Bekijk volle/desktop versie : Is dit een hadith?



Pagina's : [1] 2

06-05-2012, 15:19

Citaat:
Werk in deze wereld alsof je voor altijd blijft leven en werk voor het Hiernamaals alsof je morgen dood gaat
.
Ik hoor het vaak en ik krijg soms ook te horen dat het een hadith is, maar ik heb het nooit kunnen vinden.

06-05-2012, 19:23



Citaat door H_H_H:
.
Ik hoor het vaak en ik krijg soms ook te horen dat het een hadith is, maar ik heb het nooit kunnen vinden.
Assalamoe alikom,

Dit is een verzonnen Hadith.

Wassalaam,

06-05-2012, 21:23
Soennieten volgen de Islaam. Dus ja, de hadith bestaat dan niet als ik jou moet geloven. Zelfs dat doe ik niet.

Bronnen...

06-05-2012, 21:24
Soennieten volgen de Islaam. Dus ja, de hadith bestaat dan niet als ik jou moet geloven. Zelfs dat doe ik niet.

Bronnen...

06-05-2012, 23:45



Citaat door massin:
Assalamoe alikom,

Dit is een verzonnen Hadith.

Wassalaam,
ok heb je ook bewijs en geen albaani bronnen aub.

07-05-2012, 17:35
En wie moet ik nu geloven?

07-05-2012, 18:04
Wachten op bewijs van de AhluSunnah!

07-05-2012, 19:03
Dan wacht ik wel. =)

08-05-2012, 12:19
Ik wacht nog steeds. =)

08-05-2012, 14:37

Citaat door H_H_H:
En wie moet ik nu geloven?



geloof die uitspraak. Het is de plicht van elk moslim om zijn best te doen in deze dunya en zijn best voor de aghira.

Laat je niet gek maken door mensen die zeggen dat we alleen aan het hiernamaaals moeten denken.
Er moet aan beiden gedacht worden, want ook hierover zul je ondervraaagd worden.

Er zijn zat van die extremisten die niks meer willen uitvoeren in de mom van, deze dunya is niks, die hebben dus niet veel van de islam begrepen.

werk, studeer, help anderen , geniet van je vrije tijd en geef de islam ook zijn tijd. En als je bezig bent kun je Allah ook gedenken in je hart. Als het allemaal maar binnen de grenzen van de islam gebeurd.

08-05-2012, 15:02

Citaat door H_H_H:
.
Ik hoor het vaak en ik krijg soms ook te horen dat het een hadith is, maar ik heb het nooit kunnen vinden.
deze uitspraak is zwak verklaart , en door sommigen zeer zwak....

zie asilsilaat ada3iefa van sheig al albanie 63/1

er zijn enkele uitspraken die erop lijken en ook deze zijn zwak (da3ief) of verzonnen (mawdoe3)

er zijn echter wel authentieke hadits die de betekenis wel ondersteunen , dat zul je hieronder lezen ..

" اعمل لدنياك كأنك تعيش أبدا , و اعمل لآخرتك كأنك تموت غدا " .

