Bekijk volle/desktop versie : China boos op Al-Jazeera en zet journalist land uit



08-05-2012, 13:15
Melissa Chan, verslaggeefster van de Engelstalige tak van Al-Jazeera, is China uitgezet.

Dat heeft de Arabische nieuwszender dinsdag bekendgemaakt. Het is de eerste keer sinds 1998 dat China een buitenlandse journalist het land uitzet. Al-Jazeera schreef in een verklaring dat het geen andere keus had dan de Engelstalige redactie in China te sluiten, omdat de persaccreditatie en het visum van Chan niet werden verlengd.

Chan is Amerikaans staatsburger en heeft uitgebreid verslag gedaan van gevoelige onderwerpen zoals illegale landonteigening en de detentie van plattelandsbewoners in zogeheten 'zwarte gevangenissen'. China heeft geen toestemming gegeven om een vervanger voor Chan aan te wijzen. Haar uitzetting heeft geen gevolgen voor de Arabische redactie in China.
De uitzetting van Chan wordt gezien als een teken van de verharding van China ten aanzien van internationale media.

Beijing ziet buitenlandse media als een bedreiging voor het gezag en het wereldwijde imago van de regering. Buitenlandse verslaggevers hebben regelmatig te maken met intimidatie, controles en problemen met visa als hun berichtgeving de woede heeft gewekt van Chinese regeringsfunctionarissen. Afgelopen weekeinde heeft de Chinese politie een tiental buitenlandse journalisten op het matje geroepen.

De politie dreigde hun visa in te trekken omdat ze de regels zouden hebben overtreden toen ze verslag deden van de kwestie rondom de blinde activist Chen Guangcheng. Chan werd niet ter verantwoording geroepen en Al-Jazeera heeft niet bekendgemaakt waarom ze China moet verlaten. De Vereniging van Buitenlandse Journalisten in China zei dat Chan is beschuldigd van niet nader gespecificeerde overtredingen.

China zou niet blij zijn met de berichtgeving van Al-Jazeera. Vooral een documentaire, waarbij Chan overigens niet betrokken was, over de veroordeling van kleine criminelen en politieke gevangenen tot straffen in werkkampen was tegen het zere been van Beijing. De journalistenvereniging zei 'ontzet te zijn over het besluit van de Chinese regering'.

(Novum)

08-05-2012, 13:50


okeeeeeeeeeeee

08-05-2012, 15:14

Citaat:
Al-Jazeera was voor de gebeurtenis van 11 september 2001 zeer opbjectief, maar ook zij liggen in handen van de zionistische joden. Al-Jazeera is bijvoorbeeld helemaal stil wat er werkelijk in Afghanistan of Irak aan de hand is. Zij maken plannen, maar Allah is de beste Planner.
ja dat klopt daarna dreigde geloof ik als ik het nog goed weet amerika om aljazeera te ontkoppelen van sateliet en sindsdien merk ik dat aljazeera een andere koers gevaren is

mischien ligt het aan mij

09-05-2012, 02:06
Tijah elmo3akis


09-05-2012, 10:55


Stelletje honden zijn het...Mooi dat ze er uitgeknikkerd werden en nu moeten ze handjes en voetjes kussen om weer terug te komen...