Bekijk volle/desktop versie : De mens evolueert nog steeds



Pagina's : [1] 2

31-05-2012, 17:03

Citaat:
1. We drinken melk
Oorspronkelijk kon de mens geen lactose meer verteren zodra hij geen borstvoeding meer kreeg. Toen men melk van koeien, schapen en geiten begon te drinken waren diegenen die wel lactose konden verteren beter af en konden zij zich beter voortplanten. Op dit moment is meer dan 95% van de Noord-Europeanen genetisch in staat om melkproducten te verteren.

2. We verliezen onze verstandskiezen
Onze voorouders hadden veel grotere kaken dan wij. Hierdoor konden zij goed kauwen op rauwe wortelen, noten en bladeren. Nu hebben we mes en vork om kleine hapklare stukjes eten te maken. Hierdoor hebben we geen verstandskiezen meer nodig. Tegenwoordig krijgt 35% van de mensen geen verstandskiezen meer.

3. We kunnen steeds beter tegen bepaalde ziektes
Uit onderzoek blijkt dat er in de laatste 40.000 jaar 1800 genen zijn bijgekomen. Veel van deze genen zorgen ervoor dat we bestand zijn tegen bepaalde infectieziektes als malaria en tuberculose.

4. Onze hersenen krimpen
Onze hersenen zijn de laatste 30.000 jaar van 1500 kubieke centimeter naar 1350 kubieke centimeter gekrompen. Er is een theorie die stelt dat onze hersenen krimpen zodat ze sneller werken en minder plaats innemen.

Meer over de evolutie van de mens

Bron: Mental Floss
bron


Citaat:
When we think of human evolution, our minds wander back to the thousands of years it took natural selection to produce the modern-day man. But are we still changing as a species, even today? New research suggests that, despite modern technology and industrialization, humans continue to evolve. “It is a common misunderstanding that evolution took place a long time ago, and that to understand ourselves we must look back to the hunter-gatherer days of humans,” says Dr. Virpi Lummaa from the University of Sheffield’s department of animal and plant sciences.

But not only are we still evolving, we’re doing so even faster than before. In the last 10,000 years, the pace of our evolution has sped up 100 times, creating more mutations in our genes, and more natural selections from those mutations. Here are some clues that show humans are continuing to evolve.
1. We Drink Milk


Historically, the gene that regulated a human’s ability to digest lactose shut down as they were weaned off of their mother’s breast milk. But when we began domesticating cows, sheep and goats, being able to drink milk became a nutritionally advantageous quality, and people with the genetic mutation that allowed them to digest lactose were better able to propagate their genes.

A 2006 study suggests this tolerance for lactose was still developing as early as 3,000 years ago in East Africa. That genetic mutation for digesting milk is now carried by more than 95 percent of Northern European descendants.
2. We’re Losing Our Wisdom Teeth


Our ancestors had much bigger jaws than we do, which helped them chew a tough diet of roots, nuts and leaves. And what meat they ate they tore apart with their teeth, all of which led to worn down chompers that needed replacing. Enter the wisdom teeth: A third set of molars is believed to be the evolutionary answer to accomodate our ancestors’ eating habits.

Today, we have utensils to cut our food. Our meals are softer and easier to chew, and our jaws are much smaller as a result, which is why wisdom teeth are often impacted when they come in — there just isn’t room for them. Like the appendix, wisdom teeth have become vestigial organs. One estimate says 35 percent of the population is born without wisdom teeth, and some say they will disappear altogether.
3. We’re Resisting Diseases

In 2007, a group of researchers looking for signs of recent evolution uncovered 1,800 genes that have only become prevalent in humans in the last 40,000 years, many of which are devoted to fighting infectious diseases like malaria. More than a dozen new genetic variants for fighting malaria are spreading rapidly among Africans. Another study found that natural selection has favored city-dwellers. Living in cities has produced a genetic variant that allows us to be more resistant to diseases like tuberculosis and leprosy. “This seems to be an elegant example of evolution in action,” says Dr. Ian Barnes from the School of Biological Sciences at Royal Holloway. “It flags up the importance of a very recent aspect of our evolution as a species, the development of cities as a selective force.”