قال الألباني في سلسلة الأحاديث الضعيفة ( 1 / 63 ) : $ لا أصل له مرفوعا .
و إن اشتهر على الألسنة في الأزمنة المتأخرة حتى إن الشيخ عبد الكريم العامري
الغزي لم يورده في كتابه " الجد الحثيث في بيان ما ليس بحديث " .
و قد وجدت له أصلا موقوفا , رواه ابن قتيبة في " غريب الحديث " ( 1 / 46 / 2 )
حدثني السجستاني حدثنا الأصمعي عن حماد بن سلمة عن عبيد الله بن العيزار عن
#‏عبد الله بن عمرو #‏أنه قال : فذكره موقوفا عليه إلا أنه قال :
" احرث لدنياك " إلخ .
و عبيد الله بن العيزار لم أجد من ترجمه .
ثم وقفت عليها في "‏تاريخ البخاري " ( 3 / 394 ) و " الجرح و التعديل " ( 2 / 2
/ 330 ) بدلالة بعض أفاضل المكيين نقلا عن تعليق للعلامة الشيخ عبد الرحمن
المعلمي اليماني رحمه الله تعالى و فيها يتبين أن الرجل وثقه يحيي بن سعيد
القطان و أنه يروي عن الحسن البصري و غيره من التابعين فالإسناد منقطع .
و يؤكده أنني رأيت الحديث في " زوائد مسند الحارث " للهيثمي ( ق 130 / 2 ) من
طريق أخرى عن ابن العيزار قال : لقيت شيخا بالرمل من الأعراب كبيرا فقلت : لقيت
أحدا من أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم ? فقال : نعم , فقلت : من ? فقال :
عبد الله بن عمرو بن العاص ....
ثم رأيت ابن حبان قد أورده في " ثقات أتباع التابعين " ( 7 / 148 ) .
و رواه ابن المبارك في " الزهد " من طريق آخر فقال ( 218 / 2 ) : أنبأنا محمد
ابن عجلان عبد الله بن عمرو بن العاص قال : فذكره موقوفا , و هذا منقطع و قد
روي مرفوعا , أخرجه البيهقي في سننه ( 3 / 19 ) من طريق أبي صالح حدثنا الليث
عن ابن عجلان عن مولى لعمر بن عبد العزيز عن عبد الله بن عمرو بن العاص عن
رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال : فذكره في تمام حديث أوله :
" إن هذا الدين متين فأوغل فيه برفق , و لا تبغض إلى نفسك عبادة ربك , فإن
المنبت لا سفرا قطع و لا ظهرا أبقى , فاعمل عمل امريء يظن أن لن يموت أبدا ,
و احذر حذر ( امريء ) يخشى أن يموت غدا " .
و هذا سند ضعيف و له علتان جهالة مولى عمر بن عبد العزيز و ضعف أبي صالح و هو
عبد الله بن صالح كاتب الليث كما تقدم في الحديث ( 6 ) .
ثم إن هذا السياق ليس نصا في أن العمل المذكور فيه هو العمل للدنيا , بل الظاهر
منه أنه يعني العمل للآخرة , و الغرض منه الحض على الاستمرار برفق في العمل
الصالح و عدم الانقطاع عنه , فهو كقوله صلى الله عليه وسلم : " أحب الأعمال
إلى الله أدومها و إن قل " متفق عليه والله أعلم .
هذا و النصف الأول من حديث ابن عمرو رواه البزار ( 1 / 57 / 74 ـ كشف الأستار )
من حديث جابر , قال الهيثمي في " مجمع الزوائد " ( 1 / 62 ) : و فيه يحيى بن
المتوكل أبو عقيل و هو كذاب .
قلت : و من طريقه رواه أبو الشيخ ابن حيان في كتابه " الأمثال " ( رقم 229 ) .
لكن يغني عنه قوله صلى الله عليه وسلم :
" إن هذا الدين يسر , و لن يشاد هذا الدين أحد إلا غلبه , فسددوا و قاربوا
و أبشروا ... " أخرجه البخاري في صحيحه من حديث أبي هريرة مرفوعا .
و قد روى الحديث بنحوه من طريق أخرى و سيأتي بلفظ ( أصلحوا دنياكم ... ) ( رقم
878 ) .

وهذا موضع آخر له تعلق بالحديث:

" أصلحوا دنياكم , و اعملوا لآخرتكم , كأنكم تموتون غدا " .

قال الألباني في " السلسلة الضعيفة و الموضوعة " ( 2 / 266 ) :

