Bekijk volle/desktop versie : Studie Opleiding doktersassistente/medische secretaresse? Van België naar Nederland, help!



07-05-2012, 14:42
Salaam iedereen

In België heb je de opleiding genaamd medical management assistent, dit is een 3-jarige opleiding op de hbo waarbij je uiteindelijk afstudeert als een medische secretaresse. Gezien mijn ziekte zou ik graag willen overstappen naar deze opleiding maar dan in Nederland waarschijnlijk. Iemand enige ervaring met een gelijkaardige opleiding?

Ik weet dat er de opleiding doktersassistente is in Nederland maar dit is vmbo geloof ik ? Moesten er mensen zijn die dit studeren, zou fijn als je even een berichtje achter laat met hoe je dag eruit ziet en of het fysiek zwaar is, stressy etc.

Bedankt alvast iedereen!

09-05-2012, 20:33


er bestaat ook gewoon de opleiding medische secretaresse op mbo niveau

09-05-2012, 21:05

Citaat door _Sabrina_:
er bestaat ook gewoon de opleiding medische secretaresse op mbo niveau
Sabrina enorm bedankt, ik werd hier al hopeloos... Maar dat is dan gewoon 1 jaar? Heb je enig idee wat dan het verschil is tussen medisch secretaresse en doktersassistente? En het verschil tussen deze opleidingen qua niveau, is het verstandiger dat ik dit doe of hbo niveau(als dit bestaat?) of mbo niveau?

Komaan mensen aub help me!

10-05-2012, 10:13
Beide opleidingen zijn op mbo niveau en duren 3 jaar. Je kan ze wel versneld volgen maar doen moet je wel aan bepaalde eisen voldoen. Het is verschil dat als je da. volgt medische handelingen leert uitvoeren zoals oren uitspuiten, prikken enz. Een medische secretaresse doet dit niet voor de rest zijn ze wel het zelfde.

Helaas voor mij zijn deze opleidingen niet op hbo niveau met als gevolg dat ik een keuze moet maken dus gewoon een hbo opleiding kiezen waar ik niets mee heb of onder mijn niveau studeren waar mijn interesses wel liggen.

Als je nog vragen hebt stel ze gerust

10-05-2012, 13:56



Citaat door _Sabrina_:
Beide opleidingen zijn op mbo niveau en duren 3 jaar. Je kan ze wel versneld volgen maar doen moet je wel aan bepaalde eisen voldoen. Het is verschil dat als je da. volgt medische handelingen leert uitvoeren zoals oren uitspuiten, prikken enz. Een medische secretaresse doet dit niet voor de rest zijn ze wel het zelfde.

Helaas voor mij zijn deze opleidingen niet op hbo niveau met als gevolg dat ik een keuze moet maken dus gewoon een hbo opleiding kiezen waar ik niets mee heb of onder mijn niveau studeren waar mijn interesses wel liggen.

Als je nog vragen hebt stel ze gerust
Op mbo niveau en toch nog 3 jaar? Jeetje, dan kan ik de opleiding beter op hbo niveau in België doen!

En ik heb eigenlijk geen zin om onder mijn niveau te gaan studeren... Stom dat het verschil zo groot is tussen deze 2 landen!

10-05-2012, 14:09

Citaat door Nadia_10:
Op mbo niveau en toch nog 3 jaar? Jeetje, dan kan ik de opleiding beter op hbo niveau in België doen!

En ik heb eigenlijk geen zin om onder mijn niveau te gaan studeren... Stom dat het verschil zo groot is tussen deze 2 landen!
je kan die opleidingen ook versneld doen 1,5 tot 2 jaar duurt het dan
Of volgen via een particuliere school daar kan je hem in 1jaar doen. Misschien dat nog in optie is?

10-05-2012, 21:08

Citaat door _Sabrina_:
je kan die opleidingen ook versneld doen 1,5 tot 2 jaar duurt het dan
Of volgen via een particuliere school daar kan je hem in 1jaar doen. Misschien dat nog in optie is?
En wat houdt een particuliere school juist in? Lijkt me nog wel een optie ja, lijkt me gewoon belachelijk om een mbo opleiding voor 3 jaar te gaan doen als het in België op hbo niveau voor hetzelfde aantal jaar is.