Bekijk volle/desktop versie : Het eren van de ouders.



01-05-2012, 22:08
Door: Shayk Abdelazziz Bnoe Baaz -rahimahoe Allah

Het eren van de ouders behoort tot de fundamenten en de verplichtingen (van de islaam). Het bevel komt van Allah Ta’la in zijn Edele Boek en in vele verzen wordt dit duidelijk gemaakt. Waaronder zijn Woorden Ta’ala:
{En aanbidt Allah en kent Hem in niets een deelgenoot toe, en wees goed voor de ouders en de verwanten en de wezen en de behoeftigen en de verwante buren en de niet-verwante buren en de goede vrienden en de reiziger en de slaven waarover jullie beschikken. Voorwaar, Allah houdt niet van trotse hoogmoedigen. }
An-Nisaa’ vers 36

En de uitspraak van Allah Ta’ala:
{En jullie Heer heeft bepaald dat jullie niets dan Hem alleen aanbidden, en goedheid betrachten tegenover de ouders. Als een van de twee of beiden de ouderdom bereiken in jouw aanwezigheid, zeg dan nooit "oef" (een woord van verachtelijkheid) tegen hen, snauw hen niet af en spreek tot hen een vriendelijk woord.}

Al-Israa’ vers 23

En de uitspraak van Allah Ta’ala
{En wees uit barmhartigheid voor hen nederig en zeg: "O mijn Heer, erbarm U over hen, zoals zij mij opvoeden toen ik klein was.}

Al-Israa’ vers 24

En de uitspraak van Allah Ta’ala
{Wij hebhen de mens op het hart gedrukt betreffende zijn ouders, zijn moeder droeg hem in zwakte op zwakte, en zijn zogen nam twee jaren in beslag. Zeg Mij en uw ouders dank, tot Mij is de terugkeer}

Loqman vers 14

Dus het eren van de ouders behoort tot de grootste daden in de Islaam zowel tijdens hun leven als na hun dood. Als het gaat om het eren van de ouders tijdens hun leven is dat dat je ze vriendelijk behandelt en ze (financieel) ondersteunt wanneer ze het nodig hebben, Is dat je ze gehoorzaam bent in het goede, Is dat de vleugels voor hen verlaagd, is dat je stemt niet verheft tegen hen en ze (ouders) verdedigt enzovoorts betreffende wat vergelijkbaar is met voorgaande.

Het geen wat duidelijk is dat zonen/dochters hun best moeten doen om het goede naar hen te brengen en ze te verdedigen tegen het slechte zowel in het leven en als ze gestorven zijn. Omdat de ouders het beste van het beste van het goede voor hun kind wensen wanneer ze nog jong zijn. Het kost hen (ouders) heel veel moeite en zorg. Wat dus verplicht is voor hen (kinderen) is dat zij het goede doormiddel van het goede dienen te accepteren van hun ouders, de vriendelijkheid doormiddel van vriendelijkheid dienen te accepteren van de ouders.

En de rechten van de moeders is vele male groter zoals de boodschapper van Allah antwoorde toen hij gevraagd werd:

“O boodschapper van Allah wie heeft het meeste recht op mijn gezelschap? Hij zei; Je moeder. De vraagsteller: en wie daarna? Hij zei: Je moeder. De vraagsteller: en wie daarna? Hij zei; Je moeder. De vraagsteller: en wie daarna? Toen zijn de profeet: Je vader”

Hadith is authentiek overgeleverd door Imaam al-Boechrie 5514 en Moslim 4621

En in een andere lafdh:

“O boodschapper van Allah wie heeft het meeste recht om geëerd te worden? ? Hij zei; Je moeder. De vraagsteller: en wie daarna? Hij zei: Je moeder. De vraagsteller: en wie daarna? Hij zei; Je moeder. De vraagsteller: en wie daarna? Toen zijn de profeet: Je vader, dan de naasten der naasten”

De boodschapper van Allah vrede zij met hem - maakte duidelijk wie het meeste recht heeft om geëerd te worden en wie het meest recht heeft op jouw vriendelijkheid. Hij noemde de moeder tot 3 keer toe en pas bij de vierde keer de vader. Daarom is het verplicht voor zonen/dochters dat zij meer hulp (ondersteuning) bieden aan de moeder en haar met vriendelijkheid te behandelen in volmaaktheid. Na dit volgt de vader. Want het eren van de ouders en het vriendelijk met hen omgaan is een zaak, dat verplicht wordt (vanuit de islaam). En het recht van de moeder op haar kinderen (zonen/dochters) is groter dan grootst.

De boodschapper van Allah vrede zij met hem- werd gevraagd over het recht van de ouders na hun dood en hij antwoorde;

“Ja, (verricht) smeekbedes voor hen, vraag vergiffenis voor hen, hun verzoeken inwilligen na hun dood, het eren van hun vrienden en het onderhouden van banden (van verwanten) ware het niet voor hen”


Authentiek Imaam Ahmad moesnad van As-Sa’die 15479