Bekijk volle/desktop versie : Iets wat ik moeilijk begrijp....



06-05-2012, 16:47
Salaam Alaykoum iedereen,

Zoals iedereen weet gebeurt alles met de wil van Allah. Ik geloof daar ook in en twijfel er niet aan maar toch zit ik met bepaalde dingen die ik moeilijk begrijp..

Stel iemand die een ziekte krijg, Allah heeft voor diegene al bepaald wanneer hij sterft en hoe hij sterft. Waarom is het voor ons dan een plicht om duaa te doen voor diegenen, en te bidden dat hij wordt genezen, als Allah de Alwetende isen zijn dag al vast staat?
Ik bedoel wij hebben daar toch geen baat bij, zijn dag komt dan toch... Of heb ik het hier mis?

Laatst is er een marokkaanse meisje uit een raam gevallen, dit is dan toch ook haar Mektab? Dit heeft Allah toch zo bepaald? Maar dan hoor ik oudere gelovige zeggen: 'Had die moeder maar het raam dichtgedaan, of had ze maar haar kind meegenomen".?? Dit wordt gezegd door veel mensen om mij heen, dat zijn ook gelovige.. dan vraag ik me echt af van huh dit heeft Allah toch gewild? Wie ben jij dan om te zeggen, had ze dit maar moeten doen of dat......????

Kan iemand mij wat duidelijkheid geven d.m.v verzen uit de Koran? Misschien spreekt het voor zich bij velen, maar ik zou graag wat meer info willen!!

Bij voorbaat dank,

Panterr

06-05-2012, 17:10


in de volgende video wordt er enige licht geworpen op het onderwerp Qadr.. (voorbeschikking) .. luister het in zijn geheel ..

[video=youtube;5Js_VNcajsM]http://www.youtube.com/watch?v=5Js_VNcajsM[/video]

http://www.youtube.com/watch?v=5Js_VNcajsM

07-05-2012, 23:14
Shoukran broeder!

07-05-2012, 23:33
"Als" denken is toch een vorm van Shirk?[/SIZE]

07-05-2012, 23:55



Citaat door Panterr:
Salaam Alaykoum iedereen,

Zoals iedereen weet gebeurt alles met de wil van Allah. Ik geloof daar ook in en twijfel er niet aan maar toch zit ik met bepaalde dingen die ik moeilijk begrijp..

Stel iemand die een ziekte krijg, Allah heeft voor diegene al bepaald wanneer hij sterft en hoe hij sterft. Waarom is het voor ons dan een plicht om duaa te doen voor diegenen, en te bidden dat hij wordt genezen, als Allah de Alwetende isen zijn dag al vast staat?
Ik bedoel wij hebben daar toch geen baat bij, zijn dag komt dan toch... Of heb ik het hier mis?

Laatst is er een marokkaanse meisje uit een raam gevallen, dit is dan toch ook haar Mektab? Dit heeft Allah toch zo bepaald? Maar dan hoor ik oudere gelovige zeggen: 'Had die moeder maar het raam dichtgedaan, of had ze maar haar kind meegenomen".?? Dit wordt gezegd door veel mensen om mij heen, dat zijn ook gelovige.. dan vraag ik me echt af van huh dit heeft Allah toch gewild? Wie ben jij dan om te zeggen, had ze dit maar moeten doen of dat......????

Kan iemand mij wat duidelijkheid geven d.m.v verzen uit de Koran? Misschien spreekt het voor zich bij velen, maar ik zou graag wat meer info willen!!

Bij voorbaat dank,

Panterr
dua is een onderdeel van de qadr

08-05-2012, 00:08

Citaat door broederrr:
in de volgende video wordt er enige licht geworpen op het onderwerp Qadr.. (voorbeschikking) .. luister het in zijn geheel ..

[video=youtube;5Js_VNcajsM]http://www.youtube.com/watch?v=5Js_VNcajsM[/video]

http://www.youtube.com/watch?v=5Js_VNcajsM
-

08-05-2012, 00:42

Citaat door Mw.Zakelijk:
"Als" denken is toch een vorm van Shirk?[/SIZE]


niet altijd shirk....

het woordje '' ALS ''

er zijn 4 categorien '' als ''

- de vorm waarbij iemand zondig is :

hierbij spreekt iemand het lot tegen en druist ertegen in , voorbeeld ,

Als die persoon niet op reis zou gaan , zou hem de dood niet overkomen zijn of iets anders...
----------------------------------------------------------------------------------------
- nog een vorm waarbij iemand zondig is

hierbij heeft een persoon de intentie om iets slechts te begaan , voorbeeld ,

Als ik het geld had zou ik muziekinstrumenten kopen

------------------------------------------------------------------------------------------------

