liefde van zijn familie". Hij zal in deze toestand blijven tot de wederopstanding.
Indien de overledene een hypocriet is, zal hij (op de vraag van de engelen) antwoordden: "Ik hoorde het van de mensen dat hij (Mohammed) een profeet was, ik sprak hun alleen maar na, of hij werkelijk een profeet was of niet, weet ik niet". De engelen zullen zeggen: "Wij wisten dat je dit (tijdens je leven) ook zei". Er zal hierna tegen de aarde gezegd worden:" Wees zo krab mogelijk voor hem", de aarde zal hem zodanig persen dat zijn botten aan de zijkanten inelkaar zullen gaan. en hij zal in deze toestand blijven tot de wederopstanding.
(Tirmizi)



Wij weten natuurlijk niet exact wat voor slaaptoestand de overledene krijgt, wanneer we bijv. slapen treden onze geesten een totaal andere wereld binnen en toch kunnen we soms bij het kleinste geluid wakker worden. Misschien is de doodstoestand zoiets dergelijks, maar dan is er zonder terugkeer naar het lichaam, want die begint te ontleden. Allah de Almachtige zegt het volgende:


Allah neemt de zielen van de mensen op wanneer zij sterven en ook van hen die niet sterven tijdens hun slaap. Dan houdt Hij, die Hij ten dode heeft opgeschreven en zendt de overigen tot een bepaalde tijd (in het lichaam) terug. Hierin zijn stellig tekenen voor een volk dat nadenkt.
(Qor'aan 39:42)


Allah is degene die macht heeft over de zielen, de zielen van degenen die Hij ten dode heeft opgeschreven, worden niet meer naar de aarde toegestuurd. De zielen van wie de levensduur nog niet voltooid is, worden teruggestuurd. Eigenlijk is iedere slaap die wij ervaren een tijdelijke dood. Het enige verschil met de ware dood is dat het lichaam voor een veel langere periode wordt gescheiden en uiteindelijk zich gaat ontbinden.
Deze scheiding is het begin van de doodstermijn en is een pijnlijke ervaring.

De dood is de eerste verblijfplaats van het hiernamaals, er zijn een aantal fases waar we door heen moeten gaan.
De profeet Mohammed(vzmh) zei het volgende hierover:

Het graf is één van de verblijfplaatsen van het hiernamaals, wie daar is gered zal (het verder) makkelijk krijgen. Wie niet (van de kwelling) wordt gered, zal het verder moeilijk krijgen.
(Djamie'oes Sagier)



DE DOOD
deel2
De dood en erna
(kwelling in het graf)


Nu laten we het graf aan het woord, die zegt:

O mens, ik ben de plaats van duisternis, eenzaamheid en angst. Ik zit vol met wormen en maaien. Weet je niet dat ik de vrienden van elkaar scheid, de kinderen wees maak en de vrouwen weduwe. Wie naar mij komt, moet al zijn bezittigen achterlaten en zijn daden meenemen. Wie naar naar mij komt, wordt uitgekleed en ontleed en weer aangekleed (met een nieuwe lichaam). Wanneer je mij moet verlaten, zul je je uit mij uitgraven als een sprinkhaan die uit een ei boven de aarde komt. Waarom bereid jezelf niet voor op de dag waaraan je niet kan ontkomen ?

Het graf kan een stukje van het paradijs worden of een stukje van de hel. Dit is totaal afhankelijk van de daden die de overledene hier op aarde heeft verricht. Allah (s.w.t.) bepaalt uiteindelijk hoe de toestand en de omgeving van de overledene zal worden.

De profeet zei: Het graf is of één van de tuinen van het paradijs of één van de putten van de hel. (Ihyaoel ulum)



De profeet Mohammed zei:
Het Paradijs is dichterbij dan je schoenveter en hetzelfde is het geval met de Hel. (Boechari)

Een sahaba (metgezel van de profeet) zei: "De profeet zocht na ieder gebed zijn toevlucht tot Allah tegen de kwelling in het graf". (Nasai djanaiz 115)

Het graf is een verblijfplaats tot de Dag der Opstanding. Gelijk bij de geboorte begint de dood de mens te volgen totdat het op een dag de mens pakt. Vele mensen denken dat zij niets van hun bezitting naar het graf kunnen meenemen. De profeet Mohammed (vzmh) leert ons dat er wel degelijk iets mee naar het graf gaat, hij zei:

Drie dingen zullen de gestorvene (achter)volgen; twee daarvan zullen terugkeren en één daarvan zal bij hem blijven. Zijn familie, zijn bezit en zijn daden zullen hem (achter)volgen. Zijn familie en zijn bezit zullen terugkeren, terwijl zijn daden bij hem zullen blijven. (Boechari en Moeslim)

Uit de volgende overlevering blijkt dat de doden ons kunnen horen:
Ibni Omar verhaalde dat de profeet na de veldslag bij Badr bij de kuil ging staan waarin de (gesneuvelde) vooraanstaande personen van Qoraysh werden gegooid, hij zei tegen hen: "Ondervinden jullie nu waar jullie Heer jullie voor waarschuwde (kwelling in het graf)". Hierop vroegen enkele mensen die bij de profeet stonden: "Spreekt u tot de doden?" De profeet antwoordde: "Zij kunnen beter als jullie horen, maar zij kunnen niets terugzeggen." (Boechari)

De doden spreken dus in het graf maar wij kunnen ze niet horen. Zij die er gestraft worden, kunnen er zelfs schreeuwen. De volgende hadith die Djabir overleverde verteld dat dieren hun kunnen horen: De doden maken zeker de kwelling van het graf mee, de dieren kunnen hun stem horen.

Profeet Mohammed (vzmh) heeft de gelovigen heel vaak gewaarschuwd tegen de kwelling in het graf. Hij heeft de mensen aangespoord om vaak Doea's (smeekbeden) te verrichten om niet in de graf gestraft te worden. Ook gelovige mensen kunnen er gekweld worden. Hieronder volgen enkele hadiths die ons waarschuwen tegen bepaalde handelingen die voor kwelling in het graf kunnen zorgen:
(een deel van) De kwelling in het graf is vanwege de gebeden die niet aanvaard worden door urine. (doordat men na het urineren zich niet goed reinigt en er zich urine aan de kleding bevindt). (Nesai, Sehv, 68)

De profeet zei:
Bescherm jezelf tegen urine, de oorzaak van de kwelling in het graf is meestal daarom. (Djamioe's sagier)

Roddelen is een oorzaak voor de kwelling in het graf.
(Boechari)
De toestand van een overledene schijnt zo kwetsbaar te zijn dat hij zelfs gevoelig is voor het gehuil na zijn nabestaanden:

De overledene ondervindt zeker pijn dood het gehuil van een levende. (Djamioe's sagier) Uit een andere overlevering leren we dat de toestand van de mens in het graf zo zal blijven tot de wederopstanding.

Pagina's : [1] 2