$ ضعيف جدا $ . رواه القضاعي ( 60 / 2 ) عن مقدام بن داود قال : أخبرنا علي بن
معبد قال : أخبرنا عيسى بن واقد الحنفي عن سليمان بن أرقم عن الزهري عن # أبي
هريرة # مرفوعا . قلت : و هذا سند ضعيف جدا , سليمان بن أرقم و مقدام بن داود
ضعيفان جدا . و عيسى بن واقد لم أعرفه . و الحديث عزاه السيوطي في " الجامع
الصغير " للديلمي في " مسند الفردوس " عن أنس . و تبعه نجم الدين الغزي في
"‎حسن التنبه فيما ورد في التشبه " ( 8 / 70 ) و قال المناوي : " و فيه زاهر بن
طاهر الشحامي , قال في " الميزان " كان يخل بالصلوات فترك الرواية عنه جمع . و
راويه عن أنس مجهول "‎. ثم رأيته في " مختصر الديلمي " للحافظ ابن حجر ( 1 / 1
/ 27 ) من طريق زاهر بن أحمد :‎حدثنا البغوي : حدثنا زهير بن حرب عن رجل عن
قتادة عن أنس . فالراوي عن قتادة هو المجهول , و ليس راويه عن أنس ! قلت :‎و
هذا الحديث نحو الحديث المتقدم بلفظ " اعمل لدنياك كأنك تعيش أبدا ... " . (
رقم 7 ) . و إنما قلت : "‎نحو " لأن هذا أقل إغراقا في الحض على العمل للدنيا
من ذاك , بل هذا لا تأباه الشريعة , و أما ذاك فلا أعتقد أن في الشرع هذه
المبالغة في الحض على السعي للدنيا , بل الأحاديث متضافرة على الترغيب في
التفرغ للعبادة , و عدم الانهماك في الدنيا , كقوله صلى الله عليه وسلم " ما قل
و كفى خير مما كثر و ألهى " . فراجع لهذا الموضوع " الترغيب و الترهيب " ( 4 /
81 - 83 ) للمنذري

08-05-2012, 15:13

Citaat door spongbob100:
geloof die uitspraak. Het is de plicht van elk moslim om zijn best te doen in deze dunya en zijn best voor de aghira.

Laat je niet gek maken door mensen die zeggen dat we alleen aan het hiernamaaals moeten denken.
Er moet aan beiden gedacht worden, want ook hierover zul je ondervraaagd worden.

Er zijn zat van die extremisten die niks meer willen uitvoeren in de mom van, deze dunya is niks, die hebben dus niet veel van de islam begrepen.

werk, studeer, help anderen , geniet van je vrije tijd en geef de islam ook zijn tijd. En als je bezig bent kun je Allah ook gedenken in je hart. Als het allemaal maar binnen de grenzen van de islam gebeurd.
niemand ontkent dat je het wereldse en het hiernamaals hun recht moet geven ,,

echter hebben we het hier over woorden die aan de profeet vrede zij met hem toegeschreven worden ...en niet door hem gezegd zijn ..
het gaat om de woorden van de inhoud van datgene wat toegeschreven word aan de profeet vrede zij met hem , en niet altijd om de betekenis, de betekenis kan correct zijn en ondersteund worden met andere authentieke hadit zoals in het geval van deze die de TS heeft geopend....de betekenis is correct , maar deze woorden zijn niet op deze manier overgeleverd..

namelijk de hadit : صلى الله عليه وسلم : " أحب الأعمال
إلى الله أدومها و إن قل " متفق عليه والله ---- de woorden van de profeet vrede zij met hem '' de meest geliefde daden bij allah zijn de daden met continuteit en al zijn het er weinig '' bochari en muslim

.hier is het verschil tussen ahlusunna en ahlulbid3a....

08-05-2012, 15:19



Citaat door Al-Maghribi:
deze uitspraak is zwak verklaart , en door sommigen zeer zwak....

zie asilsilaat ada3iefa van sheig al albanie 63/1

er zijn enkele uitspraken die erop lijken en ook deze zijn zwak (da3ief) of verzonnen (mawdoe3)

er zijn echter wel authentieke hadits die de betekenis wel ondersteunen , dat zul je hieronder lezen ..

" اعمل لدنياك كأنك تعيش أبدا , و اعمل لآخرتك كأنك تموت غدا " .

