Bekijk volle/desktop versie : Hoe sterk moeten de Allochtonen zich aanpassen aan de NL cult.



Pagina's : [1] 2 3 4

02-12-2004, 16:30
Assimilatie: allochtonen moeten zich volledig aanpassen. Ze zijn hier in NL. De Nederlandse cultuur is zo geweldig.

Integratie: zich aan passen aan de NL cultuur, en heeft recht op z'n eigen cultuur.

Wederzijdse aanpassing: Aan elkaar aanpassen, Samen wordt het een MAROKKAANSENEDERLANDSESURINAAMSEANTILIAANSETURKSES UPER MIX

02-12-2004, 16:37


Samenleven betekent dat er sprake is van één cultuur met gedeelde waarden en normen.
Daarbinnen kan natuurlijk sprake zijn van verschillende achtergronden en geloven, maar het gaat nog steeds om één cultuur.

Dus binnen de Nederlandse cultuur, kun je moslim zijn en een Marokkaanse achtergrond hebben, maar het gaat wel om één cultuur !

Spreek je van meer culturen, dan spreek je van meer samenlevingen (en dus leef je niet met elkaar maar naast elkaar).

02-12-2004, 17:00
En wanneer gaan de kaaskoppen zich onderhand een keer aanpassen aan de 'allochtonen'?! Geven en nemen....en wat betreft het geven; 'allochtonen' hebben wat betreft immaterieel cultureel erfgoed meer te bieden dan zij ooit van de kaaskoppen kunnen ontvangen!

Laten we gewoon 'n deal sluiten: Een leven voor geld?

Orgo

02-12-2004, 17:06

Citaat door JeanGer:
Wat is de NL cultuur nou eigenlijk? Mijn mening is, iedereen met een NL paspoort is Nederlands en heeft dezelfde rechten als iedereen. In Nederland overheerst de gedachte dat autochtonen gastheren zijn en allochtonen bezoekers, belachelijk natuurlijk! Ik ben trouwens blank en niet gelovig. Zolang iedereen zich netjes houdt aan de Nederlandse wetgeving moet iedereen leren met elkaar om te gaan. Wij hebben bv de cultuur van Marokkanen te respecteren en Marokkanen die van de Nederlanders, maar niemand hoeft zich voor mij aan te passen, lekker blijven zoals je bent.

PS: Als NL echt zo tolerant is, dan was deze vraag nooit aan bod gekomen!
Om plezierig met elkaat samen te kunnen leven is er wel meer nodig dan alleen maar 'aan de wet houden'. Er is een groot verschil tussen wat fatsoenlijk is en wat niet verboden is. Als iedereen zich fatsoenlijk zou gedragen zou er geen probleem zijn. Maar marokkanen weten vaak niet wat fatsoen inhoud, en willen er ook niks over horen.

02-12-2004, 17:08


Het enige wat men MOET, is aanpassen aan de wet, dat is de enige objectieve normatieve kader.

02-12-2004, 17:09

Citaat door SingleCoil:
Om plezierig met elkaat samen te kunnen leven is er wel meer nodig dan alleen maar 'aan de wet houden'. Er is een groot verschil tussen wat fatsoenlijk is en wat niet verboden is. Als iedereen zich fatsoenlijk zou gedragen zou er geen probleem zijn. Maar marokkanen weten vaak niet wat fatsoen inhoud, en willen er ook niks over horen.
Hetzelfde geldt voor Nederlandse voetbalsupporters, Lonsdale jongeren die Moslimas bespugen, voor boeren in Friesland in discotheken.

02-12-2004, 17:10

Citaat door SingleCoil:
Om plezierig met elkaat samen te kunnen leven is er wel meer nodig dan alleen maar 'aan de wet houden'. Er is een groot verschil tussen wat fatsoenlijk is en wat niet verboden is. Als iedereen zich fatsoenlijk zou gedragen zou er geen probleem zijn. Maar marokkanen weten vaak niet wat fatsoen inhoud, en willen er ook niks over horen.
Er is een groot verschil tussen wat jou definitie van fatsoen is en de definitie van je marokkaanse buurman. Je kunt niet een ander persoon jou fatsoensnormen opdringen. Als je dat zou willen dan moeten die normen in de wet worden vastgelegd.

02-12-2004, 17:11

Citaat door MarueccoS17:
Assimilatie: allochtonen moeten zich volledig aanpassen. Ze zijn hier in NL. De Nederlandse cultuur is zo geweldig.

