Bekijk volle/desktop versie : Polygamie?



Pagina's : [1] 2

11-05-2012, 22:02
Salaam Alaikoeem Zuster/Broeders,

Ik heb ooit is gelezen of gehoord? dat een man meerdere vrouwen mag trouwen zolang
zijn 1e vrouw er ook achter staat? Klopt dit nou, want heb het opgezocht en kon het
eigenlijk nergens vinden..
En wat vinden jullie er eigenlijk van, Geef je mening..

WaSalaam.

11-05-2012, 22:14


Allahou A3lam, zou best kunnen gezien je de eerste vrouw daarmee pijn zou doen.

Maar up!

11-05-2012, 22:17
Djazakallah,
Bedankt voor je reactiee..
up up, Nog meningen? Wat vinden jullie ervan?


Citaat door boubacar:
Koran 4.3: En als gij vreest dat gij niet rechtschapen zult zijn bij het behandelen der wezen, huwt dan vrouwen die u behagen, twee of drie, of vier en als gij vreest, dat gij niet rechtvaardig zult handelen, dan één of wat uw rechter handen bezitten. Dat is voor u de beste weg, om onrechtvaardigheid te voorkomen.

Koran 4.129: Gij kunt geen volkomen gelijkheid tussen vrouwen handhaven, hoe gaarne gij het ook zoudt wensen. Maar neigt niet geheel tot één, zodat gij de andere in onzekerheid laat. En als gij u betert en vroom zijt, dan is Allah voorzeker Vergevensgezind, Genadevol.

Trouwen met meerdere vrouwen is niet zo zeer aangeraden, aangezien de man geen gelijkheid tussen meerdere vrouwen kan behouden. Polygamie is voornamelijk bedoeld voor maatschappelijke problemen, wanneer veel vrouwen een man nodig hebben, maar weinig geschikte mannen zijn. Maar alleen de rechtvaardige man kan polygamie praktiseren. Polygamie is namelijk voor veel mannen een onmogelijke onderneming!

Monogamie is hetgeen wat aangeraden is. Polygamie dient alleen bij uitzonderingen gepraktiseerd te worden:
Zo had profeet Muhammad een monogaam huwelijk met zijn meest geliefde vrouw Khadija. Na haar dood duurde het een tijd voordat hij hertrouwde. Hij trouwde toen pas met meerdere vrouwen.
Imam Ali ibn Abi Taleb had ook een monogaam huwelijk met zijn vrouw Fatima. Na haar dood trouwde hij ook pas met meerdere vrouwen.
Tegenwoordig neemt de man meerdere vrouwen, zodat zijn aanzien zal stijgen. Dit was niet de reden waarom profeet Muhammad en Imam Ali trouwden met meerdere vrouwen!

Wassalaam en welkom bij Islam...

11-05-2012, 22:18
Als je dat in een huwelijkscontract met hem afspreekt voordat jullie trouwen, en als voorwaarde stelt voor een huwelijk, dan dient hij zich daaraan te houden als hij hiermee in heeft gestemd. Maar als je al met hem getrouwd bent en je hebt deze voorwaarde niet gesteld, dan kan je hem dit niet verbieden.

11-05-2012, 22:22


Bedankt voor jje reactie, Maar stel nou dat je het niet hebt vastgelegd voor het huwelijk,
En je echtgenoot vertel je dat hy een 2e vrouw wilt trouwen...
Heeft zijn 1e vrouw dan geen mening meer? Of kan ze er nog wat aan doen?

11-05-2012, 22:23
Ik persoonlijk zou het nooit kunnen verdragen. Ik wil niet in strijd gaan met de Islaam, maar het zal mijn geest te veel worden.
Ben een dame dat jaloezie bezit. Heel erg sterk als het zover komt. Het is dan echt of de één of de ander.

11-05-2012, 22:33
Frappuccino: Ik zou het ook niet goedkeuren hoor.. Heel tegenstrijding idd, maar als het zover mag komen
zal ik gewoon gaan scheiden.. Ik zal daar echt kapot van gaan.
Vindt het idd wel heel sterk BarakAllahoe Fiek voor de vrouwen die dit wel kunnen..

11-05-2012, 22:36
Één vrouw is al hoofdpijn laat staan twee.

11-05-2012, 22:40

Citaat door HollanseMoslima:
Frappuccino: Ik zou het ook niet goedkeuren hoor.. Heel tegenstrijding idd, maar als het zover mag komen
zal ik gewoon gaan scheiden.. Ik zal daar echt kapot van gaan.
Vindt het idd wel heel sterk BarakAllahoe Fiek voor de vrouwen die dit wel kunnen..

Kapot gaan is nog zacht uitgedrukt.

Ja, ik ken één gezin die zo leven. Maar dan als vriendinnen van elkaar, Subhana Allah!

11-05-2012, 22:41

Citaat door -Frappuccino:
Kapot gaan is nog zacht uitgedrukt.

Ja, ik ken één gezin die zo leven. Maar dan als vriendinnen van elkaar, Subhana Allah!
Hahaha Jaa klopt.
Was er gewoon even nieuwschierig naar hoe andere hier over dachten..
Upjes..

11-05-2012, 22:43

Citaat door Khashiyatullah:
Één vrouw is al hoofdpijn laat staan twee.

Hebben we tenminste wat te bieden aan paracetamol..

Citaat door HollanseMoslima:
Hahaha Jaa klopt.
Was er gewoon even nieuwschierig naar hoe andere hier over dachten..
Upjes..
We will see Insha Allah..^_^

11-05-2012, 22:58

Citaat door Shaakir:
Als je dat in een huwelijkscontract met hem afspreekt voordat jullie trouwen, en als voorwaarde stelt voor een huwelijk, dan dient hij zich daaraan te houden als hij hiermee in heeft gestemd. Maar als je al met hem getrouwd bent en je hebt deze voorwaarde niet gesteld, dan kan je hem dit niet verbieden.
dit is niet correct .
de profeet vrede zij met hem zegt namelijk in een overlevering : elke voorwaarde die gesteld word ( in de akte ) die niet voorkomt in de koran , dan is dit een ongeldige voorwaarde al zijn het er 100.'

sheig al albanie zegt dat als een voorwaarde niet rechtsgeldig is hij ook niet nagekom huwelijken hoeft te worden ondanks de man instemt als de vrouw het eist .

er zijn bijna geen vrouwen die het leuk vindan dat hun man meerder vrouwen huwt.

11-05-2012, 22:59


er zijn ook geen bewijzen dat een man toestemming moet vragen aan zijn eerste vrouw . wie dit wel heeft dan zie ik deze graag tegemoet.

wel zie ik het als beter om het te bespreken .

11-05-2012, 23:02
Zouden jullie heren het zelf dan ook overwegen om een tweede vrouw te nemen?

11-05-2012, 23:03
sheig ibn baz zegt dat de oorsprong polygamie is , en dat deze vervalt als de man het niet aankan ( vreest)

en deze vrees heeft betrekking tot financiele gedeelte daar een man onmogelijk kwa liefde gelijke behandeling kan geven...

dit betekent niet dat een man zijn best niet kan doen betreft gelijke liefde, maar hij moet niet laten merken dat hij de ene meer lief heeft dan de andere ..zoals de profeet vrede zij met hem en aisha..radia allah 3anha ....

Pagina's : [1] 2