Bekijk volle/desktop versie : Wat zegt Allah swt over vals zweren?



03-05-2012, 13:16
Wat als iemand zweert over iets en claimt dat dat de waarheid is (terwijl het niet zo is)?

Hoe erg is deze zonde?

(Ik heb wel informatie gevonden op internet over vals getuigenschap of zweren om iets te doen en het later niet na te komen maar dat is niet wat ik bedoel. het gaat erom dat iemand zweert iets niet gedaan te hebben of juist wel terwijl dit niet het geval is.)

03-05-2012, 13:25



Citaat door Tasneem_85:
Wat als iemand zweert over iets en claimt dat dat de waarheid is (terwijl het niet zo is)?

Hoe erg is deze zonde?

(Ik heb wel informatie gevonden op internet over vals getuigenschap of zweren om iets te doen en het later niet na te komen maar dat is niet wat ik bedoel. het gaat erom dat iemand zweert iets niet gedaan te hebben of juist wel terwijl dit niet het geval is.)
Assalamu alikum oeghty,

Bedoel je te zeggen dat diegene liegt over iets en daar boven op ook nog eens valselijk zweert? Correct? Zo ja, zie hieronder de uitleg van de kibaar ulaama.Ghair insha Allah!


Wassalaam.



Occasional Fatwas>Rajab Fatwas>Kaffarah for a false oath:

The first question of Fatwa no. 19188:

Question 1: What is the Kaffarah (expiation) for a false oath?


Answer:

The false oath refers to the oath sworn by a person that they did or did not do something in the past while they know they are lying.

There is no Kaffarah for such an oath, because one of the conditions of offering Kaffarah is that the oaths sworn by a person are related to their intention to do or not to do something possible in the future. Swearing a false oath is one of the major sins and the person who does it has to make sincere Tawbah (repentance to Allah), ask often for Allah’s Forgiveness, and seek to draw closer to Him by increasing supererogatory acts of worship as well as supplicating to Him. May Allah forgive them and accept their Tawbah.

May Allah grant us success! May peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, his family, and Companions!

Permanent Committee for Scholarly Research and Ifta’:

Member Member Deputy Chairman Chairman
Bakr ibn `Abdullah Abu Zayd Salih ibn Fawzan Al-Fawzan `Abdul-`Aziz ibn `Abdullah Al Al-Shaykh `Abdul-`Aziz ibn `Abdullah ibn Baz

Source: Fatwas of the Permanent Committee





Fatwas of the Permanent Committee>Group 1>Volume 23: Oaths>Vows>Imamate>Oaths>Taking a false oath
Fatwa no. 18626:

Question:

One day we received guests and when my mother was making them breakfast, she broke a part of the knife. When my father asked her about that, she took an oath that nothing happened out of her fear of him. Later, she told him the truth. Now, my mother is asking about the ruling on false oath in general and on her case in particular.


Answer:

Your mother is a sinner for swearing falsely. She has to ask Allah (Exalted be He) for forgiveness and resolve not to do that again. She does not have to offer Kaffarah (expiation).

May Allah grant us success. May peace and blessings be upon our Prophet Muhammad, his family, and Companions.

The Permanent Committee for Scholarly Research and Ifta':

Member Member Member Deputy Chairman Chairman
Bakr Abu Zayd Salih Al-Fawzan `Abdullah ibn Ghudayyan `Abdul-`Aziz Al Al-Shaykh `Abdul-`Aziz ibn `Abdullah ibn Baz

03-05-2012, 15:23
A salaam oe Aileikoem zuster,

Ja dat bedoel ik!
Alhamdulilah heb ik dat niet gedaan en ik hoop dat Allah swt me standvastig genoeg maakt omdat niet te doen.

Iemand anders heeft in een gesprek met mij gezworen iets niet gedaan te hebben (en op basis van geldige redenen geloof ik dat eigenlijk niet). Maar door het zweren moest ik het aannemen...
Ik denk dat het goed is als deze persoon weet hoe groot deze zonde is. Eerst liegen dan valselijk erover zweren. En verder is het tussen deze persoon en Allah swt (ik heb dan iig nasi7a gegeven over deze zonde). Mocht deze persoon spijt krijgen dan kan er tenminste berouw worden getoond. Moge Allah swt het berouw dan accepteren. Moge Hij het berouw van alle moslims betreft hun zondes accepteren. Amin.

Heel erg bedankt voor de informatie!! Super!!

Allah yazaziek belghair!! Moge Allah swt je voor het delen van deze kennis zegenen.
Amin!
Wa Salaam!

03-05-2012, 16:48

Citaat door Tasneem_85:
A salaam oe Aileikoem zuster,

Ja dat bedoel ik!
Alhamdulilah heb ik dat niet gedaan en ik hoop dat Allah swt me standvastig genoeg maakt omdat niet te doen.

Iemand anders heeft in een gesprek met mij gezworen iets niet gedaan te hebben (en op basis van geldige redenen geloof ik dat eigenlijk niet). Maar door het zweren moest ik het aannemen...
Ik denk dat het goed is als deze persoon weet hoe groot deze zonde is. Eerst liegen dan valselijk erover zweren. En verder is het tussen deze persoon en Allah swt (ik heb dan iig nasi7a gegeven over deze zonde). Mocht deze persoon spijt krijgen dan kan er tenminste berouw worden getoond. Moge Allah swt het berouw dan accepteren. Moge Hij het berouw van alle moslims betreft hun zondes accepteren. Amin.

Heel erg bedankt voor de informatie!! Super!!

Allah yazaziek belghair!! Moge Allah swt je voor het delen van deze kennis zegenen.
Amin!
Wa Salaam!
Wa alikum assalam oeghty,

Alhamdulilah! Afwan! Allahuma ameen op je adhiya! Graag en fisabililah met je gedeeld, opdat je er baat bij hebt lieve oeghty!Fijn dat het zo verduidelijkt is voor je en je deze persoon zodoende kunt voorzien van een profijtvolle nasieha fisabililah. Moge Allah subhanahu watahala je belonen voor je inzet naar het goede met alle goeds!Ameen! Je bent goed bezig!Ghair insha Allah!

Wassalaam!

03-05-2012, 23:03



Citaat door Arab-ELLA:
Wa alikum assalam oeghty,

Alhamdulilah! Afwan! Allahuma ameen op je adhiya! Graag en fisabililah met je gedeeld, opdat je er baat bij hebt lieve oeghty!Fijn dat het zo verduidelijkt is voor je en je deze persoon zodoende kunt voorzien van een profijtvolle nasieha fisabililah. Moge Allah subhanahu watahala je belonen voor je inzet naar het goede met alle goeds!Ameen! Je bent goed bezig!Ghair insha Allah!

Wassalaam!
Salaam oe aleikom,

Alhamdulilah!
Soekran voor je moeite en je tijd en moge Allah swt je echt belonen inchAllah.
En Amin voor je dua. Bedankt voor de mooie woorden.

Wa salaam