Bekijk volle/desktop versie : Nieuwe lessen in nahw en sarf!



Pagina's : [1] 2 3

19-05-2012, 00:52
Komende dinsdag (22 mei 2012) begint een nieuwe cursus om nahw te leren. De les zal iedere week op dinsdagavond om 20:00 plaatsvinden.

Komende woensdag (23 mei 2012) begint een nieuwe cursus om sarf te leren. De les zal iedere week op woensdagavond om 20:00 plaatsvinden.

Wat is nahw?

Nahw is een Arabische taalwetenschap die zich bezig houdt met de zinsopbouw. Waarom is het bijvoorbeeld:

(مِن عِندِ اللَّـهِ)
Allaahi



Waarom is er een dammah (oe) bij de eerste, een fathah (a) bij de tweede en een kasrah (i) bij de derde? Dit heeft te maken met de plaats van de woorden in de zin en de functies ervan. Het einde van de woorden veranderen als de grammaticale statussen veranderen. Nahw zorgt ervoor dat je de verschillende grammaticale statussen begrijpt, waardoor je de Qoer-aan en de Soennah beter zal kunnen begrijpen.

Het boek dat we gebruiken is almoeti3 fisharhi l-aadjoerroemiyyah en deze is hier te downloaden: http://www.arabischstuderen.nl/downloads/docs/almoemti3fisharhilaadjoeroemiyyah.pdf

Wat is sarf?

Sarf is de Arabische taalwetenschap die zich bezig houdt met de opbouw van woorden. De Arabische taal is een Semitische taal. Een kenmerk van de Semitische talen is dat er een stam is waaruit veel woorden worden ontleent. Het woord kataba (hij schreef) kan vervoegt worden naar yaktoeboe (hij schrijft), oektoeb (schrijf!), al-kitaabah (het schrijven), kaatib (schrijver), maktoeb (hetgeen geschreven is), maktab (de plaats of tijd waar geschreven wordt) kitaab (boek) enz. Sarf geeft je de mogelijkheid om een stam te vervoegen en de vervoegingen te begrijpen.

Waar zal de les dan plaatsvinden

Via internet. We maken gebruik van WizIQ (een online omgeving om les mee te geven). Je kan via http://www.wiziq.com gratis een account aanmaken.

Hoeveel kost het?

Het is gratis.

Hoe meld ik me aan?

Je kan jezelf aanmelden door een e-mail te sturen met de titel 'aanmelding (sarf en/of nahw)' naar lessen@arabischstuderen.nl te sturen. Dan krijg je op de dag van de les een mail met de link naar de klas.

19-05-2012, 07:06


http://www.facebook.com/arabischstuderen

19-05-2012, 10:48

Citaat door M.Perry:
Zo leuk.
Haha, hoevaak heb jij het afgerond?

19-05-2012, 10:49
Broeder Arabischstuderen, welke boeken ga je deze keer behandelen? Wordt het niveau wat hoger?

19-05-2012, 15:36



Citaat door um_7usaam:
Broeder Arabischstuderen, welke boeken ga je deze keer behandelen? Wordt het niveau wat hoger?
We gaan al-moemti3 fi sharhi l-Aadjoerroemiyyah gebruiken. Deze is makkelijker dan at-toehfah.

19-05-2012, 20:13
http://www.arabischstuderen.nl

20-05-2012, 00:12

Citaat door studeerarabisch:
We gaan al-moemti3 fi sharhi l-Aadjoerroemiyyah gebruiken. Deze is makkelijker dan at-toehfah.
En in Sarf?

20-05-2012, 00:13

Citaat door um_7usaam:
En in Sarf?
Reschem 3aad tfaqeth?

20-05-2012, 00:15

Citaat door AmmatoelAziz:
Reschem 3aad tfaqeth?
We hadden bezoek en toen die weg waren, zat ik nog even met mijn ouders : )

men teqqedh shem?

20-05-2012, 00:19

Citaat door um_7usaam:
We hadden bezoek en toen die weg waren, zat ik nog even met mijn ouders : )

men teqqedh shem?
Gezellig!

Was nog effekes wat aan het opzoeken, weloe slaap terwijl ik echt erg moe ben. Al7amduLilah.

20-05-2012, 00:25
Sorry Ts voor dit onderdonsje. Moge Allaah het zegenen en van jullie accepteren en het profijtvol voor een ieder laten zijn ameen.

20-05-2012, 06:18

Citaat door um_7usaam:
En in Sarf?
Niet een specifiek boek. Het is een korte cursus op zich om de belangrijke zaken te belichten om in staat te zijn om bepaalde concepten van nahw te begrijpen, zoals bijvoorbeeld baab al-faa3il van at-toehfah as-saniyyah. Daarnaast zullen we behandelen hoe de werkwoorden worden vervoegd.

20-05-2012, 06:18



Citaat door AmmatoelAziz:
Sorry Ts voor dit onderdonsje. Moge Allaah het zegenen en van jullie accepteren en het profijtvol voor een ieder laten zijn ameen.
Geen probleem.

20-05-2012, 10:54

Citaat door studeerarabisch:
Niet een specifiek boek. Het is een korte cursus op zich om de belangrijke zaken te belichten om in staat te zijn om bepaalde concepten van nahw te begrijpen, zoals bijvoorbeeld baab al-faa3il van at-toehfah as-saniyyah. Daarnaast zullen we behandelen hoe de werkwoorden worden vervoegd.
Jazaakum Allaahu khayran!

20-05-2012, 17:59

Citaat door um_7usaam:
Haha, hoevaak heb jij het afgerond?
Ghehe, resqag dha. Even denken, als het goed is 1 keer nahw en 1 keer sarf. Alleen vond ik sarf niet zo leuk dus deed niet echt m'n best om het te begrijpen. Het blijkt wel dat bepaalde onderdelen echt nodig zijn om nahw beter te begrijpen dus tja, op naar de tweede ronde

Pagina's : [1] 2 3