Bekijk volle/desktop versie : Duitsers herdenken mag niet van rechter



Pagina's : [1] 2 3

04-05-2012, 17:10
Bij de herdenking in Vorden mag niet worden stilgestaan bij het overlijden van enkele Duitse militairen. Dat heeft de rechtbank in Zutphen vrijdagmiddag bepaald.

Federatief Joods Nederland was naar de rechter gestapt omdat de herdenking van Duitsers een dolksteek in de rug van nabestaanden zou zijn. De rechter oordeelde dat de herdenking door mag gaan in haar traditionele vorm. Het herdenken van de Duitse gesneuvelden is volgens de rechter ongepast. Een wandelroute langs de graven van de Duitsers moet worden geschrapt. Ook moet de gemeente zorgen dat de graven tijdens de herdenking ontoegankelijk zijn.

De uitspraak heeft geen gevolgen voor de protestactie van een andere joodse organisatie. Actiecomité Tradition is our Future (TOF) heeft aangekondigd om 17.15 uur voorafgaand aan de herdenking om 20.00 uur met een vliegtuigje over Vorden te vliegen. Het toestel zal een spandoek met de tekst 'Vorden is fout' met zich meedragen.

Volgens een woordvoerder van TOF heeft de rechter bevestigd dat de burgemeester fout is en dat 4 mei over de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog moet gaan. Wat hem betreft is een herdenking van de Duitse slachtoffers op een andere datum wel een optie. "Daar kunnen we over praten."

De gemeente Bronckhorst, waartoe Vorden behoort, heeft een noodverordening ingesteld om te zorgen dat de omstreden herdenking in goede banen kan worden geleid. Iedereen die niet in de buurt woont, zich verdacht gedraagt of de orde verstoort kan worden weggestuurd.

(Novum)

04-05-2012, 17:21


Maak zelf wel uit wie k herdenk.

04-05-2012, 17:45
raar land. de rechter bepaald dat ik niet in dat dorp mag samenkomen om daar langs duitsers te lopen, stelletje racisten en morgen, de dag van de vrijheid verplicht te denken dat nederland vrij is ofzo???

04-05-2012, 17:48

Citaat door blurp:
raar land. de rechter bepaald dat ik niet in dat dorp mag samenkomen om daar langs duitsers te lopen, stelletje racisten en morgen, de dag van de vrijheid verplicht te denken dat nederland vrij is ofzo???
Hoezo vrij?.Mot marrege gewoon buffelen heh.

04-05-2012, 20:00


Zo zie je maar weer.. dat de joden de macht hebben.. Sinds wanneer doet een rechter in een paar dagen tijd oordelen? Normaal duurt een proces weken/ maanden... en nu ineens paar dagen??

We zijn toch vrij om te doen en laten wat we willen?

04-05-2012, 20:06

Citaat door johnhoward:
Wat een bullshit, ik heb meer gemeen met de duisters dan met de joden en dat is echt niet discriminerend bedoeld ofzo wat halen we tegenwoordig uit NL aan BNP ??? vragen vragen vragen...........
Ook de Duitsers en de Joden in de WOII waar het dus om gaat?
Da's nogal een wreed nuanceverschil namelijk... begrijp je dat?

04-05-2012, 20:30
Alleen de officials... de rest mag het dus gewoon wel.
Wat echt sneu is is die rechter die van die joden ultra watjes maakt.
Die huilers samen met die rechter eens een enkeltje Israël geven, misschien dat ze daar wel hun morele compas vinden... vast wel, want daar heb je hele regeringen die hun zin doordrukken onder het mom van eigen vrijheid.

04-05-2012, 20:57
hoezo niet jullie zijn toch van duitse bloed?

04-05-2012, 21:19
De mensen in Vorden hebben zich niets aangetrokken van de uitspraak van de rechter.