قال الألباني في سلسلة الأحاديث الضعيفة ( 1 / 63 ) : $ لا أصل له مرفوعا .
و إن اشتهر على الألسنة في الأزمنة المتأخرة حتى إن الشيخ عبد الكريم العامري
الغزي لم يورده في كتابه " الجد الحثيث في بيان ما ليس بحديث " .
و قد وجدت له أصلا موقوفا , رواه ابن قتيبة في " غريب الحديث " ( 1 / 46 / 2 )
حدثني السجستاني حدثنا الأصمعي عن حماد بن سلمة عن عبيد الله بن العيزار عن
#‏عبد الله بن عمرو #‏أنه قال : فذكره موقوفا عليه إلا أنه قال :
" احرث لدنياك " إلخ .
و عبيد الله بن العيزار لم أجد من ترجمه .
ثم وقفت عليها في "‏تاريخ البخاري " ( 3 / 394 ) و " الجرح و التعديل " ( 2 / 2
/ 330 ) بدلالة بعض أفاضل المكيين نقلا عن تعليق للعلامة الشيخ عبد الرحمن
المعلمي اليماني رحمه الله تعالى و فيها يتبين أن الرجل وثقه يحيي بن سعيد
القطان و أنه يروي عن الحسن البصري و غيره من التابعين فالإسناد منقطع .
و يؤكده أنني رأيت الحديث في " زوائد مسند الحارث " للهيثمي ( ق 130 / 2 ) من
طريق أخرى عن ابن العيزار قال : لقيت شيخا بالرمل من الأعراب كبيرا فقلت : لقيت
أحدا من أصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم ? فقال : نعم , فقلت : من ? فقال :
عبد الله بن عمرو بن العاص ....
ثم رأيت ابن حبان قد أورده في " ثقات أتباع التابعين " ( 7 / 148 ) .
و رواه ابن المبارك في " الزهد " من طريق آخر فقال ( 218 / 2 ) : أنبأنا محمد
ابن عجلان عبد الله بن عمرو بن العاص قال : فذكره موقوفا , و هذا منقطع و قد
روي مرفوعا , أخرجه البيهقي في سننه ( 3 / 19 ) من طريق أبي صالح حدثنا الليث
عن ابن عجلان عن مولى لعمر بن عبد العزيز عن عبد الله بن عمرو بن العاص عن
رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه قال : فذكره في تمام حديث أوله :
" إن هذا الدين متين فأوغل فيه برفق , و لا تبغض إلى نفسك عبادة ربك , فإن
المنبت لا سفرا قطع و لا ظهرا أبقى , فاعمل عمل امريء يظن أن لن يموت أبدا ,
و احذر حذر ( امريء ) يخشى أن يموت غدا " .
و هذا سند ضعيف و له علتان جهالة مولى عمر بن عبد العزيز و ضعف أبي صالح و هو
عبد الله بن صالح كاتب الليث كما تقدم في الحديث ( 6 ) .
ثم إن هذا السياق ليس نصا في أن العمل المذكور فيه هو العمل للدنيا , بل الظاهر
منه أنه يعني العمل للآخرة , و الغرض منه الحض على الاستمرار برفق في العمل
الصالح و عدم الانقطاع عنه , فهو كقوله صلى الله عليه وسلم : " أحب الأعمال
إلى الله أدومها و إن قل " متفق عليه والله أعلم .
هذا و النصف الأول من حديث ابن عمرو رواه البزار ( 1 / 57 / 74 ـ كشف الأستار )
من حديث جابر , قال الهيثمي في " مجمع الزوائد " ( 1 / 62 ) : و فيه يحيى بن
المتوكل أبو عقيل و هو كذاب .
قلت : و من طريقه رواه أبو الشيخ ابن حيان في كتابه " الأمثال " ( رقم 229 ) .
لكن يغني عنه قوله صلى الله عليه وسلم :
" إن هذا الدين يسر , و لن يشاد هذا الدين أحد إلا غلبه , فسددوا و قاربوا
و أبشروا ... " أخرجه البخاري في صحيحه من حديث أبي هريرة مرفوعا .
و قد روى الحديث بنحوه من طريق أخرى و سيأتي بلفظ ( أصلحوا دنياكم ... ) ( رقم
878 ) .

