Bekijk volle/desktop versie : verhuizen naar belgie met de ouders nog recht op studiefinanciering?



11-05-2012, 19:08
Salamoe alaikoem wa rahmatoellah wa barkatoehoe,
Beste broeders en zusters,

Kunnen jullie mij met het volgende helpen. Ik vraag me af of ik namelijk recht heb op Nederlandse studiefinanciering als ik met mijn ouders naar Belgie verhuis en ik daar ga studeren? Van Belgie weet ik dat ik sowieso niks krijg.

Ik heb dit echt overal gezocht, maar helaas zonder resultaat.
Heeft iemand hier ervaring mee of hebben jullie enig idee, dan hoor ik graag jullie reacties.
Alvast bedankt!

Wa salam

11-05-2012, 20:37


Je krijgt in België kinderbijslag tot je 25ste en je krijgt als t goed is ook studiefinanciering van België en nl tenminste zo heb ik het een keer van iemand gehoord..

11-05-2012, 22:31
Nou mijn zus is in belgie getrouwd, terwijl ze nog een hbo opleiding volgde en studiefinancering kreeg.. en die moet 25000 euro terug betalen, omdat ze het niet heeft afgemaakt. Nou betaald ze het per maand, maar schuld = schuld. Dus een studie schuld krijg je zoiezo als je opleiding niet afmaakt in Nederland..


Maar wat ik wel weet is, dat je recht hebt op een ov als je in NEDERLAND blijft studeren, maar studie weet ik niet. Je kan beter langs een ib groep gaan.

12-05-2012, 10:14
Ja je hebt er recht op, zelfs als je in Belgie studeerd als NEDERLANDSE, ga bij ze langs envaag er naar het hangt per opleiding af!
En sowieso als je inNL nog studeerd krijg je studiefinancering, ik heb dit ook gehad. Ga er achteraan

12-05-2012, 10:41



Citaat door mocro_chickiaa:
Je krijgt in België kinderbijslag tot je 25ste en je krijgt als t goed is ook studiefinanciering van België en nl tenminste zo heb ik het een keer van iemand gehoord..
België betaalt niets ( enkel kindergeld) zeker als je bij je ouders bent. Hoogstens een deel van inschrijvingsbedrag . Volledig terecht trouwens.

12-05-2012, 11:11

Citaat door AirbusA380:
België betaalt niets ( enkel kindergeld) zeker als je bij je ouders bent. Hoogstens een deel van inschrijvingsbedrag . Volledig terecht trouwens.
Op je 18e schrijven ze kinderbijslag elke maand op jou rekening dus niet meer aan je ouders en dit tot 25ste
In nl krijg je om de 3 maanden kinderbijslag en dit tot je 18e aan je ouders.
En studie geld geven ze ook hoor, alleen weet ik niet hoe dat precies te werk gaat.

12-05-2012, 11:17

Citaat door mocro_chickiaa:
Op je 18e schrijven ze kinderbijslag elke maand op jou rekening dus niet meer aan je ouders en dit tot 25ste
In nl krijg je om de 3 maanden kinderbijslag en dit tot je 18e aan je ouders.
En studie geld geven ze ook hoor, alleen weet ik niet hoe dat precies te werk gaat.
Zolang ik studeerde kwam dat bij mijn ouders terecht, daar gaven ze dan zakgeld van
Zoals ik al stelde is de studiefinanciering in België veel beperkter in bedragen. Ik weet zelf van studenten die in mijn groep zatten, die geen recht hadden ondanks dat ze uit een 1 ouder gezin kwamen.

12-05-2012, 11:31

Citaat door mocro_chickiaa:
Op je 18e schrijven ze kinderbijslag elke maand op jou rekening dus niet meer aan je ouders en dit tot 25ste
In nl krijg je om de 3 maanden kinderbijslag en dit tot je 18e aan je ouders.
En studie geld geven ze ook hoor, alleen weet ik niet hoe dat precies te werk gaat.
studie geld in belgië geven ze maar eenmaal en dat bedraagt ongeveer 1000 tot de 1500 euro (voor één schooljaar).

En jouw ouders krijgen kinderbijslag tot je 25ste inderdaad en dat voor elke maand. Maar als je een (bij)baan hebt(en je verdient wel redelijk goed) en je staat nog ingeschreven bij je ouders thuis, dan word jouw kinderbijslag verkort of ingehouden.


Maar dit geld alleen voor mensen die in belgië studeren.