Bekijk volle/desktop versie : Leftoverssss!



17-05-2012, 22:14
Iedereen heeft crisis, dus kunnen we best wel aan de zuinige bel trekken. Niet alleen daarom, maar ook als moslimzijnde is het verboden om voedsel te verspillen. Aangezien de mooie maand van de Ramadaan er weer aan komt, maar dit toch ook eigenlijk helaas de maand van verspilling is geworden lijkt het me een goed idee om wat meer met kliekjes te doen.

Laten we er dus een kliekjes topic van maken, alle ditjes en datjes, tips en tricks omtrent leftovers drop je hier insha'Allah. Natuurlijk is het ook altijd heeeel leuk om foto's te posten van je kliekjesmaaltijd.


Wat kun je doen met leftover-brood:

Met brood kun je eigenlijk best veel. Je kunt oud brood aan de eendjes voeren, maar je kunt er ook nog iets lekker van maken.

Croutons:


Ik maak croutons met Nederlands brood. Ik snij de korsten van het brood af (die dip ik in chocopasta en eet ik op, want ook dat gooi je niet weg hehe) en snij het brood in kleine blokjes. Dan besprenkel ik het brood met olijfolie, zout en oregano en bak ik het krokant op. Lekker over salade en soep.

Wentelteefjes



Hartige wentelteefjes:
Klop wat eieren met melk in een kommetje en doe hier wat zout bij (eventueel ook kruiden bij naar wens). Dep hier aan beide zijden het brood in en bak af in wat roomboter

Zoete wentelteefjes:
Klop wat eieren met melk in een kommetje en doe hier suiker bij. Dep hier aan beide zijden het brood in en bak af in wat roomboter. Na het bakken kun je er nog wat poedersuiker of honing op doen.

Marokkaans brood en stokbrood e.d kun je ook goed hiervoor gebruiken.

Broodpudding:



Dit heb ik zelf nog nooit gemaakt, maar ken het wel.
Recept van internet:

Ingrediënten voor 12 personen

300gr oud brood,halve liter melk,4 eieren,
50gr rozijnen,een eetlepel vanillebloem,
en een snufje kaneel,175gr suiker.


Bereidingswijze

De melk met de suiker erin warm laten worden
en over het brood gieten.Laat dit een uurtje
weken.Dan plet je het brood met een vork of met je handen,doe er dan de, rozijnen,vanillebloem,snuifje kaneel en de gekluste eieren er bij en alles goed mengen.
Doe het mengsel in een goed beboterende vorm,
en zet het nu 45-50 minuten in een voorverwarmde oven op 200?graden.
laat het nu afkoelen.
SMAKELIJK.


Paneermeel:



Snij de korsten van het brood en rooster het. Als het brood een mooi tintje heeft vermaal je het in een hakmolen en dan laat je de kruimel nog even roosteren in de oven. Je kunt er ook kruiden aan toevoegen

Toasties:



Nog teveel brood over? Even een dagje niet koken en lekker aan de toasties. Zet gewoon de toastie-ijzer op tafel, leg beleg neer waar jullie van houden (tonijn, kaas, la vache kiri, tomaten, ui, zitoen, kruiden etc.) en maak er zo een heerlike maaltijd van. Dit doen wij hier bijna 1x per week. Soms doen we er een soepje of een salade bij.

Ewa help es mee!

17-05-2012, 22:24


Weeeer is echt irritant nou. Heb ondertussen al 11 pm's ofzo van jullie gehad en nu kom je ook nog eens mijn topic kapen. Not cool!

17-05-2012, 22:32
Wollahila.. Kon je ze maar blocken.

17-05-2012, 22:37

Citaat door BillieAndJohn:
Wollahila.. Kon je ze maar blocken.
Ik vind het zo irritant al dat gespam. Wollah ma ik ga nog klikken. Alsof dat de enige site op de wereld is ofzo . Je kunt ze op negeer zetten, maar er komen steeds nieuwe namen bij.

17-05-2012, 22:40



Citaat door Meid..:
Weeeer is echt irritant nou. Heb ondertussen al 11 pm's ofzo van jullie gehad en nu kom je ook nog eens mijn topic kapen. Not cool!

17-05-2012, 22:50
Met brood kan je ook broodpudding maken


Wanneer er gjekookte aardappeltjes over blijven, kun je het in de koelkast stoppen en die avond en lekkere aardappelsade van maken.

Pasta: Nooit weggooien als er overblijft, stop het in een kommetje in de koelkast, is lekker om daarna koud te eten.

Overgebleven kip: mengen met mayo en curry, en zo een lekkere kip curry voor op de brood

etc.. eigenlijk zou je nooit overschot moeten hebben, want eten is eten

17-05-2012, 22:54

Citaat door Meid..:
Weeeer is echt irritant nou. Heb ondertussen al 11 pm's ofzo van jullie gehad en nu kom je ook nog eens mijn topic kapen. Not cool!
Echt he pfffmaar goede topic van je mashaAllah!

17-05-2012, 23:47

Citaat door LuBs:
Met brood kan je ook broodpudding maken


Wanneer er gjekookte aardappeltjes over blijven, kun je het in de koelkast stoppen en die avond en lekkere aardappelsade van maken.

Pasta: Nooit weggooien als er overblijft, stop het in een kommetje in de koelkast, is lekker om daarna koud te eten.

Overgebleven kip: mengen met mayo en curry, en zo een lekkere kip curry voor op de brood

etc.. eigenlijk zou je nooit overschot moeten hebben, want eten is eten
Die broodpudding had ik er al bijgezet.

oef heb nu zin in een pastasalade. Heerlijk. Ken je ook lekkere receptjes voor salades?

Sommige dingen lust ik niet als het een dag oud is. Zoals kipgerechten (kip met rijst, of kip met pasta etc.) kip gaat stinken als je het opwarmt. Nu heb ik ontdekt dat kip niet gaat stinken als je het in een pannetje opwarmt. Dus gewoon in de marq opwarmen en rijst bijvoorbeeld opbakken in een klein beetje boter. Heerlijk.
Ook pas iets nieuws maken als alles op is. Ben er steeds meer op gaan letten en wil deze aankomende Ramadan zo min mogelijk weggooien.

17-05-2012, 23:48
Oh, als we trouwens teveel eten hebben gemaakt, brengen we ook vaak een bord naar de buren. Zo verspil je ook niks.
Ben trouwens niet zo van het invriezen. Iemand nog tips hoe voedsel ingevroren lekker blijft?

17-05-2012, 23:48

Citaat door asma_92:
Echt he pfffmaar goede topic van je mashaAllah!
Ze is verbannen zie ik,

Opdat het van profijt mag zijn.