Bekijk volle/desktop versie : Niqaab.



Pagina's : [1] 2

26-04-2012, 23:44
As Salaamoe Aleykoum.

Kan iemand mij bewijzen geven dat het dragen van een Niqaab verplicht is?
Ik heb hier en daar wat gelezen, maar ze zijn niet onderbouwd.

Wa Aleykoum Salaam.

27-04-2012, 10:42


Wa3laikoem oe salaam oegty,

Hier is het heel uitgebreid uitgelegd: http://www.abdurrahman.org/women/theobligationofveiling.pdf Als jouw Engels slecht is dan kun je op youtube intikken: niqaab voor en tegen argumenten. Deze filmpjes zijn in het Nederlands en zeer duidelijk.

Veel lees/kijkplezier in sha Allah!

27-04-2012, 10:46
Djazzak Allaahu Ghairan!

27-04-2012, 11:24
Ameen, wa gayran jazaaki!

27-04-2012, 11:43


In de Qor'an in Surah al Ahzaab staat:

"O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden over zich heen laten hangen"

En er is een Sahih Hadith in Bukhari dat Aicha (de vrouw van de Profeet) na de openbaring van dit vers zei dat ze begonnen met het bedekken van hun gezichten.
Ik zal zo de bron opzoeken voor de zekerheid.

Op zich is bewijs genoeg al het feit dat de vrouwen van de Profeet het droegen.
Hier zijn uitspraken van grote geleerden van vroeger en ook een paar geleerden van het afgelopen eeuw.



1. Aboe Haamid al-Ghazzaalie heeft gezegd: “Het is nog steeds zo door de tijden heen: Dat de mannen hun gezichten onbedekt laten en dat de vrouwen bedekt met de Niqaab naar buiten gaan.” (Ihyaa 'Uloem Ud-Dien 1/ 729)

2. Aboe Hayyaan al-Andaloesie: “En zo is ook de gewoonte in de steden van Andalusië: Er is niets van de vrouwen te zien, behalve één oog van haar.” (Al-Bahr Al-Moehiet 7/ 250)

3. Al-Haafidh ibn Hadjar heeft gezegd: “Het is nog steeds de gewoonte van de vrouwen - verleden en heden - dat ze hun gezichten bedekken van vreemde mannen.”
En een aantal pagina's verderop: “De voortdurende handeling dat de vrouwen toegestaan zijn hun woningen te verlaten voor de moskeeën, de markten en de reizen, bedekt met de Niqaab, zodat de mannen hen niet zien.” (Fath Ul-Baarie 9/ 337)

4. Al-Mawza'ie ash-Shaafi'ie heeft gezegd: “De handeling van de mensen is nog steeds hiervolgens - verleden en heden in alle gebieden - dat ze het toelaten voor de bejaarde vrouw om haar gezicht onbedekt te laten en het niet toelaten voor de jonge vrouw, en ze zien het als 'Aurah en Moenkar (slechte zaak).” (Taysier Ul-Bayaan 2/ 1001)

5. Al-Imaam an-Nawawie heeft gezegd: “En Al-Imaam (Al-Haramain) beargumenteerde dit met de overeenstemming van de Moslims om de vrouwen te weerhouden dat ze onbedekt naar buiten gaan.” (Rawdat Ut-Taalibien 5/ 366-367)

6. Ibn Rislaan heeft gezegd: “De overeenstemming van de geleerden om de vrouwen te weerhouden dat ze met het gezicht onbedekt naar buiten gaan, vooral als er veel zondaren zijn.” ('Awn Ul-Ma'boed 12/ 162)

7. Al-Imaam al-Qoertoebie heeft gezegd: “En Ibn Khoewayz Mandaad van onze geleerden heeft gezegd: “Als de vrouw mooi is en er Fitnah gevreesd wordt van haar gezicht en handen, dan is het haar verplicht dit te bedekken. En als ze bejaard of lelijk is, is het toegestaan dat ze haar gezicht en handen onbedekt laat.”” (al-Djaami' li-ahkaam al-Qoer-aan 12/229)

