Bekijk volle/desktop versie : De islam



05-05-2012, 19:47

[/FONT][FONT=Book Antiqua" -->et eerste wat men over de islam moet weten, is wat het woord 'islam' betekent. De islam is niet vernoemd naar een persoon, zoals bij het christendom naar Jezus-Christus of bij het boeddhisme naar Gotaama Boeddha, bij het confucianisme naar Confucius, en het marxisme dat naar Karl Marx werd genoemd. Noch is het vernoemd naar een stam, zoals bij het jodendom naar de stam Judah en het indoeïsme naar de hindoes.

De islam is de ware godsdienst van 'Allah' en zodoende vertegenwoordigt de naam van deze godsdienst het basisprincipe van Allahs (Gods) religie: de totale overgave aan de wil van Allah, 'God'. Het Arabische woord 'islam' betekent de overgave van je wil aan de enige ware God die het waard is om aanbeden te worden en iemand die dit doet, wordt een 'moslim' genoemd. Het woord betekent ook 'vrede', dat het natuurlijke gevolg is van de totale overgave aan de wil van Allah.
Het was geen nieuwe godsdienst die door de Profeet Mohammed (vrede en zegeningen zij met hem) in de zevende eeuw in het Midden-Oosten werd gebracht, maar enkel de ware godsdienst van Allah die in zijn laatste definitieve vorm werd getoond.


''Vandaag heb Ik jullie godsdienst voor jullie vervolmaakt en heb Ik Mijn gunst voor jullie volledig gemaakt en heb Ik de islam voor jullie als godsdienst gekozen.'' (Al-Maa'idah 5:3)








-Abu Ameenah.