4. Our Brains Are Shrinking

While we may like to believe our big brains make us smarter than the rest of the animal world, our brains have actually been shrinking over the last 30,000 years. The average volume of the human brain has decreased from 1,500 cubic centimeters to 1,350 cubic centimeters, which is equivalent to a chunk the size of a tennis ball.

There are several different conclusions as to why this is: One group of researchers suspects our shrinking brains mean we are in fact getting dumber. Historically, brain size decreased as societies became larger and more complex, suggesting that the safety net of modern society negated the correlation between intelligence and survival. But another, more encouraging theory says our brains are shrinking not because we’re getting dumber, but because smaller brains are more efficient. This theory suggests that, as they shrink, our brains are being rewired to work faster but take up less room. There’s also a theory that smaller brains are an evolutionary advantage because they make us less aggressive beings, allowing us to work together to solve problems, rather than tear each other to shreds.

5. We Have Blue Eyes

Originally, we all had brown eyes. But about 10,000 years ago, someone who lived near the Black Sea developed a genetic mutation that turned brown eyes blue. While the reason blue eyes have persisted remains a bit of a mystery, one theory is that they act as a sort of paternity test. “There is strong evolutionary pressure for a man not to invest his paternal resources in another man’s child,” says the lead author of a study on the development of our baby blues. Because it is virtually impossible for two blue-eyed mates to create a brown-eyed baby, our blue-eyed male ancestors may have sought out blue-eyed mates as a way of ensuring fidelity. This would partially explain why, in a recent study, blue-eyed men rated blue-eyed women as more attractive compared to brown-eyed women, whereas females and brown-eyed men expressed no preference.

31-05-2012, 17:14


Grappig, vooral punt 5, is dat een verklaring voor waarom "arische" mensen racistisch zouden (kunnen) zijn ?

Maar goed, effe serineus, is dit nieuws ?

31-05-2012, 17:25

Citaat door Gitane:
Grappig, vooral punt 5, is dat een verklaring voor waarom "arische" mensen racistisch zouden (kunnen) zijn ?

Maar goed, effe serineus, is dit nieuws ?
hoi gitane, zag dat je een bleekscheet bent, schrikken de paarden daar niet van?

31-05-2012, 17:32

Citaat door skygod:
hoi gitane, zag dat je een bleekscheet bent, schrikken de paarden daar niet van?
Nee die zijn ook wit..... ik geef toe, de rasechte racist op m.nl dat ben ik..... moet je na gaan, ik ben zelf wit en mijn paarden zijn ook wit....dat één van de twee een halfbloed arabiertje is dat moet je niet verder vertellen..... kan je toch niet aan hem zien....

Verder alles goed met Sky ?

31-05-2012, 17:42



Citaat door Gitane:
Nee die zijn ook wit..... ik geef toe, de rasechte racist op m.nl dat ben ik..... moet je na gaan, ik ben zelf wit en mijn paarden zijn ook wit....dat één van de twee een halfbloed arabiertje is dat moet je niet verder vertellen..... kan je toch niet aan hem zien....

Verder alles goed met Sky ?
pfff er ligt nog een berg werk te wachten, zie ertegen op en stel het uit tot ik stressie ben en er tegen 100/uur invlieg om het op tijd af te krijgen. Ga dadelijk aan de slag, ben "rijp"
Iets anders je paard was een mestise draver of zoiets, zijn dat paarden die karretjes trekken en waarmee geraced wordt?

31-05-2012, 17:46

Citaat door skygod:
pfff er ligt nog een berg werk te wachten, zie ertegen op en stel het uit tot ik stressie ben en er tegen 100/uur invlieg om het op tijd af te krijgen. Ga dadelijk aan de slag, ben "rijp"
Iets anders je paard was een mestise draver of zoiets, zijn dat paarden die karretjes trekken en waarmee geraced wordt?
Yep..... dat zijn paarden die je regelmatig tegen slachtprijs kan kopen omdat niemand ze hebben wil, tenminste wanneer ze niet snel genoeg kunnen draven en die paarden kunnen niet of moeilijk galopperen, mijn merrie galopeerd gelukkig wel maar dat heb ik wel echt moeten trainen..... nu kan ze zelfs op de plaats galoperen..... en die paarden die wel snel zijn werken al vanaf andrehalf jaar en zijn lichaamlijk zo goed als kapot met zeven jaar...... Mijn merrie is naar Duitseland gekomen in zo'n fijn transsport van twee à drie dagen zonder water waar drie of vier paarden de dood vinden omdat ze te dicht op elkaar staan enzo......