وهذا موضع آخر له تعلق بالحديث:

" أصلحوا دنياكم , و اعملوا لآخرتكم , كأنكم تموتون غدا " .

قال الألباني في " السلسلة الضعيفة و الموضوعة " ( 2 / 266 ) :

$ ضعيف جدا $ . رواه القضاعي ( 60 / 2 ) عن مقدام بن داود قال : أخبرنا علي بن
معبد قال : أخبرنا عيسى بن واقد الحنفي عن سليمان بن أرقم عن الزهري عن # أبي
هريرة # مرفوعا . قلت : و هذا سند ضعيف جدا , سليمان بن أرقم و مقدام بن داود
ضعيفان جدا . و عيسى بن واقد لم أعرفه . و الحديث عزاه السيوطي في " الجامع
الصغير " للديلمي في " مسند الفردوس " عن أنس . و تبعه نجم الدين الغزي في
"‎حسن التنبه فيما ورد في التشبه " ( 8 / 70 ) و قال المناوي : " و فيه زاهر بن
طاهر الشحامي , قال في " الميزان " كان يخل بالصلوات فترك الرواية عنه جمع . و
راويه عن أنس مجهول "‎. ثم رأيته في " مختصر الديلمي " للحافظ ابن حجر ( 1 / 1
/ 27 ) من طريق زاهر بن أحمد :‎حدثنا البغوي : حدثنا زهير بن حرب عن رجل عن
قتادة عن أنس . فالراوي عن قتادة هو المجهول , و ليس راويه عن أنس ! قلت :‎و
هذا الحديث نحو الحديث المتقدم بلفظ " اعمل لدنياك كأنك تعيش أبدا ... " . (
رقم 7 ) . و إنما قلت : "‎نحو " لأن هذا أقل إغراقا في الحض على العمل للدنيا
من ذاك , بل هذا لا تأباه الشريعة , و أما ذاك فلا أعتقد أن في الشرع هذه
المبالغة في الحض على السعي للدنيا , بل الأحاديث متضافرة على الترغيب في
التفرغ للعبادة , و عدم الانهماك في الدنيا , كقوله صلى الله عليه وسلم " ما قل
و كفى خير مما كثر و ألهى " . فراجع لهذا الموضوع " الترغيب و الترهيب " ( 4 /
81 - 83 ) للمنذري
met alle respect, maar heb je ook andere meningen dan die van albaani?

08-05-2012, 15:21

Citaat door Al-Maghribi:
niemand ontkent dat je het wereldse en het hiernamaals hun recht moet geven ,,

echter hebben we het hier over woorden die aan de profeet vrede zij met hem toegeschreven worden ...en niet door hem gezegd zijn ..
het gaat om de woorden van de inhoud van datgene wat toegeschreven word aan de profeet vrede zij met hem , en niet altijd om de betekenis, de betekenis kan correct zijn en ondersteund worden met andere authentieke hadit zoals in het geval van deze die de TS heeft geopend....de betekenis is correct , maar deze woorden zijn niet op deze manier overgeleverd..

namelijk de hadit : صلى الله عليه وسلم : " أحب الأعمال
إلى الله أدومها و إن قل " متفق عليه والله ---- de woorden van de profeet vrede zij met hem '' de meest geliefde daden bij allah zijn de daden met continuteit en al zijn het er weinig '' bochari en muslim

.hier is het verschil tussen ahlusunna en ahlulbid3a....
Het is dus wel een ahadeeth, maar zwak verklaard door albaani.
Misschien heeft albaani het fout, misschien de anderen.

Hoe dan ook, het is een leerzamen zin. Wij dienen met beiden rekening te houden en eindeloze discussies leiden meestal toch tot niks.

08-05-2012, 15:33
"Spongebob" wilt alleen maar fitna zaaien. Zal hem niet lukken.

Albani rahimahuAllah heeft veel gedaan voor de Islaam. Jij zal in je leven niet bereiken wat hij in 1 dag had gedaan vriend.
Niemand neemt je serieus, ga je eigen familie eens lastigvallen ofzo!

Pagina's : [1] 2