Liefde voor Allah en Zijn Profeet (s.a.s.)Allereerst moeten we de Islamitische tarbiyah beginnen door de kinderen de liefde voor Allah en Zijn Profeet (s.a.s.), zijn familie en zijn metgezellen bij te brengen. De liefde voor Allah is het kind bij de schepping reeds ingegeven. We zouden kunnen zeggen dat het erfelijk aangelegd is, als het ware een natuurlijk instinct. Het is een feit dat in alle godsdiensten de liefde voor de Schepper centraal staat, zo ook in de Islam.
Vaak hanteren ouders tactieken van het-angst-inboezemen door de kinderen te straffen met: "Als je stout bent, zal Allah je straffen in de hel". Dit is geen juiste methode. Hierdoor worden de kinderen zeker niet braver of beleefder. Integendeel, dit soort bangmakerijen hebben een funeste invloed op hun gevoelsleven en vooral ook op hun latere opvatting van de Islam.
In het ergste geval stappen zij af van de Islam. Daarom is het veel beter en verstandiger hun aangeboren gevoel voor geloof te stimuleren met woorden als: "Als je de waarheid spreekt, houdt Allah van je".
In de praktijk zijn kinderen die met liefde voor Allah en Zijn Profeet (s.a.s.) zijn opgevoed, meestal al zekerder van zichzelf door het zelfvertrouwen, dat het iman (geloof) en de Islam hun schenkt. Zij zullen altijd geloven, dat Allah hun leven leidt en hen beschermt. In moeilijke tijden en omstandigheden zullen ze zich altijd tot Hem wenden om hulp en troost. Zulke kinderen zullen dankzij dit gevoel van liefde veel gelukkiger zijn. Dit zal tot gevolg hebben, dat ze met hun beide voeten op de grond de toekomst tegemoet gaan. Ze zullen op dezelfde manier de aandacht en de liefde die ze van hun ouders en opvoeders hebben gekregen, doorgeven aan anderen.
Degenen die dit niet gehad hebben blijven verstoken van dergelijke belangrijke gevoelens. Daarom moeten we van jongs af aan beginnen, de kinderen liefde voor Allah en Rasul'lullah (s.a.s.) bij te brengen en daar mee hun geloofsbeleving tot ontwikkeling te brengen.
Natuurlijk is ook Godsvrees een gevoel dat de mens moet worden bijgebracht, wat niet altijd negatieve gevolgen heeft. Maar het tijdstip om de kinderen dit gevoel bij te brengen moet men liever tot later uitstellen. De kinderen moeten daartoe eerst tot de leeftijd des onderscheids gekomen zijn, d.w.z., zij moeten het onderscheid tussen goed en kwaad, tussen juist en onjuist hebben leren maken.
Voorbeeldfunctie van volwassenen
Een ander feit waarop we zeker moeten letten terwijl we het kind de liefde voor Allah en Rasul'lullah (s.a.s.) bijbrengen, is het eigen gedrag van de ouders, leraren en andere volwassenen uit de familiekring of naaste omgeving. Deze personen vervullen als het ware een voorbeeldfunctie voor het kind dat immers geneigd is na te doen wat het om zich heen ziet. Als de volwassenen uit de omgeving van het kind in hun godsdienstige beleving en handeling rust en vrede uitstralen, heeft dat een intense invloed op de kinderen. Door deze invloed zullen zij voor zichzelf het goede gedrag van de ouderen trachten te imiteren en daardoor geleidelijk aan zelf ook tot rustige en vreedzame personen opgroeien.
Kennisoverdracht
Volgens een overlevering (hadith) zegt Rasul'lullah (s.a.s.): " Spreek de mensen toe op hun eigen niveau van kennis: (Bukhari Ilm 45). Vertaald in de problematiek van de Islamitische tarbiyah betekent dat, dat we kinderen op een aanvaardbare en begrijpelijke manier over de Islam moeten vertellen, dus aangepast aan hun leeftijd en ervaringswereld. Als we te hoog grijpen, te moeilijke termen gebruiken of ingewikkelde onderwerpen behandelen, waarvoor de kinderen nog niet rijp zijn, wekt dat irritatie en afweer op. Via voorlezen van verhalen met een Islamitische inslag, zoals bijvoorbeeld het levensverhaal van Rasul'lullah (s.a.s.) en andere profeten, vrienden van de Profeet (s.a.s.) of belangrijke historische personen of gebeurtenissen, samen opzeggen van dankgebeden, lofprijzingen etc., wordt een positief resultaat bereikt.
Gezamenlijke activiteiten
Nog een methode om de kinderen godsdienstige vorming te geven is Gezamenlijke activiteiten te verrichten:
Met hen samen naar de moskee gaan, salât (gebed) en sawm (vasten) verrichten, de Islamitische feestdagen vieren, bepaald gedrag en ethische regels samen uitvoeren, in een kringgesprek hierover praten etc.
Aanleren en praktijk
Een praktische godsdienstige vorming bij muslim kinderen is noodzakelijk omdat de kinderen zich aan de Islamitische regels zouden moeten houden betreffende het aanleren en praktiseren van:
a. geloofszaken;
b. godsdienstoefeningen;
c. opvoedkundige zaken;
d. kleedingsvoorschiften;
e. ethische zaken;
f. historische gebeurtenissen;
g. omgangsregels binnen de school;
h. beloning en straf;
i. hygiëne en gezondheid;
j. sport en spel;
k. seksualiteitszaken.
In kort bestek hebben wij hier enkele facetten van de godsdienstige vorming van onze kinderen weergegeven die zouden kunnen bijdragen tot een gezonde Islamitische (geestelijke en lichamelijke) ontwikkeling van onze kinderen.
Wa'l hamdulillaahi Rabbi'l `aalamien.