31-05-2012, 17:50
Ik loop ook alweer iets rechterop dan vanochtend geloof ik.

31-05-2012, 17:51

Citaat door Gitane:
Yep..... dat zijn paarden die je regelmatig tegen slachtprijs kan kopen omdat niemand ze hebben wil, tenminste wanneer ze niet snel genoeg kunnen draven en die paarden kunnen niet of moeilijk galopperen, mijn merrie galopeerd gelukkig wel maar dat heb ik wel echt moeten trainen..... nu kan ze zelfs op de plaats galoperen..... Ze is naar Duitseland gekomen in zo'n fijn transsport van twee à drie dagen zinder water waar drie of vier paarden de dood vinden omdat ze te dicht op elkaar staan enzo......
Ok ik zie het plaatje, een beetje als die windhonden die niet snel genoeg zijn. Zielig. Nu nog achteruit galoperen

31-05-2012, 17:51

Citaat door Gitane:
Yep..... dat zijn paarden die je regelmatig tegen slachtprijs kan kopen omdat niemand ze hebben wil, tenminste wanneer ze niet snel genoeg kunnen draven en die paarden kunnen niet of moeilijk galopperen, mijn merrie galopeerd gelukkig wel maar dat heb ik wel echt moeten trainen..... nu kan ze zelfs op de plaats galoperen..... en die paarden die wel snel zijn werken al vanaf andrehalf jaar en zijn lichaamlijk zo goed als kapot met zeven jaar...... Mijn merrie is naar Duitseland gekomen in zo'n fijn transsport van twee à drie dagen zonder water waar drie of vier paarden de dood vinden omdat ze te dicht op elkaar staan enzo......
http://de.wikipedia.org/wiki/Russischer_Traber in dit stukje staat dat ze vanaf 4 jaar op de renbaan zijn te vinden maar dat is dus niet waar ze beginnenn er in Rusland vroeg mee maar ze zijn danook met zeven jaar naar de filistijnen....Die van mij heb ik gekocht toen ze bijna drie was en ze is nu 22 jaar....

31-05-2012, 17:54
Donder toch op met evolutie. Stelletje filosofen


Sent from my iPhone 4s using Tapatalk

31-05-2012, 17:56

Citaat door skygod:
Ok ik zie het plaatje, een beetje als die windhonden die niet snel genoeg zijn. Zielig. Nu nog achteruit galoperen
Ik ben nooit zo'n ster geweest in dressage...... daarvoor moet je namelijk echt goed kunnen paardrijden....

31-05-2012, 18:06

Citaat door Gitane:
http://de.wikipedia.org/wiki/Russischer_Traber in dit stukje staat dat ze vanaf 4 jaar op de renbaan zijn te vinden maar dat is dus niet waar ze beginnenn er in Rusland vroeg mee maar ze zijn danook met zeven jaar naar de filistijnen....
Zorg er goed voor, ik ga aan de slag. .

31-05-2012, 18:15



Citaat door skygod:
Zorg er goed voor, ik ga aan de slag. .
Dat doe ik, bedankt, en werk ze.

31-05-2012, 18:20

Citaat door Mister_nerdje29:
Donder toch op met evolutie. Stelletje filosofen


Sent from my iPhone 4s using Tapatalk
Filosofen ? Dit zijn feiten.

31-05-2012, 19:47

Citaat door mrXalvador:
Filosofen ? Dit zijn feiten.
Ook over feiten kun je filosoferen. Neem bijvoorbeeld blauwe ogen-evolutie. Je wéét dat die geëvolueerd is uit bruin oogigen. Interessante vraag is dan wáárom dat Is gebeurd.

Pagina's : [1] 2