Bekijk volle/desktop versie : Postnatale depressie, hoe ga je er mee om?



Pagina's : [1] 2 3 4 5

20-05-2012, 21:10
Wie heeft in haar/zijn omgeving meegemaakt dat een close iemand een postnatale depressie heeft gehad of heeft?


Welk advies kan je mij geven? Hoe om te gaan met iemand die helemaal de kluts kwijt is, oververmoeid, overspannen en zwaar ongelukkig is? Ze heeft 2 kinderen, een van 6 maanden en een van 2,5 jaar.

Moet ik helpen in huishouden? Babysitten? Zorg uit handen nemen?

20-05-2012, 21:11


Alle adviezen zijn welkom. En hoor graag jullie ervaringen.

20-05-2012, 21:14
Er zijn voor haar, haar helpen. Voor rust is het raadzaam Koran reciteren en/of laten draaien. In Sha Allaah komt het goed.

20-05-2012, 21:14
Hangt natuurlijk af van allerlei verschillende aspecten,
haar eigen kraambeleving> kraamtranen zijn "normaal" maar als de vrouw niet in de gaten wordt gehouden kan dit overgaan in een postnatale depressie. Het beste is de vrouw ondersteunen?? Huishouden en veel praten, een potje janken kan alle opgekropte stress vrijlaten... soms kun je het beste een psycholoooog inschakelen... ze kan er in blijven zitten met alle gevolgen van dien...
Uiteraard met de Islam als leidraad....
suc6, Allah i awnha

lief van je dat je zo bezig bent

20-05-2012, 21:18


Dames (en heren),
Vraag jullie nu echt om advies. Heb daarbij nu ook wel professioneel hulp maar heb ook echt behoefte aan jullie ervaringen en meningen.

Mijn zus is helemaal geflipt. Ze is een zorgzaam en perfectionistisch persoon. Huishouden perfect, werk perfect, opvoeding perfect, huwelijk perfect.. Na maanden op haar tenen te lopen is ze afgelopen donderdag in elkaar gezakt. Ze ziet het niet meer zitten.

20-05-2012, 21:27

Citaat door Surfster:
Dames (en heren),
Vraag jullie nu echt om advies. Heb daarbij nu ook wel professioneel hulp maar heb ook echt behoefte aan jullie ervaringen en meningen.

Mijn zus is helemaal geflipt. Ze is een zorgzaam en perfectionistisch persoon. Huishouden perfect, werk perfect, opvoeding perfect, huwelijk perfect.. Na maanden op haar tenen te lopen is ze afgelopen donderdag in elkaar gezakt. Ze ziet het niet meer zitten.
helpen met huishouden en koken etc is natuurlijk altjid makkelijk zeker als dat op dit moment ook veel energie van haar vergt.
Ik denk dat Koran reciteren haar zal helpen.
en anders moet ze naar de huisarts en evt psychologische hulp krijgen.

Allahieshafieha

20-05-2012, 21:29

Citaat door Surfster:
Dames (en heren),
Vraag jullie nu echt om advies. Heb daarbij nu ook wel professioneel hulp maar heb ook echt behoefte aan jullie ervaringen en meningen.

Mijn zus is helemaal geflipt. Ze is een zorgzaam en perfectionistisch persoon. Huishouden perfect, werk perfect, opvoeding perfect, huwelijk perfect.. Na maanden op haar tenen te lopen is ze afgelopen donderdag in elkaar gezakt. Ze ziet het niet meer zitten.
Allah i chafiehaaa...

20-05-2012, 21:32
ts is geen moslim

Wees er voor haar en help in het huishouden/koken, neem de kinderen weleens van haar over zodat zij een beetje rust heeft, en misschien handig om een bezoekje aan de huisarts te brengen

sterkte

20-05-2012, 21:33
Het is heel ernstig. Ze heeft afgelopen maandag een psychose gehad en nam afscheid van haar man en mij. Ze zei constant: het spijt mij het spijt mij wat gebeurd er met mijn zoontjes.

Nu zit ze flink aan de medicatie.


Maar wat kan ik doen? Doe ik er goed aan om daar elke dag te zijn? Om zorg uit handen te nemen? Mee te helpen met zorg voor de kinderen? Maal me druk dat mijn zwager het niet aan kan.


Citaat door supersoesje:
Hangt natuurlijk af van allerlei verschillende aspecten,
haar eigen kraambeleving> kraamtranen zijn "normaal" maar als de vrouw niet in de gaten wordt gehouden kan dit overgaan in een postnatale depressie. Het beste is de vrouw ondersteunen?? Huishouden en veel praten, een potje janken kan alle opgekropte stress vrijlaten... soms kun je het beste een psycholoooog inschakelen... ze kan er in blijven zitten met alle gevolgen van dien...
Uiteraard met de Islam als leidraad....
suc6, Allah i awnha

lief van je dat je zo bezig bent

20-05-2012, 21:35
Als het echt een depressie is, moet ze zo snel mogelijk naar de huisarts. Ze heeft waarschijnlijk therapie nodig..geestelijke ziektes moet je nooit onderschatten en depressie is gewoon een ziekte.