Citaat:
Herdenking Vorden probleemloos verlopen

VORDEN - De vooraf omstreden dodenherdenking in Vorden is vrijdagavond probleemloos verlopen. Over de herdenking was ophef ontstaan omdat er ook Duitse soldaten worden herdacht. De rechter besloot zelfs in een kort geding dat de herdenking door mocht gaan, maar dat de burgemeester de graven van Duitsers moest mijden.

Dodenherdenking n Vorden, een meisje legt bloemen op het graf van de Duitse soldaten

Na afloop van de plechtigheid kregen de ongeveer 400 aanwezigen de keuze om wel of niet langs de Duitse graven te lopen. Slechts een handjevol mensen, onder wie de burgemeester, zag daarvan af. De burgemeester geeft vrijdagavond om 21.00 uur een persconferentie over de kwestie.

Bron: Telegraaf
Uit wat ik gelezen heb over de situatie in Vorden aan het eind van de oorlog, denk ik dat de mensen in Vorden beter begrijpen wat het herdenken van slachtoffers inhoudt dan die rechter.

04-05-2012, 21:24

Citaat door Marocker:
Allemachtig, teentjes zo lang dat ze tien keer de aarde kunnen omspannen
Gezellig 4 mei 20:00 2 minuten Nazi's herdenken... ja ja.

04-05-2012, 21:29

Citaat door sjourt:
Gezellig 4 mei 20:00 2 minuten Nazi's herdenken... ja ja.
Ja, verschrikkelijk, want dat waren geen vaders, zoons, broers... net of het gisteren gebeurd is.

04-05-2012, 21:35

Citaat door Einherjer:
Maak zelf wel uit wie k herdenk.
Dus dat

04-05-2012, 21:43



Citaat door johnhoward:
En de Marokkaanse soldaten dan die omgekomen zijn in de WO2 ??? Daar hoor je ook geen haan over
Dat vieren we morgen, goed?

04-05-2012, 21:47
wat een rare jankerds die haakneuzen .

04-05-2012, 22:34

Citaat:

Burgemeester Bronckhorst woedend op rechter

VORDEN - Woedend is burgemeester Henk Aalderink van Bronckhorst over de uitspraak van de kort geding-rechter die hem verbood vrijdagavond langs het graf met Duitse militairen te lopen op de Vordense begraafplaats. ,,Ze hebben me iets afgepakt. Dit kan niet, een rechter kan niet beslissen dat ik me als burgemeester niet als burgervader mag gedragen."

In een speciaal belegde persconferentie kondigde Aalderink aan dat hij het er niet bij laat zitten. Hij verwijst naar andere plaatsen waar al langer herdenkingen zijn waar ook niet-Nederlanders bij zijn betrokken. Hij wil juristen dat uit laten zoeken. Ook kaart hij het aan binnen de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en het Genootschap van Burgemeesters. ,,Maar eerst laat ik het bezinken.''

Hij zegt ontroerd te zijn door de reactie van de bevolking. Op een enkeling na liepen alle aanwezigen via de route langs het Duitse graf op de herdenkingsplaats.

De burgemeester is ook zeer ontstemd over het vliegtuig dat boven Vorden vloog met de tekst 'Vorden is fout', een actie georganiseerd door de Joodse groepering TOF.

Bron: Telegraaf
Begrijpelijke woede van de burgemeester. Waar bemoeit die rechter zich mee. Het is de gemeenteraad die de burgemeester moet controleren hoe hij zijn functie uitoefent, niet een rechter. Ik begrijp niet op grond waarvan die rechter heeft gedacht dat hij op de stoel van de gemeenteraad kan gaan zitten.

Een civiele rechter moet extreem terughoudend zijn in het zich inmengen in de vertegenwoordigende functie van een burgemeester. Of gaat een rechter straks ook aan de Koningin verbieden om bij officiële gelegenheden bepaalde plaatsen te bezoeken.

Het lijkt mij dat de rechter hier op wel een zeer oneigenlijke manier een interpretatie heeft gegeven aan het begrip onrechtmatige daad.

Uitspraak van de rechtbank

Pagina's : [1] 2 3