- vorm waarbij iemand beloning krijgt

hierbij heeft de persoon de intentie omiets goeds te verrichten , voorbeeld ,

Als ik geld zou hebben , zou ik een moskee hebben gebouwd

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- de 4e en laatste vorm , is degene die deze vorm draagt is niet zondig en word ook niet voor beloond

deze vorm is vrij van de intentie van voorgaanden , voorbeeld ,

dit is de weg naar de moskee, Als je via die andere kant gaat dan is het een omweg


vertaald door : Al-Maghribi
uit het boekje :'' Dalil al ilmi ......''(pag 40/41) schrijver Sheig Abdelaziz bin Mohammed Bin Abdullah Al-Sadda7aan

08-05-2012, 00:49

Citaat door Al-Maghribi:
niet altijd shirk....

het woordje '' ALS ''

er zijn 4 categorien '' als ''

- de vorm waarbij iemand zondig is :

hierbij spreekt iemand het lot tegen en druist ertegen in , voorbeeld ,

Als die persoon niet op reis zou gaan , zou hem de dood niet overkomen zijn of iets anders...

- nog een vorm waarbij iemand zondig is

hierbij heeft een persoon de intentie om iets slechts te begaan , voorbeeld ,

Als ik het geld had zou ik muziekinstrumenten kopen

- vorm waarbij iemand beloning krijgt

hierbij heeft de persoon de intentie omiets goeds te verrichten , voorbeeld ,

Als ik geld zou hebben , zou ik een moskee hebben gebouwd

- de 4e en laatste vorm , is degene die deze vorm draagt is niet zondig en word ook niet voor beloond

deze vorm is vrij van de intentie van voorgaanden , voorbeeld ,

dit is de weg naar de moskee, Als je via die andere kant gaat dan is het een omweg


vertaald door : Al-Maghribi
uit het boekje :'' Dalil al ilmi ......''(pag 40/41) schrijver Sheig Abdelaziz bin Mohammed Bin Abdullah Al-Sadda7aan
The answer, TOP!

BarakAllaahoe Feek

08-05-2012, 00:54

Citaat door Al-Maghribi:
niet altijd shirk....

het woordje '' ALS ''

er zijn 4 categorien '' als ''

- de vorm waarbij iemand zondig is :

hierbij spreekt iemand het lot tegen en druist ertegen in , voorbeeld ,

Als die persoon niet op reis zou gaan , zou hem de dood niet overkomen zijn of iets anders...
----------------------------------------------------------------------------------------
- nog een vorm waarbij iemand zondig is

hierbij heeft een persoon de intentie om iets slechts te begaan , voorbeeld ,

Als ik het geld had zou ik muziekinstrumenten kopen

------------------------------------------------------------------------------------------------

- vorm waarbij iemand beloning krijgt

hierbij heeft de persoon de intentie omiets goeds te verrichten , voorbeeld ,

Als ik geld zou hebben , zou ik een moskee hebben gebouwd

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

- de 4e en laatste vorm , is degene die deze vorm draagt is niet zondig en word ook niet voor beloond

deze vorm is vrij van de intentie van voorgaanden , voorbeeld ,

dit is de weg naar de moskee, Als je via die andere kant gaat dan is het een omweg


vertaald door : Al-Maghribi
uit het boekje :'' Dalil al ilmi ......''(pag 40/41) schrijver Sheig Abdelaziz bin Mohammed Bin Abdullah Al-Sadda7aan
up ......opdat het profijtvol mag zijn ....

09-05-2012, 15:38
Shoukran broeder!! Ik weet dat "als" overbodig is, maar soms doe ik het echt onbewust.. ik weet dat allah alles heeft voorgeschreven en ook alles met de wil van allah gebeurt. Ik hoorde dat je bijvoorbeeld sommige dingen kunt voorkomen, maar als een kind uit een raam valt, stond dat toch ook voorgeschreven? Zij zeggen, nee haar moeder had beter op haar moeten letten.Telkens hoor ik wat anders, dat ik zelf ook ga twijfelen... snap je dat? Dat is dan toch ook elmektab. Want dood, ziekte etc weet ik dat het elmektab is en je dat niet kan voorkomen...

Barakallahoe fiekoem voor al jullie reacties!!!!!

09-05-2012, 15:42
Punt is dat wij, als mensen niet weten WAT er gaat komen. Dat is het verschil.