Bekijk volle/desktop versie : Reizen met contant geld



Pagina's : [1] 2 3 4

14-05-2012, 12:40
Ben je van plan om binnenkort naar Marokko reizen met contant geld of waardepapieren ter waarde van € 10.000 of meer? Dan vertelt douanebeambte Mufit Unal je graag hoe je problemen kunt voorkomen..

Meldplicht
Als je met contant geld of waardepapieren ter waarde van € 10.000 of meer naar Marokko dan ben je verplicht dit te melden bij de Douane op Schiphol. Vakantiegangers of zakenreizigers zijn hiervan niet altijd even goed op de hoogte. Zonde, want als bij controle blijkt dat u dat niet heeft gedaan, kan dat vervelende gevolgen hebben. Ook als het geld van iemand anders is, van wie je het hebt meegekregen. Mufit Unal, werkzaam bij de Douane op Schiphol (37): “Het is een kleine moeite, maar het kan je een hoop ellende besparen.”

Waarom is er een meldplicht?
“Sinds 1 juni 2007 is de Verordening Liquide Middelen (VLM) in de Europese Unie van kracht. De VLM heeft als doel om geldstromen die de Europese Unie binnenkomen of verlaten in kaart te brengen. Door zicht te houden op geldstromen kan de overheid terrorismefinanciering en witwaspraktijken tegengaan. Het aangeven van contant geld of waardepapieren is overigens een internationale verplichting en geldt veelal ook in de landen waar men naartoe reist. De precieze regeling kan wel van land tot land verschillen. Het is verstandig om je van te voren hiernaar te laten informeren.”

Hoe verloopt de meldprocedure dan precies?
“De douanekantoren op Schiphol bevinden zich voor en na de paspoortcontrole (bij lounge 3). Soms staan we ook nog met mobiele aangiftepunten bij de gates waar je direct kunt worden geholpen. Bij de Douane hoef je alleen een aangifteformulier in te vullen en in te leveren. Als je het ingeleverd hebt, controleert de Douane de melding, krijg je een kopie en dan ben je klaar. Het is een kleine moeite, waarmee onnodige problemen worden voorkomen.

Wat gebeurt er als ik het niet meld?
“Dan riskeer je een boete en het missen van je vlucht. De boete kan oplopen tot tien procent van het bedrag dat je bij hebt. Het kan zijn dat je koffer uit de bagageruimte gehaald wordt om te checken, waardoor je je vlucht mist.”

Handige links:
· Het aangifteformulier is via deze link te downloaden. Dit formulier is tevens bij de Douane op Schiphol in het Engels, Duits en Frans te verkrijgen
· Meer informatie over de meldplicht en Verordening Liquide Middelen vindt je via deze link.
· Wil je weten hoe de meldingsprocedure gaat, klik dan op deze link.
· Alle overige praktische informatie vindt je terug via deze link.

14-05-2012, 12:59


ik verstop het altijd .

14-05-2012, 13:04
Meld je het aan.. Dan komt de belastingdienst ff langs.

14-05-2012, 13:27

Citaat door Two-Face:
Meld je het aan.. Dan komt de belastingdienst ff langs.
Niet als het te verklaren is (legaal, wit geld).

14-05-2012, 13:33



Citaat door pizatiee:
ik verstop het altijd .
hoe is dat nou? 2 euromunten in je aars stoppen?

14-05-2012, 13:46

Citaat door Tunes27:
hoe is dat nou? 2 euromunten in je aars stoppen?
Het zelfde als een snikkol van een stormfronter denk ik zo, want die zijn ook niet groot.

14-05-2012, 13:55

Citaat door Bladerdeeg:
Het zelfde als een snikkol van een stormfronter denk ik zo, want die zijn ook niet groot.
laten we t Hurk ff beleefd vragen..

14-05-2012, 14:00

Citaat door Tunes27:
hoe is dat nou? 2 euromunten in je aars stoppen?
20 000 euro.

14-05-2012, 14:00

Citaat door Tunes27:
laten we t Hurk ff beleefd vragen..
Ranzig ventje.

14-05-2012, 14:01

Citaat door pizatiee:
20 000 euro.
past dat?

14-05-2012, 14:02

Citaat door Beelzebozo:
Ranzig ventje.
je moedertje is een ranzig ventje

14-05-2012, 14:09

Citaat door Tunes27:
past dat?
zal ik je beroven ?

14-05-2012, 14:15



Citaat door pizatiee:
zal ik je beroven ?
neem je moeder mee

14-05-2012, 14:15
Redactie is wakker, regeling bestaat al 80 jaar

14-05-2012, 14:25

Citaat door Tunes27:
neem je moeder mee
wat heb jij met moeders ?
bitch

Pagina's : [1] 2 3 4