Mensen die het hier hebben over koran reciteren en opzetten weten vaak niet waar ze het over hebben...met alle respect maar we hebben het hier over een depressie. Misschien dat het haar tijdelijk eventjes beter laat voelen(als ze al echt gelovig is want dat is wel nodig wil je geloven dat het je zal helpen)maar daarna krijgt ze toch weer een terugval. Het is een depressie, ze heeft hulp nodig. God is geweldig maar Hij praat nou eenmaal niet terug..en dat is nou net wat ze nodig heeft. Een vriendin van mij is ook erg depressief geweest, nu aan de betere hand..een psycholoog hielp haar niet meer, dat vond ze achteraf bullshit omdat dat veel te passief is. Ze loopt bij een psychotherapeut(dat schijnt erg te helpen want die zet je zelf aan het werk en verandert je denkwijze) en een psychiater, daar is echter wel weer een wachtlijst voor.

En voor de TS; probeer zo veel mogelijk begrip te tonen, geef haar tijd..en probeer haar zorg uit de handen te nemen, babysitten etc en de andere dingen die gedaan moeten worden.

20-05-2012, 21:35

Citaat door FATIMAZOHRA85:
helpen met huishouden en koken etc is natuurlijk altjid makkelijk zeker als dat op dit moment ook veel energie van haar vergt.
Ik denk dat Koran reciteren haar zal helpen.
en anders moet ze naar de huisarts en evt psychologische hulp krijgen.

Allahieshafieha
Ze heeft nu professioneel hulp.

Probleem is dat ik in spagaat zit omdat ze alles zelf wil doen. Zelfs nu.

20-05-2012, 21:37

Citaat door Surfster:
Het is heel ernstig. Ze heeft afgelopen maandag een psychose gehad en nam afscheid van haar man en mij. Ze zei constant: het spijt mij het spijt mij wat gebeurd er met mijn zoontjes.

Nu zit ze flink aan de medicatie.


Maar wat kan ik doen? Doe ik er goed aan om daar elke dag te zijn? Om zorg uit handen te nemen? Mee te helpen met zorg voor de kinderen? Maal me druk dat mijn zwager het niet aan kan.
heftig, ja eerlijk maar wat moet je anders? dat gezin heeft nu echt hulp nodig..... denk dat de kinderen nu ff voorop staan> koken, uitstapjes, huishouden , en praten met zwager of in elk geval laten blijken dat je "hem" ook helpt..

20-05-2012, 21:42



Citaat door Surfster:
Ze heeft nu professioneel hulp.

Probleem is dat ik in spagaat zit omdat ze alles zelf wil doen. Zelfs nu.
probeer dan werk uit handen te nemen door bijv thuis alvast te koken en dan te bellen voordat ze zelf heeft gekookt en zeggen dat je teveel gemaakt hebt dan hoeft ze niet te koken, maar is ze ook niet achterdochtig dat je haar wil helpen.
mischien een avondje op haar kids passen zodat ze naar de bios en uit eten kan gaan met haar man.
of ladies day plannen met haar naar de kapper, mannicure en sauna gaan zodat ze zich kan ontspannen

20-05-2012, 21:42
Situatie was zo erg dat er zelfs crisisteam bij te pas kwam. Dus professioneel hulp is er nu. Ze zijn donderdag, vrijdag langs geweest, gisteren en vandaag gebeld, en morgen komen ze weer op huisbezoek. Ze zitten er dik bovenop.

Daarnaast heeft ze flink zware medicatie.


Dus er gewoon zijn volgens jou?


Citaat door _Sarah_:
Als het echt een depressie is, moet ze zo snel mogelijk naar de huisarts. Ze heeft waarschijnlijk therapie nodig..geestelijke ziektes moet je nooit onderschatten en depressie is gewoon een ziekte.

Mensen die het hier hebben over koran reciteren en opzetten weten vaak niet waar ze het over hebben...met alle respect maar we hebben het hier over een depressie. Misschien dat het haar tijdelijk eventjes beter laat voelen(als ze al echt gelovig is want dat is wel nodig wil je geloven dat het je zal helpen)maar daarna krijgt ze toch weer een terugval. Het is een depressie, ze heeft hulp nodig. God is geweldig maar Hij praat nou eenmaal niet terug..en dat is nou net wat ze nodig heeft. Een vriendin van mij is ook erg depressief geweest, nu aan de betere hand..een psycholoog hielp haar niet meer, dat vond ze achteraf bullshit omdat dat veel te passief is. Ze loopt bij een psychotherapeut(dat schijnt erg te helpen want die zet je zelf aan het werk en verandert je denkwijze) en een psychiater, daar is echter wel weer een wachtlijst voor.

En voor de TS; probeer zo veel mogelijk begrip te tonen, geef haar tijd..en probeer haar zorg uit de handen te nemen, babysitten etc en de andere dingen die gedaan moeten worden.

20-05-2012, 21:47
Dus zoveel mogelijk praktisch helpen?

Wat als ze het pertinent afslaat en er op aan dringt dat ik vooral mijn eigen leven moet leiden?

Zij voelt zich zwaar schuldig dat ik nu moet meehelpen. Mij maakt het echt niet uit! Van mij part trek ik in maar zij voelt zich nu zo schuldig..

Pagina's : [1] 2 3 4 5