8. Al-'Allaamah 'Abdoel-'Aziez ibn Baaz: “Als het gezicht en de handen versierd zijn met kohl en verf (zoals Henna) en dergelijke van de soorten van versieringen, dan is het onbedekt laten van beiden verboden met de Idjmaa' (consensus).” (Madjmoe' al-Fataawaa 4/309)

9. Az-Zarqaanie zegt in zijn uitleg van de Moewattaa van Imaam Maalik: “Omdat het toegestaan is voor een vrouw die in staat is van Ihraam dat ze haar gezicht bedekt met de intentie zichzelf te bedekken tegen het kijken van mensen. Beter gezegd: Het is verplicht als ze weet of denkt dat dit Fitnah zal teweegbrengen voor haar, of dat er naar haar wordt gekeken met genot.” (2/234)

10. Al-Hattaab heeft gezegd: “Weet dat als er van een vrouw Fitnah gevreesd wordt, het voor haar verplicht is dat zij haar gezicht en handen bedekt, dit zei Al-Qaadie 'Abd Al-Wahhaab en Ash-Shaykh Ahmad Zarroeq vermeldde deze van hem in Sharh Ar-Risaalah. En dit is zeer duidelijk, dit is wat verplicht is voor haar.” (Mawaahib al-Djaliel 1/499)

11. Al-'Allaamah Ahmad Ibn Ghoenaym Ibn Saalim al-Maalikie heeft gezegd: “Behalve als ze behoort tot degenen waarvoor Fitnah wordt gevreesd, dan is het bedekken voor haar verplicht.” (al-Fawaakih ad-Dawaanie 1/431)

12. Ibn Qaasim al-Baghdaadie heeft gezegd: “De verplichting van het bedekken van beiden in het leven is niet omdat ze 'Aurah zijn. Nee, in meeste gevallen vanwege de angst voor Fitnah.” (al-Haashiyah 'alaa tuhfat al-moehtaadj 3/115)

13. Al-'Allaamah Ahmad ad-Dardier heeft gezegd: “De 'Aurah van een vrije vrouw bij een man die vreemd voor haar is - dat wil zeggen geen Mahram van haar - is het gehele lichaam, behalve het gezicht en de handen. Wat betreft deze twee, ze zijn geen 'Aurah, en ook al is het verplicht ze te bedekken, vanwege de angst voor Fitnah.” (Djawaahir al-Ikliel 1/41)

14. Ibn Noedjaim: “Onze geleerden zeiden: De jonge vrouw wordt in onze tijd weerhouden haar gezicht onbedekt te laten bij de mannen, vanwege de Fitnah.” (al-Bahr ar-Raaïq 1/284)

15. En in “Al-Moentaqaa”: “De jonge vrouw wordt weerhouden van het onbedekt laten van haar gezicht, zodat het niet tot Fitnah zal leiden. En in onze tijd is het weerhouden Waadjib, beter gezegd: Fard, vanwege de overwinnende slechtheden.” (Moedjma' al-Anhar 1/81)

16. Al-'Allaamah At-Tahtaawie: “De jonge vrouw weerhouden het onbedekt te laten, vanwege de angst voor Fitnah, niet omdat het 'Aurah is.” (Al-Haashiyah 'alaa Miraaqie al-Falaah 161)

17. En in “Doerral-Moentaqaa”: “Daarom wordt zij weerhouden haar gezicht onbedekt te laten bij de mannen, vanwege de Fitnah.” (1/81)

18. 'Alaaoed-Dien 'Aabidien heeft gezegd: “En de jonge vrouw wordt weerhouden haar gezicht onbedekt te laten, vanwege de angst voor Fitnah.” (al-Hadiyyah al-'Alaaïyyah 244)

19. Al-'Allaamah Moehammad Anwar al-Kashmierie heeft gezegd: “Het onbedekken is volgens de Maddhab toegestaan bij veiligheid tegen Fitnah. En de lateren oordeelden met het bedekken van deze, vanwege de slechte situatie van de mensen.” (Fayd al-Baarie 1/254)