Integratie: zich aan passen aan de NL cultuur, en heeft recht op z'n eigen cultuur.

Wederzijdse aanpassing: Aan elkaar aanpassen, Samen wordt het een MAROKKAANSENEDERLANDSESURINAAMSEANTILIAANSETURKSES UPER MIX

02-12-2004, 18:01

Citaat door JeanGer:
Ik ben het met je eens met het feit dat als we met elkaar plezierig willen leven dat we dan aan elkaar moeten aanpassen. Maar je moet ook begrijpen dat die Marokkanen OOK Nederlanders zijn en dat hun cultuur OOK Nederlandse cultuur is. Als je niet met elkaar kunt opschieten dan moet je elkaar met rust laten, dat helpt perfect in het dagelijks leven. Maar wij Nederlanders vertellen steeds aan autochtonen hoe ze moeten leven en hoe ze moeten aanpassen aan onze gewoontes, lekker tolerant is dat. Doordat we ons zo gedragen (en door bepaalde reacties van de Marokkaanse gemeenschap) kunnen we minder prettig met elkaar leven. Maar als iedereen elkaar lekker met rust laat, dan verzeker ik je dat iedereen een stuk prettiger zal voelen. Hoop ik tenminste
Misschien komt dat omdat de cultuur teveel opgedrongen wordt.
Ik merk nooit wat van Hindoes ofzo.
Je merkt nooit wat van Chinezen of Indonesiers. En als we zon hekel zouden hebben aan buitenlanders zouden de kranten zich ook wel op hen storten voordat er slimmerikken met dat argument komen

02-12-2004, 18:20
Ik heb gestemd voor integratie hoewel ik twijfelde tussen deze optie en het wederzijdse aanpassen.
Het is toch integratie geworden.
Waarmee ik bedoel het respecteren van de Nederlandse wetten (zonder dat wordt samenleven echt onmogelijk) met name de grondwet en het meedoen in de samenleving als volwaardig burger.
Een bepaalde mate van wederzijdse aanpassing is daar ook voor nodig.
Ik denk dat we ook eens goed op zoek moeten gaan naar gedeelde waarden en normen.

03-12-2004, 11:36
Nederland en cultuur, yeahright! In die vele jaren dat ik in Kaaskopland heb moge leven van mijn Heer, kreeg ik heel vaak van kaaskoppen te horen dat moslims 'n warme cultuur hebben....Bijna geen individualisme; de Islam dringt zich zelfs door een cultuur. 'De' uit Islam voortkomende cultuur in Marokko en elders, werd een domper vanaf het moment dat 'buitenstaanders' uit machtzucht hun stempel kwamen zetten. Een epidemie waar de Marokkanen tot de dag van vandaag last van ondervinden en moeilijk raad mee weten!

Ik onderhoudt geregeld contact met het Marokkaanse vasteland en wat ik daarbij lees en hoor doet mijn broek op "halfnegen zakken"! Niet dat ik me daar om verbaasde, integendeel, ik had het als europese Marokkaan al sinds mijn jonge jaartjes zien aankomen! De westerse manier van leven botst met de islamitisch-Marokkaanse cultuur om de een of andere reden....Die reden weten ( onderandere ) kaaskoppen maar al te goed, toch?!?

Een mens kan nooit geschapen zijn om wreed tegen zichzelf en 'n ander te zijn, en daarom vind ik dat de westerse manier van leven niet binnen de islamitisch-Marokkaanse cultuur past.....Voor welvaart hoor je WELZIJN in te leveren. Als je mij niet gelooft: bied je autochtone buurman een luisterend oor aan en vraag hem hoe het met hem gaat.

....Wat je dan ongetwijfeld zult horen, is 'n deprimerend klaaggezang waar je reet Auww van zegt!

Orgo

03-12-2004, 11:40

Citaat door SingleCoil:
Om plezierig met elkaat samen te kunnen leven is er wel meer nodig dan alleen maar 'aan de wet houden'. Er is een groot verschil tussen wat fatsoenlijk is en wat niet verboden is. Als iedereen zich fatsoenlijk zou gedragen zou er geen probleem zijn. Maar marokkanen weten vaak niet wat fatsoen inhoud, en willen er ook niks over horen.


fatsoen, wat houdt dat dan volgens jou in?