20. Al-Imaam an-Nawawie heeft gezegd: “En al-Imaam (al-Haramain) beargumenteerde dit met de overeenstemming van de Moslims om de vrouwen te weerhouden dat ze onbedekt naar buiten gaan.” (Rawdat at-Taalibien 5/366-367)

21. Ibn Rislaan heeft gezegd: “De overeenstemming van de geleerden om de vrouwen te weerhouden dat ze met het gezicht onbedekt naar buiten gaan, vooral als er veel zondaren zijn.” ('Awn al-Ma'boed 12/162)

22. Al-'Allaamah Moehammad ibn Saalih al-'Oethaymien heeft gezegd: “En daarom heb ik bij een aantal van de latere (geleerden) de uitspraak gezien: Dat vanwege de grote Fitnah, de geleerden van de Moslims overeengestemd zijn over de verplichting van het bedekken van het gezicht. Zoals de schrijver van Nail al-Awtaar vermeld heeft van Ibn Rislaan.” Totdat hij zei: “Ik zeg: Ook al zouden we zeggen dat het gezicht onbedekt laten toegestaan is, is het zo dat de religieuze verantwoordelijkheid het vergt dat we niet zeggen dat het toegestaan is in deze tijd waarin de Fitan zich hebben vermeerderd, en dat we het verbieden, vanwege de wegen die naar het verbodene leiden. Terwijl datgene wat duidelijk is van de bewijzen uit het Boek van Allaah en de Soennah van Zijn Boodschapper sallallahualaihiwase, dat het onbedekt laten van het gezicht verboden is uit zichzelf, en niet vanwege de wegen die naar het verbodene leiden.” (Fataawaa 'Oelamaa al-Balad al-Haraam 1115-1116)




En verder kan je zoals iemand anders al aanrad, de lezing van Abdul-Jabbar bekijken, die legt heel uitgebreid alles uit.

27-04-2012, 12:57
Djazzak Allaahu Ghairan!

27-04-2012, 13:17
Wat moet je doen als je in een land woont waar het verboden is?

27-04-2012, 13:36
Verhuizen naar een land waar het niet verboden is. Op Yawm Al Qiyamah heeft niemand een geldig excuus.

27-04-2012, 13:37

Citaat door umm-mussa.:
Verhuizen naar een land waar het niet verboden is. Op Yawm Al Qiyamah heeft niemand een geldig excuus.



En als je niet kunt verhuizen? Wat moet je dan doen?

27-04-2012, 13:52

Citaat door Al-Moemina:
En als je niet kunt verhuizen? Wat moet je dan doen?
Geen idee. Het lijkt me sterk dat men niet kan verhuizen.. Genoeg landen waar je een Niqaab kunt dragen.

27-04-2012, 13:53

Citaat door umm-mussa.:
Geen idee. Het lijkt me sterk dat men niet kan verhuizen.. Genoeg landen waar je een Niqaab kunt dragen.


Ja maar als je een vrouw bent zonder mahram dan kun je niet verhuizen.
Wat moet je dan doen. Dan kun je geen niqaab dragen

27-04-2012, 14:00

Citaat door Al-Moemina:
Ja maar als je een vrouw bent zonder mahram dan kun je niet verhuizen.
Wat moet je dan doen. Dan kun je geen niqaab dragen
Oh, ja je mag niet reizen zonder Ma7raam. Ik denk dat je dat aan een Sheikh moet vragen. Misschien is daar een uitzondering voor. Je doet het immers omwille van Allaah azza wa djal! Wa Allaahu 3alaam.

27-04-2012, 14:08



Citaat door umm-mussa.:
Oh, ja je mag niet reizen zonder Ma7raam. Ik denk dat je dat aan een Sheikh moet vragen. Misschien is daar een uitzondering voor. Je doet het immers omwille van Allaah azza wa djal! Wa Allaahu 3alaam.



Ja dat weet ik. Maar die vraag word blijkbaar niet gesteld. Ik vind nergens iets over

27-04-2012, 14:12
Als ik iets vind zal ik het plaatsen!

27-04-2012, 14:17

Citaat door umm-mussa.:
Als ik iets vind zal ik het plaatsen!



InshaALLAH

Pagina's : [1] 2