03-12-2004, 12:26


[FONT=Verdana][SIZE=2]Nou, toch vreemd, moslims komen hier naar toe en dan moeten wij ons in de islam verdiepen? Ik begrijp het niet, wat heeft de islam nu te maken met een gebrek aan aanpassing aan Nederlandse waarden en normen?

Scottie.

Rotterdamse moslims: de afstand groeit

Autochtone stadgenoten krijgen niet alleen de schuld

ROTTERDAM - Tussen moslims en andersgelovigen in Rotterdam is de afstand gegroeid, er is een 'wij-zijcultuur' ontstaan. Dat is de beleving van de islamitische Rotterdammers, die hebben meegedaan aan het stadsdebat over de islam.

Zo'n vijftienhonderd Rotterdamse Turken, Marokkanen en Somaliërs discussieerden in september en oktober over islam en integratie, dus nog ruimschoots voor de moord op filmmaker Theo van Gogh.

Elf debatten en veertien bijeenkomsten van kaderleden van de eigen organisaties vonden er plaats. Veruit de meesten werden gehouden in het Turks, Marokkaans en Somalisch om de toegankelijkheid zo groot mogelijk te maken.

Vanaf januari gaan autochtone Rotterdammers meedoen aan het debat. Ter afsluiting volgt in het voorjaar een internationaal wetenschappelijk congres.

De islamitische Rotterdammers geven autochtonen niet alleen de schuld voor de verwijdering, al vinden ze dat die zich wel eens mogen verdiepen in de islam.

Marokkaanse vrouwen signaleren dat hun bevolkingsgroep 'zich soms letterlijk van de samenleving afsluit'. Zowel Turken als Marokkanen erkennen dat de taal te vaak nog een obstakel vormt. Somaliërs klagen dat de gemeente hen te weinig steunt bij het vinden van onderwijs en werk.

De islam vormt volgens de drie bevolkingsgroepen echter niet de oorzaak van de moeizame integratie van de tachtigduizend moslims in Rotterdam. Dat zijn de culturele tradities die voor islamitisch doorgaan, zoals uithuwelijking en achterstelling van de vrouw op diverse vlakken. De imams die uit de moederlanden worden ingevlogen, staven de gelovigen vaak in die misvattingen./b]

Maar of er nou een Nederlandse islam kan komen, daarover zijn de meningen verdeeld. Wel is het de hoogste tijd dat de imams in het Nederlands gaan preken, om de jongeren in het gareel te houden.

Over de eigen organisaties zijn de deelnemers ook ontevreden: die worden gedomineerd door de eerste generatie, louter mannen, met weinig contact heeft met de stadssamenleving.

Ondanks die zelfkritiek was het slotdebat gisteravond op het stadhuis een en al spraakverwarring. Waarom, vroeg wethouder Pastors van infrastructuur aan een zaal vol moslims, maakte niemand van de debaters een gebaar naar de Nederlandse samenleving. Van Surinaamse moslims hoorde hij onlangs de suggestie om de hoofddoeken af te doen als teken van goede wil. Het schoot opbouwwerkster Fatima Lamkarath in het verkeerde keelgat: ,,Er lijkt bijna gesteld te worden dat de hoofddoek de integratie in de weg staat. En die discussie [b]wil ik niet voeren!''

En wethouder Van den Anker van veiligheid wilde wel eens weten in hoeverre 'de politieke islam' wortel heeft geschoten in Rotterdamse bodem. Maar geen van de aanwezige moslims had ooit een radicale moslim ontmoet. Vanuit de zaal klonk omgekeerd alleen maar de roep om 'respect' en het gevoel als moslims eenzijdig de schuld te krijgen van de leefbaarheidsproblemen in de stad.

Integratiewethouder Geluk probeerde het nog eens uit te leggen: ,,De afgelopen twintig jaar is het misschien teveel gegaan over vrijheid en tolerantie en te weinig over wat we gemeenschappelijk willen hebben aan wetten, waarden en normen.''

03-12-2004, 14:22
Moslims horen zich volledig aan te passen vind ik.
Ze zijn nog altijd te gast in Nederland!

03-12-2004, 14:25
Ik ben zo geintegreerd als maar kan, veel mensen noemen me dan ook marokkaaS. Maar ja veel mensen zoals aboutaleb, hirsi ali, elatik etc, zijn geassimileerd en dat gaat me net te ver.

Pagina's : [1] 2 3 4